Bedrager vi Gud ?
Fra : Live4Him

Dato : 30-09-01 13:57

Mal 3.
I den gamle oversættelse stod der vist "stjæle". Udlægger man Malakias bog
som det passer en, kan man tordne fordømmelse og skyld over enhver der ikke
betaler tiende :

Kan et menneske bedrage Gud,
siden I vil bedrage mig?
I spørger: »Hvordan bedrager vi dig?«
Med tiende og afgifter.
v9 Forbandet skal I være,
når I bedrager mig,
det gælder hele folket.

jørgen.

Fra : Erik

Dato : 30-09-01 15:33

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> I den gamle oversættelse stod der vist "stjæle". Udlægger man Malakias bog
> som det passer en, kan man tordne fordømmelse og skyld over enhver der

Hvordan kan vi bedrage Gud med tiende, når tiende ikke er pålagt de kristne

Det var kun Levi (og slægt)der fik lov at tage tiende af folket, selv om
Abraham
allerrede havde betalt. Heb 7 v 9.

Jesus ønsker ikke tiende, han ønsker dig (os)

Erik

Der er ingen retfærdighed forbundet med frelsen,
kun absolut tilgivelse.

Fra : Daniel Muhlig

Dato : 30-09-01 20:22

> [...]
>
> Det var kun Levi (og slægt) der fik lov at tage tiende af folket, selv om
> Abraham allerrede havde betalt. Heb 7 v 9.

a'hva-for-noget?

Ja, Gud satte Levitterne til at være præster, og derved til at tage tiende
af folket. Men tienden var ikke oprindeligt en del af den gamle pagt (som
Levitterne jo var præster over). Som du selv siger, betalte Abraham tiende
til Melkisedek, som var omtrent 500 år før loven.

I Heb. fra sidst i kap. 6 og første halvdel af kap. 7 (som du selv henviser
til) fortælles om Jesus, som er ypperstepræst på Melkisedeks vis evindeligt
(kap 6,20). Uden fader, uden moder og uden stamtavle (kap 7,3) - med andre
ord ikke af levis slægt (Jesus var af Juda slægt). Aligevel er han 'præst på
melkisedeks vis evindeligt', som selv Abraham gav tiende. "Og her er det
dødelige mennesker [levitterne], som tager tiende; men dér er det en, der
har det vidnesbyrd, at han bliver i live [Melkisedek]" (v. 8).

Melkisedek er, ud over at være en faktisk historisk person, et billede på
Jesus. Jesus er præst på Melkisedeks vis evindeligt. Uden fader, moder og
stamtavle [som kan sætte ham i Levis slægt]. Og Jesus har det vednesbyrd, at
han bliver i live. Jesus er den, der tager tiende af de kristne! I dag!

"Men det er uimodsigelige, at det altid er den ringere, der velsigned af den
højerestående" (v. 7). Jeg kan ikke se, hvorfor så mange kristne vil kæmpe
for retten til ikke at skulle betale tiende. Når jeg betaler tiende er det
altid mig, der velsignes af Gud. Den velsignelse vil jeg ikke gå glip af
uanset hvad!

> Jesus ønsker ikke tiende, han ønsker dig (os)

Lydighed er mere værd end ofrer. Hvis du er lydig (med bl.a. din tiende), så
er det mere værd end hvad du kan ofre.

> Der er ingen retfærdighed forbundet med frelsen, kun absolut tilgivelse.

....og nogle betingelser!

--
Med Venlig Hilsen
Daniel Muhlig

Min personlige hjemmeside:
http://www.dancode.dk/daniel

Fra : Live4Him

Dato : 30-09-01 21:01

"Daniel Muhlig" <daniel@REMOVE.dancode.dk> skrev i en meddelelse

> ...og nogle betingelser!
~~~~~~~~~~
Ja, den betingelse at man tror på ham - Gud har aldrig krævet tiende af os,
og da slet ikke som krav for frelsen. Jeg tror på retfærdiggørelse af tro
uden gerninger*, det gør du åbenbart ikke. Hvilken kirke kommer du i ?

* Rom 3,23 "for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, v24 og
ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus
Jesus."

Desuden er tiende - som alle andre dele af loven - opfyldt ved det ene, at
elske sin næste :

"Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker
andre, har opfyldt loven. v9 Budene: »Du må ikke bryde et ægteskab; du må
ikke begå drab; du må ikke stjæle; du må ikke begære,« og et hvilket som
helst andet bud, sammenfattes jo i dette bud: »Du skal elske din næste som
dig selv.« v10 Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærligheden er altså
lovens fylde." Rom 13,8-10.

jørgen.

Fra : Daniel Muhlig

Dato : 30-09-01 22:18

> "Daniel Muhlig" <daniel@REMOVE.dancode.dk> skrev i en meddelelse

> ~~~~~~~~~~
> Ja, den betingelse at man tror på ham

Det er ikke nok! "Det tror de onde ånder også - og skælver" (Jak. 2,19), men
det bliver de ikke frelst af! Rom. 10,9-10 siger, at du skal tro i dit
hjerte og bekende med din mund. Det er da to betingelser, ikk'?

> - Gud har aldrig krævet tiende af os, og da slet ikke som krav for
frelsen.

Det sagde jeg heller ikke! Jeg sagde, at Jesus tager tiende i dag - ikke at
han kræver det. Mht. betingelser for frelsen nævnte jeg intet om tiende. Dér
tænkte jeg primært på Rom 10,9-10 (hvad jeg måske lige skulle have nævnt).
Ikke desto mindre er der stadigvæk velsignelser forbundet med at give
tiende.

> Jeg tror på retfærdiggørelse af tro uden gerninger*, det gør du åbenbart
ikke. Hvilken kirke kommer du i ?

"Hvad nytter det, mine brødre! om en siger, han har tro, når han ikke har
gerninger? kan troen måske frelse ham?" (Jak. 2,14) "Hvis den [troen] ikke
har gerninger, er den i sig selv død" (v. 17).

Jeg er fuldt enig med dig i, at vi er retfærdiggjort ved tro, men
forløsningen i Kristus Jesus (forløsningen af den frelse, Jesus vandt for
os) er ved tro _og_ bekendelser.

> [...]
> Jesus."
>
> Desuden er tiende - som alle andre dele af loven - opfyldt ved det ene, at

Korrekt! Men hvis du _virkelig_ elsker din næste, bruger du allerede mere
end ti procent af din indtægt på ham. Loven var giver som tugtemester. For
at afstikke retningslinjer. Tienden var en af de retningslinjer. Hvis du er
nået til fuldkommenhed og fuldt ud opfylder kærlighedsbudet, behøver du ikke
tænke mere på tiende. For alle os andre, som stadigvæk har lidt vej endnu,
skader det ikke at følge visse retningslinjer.

Iøvrigt var tienden for den tid hvad kirkeskatten er i dag. Den var der for
at afholde kirkens udgifter. Kirken kræver 1 (?) procent, Gud krævede 10. Så
kan vi altid diskutere, om folkekirken forvalter kirkeskatten ordentligt...

--
Med Venlig Hilsen
Daniel Muhlig

Min personlige hjemmeside:
http://www.dancode.dk/daniel

Fra : Erik

Dato : 01-10-01 02:15

> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> tilgivelse.

Jesus tilgav mig, fordi jeg ikke troede på ham??

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 02-10-01 12:47

"Daniel Muhlig" <daniel@REMOVE.dancode.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke nok! "Det tror de onde ånder også - og skælver" (Jak. 2,19),
men
> det bliver de ikke frelst af!
~~~~~~~~~~
Nej. Men det er heller ikke den tro Paulus taler om, når han taler om
retfærdiggørelse af tro uden gerninger. Den tro Paulus taler om er den
frelsende tro, en levende tro, en tro som er virksom i kærlighed og
naturligt bærer Åndens frugter.

> "Hvad nytter det, mine brødre! om en siger, han har tro, når han ikke har
> gerninger? kan troen måske frelse ham?" (Jak. 2,14) "Hvis den [troen] ikke
> har gerninger, er den i sig selv død" (v. 17).
~~~~~~~~~~~
Netop. Død tro i forhold til levende tro. Død tro er den rent intellektuelle
tro der udgår fra hovedet - levende tro udgår fra hjertet. De gerninger som
Jakob taler om er de gerninger der er Åndens frugter - ligesom æblerne på et
æbletræ vidner om at det er et æbletræ, så vidner Åndens frugter om at her
har vi altså en født-påny kristen med en levende tro.

Troen kan sammenlignes med et træ ; bærer det frugter er det en levende tro.
Bærer det ikke frugter er det en død tro. Der er ingen uoverensstemmelse
mellem Paulus og Jakob - det er bare to forskellige vinkler at betragte det
samme på.

jørgen.

Fra : Daniel Muhlig

Dato : 02-10-01 16:32

> [...]
> retfærdiggørelse af tro uden gerninger. Den tro Paulus taler om er den
> frelsende tro, en levende tro, en tro som er virksom i kærlighed og

Ingen uenighed her for så vidt troen angår, men hvis ikke troen bevirker, at
du handler på den, kan du gå fortabt på trods af, at du tror på Gud. "Der er
ikke frelse ved noget andet navn end Jesu navn" (Apg. 4,12). "Alle dem, som
tog imod ham gav han magt...". (Joh. 1,12).

Det, jeg siger, er, at hvis en person endelig når til erkendelse af, at der
er en Gud, men aldrig handler på det (aldrig 'tager imod Jesus som sin
personlige frelser' som man siger), bliver personen ikke frelst.

> [...]
> æbletræ vidner om at det er et æbletræ, så vidner Åndens frugter om at her
> har vi altså en født-påny kristen med en levende tro.

Den udlægning har jeg aldrig hørt før !!?

Hvad mener du så mht. vers 21-23: "Blev ikke vor fader Abraham
retfærdiggjort af gerninger, da han bragte sin søn Isak som offer på
alteret? Du ser altså, at troen virkede sammen med hans gerninger, og ved
gerningerne nåede troen sin fuldendelse, og således blev det skriftord
opfyldt, som siger: "Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til
retfærdighed"

Her står der jo direkte, at det var gennem gerningerne, at Abrahams tro
nåede fuldendelse, og derved (tro OG GERNINGER) fik tilregnet retfærdighed!
At Abraham ofrede Isak var da ikke 'åndens frugt' men en bevidst, mentalt
besluttet handling.

> [...]
> Bærer det ikke frugter er det en død tro. Der er ingen uoverensstemmelse
> mellem Paulus og Jakob - det er bare to forskellige vinkler at betragte

Tro kan sammenlignes med et frø. Plantes det (en bevidst handling) kan det
vokse op og bære frugt!

--
Med Venlig Hilsen
Daniel Muhlig

Min personlige hjemmeside:
http://www.dancode.dk/daniel

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-10-01 18:34

> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev

[ ... ]

> Den udlægning har jeg aldrig hørt før !!?

Ork jo, - især når du tager i betragtning at der ofte menes, at bare
du "taler i tunger" så har du åndens frugt, og så kan det iøvrigt være
totalt ligegyldigt hvad du ellers gør i dit liv! - Heldigvis er det
ikke alle der har denne opfattelse!!

NYT - NYT - Se denne side http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Læs om Syndfloden: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-015.htm
Josef i Egypten: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm

Fra : Erik

Dato : 01-10-01 02:11

"Daniel Muhlig" <daniel@REMOVE.dancode.dk> skrev i en meddelelse

>Og Jesus har det vednesbyrd, at
> han bliver i live. Jesus er den, der tager tiende af de kristne! I dag!

Så betaler mange til et forkert sted, Jesus siger ikke han ønsker tiende.

> [...]
> altid mig, der velsignes af Gud. Den velsignelse vil jeg ikke gå glip af

IH-JA, som der predikes, stor velsignelse for at betale tiende af bruto
beløbet,
og lille velsignelse for at betale tiende af neto beløbet.

> Lydighed er mere værd end ofrer. Hvis du er lydig (med bl.a. din tiende),

> er det mere værd end hvad du kan ofre.

Hvor har du det fra???

> ...og nogle betingelser!

Det tror jeg ikke, men hvilke betingelser mener du vi skal opfylde for at
opnå
tilgivelse hos Jesus.

Erik

Fra : Daniel Muhlig

Dato : 02-10-01 16:50

> IH-JA, som der predikes, stor velsignelse for at betale tiende af bruto
> beløbet, og lille velsignelse for at betale tiende af neto beløbet.

(og (selv-induceret) forbandelse, hvis du IKKE betaler tiende).

Ja... hvis du 'kun' betaler at netto så er Guds velsignelser (jfr. Malakias
3,10-12) ikke involveret hvad din skat angår. "Giv kejseren, hvad kejserens
er, og giv Guds, hvad Guds er". Det blev sagt mht. den samme mønt.

Når det er sagt, kan jeg iøvrigt kun tilslutte mig, at mange har prædiket
tiende (og for den sags skyld også mange andre emner såsom helbredelse, tro,
JDS, you-name-it) uværdigt. Men fordi nogle mennesker er fjolser, betyder
det jo ikke nødvendigvis, at konklussionen er forkert.

> Hvor har du det fra???

Fra 1. Sam. 15,22. Det er mere værd, at du adlyder Gud, end at du handler
imod Gud og bagefter bringer et slagtoffer som forsoning. I dag har vi ikke
slagtofre, men princippet gælder. Gud er mere interesseret i lydighed, end
at du bringer et offer ud fra en dårlig samvittighed.

> Det tror jeg ikke, men hvilke betingelser mener du vi skal opfylde for at
> opnå tilgivelse hos Jesus.

Tilgivelse? Nu snakker vi ikke om tilgivelse, men om frelse. Du skrev, at
der er ingen retfærdighed forbundet med frelsen (men kun absolut tilgivelse
forbundet med frelsen), og dertil svarede jeg, at der også er betingelser
forbundet med frelsen. Hvad de er, har jeg nævnt i andet indlæg (fra Rom.
10,9-10).

--
Med Venlig Hilsen
Daniel Muhlig

Min personlige hjemmeside:
http://www.dancode.dk/daniel

Fra : Daniel Muhlig

Dato : 30-09-01 20:02

> I den gamle oversættelse stod der vist "stjæle". Udlægger man Malakias bog
> som det passer en, kan man tordne fordømmelse og skyld over enhver der
> [...]

Frelsen er en 'paraply-struktur'. Efter syndefaldet var mennesket forbandet.
Ved at holde Guds bud (GT) eller ved at bekende Jesus som Herre (NT), har vi
del i frelsen - vi er under paraplyen. Hvis vi vælger ikke at adlyde Gud,
træder vi ud fra under paraplyen, og forbandelserne er der.

Hvis du falder i vandet og jeg smidder en redningsvest ned til dig og siger,
at du skal tage den på, så skal du blive frelst. Hvis jeg samtidig siger, at
hvis du ikke tager den på, vil du drukne, kan man så tillade sig at sige, at
jeg tordner død og ulykke ud over dig, hvis du ikke gør, som jeg siger?

--
Med Venlig Hilsen
Daniel Muhlig

Min personlige hjemmeside:
http://www.dancode.dk/daniel

Fra : Live4Him

Dato : 30-09-01 21:15

> [...]
at
> jeg tordner død og ulykke ud over dig, hvis du ikke gør, som jeg siger?
Prøv at sæt dig lidt ind i de grundlæggende ting bibelen lærer, før du vil
diskutere med mig og spilde min tid.

jørgen.

Fra : Daniel Muhlig

Dato : 30-09-01 21:50

> "Daniel Muhlig" <daniel@REMOVE.dancode.dk> skrev i en meddelelse
> ~~~~~~~~~~
> Prøv at sæt dig lidt ind i de grundlæggende ting bibelen lærer, før du vil
> diskutere med mig og spilde min tid.

Og hvad i ovenstående får dig til at tro, at jeg ikke har 'sat mig ind i de
grundlæggende ting, bibelen lærer'?

Og hvad giver dig ret til at beskylde mig for at 'spilde din tid' ved at jeg
tillader mig at komme med et indlæg i en offentlig nyhedsgruppe?

--
Med Venlig Hilsen
Daniel Muhlig

Min personlige hjemmeside:
http://www.dancode.dk/daniel

Fra : Daniel Muhlig

Dato : 30-09-01 22:19

> [...]
> ~~~~~~~~~~
> Prøv at sæt dig lidt ind i de grundlæggende ting bibelen lærer, før du vil

Lad os lige få kammertonen (!)

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-01 08:02

> [...]

> Jesus som Herre (NT), har vi del i frelsen - vi er under paraplyen.
> Hvis vi vælger ikke at adlyde Gud, træder vi ud fra under paraplyen,

Ikke engang i det gamle testamente var det et frelsesgrundlag at holde
loven, - frelse af nåde ved tro er det eneste frelsesgrundlag Bibelen
kender til, både i GT og i NT. Der har aldrig været noget andet
frelsesgrundlag.

Husk på at den eneste Bibel Jesus og NT's skribenter havde var GT, og
derfor findes hele evangeliet i GT. NT forklarer det blot på en lidt
tydeligere måde for os, men egentlig har NT ikke bibragt noget nyt som
ikke allerede fandtes i GT (m.h.t. frelse).