Erfaring med Okuma hjul??
Fra : Jubas

Dato : 27-09-01 19:07

Hej

Jeg skal ud og købe nyt hjul, og jeg overvjer at købe Okuma epix
ef..........Er der nogen der har erfaringer med et sådant hjul, eller har
prøvet mærket Okuma?

mvh
Bjarne

redrum@worldonline.dk

Fra : Carsten Aagren

Dato : 28-09-01 07:48

In article <mRJs7.590$Ay.74700@news010.worldonline.dk>,
"Jubas" <bksdr@hotmail.com> wrote:

> Hej
>
> Jeg skal ud og købe nyt hjul, og jeg overvjer at købe Okuma epix
> ef..........Er der nogen der har erfaringer med et sådant hjul, eller har
> prøvet mærket Okuma?

Jeg er vist lidt hård ved mine hjul, og jeg har haft en del forskellige,
som sjældent holder så længe. De der holder bedst for mig, er Shimano og
Okuma. Jeg har to Okuma Toledo, som er et billigt hjul, og de har fundet
sig i megen misbrug - samtidig har de et udmærket lineoplæg, så jeg vil
ihvertfald anbefale mærket. De holder aggressive priser, man kan f.eks.
"et sted i København" købe Toledo inkl 270m Fireline for 399,- Det er
billigt..!

Hilsen Carsten

Fra : Henric

Dato : 28-09-01 13:21

Var är detta?
/H

Fra : Kristian Thomsen

Dato : 01-10-01 15:57

hejsa ... jeg har selæv lige købt et Okuma Epix .. og jeg har nu været ude
med det en gang .. og jeg har allerede et problem med bremsen .. den hakker
..... om det er en påroduktfejl ved jeg ikke .. ( men det regner jeg da
stærkt med .. jeg skal ned til forhandleren i morgen og se ... )

og så skal jeg nok vende tilbage med resultatet

men umiddelbart virker resten af hjulet solidt og meget blødt i gearet ..
selvom det er støbt ( ikke maskinfræst som ABU f.eks. ) det kan godt være
bremsen er bedre hvis det havde været frontdrag ... der er skiverne jo noget
større og sikkert noget blødere.

PS. købte det som sæt med en Ron Thompson Chinook 9" 7-30 gr plus 200
meter fireline til lidt over 1000 kr.

Venlig hilsen Kristian

Fra : Henric

Dato : 01-10-01 18:11

Personligen tycker jag Epix är för klumpig.
/H

Fra : Kristian Thomsen

Dato : 01-10-01 19:39

Må sq lige grine af mine egne stavefejl ... har først opdaget dem nu *S*

Sorry Folkens det var ikke med vilje

Fra : Kristian Thomsen

Dato : 03-10-01 12:33

Goddag igen . så er jeg tilbage med en update angående mit Okuma Epix hjul

jeg behøvede ikke at gå til forhandleren med den hakkende bagbremse .. det
løste jeg med fire dråber olie på skiverne ... nu kører bremsen så
silkeblødt man skulle tro det var løgn ... ( kom i tanken om at fluehjulet
havde fået samme tur *G* )

efter at det er ændret så har jeg absolut ikke noget at indvende imod
hjulet, dog med det forbehold jeg endnu kun har været ude med det en gang

Hilsen Kristian

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 04-10-01 18:43

Olie på bremseskiverne er egentlig en misforståelse, de skal jo netop
bremse, ikke glide.Problemet skyldes i bund og grund at bremsen er
underdimensioneret og derfor skal have for stort tryk for at fungere. Men i
praksis så fungerer det, bortset fra at du så må stramme bremsen endnu mere.
Dog et problem - olie får en del belægninger til at svulme op, så er de
færtige med at fungere ordentligt under nogen som helst omstændigheder. Prøv
i stedet en ganske lille smule kobberfedt ( guldfedt, bremsefedt - kært
barn ), det der bruges til at smøre bremser på biler. Det fedter ok og
holder hjulet ud.
MVH Niels

Fra : Søren

Dato : 04-10-01 21:59

Man må aldrig bruge kobberfedt til at smøre den slags, fedtet indeholder
små kobberpartikler (som navnet siger)der virker som slibemiddel.
prøv at smøre et f.eks. leje med kobberfedt og du vil hurtigt både kunne se
og høre resultatet.

Søren

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 05-10-01 13:36

Hej Søren. Det lyder ski underligt, jeg har nemlig gjort det med rigtig godt
resultat på adskillige hjul allerede for en del år siden, de virker perfekt.
Til gengæld har jeg ødelagt et par stykker med olie. Har dette i så fald
noget med materialet at gøre? De fleste af mine hjul er ældre, Dam, Abu,
Shimano og par gamle Daiwa guld X. Bortset fra det, så mener jeg ikke at
kobberet virker slibende, det skulle være så blødt at det danner en nærmest
poleret overflade? Jeg har aldrig prøvet at smøre lejer med kobber, men som
"rustfri" smed har jeg brugt masser for at forhindre rivninger i gevind mm.
Bortset fra det så kommer bremsen i et fiskehjul vel (desværre) aldrig til
at køre tilnærmelsesvis så meget som et leje, er det det, der har reddet
mine hjul?
Et er sikkert, en hakkende bremse slides meget og ujævnt, en bremse der
smøres så meget at den fyldes med skidt og sand gør med garanti også. Hvad
bruger du selv?
MVH Niels

Fra : Søren

Dato : 05-10-01 15:11

skriver beregnet
til at smører gevind/bremser på biler p:g.a varme bestandigheden, altså ting
der ikke "gnider" for meget mod hinanden,jeg er selv mekaniker og har set
folk der selv skifter f.eks. hjullejer og vil gøre det rigtigt godt "så det
skal have noget kobber fedt".de kommer som regel dagen efter og vil gerne
have nogle nye lejer.
Hvorvidt det har noget med materialet i bremseskiverne på fiskehjul skal jeg
ikke kunne sige.

Søren

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 05-10-01 16:23

Hmmm... jeg tror nu ikke jeg drøner ind og skiller alle mine hjul ad,
kobberet har virket fint i lang tid, men... næste gang.
Bukker og skraber, jeg synes sku godt om den med grafitten.
MVH Niels

Fra : Simon...

Dato : 04-10-01 19:27

Jeg har et Okuma Epix, de fleste af mine venner siger Okuma er et skod hjul,
men jeg synes nu godt om mit eksemplar. Jeg har landet flere geder på det
(end 6-7 stykker) og en hel del regnbuer efterhånden, jeg mener jeg købte
det i foråret, ellers et par måneder før, så det holder fint nok.... i hvert
fald for mig.... også bremsen virker fint. og har ikke lidt endnu... nu er
jeg ikke den bedste til at passe på mine hjul, så jeg kan vidst kun være
tilfreds med hjulet der vidst kostede 500kr da jeg købte det.

mvh.Simon

Fra : Jørn Jensen

Dato : 15-10-01 20:07

Hvis du går lidt op i dit fiskeri så glem okuma, køb shimano

Jeg har haft 2 forskellige okuma hjul uden godt resultat, blev returneret
inden for 1 uge

j-jensen@worldonline.dk

Jubas <bksdr@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mRJs7.590$Ay.74700@news010.worldonline.dk...