AMD Thunderbird 1400 "(In-A-)Box"
Fra : BachFire

Dato : 28-09-01 04:22

Hejsa,

Har nogen her stiftet bekendtskab med ovenstående? Den køler der følger med,
larmer den meget? Hvordan er det hele? Havde oprindeligt tænkt mig at købe
CPU'en uden køler, og så købe en NC Silverado køler ved siden af..

-Bach

Fra : Wizeguy

Dato : 28-09-01 09:29

"BachFire" <New-York@Anarki.dk> wrote in message
> [...]
> larmer den meget? Hvordan er det hele? Havde oprindeligt tænkt mig at købe
> CPU'en uden køler, og så købe en NC Silverado køler ved siden af..

Et godt råd: Silveradoen er så vidt jeg ved kun beregnet til processorer op
til 1,2 GHz. Tag derfor et kig på www.studiedata.dk for at finde en anden
støjsvag køler, der akn klare 1,4 GHz.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Albrechtsen

Fra : Mikkel Olsen

Dato : 28-09-01 09:35

"Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> wrote in message

> [...]
> med,
>
> Et godt råd: Silveradoen er så vidt jeg ved kun beregnet til processorer

Der tager du vist fejl. Jeg har denne køler og en T-Bird 1400. Den holder en
temp på 50-52 grader hvilker er ok (tror jeg ).

Fra : Wizeguy

Dato : 28-09-01 09:56

"Mikkel Olsen" <Henning-legaard@wanadoo.dk> wrote in message

> [...]
en
> temp på 50-52 grader hvilker er ok (tror jeg ).

Aha, jeg kan også se, at Studiedata nu har ændret specifikationerne til <1,5
GHz. Tidligere stod der <1,2 GHz. Men jeg ville alligevel investere i en
køler med en bedre ydelse. Selv min Taisol, der koster det halve, køler
meget bedre end en Silverado.

Fra : Mikkel Olsen

Dato : 28-09-01 09:59

> [...]
> GHz. Tidligere stod der <1,2 GHz. Men jeg ville alligevel investere i en
> køler med en bedre ydelse. Selv min Taisol, der koster det halve, køler

Hmmmm, ikke så sikker på det !!!!!!!! Med du har ret, den er temmelig dyr,
men pengene værd !!!!!
Bare min mening.

Fra : Wizeguy

Dato : 28-09-01 12:07

> [...]
> <1,5
>
> Hmmmm, ikke så sikker på det !!!!!!!! Med du har ret, den er temmelig dyr,

Jeg ved godt, at temperaturer svinger meget fra system til system, men mine
er (afhængig af stueemeperatur:

Idle: 44-46 grader
Full load: 47-50 grader

Det skal nævnes at jeg har to kabinetblæsere installeret og kører med åbent
kabinet. Køleren er en Taisol CGK742092.

System:
Asus A7V133 bios 1005 (kan ikke idle)
Athlon 1333@1400 MHz (133x10,5)
etc.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-09-01 09:37

Den tror jeg altså ikke helt på. Ifølge testen på tomshardware.com (Se
linket: http://www6.tomshardware.com/cpu/01q2/010521/ ) er Silveradoen den
bedst kølende af alle de afprøvede kølere med undtagelse af éen, der til
gengæld brølede med hele 63 db. Til sammenligning hvisker silveradoen med
kun 38 db. Husk på at 3 db svarer til en fordobling af lydniveauet!!!
I tråden "Silverado støjniveau" kører Sven med silveradoen på en 1,4 GHz
AMD, som han overclocker til 1563 MHz.
Silverradoen kan kun køre op til 1,2 GHz på 6 voltskablet, men på 8
voltskablet køler den snildt alt, hvad du end kan købe i dag!!!

mvh

Jesper

Fra : René Jensen

Dato : 28-09-01 11:35

Jesper Nielsen wrote:
> [...]
> gengæld brølede med hele 63 db. Til sammenligning hvisker silveradoen med
> kun 38 db. Husk på at 3 db svarer til en fordobling af lydniveauet!!!

Ja, men hvis jeg ikke husker meget galt, så er testen gennemgået med en
1.2GHz processor, hvorefter jeg ikke kunne bruge testen til så meget.
Det er rigtigt at en køler som "vinder" testen kan måske give en
indikation af den også burde køler en 1.4GHz processor bedre end
tilsvarende. -Selv har jeg købt en Volcano 6Cu køler fra Thermal Take,
og ja jeg synes ikke at der er nogen reel forskel på de test data, som
bliver vist på tomshardware.com og de temperaturer jeg får ... det
eneste man måske ikke kan sammenligne ordentligt er støjniveauet,
hvilket er under moderat for mit vedkommende.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-09-01 12:46

Undskyld mig, men hvis Silveradoen køler en 1200 MHZ processor bedre end de
andre kølere, køler den også bedre på en 1400 MHz.
En køler fytter altså bare luft henover køleribberne. Den ændrer ikke
egenskaber fordi den skal køle en hurtigere processor.

MVH

Jesper

Fra : Chingachgook

Dato : 28-09-01 20:19

"Jesper Nielsen" <helboe@post9.tele.dk> wrote in message
> [...]

Hvis jeg ikke tager helt fejl så er det forkert !!!
det er ikke 3 db, men hele 10 db der skal til for at fordoble lydniveauet
(!). Det skal der fordi decibell skalaen er en eksponential voksende
funktion (eller er det en potensfunktion?, kan ikke huske det).

Fra : Psyman

Dato : 28-09-01 22:53

> [...]
> (!). Det skal der fordi decibell skalaen er en eksponential voksende
> funktion (eller er det en potensfunktion?, kan ikke huske det).

Det er en 10-tals logaritme! 0 dB er nær total stilhed! 10 gange så højt er
altså 10 dB og 100 gange så højt er 20 dB

http://arts.ucsc.edu/ems/music/tech_background/TE-06/teces_06.html

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-09-01 23:41

Du har helt ret!
Jeg snublede i min børnelærdom og forvekslede det med forholdet: fordobling
af power = 3 db.
Det rykker dog ikke på det forhold, at Silvreradoen både køler bedre (37 gr.
C) og er langt mere støjsvag (38 db) end Taisol køleren (41 g. C) og (49
db).
Swiftech køler bedst med 30 gr. C, men larmer som en plæneklipper 63 db.
http://www6.tomshardware.com/cpu/01q2/010521/

Mvh

Jesper

Fra : Jakob M

Dato : 29-09-01 14:33

"Jesper Nielsen" <helboe@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedst kølende af alle de afprøvede kølere med undtagelse af éen, der til

Hvad så med testen på Anandtech, der er nyere :
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1532
"The Silverado is a good cooler - but its performance doesn't justify the
high price. For the same price, you can also get the Alpha PAL8045 with a
high-quality fan. And, with the right fan, the Alpha will always provide a
better noise/cooling performance ratio than the Silverado"

Mvh
Jakob

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 29-09-01 20:46

Hmm!
Den Alpha PAL 8045 ser rigtig nok godt ud især med pabstmotor.
Men hvor kan den købes?
De eneste jeg kan finde, der fører Alpha kølere, er Studiedata, og der
nævnes PAL 8045 ikke med et ord.
Personligt er jeg fuldstændigt ligeglad med hvad der står på min køler. Den
skal bare holde kæft og så effektivt køle CPU'en.
Jeg er også rimeligt kold overfor, om jeg sparer 200 kr. på køleren. Den
skal bare være lydløs og god.

mvh

Jesper

Fra : mf

Dato : 30-09-01 11:43

alpha 8045 er endnu ikke frigivet i handel....

Fra : Martin T.

Dato : 30-09-01 12:16

Hej

Pal8045 er frigivet i netbutikker i USA.

Jeg har lagt en bestilling på sådan en. Håber den snart kommer.

Mvh. Martin