Kald af exe fil fra VB
Fra : Allan Bredahl

Dato : 02-10-01 15:49

Hej

Jeg søger noget hjælp til at kalde en ekstern exe fil fra VB

Jeg er helt på bar bund hvorn gør man ????

PÅ forhånd tak

Allan Bredahl

Fra : Jens

Dato : 02-10-01 16:33

Shell ( Program sti )

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 02-10-01 16:49

Hej

>Jeg søger noget hjælp til at kalde en ekstern exe fil fra VB
>
>Jeg er helt på bar bund hvorn gør man ????

Brug kommandoen "shell" som følger:
Shell("c:\winnt\calculator.exe", vbNormalFocus)

"vbNormalFocus" angiver hvordan programmet skal køre. Der er
forskellige valg (VB foreslår dem selv via "autocompletion" eller hvad
det nu er det hedder).

OBS: Dette er den simple løsning - den starter programmet og det
oprindelige program kører bare videre. Dvs. der ventes IKKE på at det
program, som blev startet, afslutter. Hvis du har behov for det, så
post igen igen.

mvh
Karl Peder

Fra : Jesper

Dato : 02-10-01 21:25

>Dim RetVal
>RetVal= Shell("c:\winnt\calculator.exe", vbNormalFocus)

Der manglede lige lidt.

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 03-10-01 19:52

Hej

>Der manglede lige lidt.

Ja, det er vist rigtigt. Heldigvis kan man i VB vælge at droppe
returværdien hvis man ønsker.
Hvad er det forøvrigt for en værdi man får retur (og hvad kan man
bruge den til)? Det har jeg aldrig rigtig forstået.

mvh
Karl Peder

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 04-10-01 17:06

Karl Peder Olesen skrev:
> [...]
> Hvad er det forøvrigt for en værdi man får retur (og hvad kan man
> bruge den til)? Det har jeg aldrig rigtig forstået.

I VB5-hjælp står der:
"Runs an executable program and returns a Variant (Double) representing the
program's task ID if successful, otherwise it returns zero."

Her er et eksempel på brugen af det:

Dim ret1 As Double
Dim ret2 As Double
ret1 = Shell("notepad.exe", vbNormalFocus)
ret2 = Shell("calc.exe", vbNormalFocus)
AppActivate ret1, False
SendKeys "1{+}2{+}3{+}4{+}5{+}6{+}7=+{HOME}^C{END}", True
AppActivate ret2, False
SendKeys "^V^C", True
AppActivate ret1, False
SendKeys "^V ...", True

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 04-10-01 22:24

Hej

>I VB5-hjælp står der:
>"Runs an executable program and returns a Variant (Double) representing the
>program's task ID if successful, otherwise it returns zero."
<snip>

Tak for det, så blev jeg også lidt klogere

mvh
Karl Peder