Jeg skal have ny computer. Hjælp mig
Fra : Mathias Kellermann

Dato : 30-09-01 00:38

Hej alle

Jeg skal nu til at købe mig en computer. Uden skærm, modem og tastatur.
Altså en kasse med hele halløjet. Jeg kunne godt tænke mig nogen forslag og
nogen kommentarer. Jeg har tænkt mig at den skal se nogenlunde sådan her ud:

-Processor: AMD Thunderbird 1400 MHz 266 med en solid køler

-Harddisk: IBM GXP 40GB

-Bundkort: Skal nok være med AMD761 chipsættet. Det ser rimeligt ud for
tiden. Chaintech har lavet et skummelt et der bruger AMD761 til den ene
halvdel og et andet til den anden halvdel. Skal man holde sig fra Via eller
hvad? Hvad med SiS? Er det godt?

-Grafikkort: GeForce2 Pro 64MB ram m/tv-out
Evt. et med tv-in også. Betænker at bruge min comp. til videoredigering af
hjemmevideo.

-Ram: 512 MB DDR-RAM
RAM kan man aldrig få for meget af. Basta.

-CD-Drev: CD-Brænder 16X
Jeg ser ikke det nødvendige i at have et 50X udover en brænder som læser
32X. Er der overhovedet brug for at læse mere end med 32X?

-Netkort: Aner ingenting om det
Skal bruges til ADSL. Prisen plejer vist at være 150 for et bambus kort.

-Lydkort: Onboard? Ellers Soundblaster 128
Hvis jeg skal bruge det til noget seriøst vil jeg nok senere opgradere til
Live eller 5.1.

-Kabinet: 300W
Den billigste kasse man kan skrabe sammen.

-Alt i alt vil jeg have så lidt "hotline" eller "kundeservice" med i købet.
Det er for det meste en abe der ikke aner noget om noget som helst man får
fat i der. Har pt. IBM. Det suger.

-Jeg aner ingenting om overclocking men det vil jeg sætte mig ind i. Derfor
skal jeg have noget kram der kan OC'es. Det er så vidt jeg er orienteret
langt fra alle bundkort der kan klare det.

På forhånd tak for opbakningen til mit computerkøb

Mathias Kellermann

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 30-09-01 02:02

"Mathias Kellermann"

> [...]
> -Grafikkort: GeForce2 Pro 64MB ram m/tv-out
> Evt. et med tv-in også. Betænker at bruge min comp. til videoredigering af

Alt sammen meget fornuftigt.
- men hvis du seriøst skal bruge din computer til videoredigering, skal du
måske i stedet spare pengene på tv-in, og købe et seperat
videoredigeringskort.

> -CD-Drev: CD-Brænder 16X
> Jeg ser ikke det nødvendige i at have et 50X udover en brænder som læser
> 32X. Er der overhovedet brug for at læse mere end med 32X?

Ganske ufornuftigt. Læsehovedet i en brænder er noget tungere end det er i
et almindeligt cd-rom drev, hvorfor søgetiden på et sådant er temmelig
langsom. Desuden slider det unødigt hårdt på brænderen, hvis du også bruger
den til at læse med. Derfor vil jeg anbefale dig, at du køber et godt CD-Rom
drev ved siden af brænderen - evt. Teac - eller et DVD-drev (fx Pioneer
Slot-In). Hastigheden er ikke afgørende, og ja - 32X er rigeligt.

> -Netkort: Aner ingenting om det
> Skal bruges til ADSL. Prisen plejer vist at være 150 for et bambus kort.

Kig efter et 3com, hvis du vil have ét, der holder. Hvis du skal bruge det
til ADSL, bliver det jo nok flittigt brugt Et defekt netkort kan give
anledning til mange frustrationer, fordi fejlene viser sig på de mest
underlige måder.

> -Lydkort: Onboard? Ellers Soundblaster 128

Ok, hvis du bare skal spille og have lidt musik til arbejdet.

> -Kabinet: 300W
> Den billigste kasse man kan skrabe sammen.

Er det nu klogt? Du skal sørge for at få ét med en god, stabil
strømforsyning. Her er det ikke nok, blot at vælge en 300W, for der er
stadig forskel på, hvor stabilt strømmen leveres. Desuden skal du overveje,
om hvorvidt du er interesseret i en strømforsyning der larmer.

> -Alt i alt vil jeg have så lidt "hotline" eller "kundeservice" med i
købet.
> Det er for det meste en abe der ikke aner noget om noget som helst man får
> fat i der. Har pt. IBM. Det suger.

Hvis ikke du vil have hotline, så kan du jo bare lade være med at bruge den.
Men hvis du køber i en netbutik, behøver du slet ikke bekymre dig om
eksistensen af en sådan

> [...]
> skal jeg have noget kram der kan OC'es. Det er så vidt jeg er orienteret
> langt fra alle bundkort der kan klare det.

Tja... Alle bundkort kan overclockes, nogle bedre end andre. Men også andre
faktorer spiller ind, for at en overclocking skal blive en succes. For det
første skal du sørge for at have et system med en god luftgennemstrømning,
hvilket leder mig hen til, at du skal ofre nogle penge på et ordentligt
kabinet. For det andet, skal du måske ikke købe den billigste RAM du kan få
fat på - men vælge noget lidt dyrere, og dermed sikkert også mere
"overclocker-venligt".

Husk, at du får hvad du betaler for.

mvh
Peter

Fra : Seth

Dato : 30-09-01 02:36

Hvis du skal i gang med video/audio redigering, så drop de 512 mb
ram.....det er alt for lidt.
Jeg sidder selv på et system og arbejder med video med 1.28 ghz ram og det
er fantastisk. ikke specielt dyre ram dog, men kører utroligt dejligt.
Og kan klart anbefale seperat videokort som Ragga siger.

Hvis du skal lege med OC (Overclocking), så ville jeg anbefale en Silverado
køler som er en ufattelig suveræn køler. Den koster desværre også en
bondegård.

Netkort kan du sagtens bruge bambus mærker. intet problem der.

Du skal have et ordentlig kabinet, hvis du går med planer om overclocking!
Der duer det ikke med et mini atx eller sådan noget. Jo større jo
bedre...der skal være så meget luft som muligt derinde...ellers bliver det
for hurtigt for varmt.
Skal lige siges at mange af de billigere ram nemt kan overclockes uden
problemer.

/Seth

Fra : Esben

Dato : 30-09-01 04:01

"Seth" <crow_104@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg sidder selv på et system og arbejder med video med 1.28 ghz ram og det
> er fantastisk. ikke specielt dyre ram dog, men kører utroligt dejligt.

Ok, man skulle ellers tro at de var dyre, når de arbejder med den hastighed
;)

--
Esben

Fra : Seth

Dato : 30-09-01 12:30

Gb sorry, my bad!!

/Seth

Fra : Mathias Kellermann

Dato : 30-09-01 16:52

Et spørgsmål mellem entusiaster: Hvad har du af udstyr?
Kamera/Videokort/Redigeringsprogram?

Jeg kunne godt tænke mig et kort der kan vise 1024x768.

Hilsen

Mathias

Fra : Soren Pedersen

Dato : 08-10-01 13:22

> [...]
> er fantastisk. ikke specielt dyre ram dog, men kører utroligt dejligt.
> Og kan klart anbefale seperat videokort som Ragga siger.

Pudsigt....Jeg sidder med 500MHz PIII, 128Mb RAM og Adobe Premiere.....Og
det er også fantastisk - Taber aldrig en frame.....

Mvh
Søren

Fra : LCO

Dato : 02-10-01 08:16

> [...]
> drev ved siden af brænderen - evt. Teac - eller et DVD-drev (fx Pioneer
> Slot-In). Hastigheden er ikke afgørende, og ja - 32X er rigeligt.

Mmmmhhh hvis en brænder koster omkring 800,- og et godt CD-Rom drev koster
omkring 400,- ville jeg i hvert fald købe brænderen, og købe en ny når den
efter flere år stå af.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 02-10-01 15:17

Ikk for noget, men det er altså lidt besværligt at kopiere "on the fly" med
kun et drev. Der er da ikke umagen værd at spare 300 kr på et cd-romdrev.

mvh

jesper

Fra : Madsen

Dato : 30-09-01 02:47

"Mathias Kellermann" <mathias_ek@hotmail.com> skrev:

> -Grafikkort: GeForce2 Pro 64MB ram m/tv-out
> Evt. et med tv-in også. Betænker at bruge min comp. til videoredigering af
> hjemmevideo.

Skulle jeg købe grafikkort til noget lignende i dag, så ville jeg holde
et vågent øje med Radeon 8500DV All in Wonder når det forhåbentlig
meget snart kommer på gaden, (hvis det ikke allerede er forudbestilt
de næste mange måneder frem i tiden? :)

<http://www.ati.com/na/pages/products/pc/aiw_radeon_8500/index.html>

Jeg sidder i hvert tilfælde pt. og savler over det.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.