Længere ADSL-spørgsmål:
Fra : Årslev

Dato : 29-09-01 10:17

Hej
Jeg har lige et længere spørgsmål angående ADSL:
Jeg har to computere uden netkort, og jeg vil gerne bestille en
ADSL-forbindelse og så dele den imellem de to computere.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide om det vil virke hvis jeg bestiller
2 netkort, en 4-ports hub og så vælger TDC-løsningen med router?

Til det vil jeg gerne lige have nogle under-spørgsmål besvaret:

- Kan man godt selv købe en router udenom TDC, uden at de behøver at vide at
man deler forbindelsen? Jeg har nemlig hørt at en Cisco 607-router ikke
kræver hub(?), og jeg vil selvfølgelig gerne spare dén ekstra udgift hvis
jeg kan.

- Der er ca. 15 meter hen til den anden computer, er der så lange kabler med
når jeg bestiller igennem TDC?
- Hvis ikke, hvad hedder det kabel så jeg skal bruge, og er det til
routeren eller til hub´en?

Jeg håber virkelig at der er én derude der gider (og kan) svare på alle mine
spørgsmål, for jeg vil så gerne have ADSL!

/Årslev

Fra : DUdsen

Dato : 29-09-01 10:40

Årslev wrote:

> [...]
> Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide om det vil virke hvis jeg
> bestiller 2 netkort, en 4-ports hub og så vælger TDC-løsningen med

Tilader TDC at flere computere deler forbindelsen ? hvis de går er der
ingen ko på isen.

> [...]
> vide at man deler forbindelsen? Jeg har nemlig hørt at en Cisco
> 607-router ikke kræver hub(?), og jeg vil selvfølgelig gerne spare dén

En ny router er garenteret dyrere end en switch/hub

> - Der er ca. 15 meter hen til den anden computer, er der så lange
> kabler med når jeg bestiller igennem TDC?
> - Hvis ikke, hvad hedder det kabel så jeg skal bruge, og er det til
> routeren eller til hub´en?

et udp cat5 eler højere kabel med rj-45 stik gå ned til den lokale
pc-biks og for guds skyld ikke de store kæder der kommer du garenteret
til at betale overpris.
hvis du spørger efter et net kabel er det det du får.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 29-09-01 14:54

"Årslev" <cfs11587@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bestiller
> 2 netkort, en 4-ports hub og så vælger TDC-løsningen med router?

Det kan nok ikke betale sig at købe en hub i dag med de priser der er
på switche.

> [...]
ikke
> kræver hub(?), og jeg vil selvfølgelig gerne spare dén ekstra udgift

Du kan bruge hvad du vil.

> [...]
kabler med
> når jeg bestiller igennem TDC?
> - Hvis ikke, hvad hedder det kabel så jeg skal bruge, og er det

Så vidt jeg kan se får du ikke kabler med nu, i hvert fald ikke 15 m.
Det er standard UTP kabler med RJ45 stik. Det er samme slags.

Læs mere på http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=start

Niels

Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-09-01 22:21

> [...]
>man deler forbindelsen? Jeg har nemlig hørt at en Cisco 607-router ikke
>kræver hub(?), og jeg vil selvfølgelig gerne spare dén ekstra udgift hvis

Speedstream routeren, som TDC leverer som standard har indbygget 4
ports HUB. Lad være med at købe en anden router, medmindre du virkelig
har behov for det, der er ingen grund til det.

>- Der er ca. 15 meter hen til den anden computer, er der så lange kabler med
>når jeg bestiller igennem TDC?

Nej, jeg mener kun de er omkring 3 meter.

> - Hvis ikke, hvad hedder det kabel så jeg skal bruge, og er det til
>routeren eller til hub´en?

Parsnoet kategori 5 netkabel, hvis du insisterer på at købe en HUB, så
skal HUB´en enten have en "uplink" port eller også skal du have et
krydset kabel mellem router og HUB.

>Jeg håber virkelig at der er én derude der gider (og kan) svare på alle mine
>spørgsmål, for jeg vil så gerne have ADSL!

Vi kan jo ikke være bekendt andet, når der nu endelig er en der har
taget sig tid til at formulere sine spørgsmål på en ordentlig og
brugbar måde.

---
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 30-09-01 00:33

"Lasse Jensen" <rdx@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Speedstream routeren, som TDC leverer som standard har indbygget 4
> ports HUB. Lad være med at købe en anden router, medmindre du
virkelig
> har behov for det, der er ingen grund til det.

Jeg var lige ved at svare det samme, men tjekkede deres nuværende
produkt: http://www.teledanmark.dk/menu/sm2535.htm

Niels