Min **HJEMMELAVEDE** bootdisk virker ikke
Fra : Stephan Henningsen

Dato : 07-10-01 00:29

BEMÆRK: Jeg ved godt hvordan dd if=færdigtimage.bin of=/dev/fd0 virker.

Jeg har lavet en bootdisk, men den får systemet til at hænge
med følgende besked, lige når den skal til at loade min
rootdisk:

Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 02:00

Jeg har læst Bootdisk-HOWTO og linux/Documentation/ramdisk.txt,
fulgt utallige vejledninger på IRC, men intet synes at
virke.

Jeg har lagt mit bootdisk-arbjedsbibliotek herud:
   http://212.10.213.249/~stephan/bootdisk/
og det hele er at finde i én pakke her:
   http://212.10.213.249/~stephan/bootdisk.tar.gz

Kernen er af version 2.4.10 og skal ligge udpakket i ./linux/.
Mine scripts kopierer i hvert fald fra ./linux/arch/i386/boot/bzImage,
når de bygger boot-disketterne.

En config fra min kerne er inkluderet.

Jeg har forsøgt mig både med og uden LILO. Af en eller
anden grund, crasher ikke-lilo-disketter (mkboot.sh) med
stack dump og så videre, mens lilo-disketter (mklilo.sh)
giver en, æhm, pæn fejlmeddelse.

LILO er at foretrække, da jeg senere skal give kernen nogle
parameter, så den kan finde netkort og flash ROM og måske
det der er værre.

SYSLINUX har jeg også prøvet lidt med, men jeg så nu hellere
LILO kom til at virke. Også selv om LILO skal ominstalleres
ved hver ændring -- jeg har mine scripts.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig, al hjælp er velkommen.

--
Stephan Henningsen /
/ tisprut productions[tm]

Fra : Henrik Farre

Dato : 07-10-01 00:46

I artikel <slrn9rv4s1.nrc.stephan@levelout.tisprut.dk>, skrev "Stephan
Henningsen" <stephan@levelout.tisprut.dk>:

> [...]
> jeg har mine scripts.
>

> Jeg håber nogen kan hjælpe mig, al hjælp er velkommen.

har du prøvet med rdev til at sætte root drev
man rdev

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre (enrique@obel.auc.dk)

Webpage: http://Welcome.to/Webbench
-If I where God, I would recompile the penguin with --enable-flying.

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 07-10-01 10:11

On Sun, 07 Oct 2001 01:45:30 +0200, Henrik Farre wrote:

>har du prøvet med rdev til at sætte root drev
>man rdev

Ja, på den rå bootdisk uden lilo. Den, hvor lilo er på, er
det vist lilo, der bestemmer, hvad der sættes som root.

Fra http://212.10.213.249/~stephan/bootdisk/

stephan@levelout/a/bootdisk$ cat mkboot.sh
#!/bin/sh -x
cp linux/arch/i386/boot/bzImage . &&
rdev bzImage /dev/fd0 &&
rdev -R bzImage 0 &&
rdev -r bzImage 49152 &&
dd if=bzImage of=/dev/fd0 bs=1k

stephan@levelout/a/bootdisk$ cat mklilo.sh
#!/bin/sh -x
MNT=/tmp/mnt$$
mkdir $MNT

cp -v linux/arch/i386/boot/bzImage .

KERNEL_BYTES=$((`ls -l bzImage | cut -c 35-42`))
echo Kernel size: $KERNEL_BYTES bytes.

KERNEL_SPACE=$(( $KERNEL_BYTES / 1024 + 100 ))
echo Space to be allocated on floppy: $KERNEL_SPACE blocks.

echo Making ext2fs on floppy:
mke2fs -i 8192 -m 0 -L tisprut /dev/fd0 $KERNEL_SPACE

mount /dev/fd0 $MNT &&
rm -rf $MNT/lost+found &&
mkdir $MNT/{boot,dev} &&
cp bzImage $MNT &&