Skærme
Fijala 3554
KFC-skærm og Windoows 2000?
Fra : Ninzen

Dato : 06-10-01 23:20

Hej

Siden jeg for et lille års tid siden skiftede til Windows ME,
har Windows faktisk kørt meget ustabilt - gået ned mange
gange og har (ca. hver anden gang) utrolig langsom opstart.
Harddisken er ikke et halvt år gammel, men skærmen er fra 97.

Da jeg gik over til ME var planen egentlig at gå over til 2000,
men jeg har ikke kunnet finde en driver der på en KFC-skærm
kan køre Win 2000!

Jeg er ikke voldsomt skrap til problemløsning på området(!),
så hvis nogen ved bedre ville jeg blive glad.
Og - jeg skal ikke investere i en ny skærm lige nu.

Endnu et spørgsmål: Hvorfor kan jeg ikke finde driveren, når
jeg kan få stien oplyst inde fra kontrolpaneler - system -
skærm - driver? Jeg kan ikke se den når jeg følger stien.
Der er tilsyneladenden ikke en mappe under Windows der
hedder Windows/inf
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Madsen

Dato : 07-10-01 19:00

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

> Siden jeg for et lille års tid siden skiftede til Windows ME,
> har Windows faktisk kørt meget ustabilt - gået ned mange
> gange og har (ca. hver anden gang) utrolig langsom opstart.

Også min oplevelse med WinME. Et elendigt styresystem IMHO.

> Da jeg gik over til ME var planen egentlig at gå over til 2000,
> men jeg har ikke kunnet finde en driver der på en KFC-skærm
> kan køre Win 2000!

Den forstår jeg ikke rigtigt. Du behøver i realiteten ingen driver
til din skærm. Windows vil finde den som en "Standard-skærm"
eller "Plug&Play-skærm." Den eneste fordel ved at installere en
driver er at navnet på skærmen så vil optræde i Enhedshånd-
tering og at du måske er heldig at der følger nogle farveprofiler
med til driveren som passer til skærmen.

> [...]
> skærm - driver? Jeg kan ikke se den når jeg følger stien.
> Der er tilsyneladenden ikke en mappe under Windows der

Windows/inf-mappen er sikkert skjult så det er måske derfor
du ikke kan se den (?)
Prøv Start > Søg > Efter filer eller mapper... > Funktioner >
Mappeindstillinger > Vis > og vær sikker på at der er hak i
det felt der hedder noget ala "Vis skjulte filer og mapper"
I søgefeltet kan du så prøve at skrive: *.inf

Jeg tror snildt du kan bruge *.inf-filen til din skærm på Win-
2000 og hvis du ikke kan, så er skaden efter min mening ikke
så stor.
Det er vigtigere at du kan få fat i Win2000-drivere til alt det
andet hardware du har installeret såsom grafikkort, lydkort,
scanner, printer og hvad du ellers sidder med. Her må du
ikke bruge drivere som er beregnet til Win9x eller ME, da
Win2000 så blive ustabil.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ninzen

Dato : 08-10-01 21:41

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> [...]
> tering og at du måske er heldig at der følger nogle farveprofiler
> med til driveren som passer til skærmen.

Ja, så er der ihvertfald noget som jeg skal have set på i ro
og mag igen.
Uden skærmdriveren var skærmen fuldstændig umulig at bruge,
men nu bliver jeg meget i tvivl, for i:
Kontrolpaneler - System - Skærm - Driver, står også:

"Der kræves ingen driverfiler, eller der er ikke indlæst nogen
driverfiler til denne enhed. Klik på Opdater for at opdatere
driverfiler til denne enhed."

Og hvis jeg så opdater automatisk viser stien ned til
Windows-inf.

> [...]
> det felt der hedder noget ala "Vis skjulte filer og mapper"
> I søgefeltet kan du så prøve at skrive: *.inf

Lige præcis.

> Jeg tror snildt du kan bruge *.inf-filen til din skærm på Win-
> 2000 og hvis du ikke kan, så er skaden efter min mening ikke
> så stor.

Det er nok ikke her hunden ligger begravet men nedenunden:

> [...]
> scanner, printer og hvad du ellers sidder med. Her må du
> ikke bruge drivere som er beregnet til Win9x eller ME, da

Nu har du bragt mig på sporet af at det faktisk nok var driveren
til mit grafikkort der ikke fandtes på Win2000.
Nemlig Permedia 3D Accelerator - eller det bare et område/
faneblad der skal defineres på alle?
Hvad betyder GLINT? - Er det skærmkortets ydeevne?

Jeg takker for hjælpen. Det hele er bare for at undersøge om jeg
faktisk alligevel kan køre Win2000, hvilket jeg ikke troede/tror.
- Og et forsøg på at få dyret til at køre mere stabilt. Men jeg får nok
ikke gjort mere ved det før det bliver weekend.
Håber ikke jeg misbruger din hjælpsomhed!!!
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Madsen

Dato : 08-10-01 22:08

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

> [...]
>
> "Der kræves ingen driverfiler, eller der er ikke indlæst nogen
> driverfiler til denne enhed. Klik på Opdater for at opdatere

Hvad står der ud for skærmen hvis du højreklikker på Denne
Computer > Egenskaber > Enhedshåndtering > Skærm?

> Nu har du bragt mig på sporet af at det faktisk nok var driveren
> til mit grafikkort der ikke fandtes på Win2000.
> Nemlig Permedia 3D Accelerator - eller det bare et område/
> faneblad der skal defineres på alle?

Der følger temmelig sikkert en driver med til Win2000 til kortet,
men under alle omstændigheder ville det være en fordel at finde
den nyeste driver hos producenten som passer til ens grafikkort
og styresystem.

> Hvad betyder GLINT? - Er det skærmkortets ydeevne?

Jeg ved ikke hvad GLINT betyder, men hvis du finder den rigtige
driver til grafikkortet, så får du sikkert også fanebladet igen.
Jeg tror GLINT er en form for 3D-optimering af spil på samme
måde som GLIDE er, men hæng mig ikke op på det.
Kan google ikke fortælle noget?

> Jeg takker for hjælpen. Det hele er bare for at undersøge om jeg
> faktisk alligevel kan køre Win2000, hvilket jeg ikke troede/tror.

Det tror jeg altså godt du kan. Det er bare meget nemmere for
dig hvis du sørger for at finde de drivere der passer til alt dit
hardware inden du går i gang. Overvej måske at lave et dual-
bootsystem hvilket Win2000 giver adgang til.
Hvis du har to harddiske eller har delt din harddisk op i flere
partitioner, så kan du have både WinME og Win2000 kørende
og så blot under opstart vælge hvilket styresystem du vil bruge.
Sådan valgte jeg at gøre i overgangen fra Win98SE til Win-
2000 og da jeg så havde alle de drivere jeg skulle bruge og
var blevet bekendt med Win2000, så kylede jeg Win98SE
ud.

Tænk forresten også på at WinXP kommer på gaden inden
året er omme og WinXP Pro er jo altså afløseren for Win2000,
så hvis jeg ikke allerede havde købt Win2000, så ville jeg nok
vente og investere i WinXP i stedet. Det lyder foreløbig til at
blive et rigtig godt styresystem.

> - Og et forsøg på at få dyret til at køre mere stabilt. Men jeg får nok
> ikke gjort mere ved det før det bliver weekend.

Win2000 er mere stabil end WinME efter min mening, men
den er til gengæld mere hardwarekrævende. Den vil helst
have nyeste BIOS og at finde ordentlige drivere er også
sværere end til f.eks. Win98SE (IMO.)
Dette skulle der efter sigende være rettet op på i WinXP.

> Håber ikke jeg misbruger din hjælpsomhed!!!

Nej slet ikke, men lige nu kravler jeg under dynen og tager et
glas varm honningmælk med. Har fået en irriterende halsbe-
tændelse og er snot forkølet, men det hører jo nok desværre
til årstiden. :[

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ninzen

Dato : 09-10-01 21:18

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> Hvad står der ud for skærmen hvis du højreklikker på Denne
> Computer > Egenskaber > Enhedshåndtering > Skærm?

Ja, der står bare Standardskærm.

> [...]

> Jeg tror GLINT er en form for 3D-optimering af spil på samme
> måde som GLIDE er, men hæng mig ikke op på det.

Mmmjjoooh... Det vil jeg helst ikke referere. (Noget med lyssignaler).

--.... en masse god information - klippet (og gemt)--

> Dette skulle der efter sigende være rettet op på i WinXP.

Det er måske i virkeligheden svaret.
Jeg vil optimistisk håbe at min skærm ikke bliver bremseklodsen.

> glas varm honningmælk med. Har fået en irriterende halsbe-
> tændelse og er snot forkølet, men det hører jo nok desværre
> til årstiden. :[

Synd. Jeg takker for hjælp og ønsker at du allerede er ovre det.
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Madsen

Dato : 09-10-01 21:27

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

> Ja, der står bare Standardskærm.

Ja, så er en driver til din skærm også unødvendig.
På WinME kører du pt. med standarddriveren leveret af Windows
og den vil også blive fundet under Win2000 som en standardskærm.

Jeg har faktisk lige installeret WinXP i dag og her blev min monitor
også fundet som en standardskærm så det er sjældent monitoren
der er problemet, men snarere grafikkortet hvis man ikke kan finde
en passende driver til det, som sagt.

> Mmmjjoooh... Det vil jeg helst ikke referere. (Noget med lyssignaler).

Det dropper vi så.
Måske de ved det i <news:dk.edb.hardware.grafikkort>

> Jeg vil optimistisk håbe at min skærm ikke bliver bremseklodsen.

Det tror jeg rolig du kan gøre.

[Sygdom og elendighed.]
> Synd. Jeg takker for hjælp og ønsker at du allerede er ovre det.

Ikke helt endnu, men tak. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.