Kernel compiling ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 29-09-01 12:00

Hej!

Jeg har rodet lidt med at compile en ny Kernel til RH7.1 - og har så
hentet 2.4.10 på www.kernel.org. Jeg kan fint få maskinen op at køre
med en "fixed" kernel konfiguration - men hvis jeg laver den modular
(og selvfølgelig også husker at kompilere moduler etc), så kommer
maskinen ikke gennem opstart...
Mit spørgsmål er så: Når man downloader en ny RedHat kernel i en RPM
pakke, så er den jo nok kompileret "modulært". Hvis jeg ønsker at lave
en lignende 2.4.10 kernel, findes der så et sted hvor jeg kan få hints
om hvad der skal smides som moduler og hvad der er compilet ind i
kernen ??? Jeg har ikke tænkt mig at lav en RPM pakke med kernel
2.4.10, men vil bare gerne have, at den ligner den "officielle" bare
en smule

/Brian

Fra : Klaus Agnoletti

Dato : 29-09-01 12:23

Drop den idé med at hente kernel som RPM - idéen med at lave en kernel er at
den KUN fungerer på en pc med den konfiguration DU har, og så få den til at
køre optimalt på netop den.

Du finder info om at kompilere din egen kernel her :
http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/Kernel-HOWTO.html

så RTFM =)

/Klaus

Fra : Peter Makholm

Dato : 29-09-01 14:53

Brian Ipsen <Spammers@blow.me> writes:

> med en "fixed" kernel konfiguration - men hvis jeg laver den modular
> (og selvfølgelig også husker at kompilere moduler etc), så kommer
> maskinen ikke gennem opstart...

Der er en række ting, det ikke er en særlig god ide at smide ud i
moduler. Hvis din systemdisk er en IDE disk er det for eksempel en
meget dårlig ide at oversætte IDE-understøttelse som modul.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Klaus Agnoletti

Dato : 29-09-01 15:53

> Der er en række ting, det ikke er en særlig god ide at smide ud i
> moduler. Hvis din systemdisk er en IDE disk er det for eksempel en
> meget dårlig ide at oversætte IDE-understøttelse som modul.

Eller klassikeren : hvis man har ext2 på sin root partition, er det heller
ikke så genialt at kompilere netop det som modul :p.
(ja det er LANG tid siden jeg har gjort det sidst..

En tommelfingerregel er at man skal forsøge at vurdere hvor tit det
pågældende device bruges, for at vurdere om det skal kompileres ind i kernen
eller som modul - skal boxen f.eks. stå og være router/firewall, er det nok
en god ide at kompilere netkorts understøttelse, etc med ind i kernen,
fremfor som modul.

Men igen - læs den howto jeg gav link til tidligere - der er meget hjælp at
hente på nettet om det at kompilere sin egen kerne.

/Klaus

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 29-09-01 16:17

Klaus Agnoletti wrote:
> [...]
det nok
> en god ide at kompilere netkorts understøttelse, etc med ind i kernen,

Jeg har lige et tillægsspørgsmål:
Kan man egentligt se forskel på hvor hurtigt de forskellige ting
foregår, alt efter om det er et modul eller kernen som bruges??
Eller er hastigheden den sammen, men det blot er tiden som det tager at
starte et module som er forskellen?

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-09-01 07:53

Brian Ipsen wrote:

> [...]
> med en "fixed" kernel konfiguration - men hvis jeg laver den modular
> (og selvfølgelig også husker at kompilere moduler etc), så kommer

Jeg har en trin-for-trin vejledning i hvordan man kompilerer en 2.4.10
kerne (evt. med preemption-patches) på en RedHat 7.1, hvor du bruger
RedHat's egen konfiguration som udgangspunkt. Den kan findes her:
http://www.cc-consult.dk/Linux-2.4.10/index.html

Den nye kerne er virkeligt fed. Specielt gør preemption patchen, at man
oplever en langt mere glidende afvikling af programmerne på maskinen.
Selv under stor load er der igen hakkende musemarkør, og det går stadig
hurtigt at skifte mellem forskellige programmer.

En anden - lidt utrolig - effekt er, at den starter langt hurtigere op
end før, men om det skyldes preemption patchen eller bare det nye VM
i 2.4.10, ved jeg ikke.

-Claus