brændeovn - varmefordeling?
Fra : Neumann, Thomas

Dato : 01-10-01 08:14

Har nogen erfaring / tips / tricks m.m. til hvorledes man fordeler varmen
fra sin fritstående brændeovn i stuen?

Man kan vel få noget "halløj" rørsystem til at smide på loftet? Er det godt?
Priser / Mærker?

Mange tak

Thomas

Fra : Jacob Engberg

Dato : 01-10-01 21:46

Hej Thomas

Vi har lige fået installeret et varmefordelingssystem i vores hus (denne
weekend). Vi har lavet en udsugning lige overbrændeovnen, den leder via rør
og motor på loftet, ind til computerrum og soveværelse.

Vi kan selv vælge hastigheden på udsugningen i stuen via af en "lysdæmper".
Vi taber indtil videre ca. 1 grad fra udsugning til indpustning. Fra ca. 28
grader til 27 grader.

Ja, det virker efter et par timer. Luftfugtigheden falder og temperaturen
stiger ca. 4-5 grader. Prisen har totalt været ca. 3700,- for materialer.
Dette er købet igennem familie hos Lindab. Vi fik ca. 40% på materialerne i
forhold til Silvan m.f.. Vi har selv sat det systemet op på et par dage.

/Jacob

Fra : Neumann, Thomas

Dato : 02-10-01 08:37

Hejsa.

Tak for svar. En venlig sjæl sendte mig en mail. Sikkert en fejl. Den
indeholdt:
---
hvilken type motor du har brugt og "lysdæmper".
---
Tak

Thomas

Fra : Mikkel Olsen

Dato : 02-10-01 08:41

> [...]
> indeholdt:
> ---
> hvilken type motor du har brugt og "lysdæmper".

Ja, hvilken motor (den skal IKKE kunne høres) ??? og hvad pris ???

Fra : Jacob Engberg

Dato : 03-10-01 15:09

Lysdæmperen er en traditionel dæmper. Den dæmper alt med en jernkernetrafo
eller alm. 220V. Jeg har valgt en model med alm. drejehjul, så er nemlig
også muligt, at se det valgte niveau. Det kunne jo være lidt svære, at se
med en lysdæmper af Touch-typen. Dæmperen passer i en alm. Fuga stikkontakt,
og koster omkring kr. 200,-.

Mht. motor, så må jeg lige vende tilbage med svar! Det er min svoger, som
har indkøbt alle dele samt stået for hovedparten af monteringen. - Han er
ventilationsteknikker. Men jeg ved, at motoren påsættes på et 160 mm
spiorør. Den bruger 73W ved fuld styrke. Hvis nogen er interesseret i, at
jeg finder typebetegnelsen på motoren, så send mig lige en direkte mail.

Mht. kondens. Ja så burde problemet ikke være udtalt, så længe man svinger
mellem 15 grader og opefter. Det har jo ikke samme effekt som ting der tages
ud af et køleskab. F.eks en cola tages ud af køleskab med en temp. på 5
grader. Denne samler hurtig kondens på flasken, idet temp. stiger fra 5
grader til f.eks 20 grader. Det er ikke så meget, at der er en
temperaturforskel. Det væsentlige er, at temp. stiger fra 5 grader og op.
Samme effekt ses ikke hvis du går fra 15 grader til 25.

Fra : Klinten

Dato : 02-10-01 11:18

"Jacob Engberg" <Engberg@pc.dk> wrote in message
> Ja, det virker efter et par timer. Luftfugtigheden falder og temperaturen
> stiger ca. 4-5 grader.

Hej,

Jeg er klar over, at den relative fugtighed falder, når man opvarmer
rummene, og det er jo godt nok. Men har du oplevet nogen kondensering eller
andre fugtproblemer, når rummene køler af igen?

Jeg pusler nemlig med tanken om at lave hul i etageadskillelsen, så vi kunne
få lidt gavn af brændeovnen på 1. sal også. Altså egentlig blot en rist i
loftet/gulvet, som vi kan åbne og lukke efter behov. Men jeg frygter, at den
varme luft fra stuen vil transportere en masse fugt op på 1. sal, som
derefter giver problemer når rummene køler af - f.eks. om natten, når der
ikke fyres.

Vores hus er jo ikke konstant opvarmet, men har svingende "stuetemperatur",
om vinteren i intervallet fra 15 til 25 grader. Så måske har indeklimaet
bedre af, at vi ikke bytter for meget rundt på luften mellem opvarmede og
uopvarmede rum?

Jeg tror lige jeg venter lidt, inden jeg smutter hen i byggemarkedet efter
et 250 mm sneglebor

Klinten