Virusproblem med harddisk
Fra : Jakob

Dato : 07-10-01 14:03

Jeg har desværre fået en virus på min harddisk, den gør at når jeg starter
den op, skifter den til et skærmbilled når den har talt mine ram op, hvor
der bare står ji eller noget i den stil. Kan man fjerne sådan en virus på
en eller anden måde, eller er man tvunget til at gå ud og købe en ny
harddisk?

Hvis man køber en ny harddisk, er den så lige klar til at man kan
installere Windows når man køber den, eller skal man først gøre noget ved
den?

PFT

Jakob

Fra : Madsen

Dato : 07-10-01 14:14

"Jakob" <sogaard@ofir.dk> skrev:

> Jeg har desværre fået en virus på min harddisk, den gør at når jeg starter
> den op, skifter den til et skærmbilled når den har talt mine ram op, hvor
> der bare står ji eller noget i den stil.

Hvis det er Win98 eller ME du har installeret på din computer,
så smid en bootdiskette i a-drevet og genstart computeren på
den.

Når du står ved a:\>-prompten så skriv følgende:

Fdisk /mbr [enter]
sys c: [enter]

Tag disketten ud og genstart.

[enter] betyder at du skal trykke på enter-tasten.
Der blive ikke slettet noget på harddisken ved ovenstående
2 kommandoer.

Hvis du ikke ligger inde med en Win98-bootdiskette så hent en
www.bootdisk.com

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 08-10-01 01:50

> [...]
> så smid en bootdiskette i a-drevet og genstart computeren på
> den.
>
> Når du står ved a:\>-prompten så skriv følgende:

Jeg sidder med en win2k og Redhat7.1 og kom til at overskrive bootsektoren
med redhat installationen... Jeg får en fejl ved "sys c:" "et paramter
mangler", genstartede og prøvede igen, så kom "ugyldig funktion"

Måske fordi jeg har formateret som NTFS og det er en Win98 floppy...
hmmm..igang med partition magic igen...

input modtages gerne

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 08-10-01 07:32

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@fjerndette-ayianapa.dk> wrote in message

> [...]
> mangler", genstartede og prøvede igen, så kom "ugyldig funktion"
>
> Måske fordi jeg har formateret som NTFS og det er en Win98 floppy...

Tjaa, folk glemmer altid at ikke alle kører samme system som dem, og derfor
kalder de fdisk /mbr for ufarlige.... Ja ja, bortset fra at kun ælgamle
operativ systemer (Windows 9x/ME, MS-DOS og den slags skrammel) kan boote
bagefter! :)

Du kan måske slippe afsted med at lade W2K prøve at reperere installationen.
Der er en chance for at den kan genskabe sin boot partition.

/Lars

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 08-10-01 11:07

"Lars Møllebjerg" <larsm@xs4all.nl> skrev

> [...]
installationen.
> Der er en chance for at den kan genskabe sin boot partition.

Det lod det ikke til, nu har jeg, endnu en gang, gang i en installation fra
bunden... det, der forvirrer mig en del er at jeg får en 7mb ledig partion,
når jeg deler svinet op og den vil den partout lægge øverst i listen på
partition magic, så måske er det her boot sektoren bliver lagt?

anyway, win er inde, linux næsten færdig, men kom igen med noget skrald om
at jeg var ved at installere udenfor de 1024 cylindre, såee.... det bliver
spændende, hmmm....

Men det du siger er at fdisk /mbr ikke er godt på en win2k?

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 08-10-01 16:05

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@fjerndette-ayianapa.dk> skrev

> [...]
> at jeg var ved at installere udenfor de 1024 cylindre, såee.... det bliver

det lykkedes anden gang, jeg havde vist dummet mig og valgt en workstation
installation, som åbenbart overskriver boot sektoren, det syns jeg ellers
ikke den gjorde på min stationære server? hmm....

Fra : Henning

Dato : 07-10-01 14:26

On Sun, 07 Oct 2001 13:02:41 GMT, "Jakob" <sogaard@ofir.dk> wrote:

> [...]
>der bare står ji eller noget i den stil. Kan man fjerne sådan en virus på

jljljljljl er ikke en virus, men fortæller bare at din Win98 har
mistet sine systemfiler.
Som Madsen skriver - fdisk /mbr + sys c: fra en boot-diskette løser
problemet.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Klaus

Dato : 07-10-01 14:25

"Jakob" <sogaard@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis man køber en ny harddisk, er den så lige klar til at man kan
> installere Windows når man køber den, eller skal man først gøre noget ved

Prøv at køre: fdisk /mbr, det lyder som om din boot record er fejlet.
Du skal formattere harddisken først. Prøv at gå ind på:
http://www.mkdata.dk/pctutor/
Klaus

Fra : Henning

Dato : 07-10-01 15:02

On Sun, 7 Oct 2001 15:25:29 +0200, "Klaus" <hebs@esenet.dk> wrote:

>"Jakob" <sogaard@ofir.dk> skrev i en meddelelse

>Prøv at køre: fdisk /mbr, det lyder som om din boot record er fejlet.
>Du skal formattere harddisken først. Prøv at gå ind på:

Nej, nej nej... Hvad er det du forsøger at bilde ham ind???
Hvorfor ødelægge alle data pga. en bagatelfejl?

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Klaus

Dato : 07-10-01 15:44

Svar: Du skal formattere harddisken først. Prøv at gå ind på:

Beklager mit svar kunne misforstås.
Klaus