Titus 3,5
Fra : Live4Him

Dato : 06-10-01 13:13

Mest til Erik.

Når der står "det bad der genføder..." så menes der badet i ordet. Det mener
ihvertfald Thiessen som også fastslår at dåb ikke er en forudsætning for
frelse, når han under emnet "genfødslens metoder" skriver :

The Word of God. James teaches that we were brought forth 'by the word of
truth" (1:18; cf. 1 Pet. 1:23). Paul speaks of "the washing of water with
the word" (Eph. 5:26; cf. Titus 3:5). Some see baptism as a necessary
prerequisite to regeneration, but this makes salvation dependent upon works.
Clearly, Cornelius was bom again before he received baptism (Acts 10: 47)
..Acts 2: 38 must be understood in the sense of being baptized because of the
forgiveness of sins, rather than in order that they would be forgiven; just
as John baptized because of repentance, rather than in order that those who
were being baptized would repent (Matt. 3:11).

H.C.Thiessen. Lectures in Systematic Theology. P. 280

jørgen.

Fra : Live4Him

Dato : 06-10-01 13:57

Jeg fandt en god artikel der går mere i detaljer omkring Titus 3,5 :

http://www.bible.org/docs/nt/books/tit/jhk3/tit-07.htm#TopOfPage

jørgen.

Fra : Erik

Dato : 06-10-01 14:36

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg fandt en god artikel der går mere i detaljer omkring Titus 3,5 :
>
> http://www.bible.org/docs/nt/books/tit/jhk3/tit-07.htm#TopOfPage
>
> jørgen.

Han hoppe let og ellegant uden om "badet" og siger intet derom.

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 06-10-01 21:22

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Han hoppe let og ellegant uden om "badet" og siger intet derom.
~~~~~~~~~~~~~~
Så har du ikke læst det ordentligt. Han nævner det her :

"...But how are we to understand "the washing of regeneration"? For many,
the mention of anything that might be associated with water is immediately
seen as a reference to water baptism. As a result, this is another of those
passages used to teach baptismal regeneration or that water baptism is
necessary for salvation. But such an interpretation should be seen as
strange in view of two important facts..."

Du må selv læse resten på siten, da jeg ikke vil citere det hele her.

jørgen.

Fra : Erik

Dato : 06-10-01 23:32

> [...]
> necessary for salvation. But such an interpretation should be seen as
> strange in view of two important facts... ** fortsættelsen af dit citat;
**-
First, the immediate context has stressed this salvation is not by works,
those in righteousness that we have done. Second, the vast majority
of Scripture teaches us that salvation is by faith alone in Christ alone.

Skrifterne/bibelen lærer os ikke vi er frelst af tro allene i kristus
allene.
Og hvis du har skriftsteder derpå vil jeg gerne se dem.

Men hvad siger du selv ????

Fra : Erik

Dato : 06-10-01 14:27

> Mest til Erik.

Tak Jørgen, Jeg skal give dig lige hvad der er i mit hjerte.

> [...]
> i hvert fald Thiessen som også fastslår at dåb ikke er en forudsætning for
> frelse, når han under emnet "genfødslens metoder" skriver :

Det har han ret i, dåben frelser ingen, men som Gud frelste Jøderne gennem
Havet, 1 Kor 10 Frelser Gud os gennem Dåben ved Jesu død og opstandelse
Rom 6 v 4

> [...]
works.
> Clearly, Cornelius was bom again before he received baptism (Acts 10: 47)

Havde Kornelius været Genfødt, hvorfor sendte Gud så efter Peter så K. kunne
blive Døbt. Det er grundlæggende samme problem Job havde, både Job og K.
var troende og frygtede Gud, som ikke er ensbetydende med at man er genfødt.
Men for at få adgang til Gud skal dit gamle "Jeg" korsfæste med Jesus og så
først
opstået til det nyt liv hvor du er Genfødt.

Heb 10 v 19-25 beskriver det jeg siger ( 1 Pet 3:21samvittighedspagten er
dåben)

> [...]
who
> were being baptized would repent (Matt. 3:11).

ApG 2 v 38, er en befaling fra Gud, så om dåben giver syndsforladelse eller
er en bekraftigelse af vor synders forladelse, er det lydighed at udøve den
og
ulydighed ikke at adlyde.

Vor Dåb har ikke noget med Johannesdåben at gøre, overhovedet ingenting.
fordi Vor dåb er knyttet til Jesus offer på Golgata og ikke som Joh.dåben
der
var knyttet til Blodet fra Tyre og Bukke, som følge af Moseloven. Johannes
kunne ikke døbe til Jesus, da Jesus ikke var død endnu. (Det gør vi i dag)

Prøv at læse om Aron og hans sønner der blev indsat til præster og hvad
Gud forlangte før han kunne anvende dem til Præstetjeneste. Dåben er
ikke noget nyt, det er kun offeret der i dag er Gud søn selv.3 Mos 8 (5-6)

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 06-10-01 21:52

> works.
47)

> Havde Kornelius været Genfødt, hvorfor sendte Gud så efter Peter så K.
kunne
> blive Døbt.
~~~~~~~~~~
Det virker ærlig talt ikke som om du er interesseret i at komme sandheden
nærmere, hvorfor jeg ikke vil spilde mere krudt på sagen. Din egen vranglære
elsker du mere end sandheden.

EOD

jørgen.

Fra : Erik

Dato : 06-10-01 23:45

> [...]
> Det virker ærlig talt ikke som om du er interesseret i at komme sandheden
> nærmere, hvorfor jeg ikke vil spilde mere krudt på sagen. Din egen

Det er det sædvanlige du starter en henvendelse og så slutter du med at
fortælle
at folk ikke er rettroende og fuld af vranglærer.

Et enkelt spørgsmål; -

Hvis man kan blive frelst/genfødt uden at lade sig døbe, hvorfor skriver de
forskellige evangelister, Paulus, Peter og Johannas så meget om dåb, når du
mener det kun er unødvendigt vranglærer.

Men en ting er sikkert, omvender man dig ikke og bliver døbt, får man ikke
Helligåndens gave ApG 2 v 38 Eller mener du skriften er forkert med
Guds løfte om Helligånden gave i dåben.

Erik

Fra : Lars Andersen

Dato : 07-10-01 10:40

> Men en ting er sikkert, omvender man dig ikke og bliver døbt, får man ikke
> Helligåndens gave ApG 2 v 38 Eller mener du skriften er forkert med
> Guds løfte om Helligånden gave i dåben.
> Erik

Ikke desto mindre er der mange eksempler på at mange er blevet døbt med
Helligånden og derved blevet troende, så de senere blev døbt. Eksemplerne
findes i mange bøger, skrevet som vidnesbyrd om deres liv. Jeg kan ikke pt.
huske nogen titler, men har læst et par stykker.

Jeg tror ikke man altid kan gradbøje Gud ord, og sige at det der står først i
sætningen skal komme først og det næste som nr. to, etc...

Jesus sagde til ham: "Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen
uden ved mig." (Joh 14,6) Jeg tror blandt andet, vejen også betyder dåbsvejen.
Som Jesus selv siger i (Matt 3,15)"For således bør vi opfylde al retfærdighed."
som en omvendelsesdåb til syndernes forladelse.(Mark 1,4)

Jesus siger i (Matt 12,5)"Eller har I ikke læst i loven, at præsterne på selve
sabbatten krænker sabbatten i templet og det uden at pådrage sig skyld?
Men jeg siger jer: Her er noget større end templet!" På samme måde kan
Jesus vel selv bestemme om han vil døbe mennesker med Helligånden, før
eller efter en dåb i vand.
--

Kærligst Lars
lha@mail.dk

Fra : Erik

Dato : 07-10-01 12:41

"Lars Andersen" <lha@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
pt.
> huske nogen titler, men har læst et par stykker.

UHA Ja Da; Jeg blev også døbt i Helligånden før jeg blev døbt i vand. Og det
er
der også Bibelske eksempler på f.eks ApG 19 v 1-6.

Men med Helligåndens Gave forstår jeg det således, adgang til at anvende
disse
Nådegaver ligger i at vi aflægger det gamle liv, altså at vi lade os
korsfæste med
Jesus for at dø med ham på korset og opstå med ham fra de døde. Rom 6.

Vi må heller aldrig glemme at det er ikke Helligånden der frelser, så fordi
du
modtager Helligåndens dåb er det ikke ensbetydende med frelse. Det er kun
Jesu
Nåde, Død og Opstandelse der kan frelse os og det sker efter bibelen i
dåben,
hvor vi sammenvokser med ham i død og opstandelse. Rom 6 v 4-6

klip;
> [...]
> Men jeg siger jer: Her er noget større end templet!" På samme måde kan
> Jesus vel selv bestemme om han vil døbe mennesker med Helligånden, før

Ja det er helt rigtigt, men debatten var om der i Tit 3 v 5 hvor der står,
""frelste"-- han os ved badet til Gendfødsel og fornyelse ved Helligånden."
var det omtalte "BADET" , Vandbad(dåb) eller bliver vi badet i Ordet
(ordbad) som Jørgen foreslog, for at fastlægge om Genfødslen kommer
med Helligåndens dåb eller Vanddåben eller anden sted, som Jørgen mener.

Erik

Fra : Lars Andersen

Dato : 07-10-01 22:02

> [...]
> (ordbad) som Jørgen foreslog, for at fastlægge om Genfødslen kommer
> med Helligåndens dåb eller Vanddåben eller anden sted, som Jørgen mener.

Jeg skal lige hører - er der forskel på genfødt og fød på ny?

Ordbad? Hvad mener du her?

Har jeg forstået dette rigtigt;
- Frelser han os ved dåb, eller
- Genfødes vi ved dåb, eller
- Genfødes vi ved Helligåndens dåb
--

Kærligst Lars
lha@mail.dk

Fra : Erik

Dato : 07-10-01 22:07

Helligånden."

> Jeg skal lige hører - er der forskel på genfødt og fød på ny?

Nej ikke mig bekendt.

> Ordbad? Hvad mener du her?

det er Jørgen der bliver Badet i ordet og ikke i vand.

Erik