Kald af bean metode i javascript function
Fra : Micah

Dato : 30-09-01 12:22

Jeg prøver lige at poste den her i tilfælde af, at der sidder
nogle javascript experts der kan gennemskue det her:

Jeg har ingen problemer med at kalde bean-metoden således:

<%= helpdesk.data() %>

Men når jeg vha en Button Onclick= vil kalde en script function
der derefter kalder min bean-metode meldes "Der opstod en fejl på
siden!"

Jeg har vedlagt lidt kode som viser min hensigt. Kan det lade sig
gøre at kalde en beanmetode uden at gøre det fra en ny jsp-side?
Og hvorfor virker det ikke?

<jsp:useBean id='helpdesk' scope='application'
class='helpdesk.testdb'/>

<head>

<script language="javascript">

function broadcast()
{
helpdesk.data();
}

</script>
</head>

<input type="button" value="Broadcast" onclick= broadcast()>

Ps. Jeg bruger Apache Tomcat 4.0 - Mvh Micah

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-09-01 12:38

Micah wrote:

> Jeg prøver lige at poste den her i tilfælde af, at der sidder
> nogle javascript experts der kan gennemskue det her:

Spørgsmålet hører hjemme i dk.edb.internet.webdesign.serverside , da JSP
er en serverside teknologi.

> [...]
>
> Men når jeg vha en Button Onclick= vil kalde en script function
> der derefter kalder min bean-metode meldes "Der opstod en fejl på

Forskellen ligger i at <%= %> udføres på serveren, hvorimod onclick
events og andre javascript ting udføres på clienten, derfor kan det ikke
lade sig gøre

> Jeg har vedlagt lidt kode som viser min hensigt. Kan det lade sig
> gøre at kalde en beanmetode uden at gøre det fra en ny jsp-side?

Nej.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-10-01 01:23

Micah wrote:

> [...]
>
> Men når jeg vha en Button Onclick= vil kalde en script function
> der derefter kalder min bean-metode meldes "Der opstod en fejl på

Det lyder som om du prøver at blande Java (JSP) på serveren med
JavaScript på klienten. En onClick funktion på klienten kan ikke kalde
en funktion på serveren. Serveren er færdig med at gøre sit arbejde i
det øjeblik den sender siden til klienten.
Hvis onClick skal snakke med serveren, er du nødt til at lave et nyt
request til serveren.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.