Hvad kan man bruge en ADSL forbindelse til~
Fra : Charbax

Dato : 03-10-01 19:41

jeg har meget svært ved at bruge min 2mbit/512kbit til andet end at
downloade ulovlige kopier af hollywood film, lidt mp3 music (95% af det
ulovligt) og engang imellem ulovlige warez programmer når jeg får brug for
et eller andet program..

meget sjælent kan jeg finde ud af at videokonference med andre som har
lignene 512kbit/s upload, sjælent kan jeg finde på at uploade mine egne
lovlige video-produktionner direkte til andre adsl-brugere eller f.eks.
streamload.com eller hoste mit lovligt selv-produceret musik.

Kan man betragte TDC, Cybercity og de andre som Warez incorporated agtige
selskaber, som tjener penge på at folk spreder lortiske ulovlige kopier af
hollywood divx og den sidste nye windows XP eller photoshop, eller at folk
sidder og downloader mtv-pis flere gange (og skal betale CD-afgift for det)?

Er jeg dum, eller kan det passe at man ikke kan bruge hurtigt internet idag
til ret meget mere end ulovlige ting? Er her nogen som kan foreslå gode
links til fornuftige ting man kan bruge ens ADSL forbindelse til? F.eks.
lovligt 1-2mbit/s video-on-demand, super-gode video-konference programmer og
communities (bedre end netmeeting), eller meningsfulde databaser af fed
musik (bedre end mp3.com). Er her andre som syntes CyberCitys
http://cybercitychannel.dk eller Bredbåndsbolagets http://www.bbst.dk er
simpelthend utilfredstillende og næsten pinlige. De er ikke andet end en
samling links til http://filmspeed.com trailere, http://movieflix.com,
http://cinemanow.com og http://liketelevision.com 220kbit/s pis og
lorte-reklamer i quicktime på http://adcritic.com.

Når nogen argumentere for at det ikke kan betale sig at levere 2mbit/s
video-on-demand fordi at det ville koste 150 kroner bare at overføre end
700mb video-fil, er det så sådan at ADSL-udbyderene er klare over at de
sælger produkter som ikke kan udnyttes fuld ud til andet end ulovlige ting?
hvems skyld er det at her ikke findtes noget interessant lovligt
video-on-demand endnu (der har fandtes hurtige adsl forbindelser i 2 år
eller noget lignene tror jeg):

- Er det internet-udbydernes skyld? (at deres investore ikke er modige nok
eller fantasifulde nok til at ville sælge andet end en internet-forbindelse)

- Er det statens skyld? (at ingen politikkere tør sætte konkrete initiativer
igang, ikke nødvendighvis bruge 100 milliarder kroner på at installere
gratis 10mbit/s forbindelser overalt men nøjes med at sætte reelle
eksperimenter igang så dem som allerede har 2mbit/s eller lignene download
forbindelse derhjemme kan komme igang f.eks. med at se udvalgt programmer
fra DR/TV2 eller gamle danske film fra danske film-institut (eller hvad det
hedder).. at man ikke behøv at bruge mange tusinder kroner eller kræfter på
at sætte sådan noget igang, og ikke om et år men her i næste uge)

- Er det lovgivningens skyld? (at det simpelthend måske ingengang er lovligt
at ligge noget video på nettet uden at skulle bruge en masse af kræfter på
at klargøre allemulige rettighedsspørgsmål om filmen, og muligt koda-gebyr
og aftaler med pladeselskaber hvis der er noget musik et eller andet sted i
filmen)

- Er det video-producenternes skyld? (at de er for koncervative om at ville
distribuere deres film på nye måder)

- Er det forbrugernes skyld? (at de ikke viser interesse for det, men
afligevel sidder og brokker sig over ringe kvalitet af det fjernsyn der er
tilbudt på public-service kanaler og andre kommercielle kabel-tv kanaler)

beklager hvis mit indlæg er for langt og måske lidt ustruktureret, men jeg
ville lige skrive et eller andet inden jeg om lidt ligger mig ned og ser en
forhåbentlig underholdnene ulovligt og forhåbentlig lidt originalt DivX jeg
lige har downloadet.. (My Man Godfrey, http://us.imdb.com/Title?0028010)

Fra : *Xray

Dato : 03-10-01 21:51

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse news:9pfmiv$1ehe$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> sidder og downloader mtv-pis flere gange (og skal betale CD-afgift for det)?

Kan man betragte Ferrari som meddelagtige i en forbrydelse når topfarten ikke kan udnyttes på lovlig
vis på danske veje, og man derfor tvinges til at bryde loven for at få fuld gavn af deres produkt?

Måske lidt søgt men alligevel :)

*Xray

Fra : Peter T.

Dato : 03-10-01 21:56

"*Xray" <mrsmooth@nospam.privat.dk> wrote in

> Måske lidt søgt men alligevel :)

Det skal du ikke være ked af, for jeg fatter alligevel ikke helt pointen i
charbax' indlæg. :)

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : km

Dato : 03-10-01 22:42

hej.

>Er jeg dum>

vil du have det korte svar eller pakket lidt pænere ind??

km

Fra : Charbax

Dato : 03-10-01 23:39

> Kan man betragte Ferrari som meddelagtige i en forbrydelse når topfarten
ikke kan udnyttes på lovlig
> vis på danske veje, og man derfor tvinges til at bryde loven for at få
fuld gavn af deres produkt?

jeg er med på at det skal være ulovligt at køre med 320km/t på de danske
motorveje, men det mit indlæg tror jeg kunne betyde det var at indtil videre
bliver der solgt en masse af ferarri men der er ingen lovlige steder at tage
hen. Man kan køre til en skin-head rocker pirat messe og få sniffet sig til
noget heroin, eller man kan køre en tur til et kæmpe peer-to-peer netparty
og få kopieret alle 269 afsnit af Simpsons i vcd mpeg ned på ens 80GB
harddisk på få minutter. Men lovlige marker med en masse af natur, blomster,
dejlig lovlige open-air koncerter, dem er der ingen af på nettet, hverken
sponsoreret af staten eller tilbudt af selve Ferarri-producenterne.

Og det med at køre 280km/t med en Fararri på nettet, det burde ikke være
ulovligt, hastigheds-grænsen burde ligge ved flere terrabytes/sekund, der
når lyslederne med særlige laser-lys, at der ikke kan være plads til flere
af sådanne simultane strøm-signaler i de samme kabler og at hvis man prøvede
at få mere strøm igennem de kabler at de ville smelte sammen eller at det
ville lave for meget støj i resten af nettet så det risikerede at forstyrre
de forbindelser til almindeligt gammeldags telefoni (2mbit/s grænsen som TDC
har sat på adsl?)..

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 04-10-01 11:20

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message

>og få sniffet sig til noget heroin

Kan man nu også det?

- -

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-01 22:45

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev

> Er jeg dum, -snip-

Jeg håber ikke at du forventer at der skal svares på det....efter dit
lidt forvirrende indlæg.

--
rea721@fabel.dk (AKA) Leon Andrea. Bevar Flyvestation Værløse..
Den sidste Operative Flyvestation øst for Storebælt.

Fra : Simon Skals

Dato : 03-10-01 23:25

It seems Charbax wrote:
>Er jeg dum, eller kan det passe at man ikke kan bruge hurtigt internet idag
>til ret meget mere end ulovlige ting?

Du har da i hvert fald ret i, at udbudet af hurtige access-
løsninger til private er steget markant inden for de sidste 2-3
år, mens det går anderledes langtsomt med at finde ud af, hvad
man skal tilbyde af tjenester, som udnytter den større hastighed.

Hvis du for et par år siden havde lavet en rundspørge i branchen
vedrørende fremtidsudsigterne for salg af video on demand og
lignende services, så ville de fleste af dine respondenter
sikkert have forventet, at vi i 2001 ville være nået væsentlig
længere, end tilfældet er.

Nogen altoverskyggende årsag er der næppe - en kombination af de
faktorer, du opremser, er nok et meget godt bud.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Charbax

Dato : 04-10-01 11:43

> det går anderledes langtsomt med at finde ud af, hvad
> man skal tilbyde af tjenester, som udnytter den større hastighed.

Hvoffor skal det værre så svært egentligt? Er det ikke bare om at encode
noget video i en høj bitrate og ligge den på en hurtigt server og få
ADSL-brugere til at betale 1 dollar eller 2 for at få adgang til at streame
eller downloade filen.

Hvis det skulle være et problem lige idag at få lavet aftaler med store
video-produktions selskaber DR/tv2 eller lignene, så kan man jo bare selv
tage ned i gaderne og filme et eller andet i med en DV-kamera og så bruge
dette, og kalde det for vod-test, sælge de der hjemmelavet video-downloads
for 1 dollar per styk, vise det til de store traditionnelle
video-producenter og derefter lave aftaler med dem med det samme for de
bliver selvfølgeligt sindsygt interesseret hvis man viste dem hvordan sådan
noget 1-2mbit/s video-on-demand så ud.

Fra : --==JKADK==--

Dato : 04-10-01 14:10

> [...]
> noget video i en høj bitrate og ligge den på en hurtigt server og

> ADSL-brugere til at betale 1 dollar eller 2 for at få adgang til

Ih jo .. lige bortset fra at ADSL brugerne ikek vil betale

> Hvis det skulle være et problem lige idag at få lavet aftaler med
store
> video-produktions selskaber DR/tv2 eller lignene,

Netop ( blandtandet ) dem du der nævner vogter over deres
rettigheder .. de slipper intet .. ikke 2 minutter af noget som
helst.

> så kan man jo bare selv
> tage ned i gaderne og filme et eller andet i med en DV-kamera og
så bruge
> dette, og kalde det for vod-test,

Det er gjort og det betaler ikke lønningerne .. har du en ide om
hvad det koster at drive en sådan virksomhed ?

> [...]
for de
> bliver selvfølgeligt sindsygt interesseret hvis man viste dem

Nej nej nej .. de kender mulighederne .. til bevidstløshed .. men
de vil da ikke slippe deres meteriale ud på et internet hvor der
sidder horder af sultne teen drenge klar til at grabbe deres
meteriale og distribuere det videre .. de gør det ikke et øjeblik
før de er overbevist om at de virksomheder der koder og
distribuerer deres materiale også kan beskytte det .. løsningen
hedder digital reights management og den er på vej .. der er
godkendt af store dele af film og musik branchen .. nu mangler vi
bare den risikovillige kapital .. for ingen ved endnu om
bredbåndskunderne faktisk vil betale når det kommer til stykket.

Regards

Fra : --==JKADK==--

Dato : 04-10-01 14:02

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message

> [...]
>
> Nogen altoverskyggende årsag er der næppe - en kombination af de
> faktorer, du opremser, er nok et meget godt bud.

Nu har jeg ikke læst det omtalte indlæg .. simpelthen fordi det er
noget rodet og jeg ikke gad bikse med det ..når det er sagt så ..

Jeg arbejder med at producere de efterspurgte lovlige tilbud til
bredbånds brugerne i form af streaming media og vi har trange tider
... disse har vi fordi branchen har trange tider .. investorerne har
for længe siden fået kolde fødder og sammen med de kolde fødders
ankomst så vi den risikovilige kapital forlade scenen .. hvorfor
jeg pejer specifikt på dette ? fordi det er dyrt at operere på
dette markede .. vi / jeg kan streame i de fedeste kvaliteter men
hvorfor gør vi det så ikke ? Det gør vi ikke forde det materiale vi
kan få fingrene i er ret midelmådigt .. ingen gider se det og det
folk vil se har vi ikke råd til ( Rettigheder koster _store_
penge ).. vi har ikke råd til det fordi brugerne ikke vil betale
for det .. forbrugerne vil ikke betale for det fordi de kan hente
de gode film på nettet i DiVx .. tja hvor ender vi så .. ingen
steder .. det er skruen uden ende.

Der kommer flere og flere bredbåndskunder der vil se mere og mere
streaming men de vil under ingen omstændigheder betale for det ..
med èn undtagelse og det er porne og den dag jeg bliver træt af at
kæmpe med de markedsmekanismer der ødelægger branchens muligheder
idag .. den dag bliver jeg selvstændig og starter en porno site med
"Glo ald den porno du gider rive den af til for 20 kr i døgnet" ..
og jeg bliver en rig mand .. men alle de gode hensigter og ald den
entusiasme jeg kastede mig ud i dette eventyr med vil være væk som
dug for solen .. se det er frustrerende!

Branchen kan .. branchen vil .. men branchen fattes penge ..
CyberCity har fat i noget af det rigtige med deres bredbånds tilbud
og jeg tror de kan få deres brugere til at punge ud .. jeg håber
det inderligt for dem.

En sidste bemærkning .. bredbåndstilbudene i form af streaming
media er på markedet / nettet .. de bliver købt og betalt af
virksomheder der har set lyset og der bliver flere og flere af dem
... men Carbax ( var det det han kaldte sig ? ) er ikke inviteret
til festen medmindre han tilfældigvis i sin stilling er interessant
som kunde for BtoB markedet.

Regards

Fra : Charbax

Dato : 04-10-01 17:44

> vi / jeg kan streame i de fedeste kvaliteter

teknologien findtes, det er vi så enige om,

> det
> folk vil se har vi ikke råd til ( Rettigheder koster _store_
> penge )..

jeg mener at have gennemskuet det der hollywood-pis. JEg tror ikke at det
folk vil se er udenlukkende Planet og The Apes og Artificial Intelligence.

Der er trilliarder af timer af interessant video i film-producenternes og
tv-producenterne video-arkiver. Det plus alle de millionner af trilliarder
af timer af interessant video folk med video-kamera og video-redigerings
program på komputeren kan finde ud af at lave og som ikke bliver udgivet på
DVD af MGM eller Universal endnu.

> Det gør vi ikke forde det materiale vi
> kan få fingrene i er ret midelmådigt .. ingen gider se det

har du prøvet at ligge det der midelmådigt materiale på nettet og se om folk
virkeligt ikke gider at se det?

> vi har ikke råd til det fordi brugerne ikke vil betale
> for det ..

har du eller resten af video-underholdnings-branchen overhovedet forsøgt sig
frem og lavet eksperimenter med folk og se om de virkeligt ikke vil betale
for det? JEg tror simpelthend at det er så nemt så du bare kan se på hvor
mange penge folk gerne stadig giver for at se film i biografen eller på
VHS/DVD, og så sammenligne den form for video-on-force med ideen om at folk
kan se lige præcist hvad som helst overhovedet hvor de vil og når de vil..
jeg tror folk kan komme til at bruge meget mere end den månedelig 100kr de
bruger på Biografen og den månedlige 50kr folk bruger i film-udlånings
forretningen, hvis folk kan få overraskende on-demand underholdning vil de
bruge mere penge på det end de nogensinde har gjort på hvadsomhelst form for
underholdning.

> forbrugerne vil ikke betale for det fordi de kan hente
> de gode film på nettet i DiVx ..

igen.. jeg tror at det er svært at forestille sig om folk vil betale for
video-on-demand eller ej før at man forsøger sig frem og tilbyder dem noget
video-on-demand som de kan betale for.

> Der kommer flere og flere bredbåndskunder der vil se mere og mere
> streaming men de vil under ingen omstændigheder betale for det ..

igen.. kan du give mig et link til noget forsøg på at se om folk ikke vil
betale for video-on-demand?

> med èn undtagelse og det er porne

ja det ser ud til at det er den form nogen folk har tænkt sig først at
forsøge sig med Video-on-demand.

jeg har f.eks. for nyligt fundet links på faktisk lidt imponerende forsøg på
video-on-demand zoo-sex:

DivX.com's http://www.bluebare.com/

CyberCity's http://www.erotic-channel.dk/

> den dag bliver jeg selvstændig og starter en porno site med
> "Glo ald den porno du gider rive den af til for 20 kr i døgnet" ..

hvofor skulle du være så sikkert på at folk hellere vil bruge penge på porno
end de vil på en familie-film? Hvofor skulle forbrugerne så ville betale for
porno når de på samme hvis også kan downloade det i DivX?

> CyberCity har fat i noget af det rigtige med deres bredbånds tilbud

ligenu kan jeg ikke se mere i cybercitychannel.dk end
http://www.cybercitychannel.dk/downloads/streams/aa_big.avi og en samling
links til amerikanske 220kbit/s "filmsites".

Fra : Christian Erritsø

Dato : 04-10-01 19:16

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message
<snip>
> [...]

> igen.. jeg tror at det er svært at forestille sig om folk vil betale for
> video-on-demand eller ej før at man forsøger sig frem og tilbyder dem

Og der spørges igen højlydt: Hvis det er så god en forretning, hvorfor
beholder du så ikke idéen for dig selv og tjener kassen på at være den
første udbyder?

Christian Erritsø
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Bashful

Dato : 03-10-01 23:33

.... stof til eftertanke må jeg sige.... jeg er skam også tilbøjelig til at
give dig ret. Jeg får min adsl om en god uges tid - nu har FlashGet, KazaA
og eDonkey også haft mange filer i kø igennem lang tid. Men på længere sigt
kan jeg godt blive i tvivl om hvor meget glæde jeg vil få af forbindelsen
også.

Mange ting er blevet nemmere, såsom at hente Hollywood film og musik som du
selv nævner, men på trods af at filerne ligger der klar til at hente, så har
det ikke fået mig til at gå mindre i bio eller købe færre CD'er... Så jeg
tror da helt bestemt at man stadig kan have meget glæde af en hurtig
ADSL-forbindelse uden at den skal bruges som erstatning for de ting man
plejede at gøre, dengang man stadig sad med 56K - som jeg så stadig gør!!

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : Vaeske

Dato : 04-10-01 16:24

> [...]
har
> det ikke fået mig til at gå mindre i bio eller købe færre CD'er...

For mit vedkommende har det haft den effekt at jeg ikke køber cd'er mere.
Det skyldes dels at jeg ikke gider at købe et album når der måske kun er to
gode sange på og ikke mindst musikbranchen har fået en hjerneblød og sat
cd'er op med 20 kr indenfor det sidste år.

Nu kommer jeg vist lidt væk fra gruppen, så jeg holder her

Hilsen Vaeske

Fra : Jens

Dato : 04-10-01 00:11

> [...]
> ulovligt) og engang imellem ulovlige warez programmer når jeg får brug for

Det siger jo mere om dig, end om andre. Jeg bruger f.eks. min linie til VPN
til arbejdet. Jo højere hastighed des bedre....

> [...]
> lovlige video-produktionner direkte til andre adsl-brugere eller f.eks.
> streamload.com eller hoste mit lovligt selv-produceret musik.

Og ????

> [...]
> hollywood divx og den sidste nye windows XP eller photoshop, eller at folk
> sidder og downloader mtv-pis flere gange (og skal betale CD-afgift for

Nej, for det er ikke alle der bruger deres forbindelse til warez.....

> Er jeg dum, eller kan det passe at man ikke kan bruge hurtigt internet
idag
> til ret meget mere end ulovlige ting?

Det vil jeg undlade at kommentere

> Er her nogen som kan foreslå gode
> links til fornuftige ting man kan bruge ens ADSL forbindelse til?

Nej, for du synes jo ikke der er nogen fornuftige ting at bruge forbindelsen
til, så hvorfor skulle man?

Prøv http://www.google.com/

> Er her andre som syntes CyberCitys
> http://cybercitychannel.dk eller Bredbåndsbolagets http://www.bbst.dk er
> simpelthend utilfredstillende og næsten pinlige.

Nej, ikke mig ihvertfald.....

> De er ikke andet end en
> [...]

Så lad være med at bruge dem.....

> [...]
> hvems skyld er det at her ikke findtes noget interessant lovligt
> video-on-demand endnu (der har fandtes hurtige adsl forbindelser i 2 år

??????

> - Er det internet-udbydernes skyld? (at deres investore ikke er modige nok
> eller fantasifulde nok til at ville sælge andet end en
internet-forbindelse)

Hvorfor spørger du dem ikke ?

> [...]
> hedder).. at man ikke behøv at bruge mange tusinder kroner eller kræfter

> at sætte sådan noget igang, og ikke om et år men her i næste uge)

Hvorfor skulle det være statens skyld ?

Puha, jeg orker ikke mere......

Jens

Fra : Charbax

Dato : 04-10-01 10:21

> Jeg bruger f.eks. min linie til VPN
> til arbejdet. Jo højere hastighed des bedre....

VPN = virtual private network ? Kan du ikke lige fortælle hvordan du bruger
din linje til VPN til arbejdet, hvad det f.eks. går ud på og hvordan det er
bedre når man har hurtigt internet? Video-konferencer du med dine
medarbejder, eller udveklser i dokumenter eller måske på en eller andet måde
arbejder på samme tid på en samme dokument?

> Nej, for det er ikke alle der bruger deres forbindelse til warez.....

ok, mit spørgsmål er så, hvad bruger folk så der forbinelse til hvis ikke
warez?

> Nej, for du synes jo ikke der er nogen fornuftige ting at bruge
forbindelsen
> til, så hvorfor skulle man?

Det er ikke noget med om jeg syntes, jeg VED ikke hvad man kan bruge den til
lovligt.

MEn det kunne jo være at du havde et link til noget interessant, og jeg er
ikke kræsen på den måde at jeg ikke vil være med til noget hvor man skal
betale i pay-per-view, altså hvis traffik koster penge og ikke bare er
"gratis", jeg betaler gerne 10-20 kroner for at se et eller andet
video-on-demand i en bitrate der bruger mere end 1/10 del af min
ADSL-forebindelse..

> Prøv http://www.google.com/

ok... hvad skal jeg søge efter?

- http://www.google.com/search?hl=en&q=video-on-demand&btnG=Google+Search ?

- http://www.google.com/search?hl=en&q=music&btnG=Google+Search ?

-
http://www.google.com/search?as_q=bredb%E5nd&num=10&btnG=Google+Search&as_ep
q=&as_oq=&as_eq=&lr=lang_da&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=&sa
fe=off ?

> Nej, ikke mig ihvertfald.....

nåh.. syntes du så at de er tilfredstillende? Eller handler det måske bare
om at du måske er totalt ligeglad?

Fra : Charbax

Dato : 04-10-01 10:25

> ok, mit spørgsmål er så, hvad bruger folk så der forbinelse til hvis ikke
> warez?

- emails? hotmails? mujaffa spillet? jubii chat? søgning på google? polinfo
og britannica surfning? nyhedsgrupper og forums?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-10-01 11:50

On Thu, 4 Oct 2001 11:20:36 +0200, "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

>ok, mit spørgsmål er så, hvad bruger folk så der forbinelse til hvis ikke
>warez?

Alt hvad der ellers er muligt.

Jeg tror, du lever i en navlekiggerverden.

--
- Peter Brodersen

Fra : Charbax

Dato : 04-10-01 11:53

> Alt hvad der ellers er muligt.

mener du emails og hotmails? HVad har man brug for en 2mbit download og
512kbit upload for at emaile og chatte på ofir.dk?

allways-on ICQ og engang imellem at snakke medfolk over buddyphone eller
lignene internet telefoni (20-30kbit/s).. det kan jeg heller ikke se hvad
man skal bruge en 2mbit/s ADSL til..

Når TDC laver reklamer på Tv2 for deres Bredbånd som er 40 gange hurtigere
end almindelig modem, så burde de også oplyse folk at de ikke kan udnytte
den "40-gange-hurtigere" Bredbånds internet-forbindelse til andet end at
downloade ulovlige hollywood film og ulovlige Birtney spears mp3er.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-10-01 15:13

On Thu, 4 Oct 2001 12:53:24 +0200, "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

>mener du emails og hotmails? HVad har man brug for en 2mbit download og
>512kbit upload for at emaile og chatte på ofir.dk?

Nej,. jeg mener ALT hvad der ellers er muligt.

Charbax, du har ærligt talt et problem, hvis din opfattelse af
Internet er "e-mails, hotmails og warez". Til gengæld kan det forklare
den forskruede forståelse.

Har man ikke brug for en hurtig forbindelse, skal man selvfølgelig
lade være med at købe én. Men det kan da være meget rart hurtigt at
kunne hente servicepacks, nye linux-distributioner, etc., når det er
nødvendigt. Har man en webserver stående, kan det være rart med lidt
udgående båndbredde, idet der kan være en sjat samtidige brugere. Det
er rart at kunne hente mp3'ere hurtigt (fx fra
http://remix.kwed.org/), nye rollespilscenarier (fx fra
http://rlyeh.trc.dk), nye RPM'er til sit favoritsprog (fx fra
http://rpms.arvin.dk), IMDb-oversigter (fx fra
http://www.imdb.com/interfaces), hente filmtrailere (fx fra
http://www.apple.com/trailers/), opdateringer til ens computerspil (fx
fra http://www.counter-strike.net), etc. Er man i den situation, at
ens job også er ens hobby, er det ikke unaturligt, at man ofte
"slæber" ting frem og tilbage mellem ens arbejdsplads - fx vha. en
hurtig forbindelse. Det gør det også lettere fx dagligt at lave
ekstern backup, så man har backup af de vigtigste filer udenfor huset
(i tilfælde af brand eller at et kapret fly styrter ind i ens hus).
Ydermere kan det tænkes, at man er et par stykker, der deles om
forbindelsen (i tilfælde af at man er priviligeret med et socialt
liv).

> [...]
>den "40-gange-hurtigere" Bredbånds internet-forbindelse til andet end at
>downloade ulovlige hollywood film og ulovlige Birtney spears mp3er.

Hvis du vil have nogen til at hjælpe dig, så betal enten en konsulent
for det, eller søg noget støtteterapi.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-10-01 16:14

> mener du emails og hotmails? HVad har man brug for en 2mbit
> download og 512kbit upload for at emaile og chatte på ofir.dk?

Nu er det nok de færreste ADSL brugere der rent faktisk hænger på en
2048/512 linie... og den billigste ADSL router løsning er faktisk
perfekt til netop e-mail og chat.

Bortset fra det så kan jeg skam finde masser at anvende min 512/512
linie til. Dels har jeg VNC kørende så jeg altid kan få fat i min egen
maskine. Så har jeg med mellemrum en FTP server kørende, og jeg henter
news til et lille lokalt netværk.

Og så er der faktisk masser af software der kan hentes ganske lovligt.
Jeg har omkring 4 Gb free-, beer-, shareware liggende(andre samler på
frimærker), og er netop igang med at hente Solaris8, som nok løber op
i 2-3 Gb alene.

Du har en uhyggeligt begrænset fantasi.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Charbax

Dato : 04-10-01 16:55

> Og så er der faktisk masser af software der kan hentes ganske lovligt.

nåh ja ok, der er nogle http://tucows.cybercity.dk og http://download.com.
Men afligevel en masse af programmer som ikke lige er til at
downloade-on-demand og til fornuftige priser, derfor bruger private hellere
warez tror jeg.

> Jeg har omkring 4 Gb free-, beer-, shareware liggende(andre samler på
> frimærker), og er netop igang med at hente Solaris8, som nok løber op
> i 2-3 Gb alene.

ok, jeg har også flere gygabytes af free-, beer- og crackware liggende, uha,
det er meget få programmer jeg har giddet betale licens for, for masser af
programmer har ufornuftige priser. Jeg vil ikke betale 129 dollars for den
sidste nye windows, 9000 dollars for den sidste nye photoshop, 45000 kroner
for den sidste nye adobe-premiere/ulead media studio agtige
video-redigerings program (når jeg ikke kan nøjes med Virtual Dub eller
Windows Movie Maker), og jeg vil heller ikke betale 12000 kroner for at have
ms Office med Word på min pc. MEn det er tror jeg et andet spørgsmål..
programmer behøver heller ikke egentlig at fylde særligt meget, det som jeg
tror er noget af det eneste man kan virkeligt bruge bredbånds internet til
er overførelse af video eller hvis man skulle gå lidt længere fra i science
fiction reality, så nok også Virtuelle 3D action-packed spil kan nok også
have godt af 2 eller 10mbit/s internet forbindelse. Hvis du ikke kan finde
på andet end at lytte til netradio/mp3-musik og downloade en Linux
styresystem et par gange om året, så vil jeg nok anbefale dig den langsomste
Cybercity ADSL-forbindelse og booste den på http://www.adslboost.dk de dage
du har tænkt dig at downloade programmer som fylder mere end 10mbytes.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-10-01 23:27

> [...]
> ikke lige er til at downloade-on-demand og til fornuftige priser,
> derfor bruger private hellere warez tror jeg.

Det tror jeg egentlig er ved at ændre sig. Personligt gider jeg ikke
fræse rundt på nettet i dagevis og downloade den ene ubrugelige
crackversion efter den anden, hvis jeg står og har et behov.

Så finder jeg hellere et passende freeware alternativ, eller slipper
10-30$ for et sharewareprogram.

> ok, jeg har også flere gygabytes af free-, beer- og crackware

Du fattede ikke lige pointen. Jeg har ikke noget ulovligt liggende.

> liggende, uha, det er meget få programmer jeg har giddet betale
> licens for, for masser af programmer har ufornuftige priser.

Der findes stortset ikke et program i verden der ikke har et brugbart
gratis eller meget billigt alternativ.

> Jeg
> vil ikke betale 129 dollars for den sidste nye windows,

Så brug Linux, Solaris eller noget andet gratis.

> og jeg vil heller ikke betale 12000 kroner for at
> have ms Office med Word på min pc.

Så brug StarOffice. Den er gratis.

> det som jeg tror er noget af det eneste man kan
> virkeligt bruge bredbånds internet til er overførelse af video
> eller hvis man skulle gå lidt længere fra i science fiction
> reality,

Mit forbrug ligger typisk omkring 3-6 Gb om måneden. Når der er
BigBrother ryger vi noget højere op. Det synes jeg fint retfærdiggører
en 512/512 linie. Egentlig ville det vel også retfærdiggøre en
2048/512 linie, hvis jeg havde bare en smule travlt. Linien kører ofte
100% i timevis.

> [...]
> booste den på http://www.adslboost.dk de dage du har tænkt dig at
> downloade programmer som fylder mere end 10mbytes.

Burde du ikke følge det råd selv? Var det ikke dig der havde
problemerne med at udnytte en 2048/512 linie?

Fra : Kate

Dato : 05-10-01 20:51

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in

Jeg formoder at du prøver at provokere, men jeg vil da svare helt
reelt. Ja, selvfølgeligt kan bruges til ulovligheder, men det kan jo
også bruges hvis man er meget på nettet, f.eks. er der jo mennesker som
spiller over nettet, det er vidst da ikke ulovligt. Eller som mig, jow
jeg ku' godt ha' nøjes med min ISDN på nær lige at jeg var hamrende
træt af at holde øje med telefonregningen. Hastigheden er hos mig ikke
alfa og omega, men det at jeg kan gå på hvornår og hvor længe jeg
lyster uden at skulle tænke på prisen. Jow, man kan efter min mening
godt bruge en ADSL til lovligt brug.
Iøvrigt kan en 56K forbindelse jo også bruges til Warez, det tager bare
noget længere tid.
--
Kate

Fjern noget fra adressen ved privat svar.

Fra : Charbax

Dato : 06-10-01 03:15

tak for dit kommentar..

> Hastigheden er hos mig ikke
> alfa og omega,

den er der, Danskere kan ikke se nogen lovlig mening i at have hurtigt
internet forbindelse.

jeg går ud fra at du ikke downloader på fuldt tryk hele tiden dv.s ikke
downloader mange gygabytes om ugen, det ville være interessant at se i TDC
og cybercity's forretningshemmelige statistikker om hvor meget båndbredde
deres ADSL-brugere bruger i gennemsnit, om hvor mange folk som ikke bruger
særligt meget båndbredde der er for hver bruger som bruger utroligt meget
båndbredde..

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-10-01 09:06

On Sat, 6 Oct 2001 04:15:04 +0200, "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

>den er der, Danskere kan ikke se nogen lovlig mening i at have hurtigt
>internet forbindelse.

Hej. Hvorfor ignorerer du de indlæg, andre har skrevet om hvad, man
kan bruge en hurtig forbindelse til?

Er det fordi, de ikke passer ind i dit verdensbillede?

--
- Peter Brodersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-10-01 13:24

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>VPN = virtual private network ? Kan du ikke lige fortælle hvordan du bruger
>din linje til VPN til arbejdet, hvad det f.eks. går ud på og hvordan det er
>bedre når man har hurtigt internet?

Hvis man skal udveksle 10 MB PowerPoint-dokument med kollegerne, og
dokumentet skal frem og tilbage 20 gange på en dag, før alle er helt
tilfredse, så er 2 Mbps en god ting.

Bruger man PcAnywhere eller lignende, er båndbredde heller ikke en
tosset ting.

>ok, mit spørgsmål er så, hvad bruger folk så der forbinelse til hvis ikke
>warez?

Se ovenfor.

>Det er ikke noget med om jeg syntes, jeg VED ikke hvad man kan bruge den til
>lovligt.

Så lad være med at købe én?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Charbax

Dato : 04-10-01 16:12

> Se ovenfor.

ok du taler om 10mb Powerpoint præsentationner som skal sendes frem og
tilbage mellem to medarbejdere 20 gange på en dag.

eller hvis du er architect eller designer og laver store grafik filer med
illustrator og photoshop og at du vil sammarbejde med en anden
architect/designer og sender en fil. fint nok, og hvis du er spil designer
og vil sende en 3d animation osv.. men så er 512kbit upload måske heller
ikke nok, derfor er ADSL nok ikke noget for dig hellere..

er her måske nogen graffer om hvad ADSL-brugerne kan finde ud af at bruge
deres internet-forbindelse endnu? Det er sikkert en forretningshemmelighed,
altså hvor meget ADSL-brugere bruger af båndbredde om måneden og hvad de
downloader/uploader. Men mit gæt er at 80% af dem som bruger meget deres
ADSL forbindelse at de enten bruger den for at downloade ulovlige
divx/mp3/spil/programmer. Ikke fordi at de ikke vil betale for lovligt
divx-/mp3-/spil-/programmer-on-demand, men fordi at der IKKE findtes lovligt
udbud af divx/mp3/spil/programmer nogensteder.

> Så lad være med at købe én?

skal jeg lade vær med at købe en ADSL forbindelse for man ikke kan downloade
Video-on-demand på andre måder end ulovlighvis? Du har nok misforstået
noget. JEg sidder ikke og siger at jeg ikke kan finde ud af at bruge min
ADSL forbindelse massivt, jeg siger at jeg har meget svært ved at bruge den
massivt og lovligt på samme tid. Det er egentlig ikke meget mit problem..
altså på en måde, for jeg er egentlig gerne interesseret i at se originale
film og ikke kun de sidste nye hollywood-produktionner eller den sidste nye
dansk zentropa-film udgivet på DVD (og dermed komprimeret til divx og er på
nettet). Jeg er ret sikkert på at der findtes utroligt meget interessant
video-underholdning som ikke er udgivet på DVD endnu og dermed er sværere at
finde og downloade fra ulovlige websites.

JEg prøver kun at stille spørgsmål om it-industrien. Video-on-demand er
måske det som faktisk kommer for at give en masse af milliarder af penge til
rettighedshaverne og sikkert også lidt til internet-udbyderne, derfor er det
underligt syntes jeg at der ikke findtes noget 2mbit/s video på nettet
nogensteder seriøst endnu..

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-10-01 17:47

> [...]

>og vil sende en 3d animation osv.. men så er 512kbit upload måske heller
>ikke nok, derfor er ADSL nok ikke noget for dig hellere..

Der findes jo masser af produkter med upstream på over 512 kbps.
Men hvad har det med ADSL-diskussionen at gøre?

> [...]
>altså hvor meget ADSL-brugere bruger af båndbredde om måneden og hvad de

Det er det. Hvis der overhovedet er nogen, der har regnet på det.

>Men mit gæt er at 80% af dem som bruger meget deres ADSL forbindelse
>at de enten bruger den for at downloade ulovlige divx/mp3/spil/
>programmer.

Mit gæt kunne være, at det er 1%. Det er sikkert lige så forkert
som dit.

>Ikke fordi at de ikke vil betale for lovligt divx-/mp3-/spil-/
>programmer-on-demand, men fordi at der IKKE findtes lovligt
>udbud af divx/mp3/spil/programmer nogensteder.

Den diskussion gider vi ikke igen.

> [...]
>underligt syntes jeg at der ikke findtes noget 2mbit/s video på nettet

Ingen investering => ingen video-on-demand. Og investeringer er ikke
lige det, der præger verden lige nu.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 04-10-01 20:39

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message news:<9pha2l$n43$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> medarbejder, eller udveklser i dokumenter eller måske på en eller andet måde
> arbejder på samme tid på en samme dokument?

Jeg kan da komme med et eksempel fra mit arbejde. Jeg er hardware
designer, og når jeg arbejder hjemmefra har jeg brug for den høje
hastighed til mine CAD værktøjer, der kører på UNIX maskiner, som jeg
så connecter til gennem Exceed (X-windows lignende klient). Det vil
sige at mit skærmbillede bliver dannet remote og derefter overført
over netværket til min PC. Det foregår iøvrigt også over et VPN link,
der jo introducerer en del overhead.

Tro mig! Hvis det skal køre bare nogenlunde tilfredsstillende, er høj
båndbredde et must!

> ok, mit spørgsmål er så, hvad bruger folk så der forbinelse til hvis ikke
> warez?

Ganske almindelig surfing, newsreading etc. Den højere båndbredde
giver jo også hurtigere respons ved sådanne ting.

> forbindelsen
>
> Det er ikke noget med om jeg syntes, jeg VED ikke hvad man kan bruge den til
> lovligt.

Sagtens - Se ovenfor.

Iøvrigt bruger jeg også min forbindelse til overføring af filer mellem
mig og min arbejdsplads, samt til mine venner. Ikke alle filer er
warez! En stor fil kan sagtens være noget ganske uskyldigt og altså
hverken film, musik eller den nyeste W-XP.

Mvh Steen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 05-10-01 12:57

Charbax> VPN = virtual private network ? Kan du ikke lige fortælle hvordan du bruger
Charbax> din linje til VPN til arbejdet, hvad det f.eks. går ud på og hvordan det er
Charbax> bedre når man har hurtigt internet? Video-konferencer du med dine
Charbax> medarbejder, eller udveklser i dokumenter eller måske på en eller andet måde
Charbax> arbejder på samme tid på en samme dokument?

Jeg bruger fx. min til at køre X over SSH.

Så kan jeg køre alle applikationer på mit arbejde på min maskine derhjemme.
Det kan godt kræve mere båndbredde end en ISDN linie.

Eller jeg kan sidde på mit arbejde og skrive ud på min printer derhjemme.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Fra : Thore Sorensen

Dato : 04-10-01 09:58

On Wed, 3 Oct 2001 20:41:07 +0200, "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

>jeg har meget svært ved at bruge min 2mbit/512kbit til andet end at

For at minimere tidsforbruget til et stade man havde for 6-7 år siden,
er man nødt til at have en 10-15 x så hurtig forbindelse. Den gang kunne
jeg hente de indlæg i de nyhedsgrupper jeg abbonerede på på under 5
minutter med et 28K8 modem. Der var selvfølgelig ikke så mange
ligegyldige indlæg som nu...som f.x. dit, der genererede adskillige
andre ligegyldige indlæg...som f.x mit...:)...

--
Med venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

Fra : Jacob

Dato : 04-10-01 09:59

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message

--snip en masse--

Hej,
Den generelt øgede båndbredde åbner op for nogle muligheder
som vi til dels stadig kan se frem til, men hvis man surfer
lidt rundt hist og her, f.eks. på tvropa kan man se starten
på de muligheder. Derudover vil jeg mene den øgede
båndbredde åbner for en del mere kreativitet på nettet i
forbindelse med mere komplekse hjemmeside, med tungere
grafik, lyd og video.

Derudover er det da egentlig rart at kunne installere sin
Linux over nettet på 20 minutter

Mvh
Jacob

Fra : Charbax

Dato : 04-10-01 10:40

> på tvropa kan man se starten
> på de muligheder.

jeg kan på tvropa.com ikke se meget mere end en flot Flash animation (som
fylder 200kbyte) og nogle videoer og trailere til Dancer in the Dark i
220kbit/s.

220kbit/s bruger kun 1 tiende del af mit båndbredde, derfor vil jeg meget
hellere gerne downloade DivX mpeg-4 komprimeret dvd-kopi på 700mbyte af
Charlie Chaplin end at streame den med 100-220kbit/s i Windows Media 7 på en
af filmsitesne f.eks. CyberCitychjannel linker til på
http://www.cybercitychannel.dk/index.phtml?side=1004&path=filmsites

Fra : alwresuihalert

Dato : 04-10-01 12:27

snip
> [...]
> hollywood divx og den sidste nye windows XP eller photoshop, eller at folk
> sidder og downloader mtv-pis flere gange (og skal betale CD-afgift for

Du kan sige det samme om producenter af CD-R og crobars/brækjern/kojern
(hvad hedder det rigtigt på dansk?).

Al data, du henter, som ikke skal streames, har godt af at blive
transporteret så hurtigt som muligt.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-10-01 20:05

Hejsa,

> [...]
> downloade ulovlige kopier af hollywood film, lidt mp3 music (95% af det
> ulovligt) og engang imellem ulovlige warez programmer når jeg får brug

Tjaeh - jeg bruger min 1024/512 linje til at arbejde på - er koblet op til
mit arbejde via VPN på en absolut veldimensioneret linje hos min
arbejdsgiver. Så tro mig, det gør en forskel om man kører 64 kbit/s eller
1024 kbit/s når du leger fildeling og Lotus Notes...

** Lars