firma der ikke er i eget navn...
Fra : DavMar

Dato : 05-10-01 15:32

Hej...
Jeg har et spg, som jeg ikke helt ved hvor jeg skal få svar på, så jeg
prøver her....
Jeg har fået en ide til et firma som jeg bare ikke kan lade gå fra mig, men
det giver nogle interessekonflikter i forhold til mit nuværende arbejde (som
jeg af økonomiske årsager ikke kan sige op pt)
Jeg har en kammerat som jeg har fået ideen sammen med og vi vil så oprette
firmaet i hans navn......men....hvordan sikrer jeg mig "min" andel af
firmaet???
Og kan det overhovedet lade sig gøre ???? eller er jeg ude på dybt vand ???

VH Davmar

Fra : Knud Berggreen

Dato : 05-10-01 20:56

In <3bbdc449$0$224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, on 10/05/2001
at 04:31 PM, "DavMar" <davmar@mail.dk> said:

> [...]
>andel af firmaet???
>Og kan det overhovedet lade sig gøre ???? eller er jeg ude på dybt vand

Hvis det oprettes som et personligt firma i vennens navn, så er der nok
ikke meget at komme efter hvis i bliver uvenner. Hvis det oprettes som et
I/S så er du ikke bedre stillet overfor din arbejdsgiver end hvis du selv
stiftede firmaet. Den eneste måde som jeg kan se er at oprette et
anpartsselskab hvor i hver især har 50% af kapitalen og din ven indtil
videre driver selskabet alene.

/Knud

--
Skrækeksempler på splittede, sammensatte ord: http://www.fiduso.dk/skraekeksempler.htm
Og det andre sider på sitet er også ganske tankevækkende....

Fra : DavMar

Dato : 05-10-01 21:52

Tak for svaret...Jeg er helt grøn i det her....kan man på ingen måde være
anonym som ejer af et firma ?????
VH davmar

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-10-01 23:26

"DavMar" <davmar@mail.dk> wrote in message
> Tak for svaret...Jeg er helt grøn i det her....kan man på ingen måde være
> anonym som ejer af et firma ?????

Overfor T&S eller Ehvervs- & Selskabsstyrelsen - det har jeg aldrig hørt om
før...!

Hvis du har et problem med din nuværende arbejsgiver, må du søge at løse
det.

Du kan altså ikke både blæse og have mel i munden.

mvh
Bjørn

Fra : "

Dato : 06-10-01 01:18

"Bjørn Jørvad" skrev:

> Overfor T&S eller Ehvervs- & Selskabsstyrelsen
> - det har jeg aldrig hørt om før...!

Næh, og deres registeringer vedr. de almene firmarelaterede oplysninger
(navne, tlf, adresser osv) er normalt offentligt tilgængelige.

Mvh, Lars

Fra : DavMar

Dato : 06-10-01 07:08

ok...tak for jeres svar.....Jeg må jo prøve at se hvordan jeg kan løse det..

VH davmar

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 06-10-01 09:50

"DavMar" <davmar@mail.dk> wrote in message
> Tak for svaret...Jeg er helt grøn i det her....kan man på ingen måde være
> anonym som ejer af et firma ?????

Jo. Man kan være stille deltager som det hedder. I forhold til omverdenen er
du ikke en del af firmaet. - Dog bortset fra Skattevæsenet selvfølgelig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Erik G Christensen

Dato : 06-10-01 08:32

DavMar wrote:
> Og kan det overhovedet lade sig gøre ????

Jow, => jydsk for ca, næsten, muligvis

> eller er jeg ude på dybt vand ???

Ja, absolut, men kan man svømme, gør det jo ikke noget

Men det kan koste lidt knapper, afhængig af den risiko, der
ønskes afdækket, men det koster nu, risikoen følger.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy