font-size, er det kun mig?
Fra : Stig Johansen

Dato : 03-10-01 18:29

Hej NG.

Undskyld sproget, men jeg er efterhånden pissetræt af dem, der bruger
'fixed' størrelse, eksempelvis 10 pt, 12 pt osv.

Jeg har sat min browser op til det, der passer bedst til min opsætning, og
så ryger man ind på sider, der bruger størrelser, hvor man nogle gange skal
bruge lup (med min opsætning).

Er det mig, der skal tilpasse min opsætning til de enkelte sider, eller er
det bare et udtryk for, man ikke har forstået konceptet bag html?

Eller er det fordi man bare bruger 1024x768 + IE?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Stig Johansen

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 03-10-01 19:10

Stig Johansen wrote
> Er det mig, der skal tilpasse min opsætning til de enkelte sider,
> eller er det bare et udtryk for, man ikke har forstået
> konceptet bag html?

Det er efterhånden en uskreven regel, at man bare bestemmer, hvordan
brugeren skal se ens side. Jeg mener også det er forkert, at bestemme
font-størrelsen, så brugere der f.eks. er svagtseende ikke kan være med.

Når det så er sagt, så skal det nævnes at jeg selv på min nuværende side
har bestemt font-størrelsen. Shame on me, men det bliver der rodet bod
på i den kommende udgave.

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
www: http://www.sjl.dk/

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-10-01 05:06

Søren Jacob Lauritsen wrote:

> [...]
> brugeren skal se ens side. Jeg mener også det er forkert, at bestemme
> font-størrelsen, så brugere der f.eks. er svagtseende ikke kan være med.

Det er ikke fordi jeg svagtseende(endnu?). Jeg har f.eks. sat min default
til 10pt. Det er hos mig den mindste størrelse, jeg kan benytte på min
opsætning. Bemærk her, at jeg kører Konqueror på Linux, og ikke M$ IE.

Det det er noget lort er, når jeg besøger enside med 9pt, så ER den squ for
lille. (På min winbox, ser det godt nok ud).

Det der irriterer mig er, at jeg kan jo ikke 'forstørre' fonten, da der er
brugt absolutte størrelser, så hvis det er noget jeg skal bruge, bliver jeg
nødt til at finde samme side på min winbox.

Jeg gør det, jeg lever med det, men det er stadig sk*** irriterende.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 04-10-01 06:09

Stig Johansen wrote
> [...]
> default til 10pt. Det er hos mig den mindste størrelse, jeg kan
> benytte på min opsætning. Bemærk her, at jeg kører Konqueror

Det regnede jeg heller ikke med! :) Problematikken er den samme på Mac,
man kan ikke læse det. Jeg har løst problemet ved at bruge px i stedet
for pt. Man skal godt nok beregne fontstørrelsen på en lidt anden måde,
men det virker med et fint resultat.

/Søren

Fra : Wired Earp

Dato : 03-10-01 23:44

Stig Johansen wrote:

> Er det mig, der skal tilpasse min opsætning til de enkelte sider,
> eller er det bare et udtryk for, man ikke har forstået konceptet
> bag html?

Sidstnævnte er selvfølgelig tilfældet. Det kan tit hænge sammen med
den stive procedure som kendetegner bureauer af en vis kritisk
størrelse. Designet går fra en art director videre til en rentegner
som afleverer et stykke papir til en koder som får tæsk hvis det ikke
ligner den oprindelige skitse. Jeg besøgte et sted hvor koderne sad
med en virtuel linial på skærmen og målede pixels for at det skulle
ligne et stykke papir som lå ved siden af. Når hjemmesiderne var
færdige blev et screenshot printet ud og hængt op i glas og ramme. Det
beskriver en fundamentalt misforståelse af mediets natur som
forståeligvis kun er åbenlys for folk som koder. Man kan være en nok
så trendy designer af pladecovers og livsstilmagasiner uden at forstå
princippet bag skalerbare designs og right-floatede elementer, det
skal simpelthen indarbejdes fra bunden. Men der er i sagens natur
meget få som har tålmodighed til at lære ordentlig kodemoral og som
samtidig forstår at skabe noget som ser fedt ud. Jeg tror at det vil
ændre sig efterhånden som håndholdt internetadgang vinder frem og folk
finder ud af at der er økonomi i at sider tilpasser sig både store og
små skærme [tusind tommer plasmaTV vs. mobiltelefoner]. Så bliver
designerne nemlig nødt til at tænke i andre baner. En 10px font kan se
lille ud på en PC men forekomme latterligt stor på et armbåndsur; de
vil finde ud af at apparatets default præference sparer dem for en
masse besvær. På samme måde vil de hurtigt holde op med at bruge
tables og de vil lære at skrive valid html, ellers kan produktet
nemlig overhovedet ikke blive vist i en browser som fylder så lidt at
den kan ligge i et ur. Indtil da ser det sort ud. Men vi skal ikke
give op.

--
Wired Earp
Wunderbyte