Dual proc.
Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 03-10-01 15:57

Hej
   Jeg overvejer at købe en brugt computer og ser med mellemrum dual
boards (oftest kun med en processor - men det er jo rimeligt billigt at
fylde en ekstra i). Hvor stor er gevinsten ved et dualboard? Jeg skal
køre den under windows - ved I hvilke versioner der understøtter det?
Kort sagt: er det værd at overveje?
   Det mest krævende jeg skal køre vil være billedbehandling (noget
direkte nummerisk beregning, men ikke alvorligt). prisniveau helst under
2000kr u/skærm - ellers venter jeg en måned længere og køber en ny til
3500...
Jeg går ud fra jeg på den basis skal gå efter meget ram og rimelig HDD
og ikke så meget efter processorkraft.

Mvh Ivan
Ivan Storgaard Vogelius         Office 520-621
Institute of Physics and Astronomy Institute Tel: (45) 8942-3667
University of Aarhus Institute FAX: (45) 8612-0740
DK-8000 Aarhus C Private Tel. : (45) 86271316
Denmark.

Fra : Madsen

Dato : 03-10-01 16:40

"Ivan Storgaard Vogelius" <ivansv@ifa.au.dk> skrev:

> [...]
> fylde en ekstra i). Hvor stor er gevinsten ved et dualboard? Jeg skal
> køre den under windows - ved I hvilke versioner der understøtter det?

Det er helt klart værd at overveje. Hvad gevinsten reelt er tør jeg ikke
at spå om, men et er sikkert at jeg bestemt ikke har fortrudt at jeg
valgte et Dual-bundkort og Dual-CPU sidste gang jeg købte pc.

Du skal have Win2000/NT eller WinXP Pro for at styresystemet
understøtter 2 processorer. Win9x og WinME gør ikke.
Jeg kører pt. Win2000 og det styresystem er genialt til at fordele
arbejdet imellem de to processorer.
Når den ene er på overarbejde tager den anden bare over hvis man
har planer om at lave noget andet imens. Desuden kan du med Win-
2000 bestemme hvilken processor der skal udføre hvad.
Det er dog ikke alle programmer der understøtter Dual-CPU, men
et program som Photoshop gør og det kan mærkes skulle jeg hilse
og sige.

Jeg bruger også mest computeren til billedbehandling.
Det bundkort jeg har er et Asus CUV4X-D og 2 x 866 PIII FCPGA.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-10-01 20:52

On Wed, 03 Oct 2001 16:56:41 +0200, Ivan Storgaard Vogelius
wrote:

> [...]
>direkte nummerisk beregning, men ikke alvorligt). prisniveau helst under
>2000kr u/skærm - ellers venter jeg en måned længere og køber en ny til

I Windy-verdenen skal du have noget NT baseret, dvs NT/2000/XP
Pro
Umiddelbart gør det ikke maskinen hurtigere men mere udholden,
dens kapacitet udvides.Med Windows skal du nok regne med at en
ekstra processor giver 75-80% ekstra.
Dette skyldes at programmerne eller programtrådede (hvis
programmerne understøtter det) lægges ud på begge processorer og
man kan derfor belaste en dual maskine mere end den uniprocessor
maskine.

>Jeg går ud fra jeg på den basis skal gå efter meget ram og rimelig HDD
>og ikke så meget efter processorkraft.

Helt korrekt.....arbejdshukommelse og grafikacceleration er
punkt et på listen "Sådan får du højere ydelse i et grafisk
skrivebords miljø", dernæst kommer den faste disk og processoren

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Drop your carrier ... we have you surrounded!