? vedr. køb af bærbar.
Fra : Mailund

Dato : 02-10-01 20:46

Hej

En kammerat har bedt mig hjælpe sig med at købe en bærbar, og jeg tænkte at
ingen handel skulle gennemføres før ekspertisen (jer) var blevet hørt om
hvad der er best buy i øjeblikket. Det økonomiske loft ligger på 15000 kr.

Mvh
Brian

Fra : WZUP

Dato : 02-10-01 20:54

Så vidt jeg har forstået kan det betale sig at kigge på www.dell.dk
Der kan du sammensætte den som det passer dig.

Fra : Allan Nielsen

Dato : 02-10-01 20:55

he he! Jeg kom først!!
Men vi var da enige om hvad der er bedst!

Mvh Allan

Fra : Mailund

Dato : 02-10-01 21:08

"Allan Nielsen" <allan@computer.dk> skrev i en meddelelse
> he he! Jeg kom først!!
> Men vi var da enige om hvad der er bedst!

Det ser ikke så tosset ud, men hvad med andet end "mærkevarer" ?
Maskinen skal bruges til studier, så det er vigtigt at den ikke bryder
sammen hver 14. dag.

Mvh
Brian

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 02-10-01 21:58

> Det ser ikke så tosset ud, men hvad med andet end "mærkevarer" ?

Hvis du overall vurderer pris, ydelse og kvalitet, så får du absolut mest
for pengene ved at købe Dell. Men vil du gå på kompromis med en af de tra
faktorer eller har særlige krav som Dell ikke opfylder, så er der
naturligvis rigeligt med alternativer.

> Maskinen skal bruges til studier, så det er vigtigt at den ikke bryder
> sammen hver 14. dag.

Så hold dig fra de f.eks. obskure brands. Toshiba, Dell, IBM, HP,
Fujitsu/Siemens og Compaq laver alle stabile maskiner. Dog skal du bemærke
at der er væsentligt kvalitetsforskel på Compaq's Presario og Armada
modeller - personligt ville jeg aldrig eje en Presario! Du kan selvfølgelig
også være heldig med en af de billige brands, men så er det nok mere held
end forstand. Tillige vil f.eks. en Webtech (e.l.) maskine ofte yde
væsentligt ringere end en tilsvarende bestykket Dell maskine. På en bærbar
er det IMHO ofte mere vigtigt hvor lækkert maskinen er designet rent fysisk
end om processoren er på 700 eller 1000 mhz. Der er de billige maskiner tit
elendigt designet.

Du kan naturligvis altid være uheldig at få en "mandagsmodel" - jeg har læst
skræmme eksempler om snart alle brands! På min gamle arbejdsplads bruges
primært IBM Thinkpad, og dem var vi godt nok ikke særligt heldige med. Men
stadig IBM er alligevel kendt for at lave stabile bærbare.

Mere konkret: Til studiebrug vil jeg anbefale en Dell 2500 hvis pengene er
små, og en 4000 hvis man er kræsen. Er penge ikke et problem, og skal det
være ens eneste pc, så køb en 8100. Bemærk dog at 8100 vejer lidt mere end
4000, og det er en relevant faktor når man skal slæbe på den hver dag.

Fra : Mailund

Dato : 03-10-01 19:00

Tak til jer alle for god og kyndig support !
Jeg vil anbefale ham at springe på en Dell 2500, med den i øjeblikket
"gratis" opgradering a skærmen.

Mvh
Brian

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 03-10-01 20:10

Mailund skrev i meddelelsen ...
>Jeg vil anbefale ham at springe på en Dell 2500, med den i øjeblikket
>"gratis" opgradering a skærmen.

Jeg har selv siddet og kigget på Dell bærbare (fik ordrebekræftelsen i dag)
og der er altså ikke den store prisforskel på 2500 og 4000. Så hvis din ven
alligevel har 15k at brænde af...

--
Andreas Haugstrup
http://www.solitude.dk

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 03-10-01 21:11

> [...]
dag)
> og der er altså ikke den store prisforskel på 2500 og 4000. Så hvis din

Enig. Det er virkeligt værd at overveje, da 4000 vejer mindre end 2500. Men
man kan naturligvis få en lidt sjovere konfiguration i stedet på 2500:)

Fra : Mailund

Dato : 03-10-01 21:52

Jeg kiggede godt på den, men syntes ikke at de +3000 kr. er nødvendige at
lægge her når maskinen ikke skal bruges til spil/video- billedredigering ?
Jeg har anbefalet ham at opgradere til 128mb ram og til en 10 gb HD = 698
kr.

Mvh
Brian

Fra : Lars O. Poulsen

Dato : 03-10-01 19:41

"WZUP" <christiansp@hotmail.com> wrote in message
> Så vidt jeg har forstået kan det betale sig at kigge på www.dell.dk
> Der kan du sammensætte den som det passer dig.

Er det rigtigt forstået at man ikke kan fravælge CD-rom drev og modem??
Hvis ja så suger det da..

/Lars

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 03-10-01 21:09

> Er det rigtigt forstået at man ikke kan fravælge CD-rom drev og modem??

narh jeg mener bestemt cdrom og modem er minimum, men der skal vist et
telefonopkald til for at være sikker.

Lidt skod at undvære...

Faktisk mener jeg det er vigtigt at få både NIC og modem fra start, da
pcmcia NIC er noget skrammel.

Fra : Lars O. Poulsen

Dato : 03-10-01 22:47

"Jimmy Damsgård" <Xnoname@nospam.dk> wrote in message

> narh jeg mener bestemt cdrom og modem er minimum, men der skal vist et
> telefonopkald til for at være sikker.
>
> Lidt skod at undvære...

Nej det mener jeg ikke.
Jeg kan ikke se hvad jeg skal bruge et modem til da jeg hjemme og på skolen
har internet via LAN.
Desuden er det begrænset hvad jeg skal bruge et CD-rom drev til når først
alle programmer er installeret. Skal der endelig installeres noget bliver
det sikkert hjemme hvor jeg kan gøre det via LAN.
Det svarer lidt til at putte et DVD-drev i en bærbar som der er så mange der
er så glade for at gøre.....hvad i himlens navn skal man med det?
Jeg vil mange gange hellere have det ekstra batteri der kan sidde i stedet
for CD-rom drevet. Batteritid er noget vigtigere ved en bærbar en et cd-rom
drev.
Jeg går da ud fra at det stadig er muligt at sætte ekstra batteri istedet
for cd-rom drevet.

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 03-10-01 23:00

Lars O. Poulsen skrev:
> Jeg går da ud fra at det stadig er muligt at sætte ekstra batteri istedet
> for cd-rom drevet.

Det er det skam, min Inspiron 4000 kan klare 6-7 timer på to batterier.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Carsten Keller

Dato : 04-10-01 07:10

"Lars O. Poulsen" <lop@aub.dk> wrote in message
> Det svarer lidt til at putte et DVD-drev i en bærbar som der er så mange
der
> er så glade for at gøre.....hvad i himlens navn skal man med det?

Hvis det ellers var til at få TV-out til at virke ordentligt, kunne man jo
bruge den som DVD-afspiller. Dem jeg kender med DVD/TV-out har dog store
problemer med at få det til at køre.
Keller

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 04-10-01 09:43

> Jeg kan ikke se hvad jeg skal bruge et modem til da jeg hjemme og på
skolen
> har internet via LAN.

Du kan ikke fravælge modem. Du kan alene vælge mellem modem eller kombineret
modem og NIC. Hvis du skal bruge LAN så sørg for at få kombo kortet - det er
vitterligt pengene værd. Dels er et pcmcia NIC dyrere dels slipper man for
diverse skrøbelige adaptere.

> Desuden er det begrænset hvad jeg skal bruge et CD-rom drev til når først
> alle programmer er installeret. Skal der endelig installeres noget bliver
> det sikkert hjemme hvor jeg kan gøre det via LAN.

Du kan heller ikke fravælge cdrom drevet. Det du har mulighed for er at købe
et ekstra cdrom drev eller batteri til media bay'en.

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 03-10-01 22:38

Lars O. Poulsen skrev:
> Er det rigtigt forstået at man ikke kan fravælge CD-rom drev og modem??
> Hvis ja så suger det da..

Ja du kan ikke komme uden om det, lidt trælst da jeg ikke selv havde
brug for det modem som sidder i min Inspiron 4000, ville da hellere
havde netkortet i for samme pris.
Men ellers en fed maskine.

Fra : Allan Nielsen

Dato : 02-10-01 20:53

> [...]
> hvad der er best buy i øjeblikket. Det økonomiske loft ligger på 15000 kr.

Køb Dell. Det dur.
Besøg deres hjemmeside, der akn du fidne mange modeller, og sammensætte dem
efter din kammerats åengepung

Mvh Allan

Fra : LCO

Dato : 02-10-01 22:54

"Mailund" <mailund@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Blot lige denne vinkel. Er din kammerat HELT sikker på, at han skal have
(har et behov for) en bærbar. Han kan købe en tilsvarende stationær for ca.
det halve. Mange køber en bærbar for at være med på moden, men hvor mange
som egentlig bruger den under fx rejse, er nok et andet tal. Personligt har
jeg to pc'er i hver sin ende af landet, og det er jeg fuld tilfreds med.
Mvh.