Farver
Fra : All-Allan

Dato : 04-10-01 16:23

Sikre farver på web, findes der ikke flere end disse ?

http://kjartis.com/tjenester/fargekart.asp

ADVARSEL: PÅ Norsk

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 04-10-01 17:59

"All-Allan" <alllan@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:3bbc7e3d$0
> Sikre farver på web, findes der ikke flere end disse ?

Princippielt og i teorien eksisterer der kun 216 farver på www. Der findes
dog mennesker, der vil påstå, at der reelt er 256, hvilket også er korrekt
på størstedelen af maskinerne, men bare ikke altid.

Du må altså nøjes med de 216

MVH
Jesper

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-10-01 21:34

All-Allan skriver:

> Sikre farver på web, findes der ikke flere end disse ?
>
> http://kjartis.com/tjenester/fargekart.asp
>
> ADVARSEL: PÅ Norsk
Nej, Ja
nogen af dem virker ikke og der findes andre som virker.
http://www.haabet.dk/users/html/webfarve.html

Fra : All.Allan

Dato : 05-10-01 08:30

OK - men jeg kan ikke se at der er farver der ikke indeholder: 00, 33, 66,
99, cc, ff

eller tager jeg fejl - OK side iøvrigt - ligner et stor arbejde !!!

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 05-10-01 15:40

> OK - men jeg kan ikke se at der er farver der ikke indeholder: 00, 33,
>66, 99, cc, ff

Hej Allan,

PRincippielt kan du selv kombinere brugen af 0-9+a-f i en 6-cifret
farvekode, og når du så åbner en side i din egen browser med den pågældende
side vil den typisk virke. Situationen er bare den, at det som oftest ikke
vil virke, hvis du lægger den ud på nettet og lader andre åbne den. I din
opsætning har du selv valgt hvor mange farver du vil køre med, men på nettet
er det altså af princip kun 216 (256) farver.

Håber du kunne bruge det til noget.
Mvh
Jesper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-10-01 11:03

"Jesper Schlæger" <schlager@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
nettet
> er det altså af princip kun 216 (256) farver.

Der er du vist lidt stramagtig i det...
216 websikre farver er kun relevant i forhold til 8-bit skærme (256 farver).
Sidst jeg checkede efter, var det en ganske lille andel med så ringe
farvegengivelse. Feks. er der langt større grund til at tage hensyn til 800
x 600 pixels.

/Per

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 08-10-01 17:56

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sidst jeg checkede efter, var det en ganske lille andel med så ringe
> farvegengivelse. Feks. er der langt større grund til at tage hensyn til

Det er i og for sig også rigtigt, men der findes trods alt stadig enkelte
brugere der benytter 8 bit, så det afhænger vel af hvor sikker du vil være
på at alle brugere får den rigtige farve. Eksempelvis kender jeg flere i USA
(af alle steder *gg*) der stadig kører 8 bit. Jeg fatter dem ikke, men
accepterer deres valg, ligesom jeg også accepterer alle browsere.

Det er et spørgsmål om holdning og om hvor mange man vil nå

MVH
Jesper

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-10-01 19:19

"All.Allan" skriver:

> OK - men jeg kan ikke se at der er farver der ikke indeholder: 00, 33, 66,
> 99, cc, ff
>
> eller tager jeg fejl - OK side iøvrigt - ligner et stor arbejde !!!

Ja, du tager fejl, der er mange grå toner uden 00, 33, 66,
99, cc, ff og
der til tekst farverne Green, teal, navy, purple, maroon, olive

http://www.haabet.dk/users/html/webfarve.html

Fra : Lotte M

Dato : 06-10-01 22:21

"Peter Ole Kvint" <haabet@haabet.dk> skrev