RedHat 7.1 kernel upgrade ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 27-09-01 22:50

Hej!

Jeg har forsøgt at opgradere kernel'en på min RedHat 7.1 - uden
success, og vil lige høre, hvad pokker der gøres forkert..

1) Opdatering non-kernel pakker:
rpm -Uvh SysVinit*rpm initscripts*rpm

2) rpm -ivh kernel-2.4.3-12.i686.rpm

3) /etc/lilo.conf rettes til, så den siger:

image=/boot/vmlinuz-2.4.3-12
label=linux
read-only
root=/dev/hda10

Den gamle var:

image=/boot/vmlinuz-2.4.2-2
label=linux
read-only
root=/dev/hda10

4) Der laves en:
lilo -v

Der bootes

Når maskinen kommer op står den stadig med kernel 2.4.2-2 ??

/Brian

Fra : "René Nielsen"

Dato : 28-09-01 00:48

I artikel <df77rtkso8o54ofvco29vjodaaoe1s2vd2@news.inet.tele.dk>, skrev
"Brian Ipsen" <Spammers@blow.me>:
> Hej!
> Når maskinen kommer op står den stadig med kernel 2.4.2-2 ??
Hmm, det ser ud til, herfra, at du har glemt to pakker - source og
headers.. prøv det først, jeg har gjort det samme som dig, bortset fra at
jeg ikke har valgt med det samme at fjerne 2.4.2-2 (det kan gå galt, og
hvad så..)

René

--
Hmm - noget skal der stå..

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 28-09-01 04:49

Fra : Kent Friis

Dato : 28-09-01 16:19

Den Fri, 28 Sep 2001 05:48:59 +0200 skrev Rene Mikkelsen:
>On Thu, 27 Sep 2001, it was written:

>uhm - source? da kun hvis han vil have over 140mb kernel-source liggende
>og flyde - det har nada med hvilken kerne han booter på at gøre
>kernelheaders? - hvis han skal kompilere programmer der kræver
>kernelheaders ja (...fordi RH er en anelse hjernedød at lade programmer
>linke til separate kernelheaders i /usr/include/linux, istedet for at lade
>dette være et symlink til /usr/src/linux/include/linux, som
>indeholder header-filerne fra den kerne der pt er pakket ud i
>/usr/src/linux)

Hvad? Har RH endelig taget sig sammen til at følge den officielle
standard og lade system-headerne ligge under /usr/include/linux
i stedet for at linke til /usr/src/linux/include/linux.

Jeg troede egentlig kun det var Debian der kunne finde ud af det.

Mvh
Kent
--
8:16pm up 2:37, 1 user, load average: 101.21, 95.46, 55.85
164 processes: 62 sleeping, 102 running, 0 zombie, 0 stopped

With XMMS tugging along nicely, playing Vivaldi...

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 28-09-01 18:32

Fra : Kent Friis

Dato : 28-09-01 20:25

Den Fri, 28 Sep 2001 19:31:54 +0200 skrev Rene Mikkelsen:

>for lige at skifte spor i den her tråd - jeg er ikke programmør eller
>noget, men hvor ligger det smarte i at kompilere programmer
>mod kernel-headers der er forskellige fra dem der følger med den kerne man
>evt. bruger?

Fordi programmerne ikke snakker direkte med kernen.

Programmerne snakker med libc, og skal derfor bruge de headers libc
er compileret med.

Hvis en struct bliver ændret i kernel-headers, så vil et program der
sender den nye struct til en gammel libc få en meget underlig fejl (hvis
man er heldig, segmentation fault).

Mvh
Kent

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 29-09-01 04:22

Fra : Leo Laursen

Dato : 28-09-01 01:07

Thu, 27 Sep 2001 23:50:26 +0200, skrev Brian Ipsen
<Spammers@blow.me>:

> Jeg har forsøgt at opgradere kernel'en på min RedHat 7.1 - uden
> success, og vil lige høre, hvad pokker der gøres forkert..

> Når maskinen kommer op står den stadig med kernel 2.4.2-2 ??

Hmmn.., det ser da rigtigt nok ud. Hvordan ser resten af lilo.conf
ud ? Især linien med "boot=..."
Jeg tænker på om du installerer i en partition, og den gamle så er
uændret i MBR.

Leo
--
Everything you know is wrong!

Fra : Brian Ipsen

Dato : 28-09-01 06:37

On Fri, 28 Sep 2001 00:06:43 +0000 (UTC), Leo Laursen
<l.laursen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hmmn.., det ser da rigtigt nok ud. Hvordan ser resten af lilo.conf
>ud ? Især linien med "boot=..."
>Jeg tænker på om du installerer i en partition, og den gamle så er
>uændret i MBR.

boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=50
message=/boot/message
linear
default=linux

image=/boot/vmlinuz-2.4.2-2
   label=linux.old
   read-only
   root=/dev/hda10

image=/boot/vmlinuz-2.4.3-12
   label=linux
   read-only
   root=/dev/hda10

Det er lilo.conf, som den ser ud nu...

2.4.2-2 ligger stadig på maskinen (er ikke fjernet endnu)

/Brian

Fra : Leo Laursen

Dato : 28-09-01 08:54

Fri, 28 Sep 2001 07:37:05 +0200, skrev Brian Ipsen
<Spammers@blow.me>:

> Det er lilo.conf, som den ser ud nu...
----klip----

Det ser helt fint ud i mine øjne. Hvis du kører "/sbin/lilo" som
root, kan jeg ikke se nogen grund til at det ikke skulle virke efter
hensigten.
Du kunne prøve at sætte "linux" image forrest, for at se om det
skulle være "default" der er problemer med.
Hvis default ikke er angivet bliver første image default.

Leo
--
BOFH excuse #189:
SCSI's too wide.

Fra : Brian Ipsen

Dato : 28-09-01 16:26

On Fri, 28 Sep 2001 07:54:15 +0000 (UTC), Leo Laursen

> [...]
>skulle være "default" der er problemer med.
>Hvis default ikke er angivet bliver første image default.

med dmesg har jeg fundet ud af, at det ser ud til, at det godt nok er
kernel 2.4.3-12 - men ved login siger skærmen:

Red Hat Linux Release 7.1 (Seawolf)
Kernel 2.4.2-2 on an i686

Burde den ikke skrive 2.4.3-12 her ?? Eller et det nogle scripts, som
måske får noget "galt i halsen" fordi der mangler noget ??

/Brian

Fra : Kent Friis

Dato : 28-09-01 16:51

Den Fri, 28 Sep 2001 17:26:09 +0200 skrev Brian Ipsen:

>med dmesg har jeg fundet ud af, at det ser ud til, at det godt nok er
>kernel 2.4.3-12 - men ved login siger skærmen:

Prøv evt. at spørge kernen selv:

cat /proc/version

>Red Hat Linux Release 7.1 (Seawolf)
>Kernel 2.4.2-2 on an i686
>
>Burde den ikke skrive 2.4.3-12 her ?? Eller et det nogle scripts, som
>måske får noget "galt i halsen" fordi der mangler noget ??

Der plejer at være et boot-script der retter det. Ellers kan du selv
rette i /etc/issue

Mvh
Kent

Fra : Brian Ipsen

Dato : 28-09-01 19:05

On Fri, 28 Sep 2001 15:51:14 +0000 (UTC), kfr@fleggaard.dk (Kent
Friis) wrote:

>Prøv evt. at spørge kernen selv:
>
>cat /proc/version

2.4.3-12

>Der plejer at være et boot-script der retter det. Ellers kan du selv
>rette i /etc/issue

Hmm... det er vist rc.local som burde rette det - spørgsmålet er så
bare hvorfor den ikke gøre det....

/Brian

Fra : Leo Laursen

Dato : 28-09-01 17:40

<Spammers@blow.me>:

> [...]

> Burde den ikke skrive 2.4.3-12 her ?? Eller et det nogle scripts, som
> måske får noget "galt i halsen" fordi der mangler noget ??

Mystisk. Hvad siger "uname -r" eller evt. "uname -a" ??

Er det grafisk login (xdm|gdm|kdm) eller text?

Leo
--
The qotc (quote of the con) was Liz's:
   "My brain is paged out to my liver."

Fra : Brian Ipsen

Dato : 28-09-01 19:00

On Fri, 28 Sep 2001 16:40:16 +0000 (UTC), Leo Laursen

>Mystisk. Hvad siger "uname -r" eller evt. "uname -a" ??

2.4.3-12

>Er det grafisk login (xdm|gdm|kdm) eller text?

Alm. text - der er ikke installeret X på maskninen...

/Brian

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 28-09-01 09:39

Brian Ipsen <Spammers@blow.me> writes:

> [...]
> prompt
> timeout=50
> message=/boot/message
> linear
> default=linux
>
> image=/boot/vmlinuz-2.4.2-2
>    label=linux.old
>    read-only
>    root=/dev/hda10
>
> image=/boot/vmlinuz-2.4.3-12
>    label=linux
>    read-only
>    root=/dev/hda10
>
> Det er lilo.conf, som den ser ud nu...
>
> 2.4.2-2 ligger stadig på maskinen (er ikke fjernet endnu)

Hmm. Fungerer default= ? Prøv evt at bytte om på de to image blokke...
Går det også galt hvis du eksplicit siger "linux" til LILO prompten?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Rasmus

Dato : 28-09-01 07:02

"Brian Ipsen" <Spammers@blow.me> wrote in message
> [...]
> lilo -v
>
> Der bootes
>
> Når maskinen kommer op står den stadig med kernel 2.4.2-2 ??

En langt lettere fremgangsmåde:

up2date -i kernel-source
up2date -i kernel-headers
up2date -i kernel

Så er den der...

Hilsen Rasmus

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-09-01 12:48

Rasmus wrote:

> En langt lettere fremgangsmåde:
>
> up2date -i kernel-source
> up2date -i kernel-headers
> up2date -i kernel

­ bortset fra, at da jeg gjorde dette fjernede
den den gamle kerne uden at rette i lilo.conf
og uden at køre mkinitrd.

Resultat: Maskine, der ikke kunne boote uden at
man skulle have fat i bootdisketten.

Ikke helt smart...

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Rasmus

Dato : 29-09-01 16:53

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> wrote in message news:3BB46375.4C9F7860@crc.dk...

> Ikke helt smart...
>
> Mogens
> --

Det kalder jeg selverkendelse!

Har selv kørt denne opdatering på 14 Red Hat 7.1 maskiner uden problemer...

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-09-01 16:44

Rasmus wrote:

> Det kalder jeg selverkendelse!
>
> Har selv kørt denne opdatering på 14 Red Hat 7.1 maskiner uden problemer...

Hm, måske var det fordi jeg kører med initrd (scsi controller),
at den ikke kunne finde ud af det?

Fra : Rasmus

Dato : 30-09-01 17:27

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> Hm, måske var det fordi jeg kører med initrd (scsi controller),
> at den ikke kunne finde ud af det?

Måske, men de maskiner jeg upgraderede kørte også SCSI (i et RAID setup).
Måske har du manuelt ændret i nogle systemfiler??

Venligst
Rasmus