Laserprinter - Ram og Postscript
Fra : Thïngmand

Dato : 26-09-01 15:13

Jeg har kig på en OkiPage 14ex og 14i.

Den eneste forskel jeg kan se er at 14i har 8 MB RAM, hvor 14ex kun har 4 MB
RAM. Derudover har 14i ægte Postscript.

Er den tid ikke ovre, hvor man behøver at bekymre sig om printerens RAM? Jeg
mener da at de Win printere, bruger computerens RAM...

Hvilken en skal jeg vælge? Den skal primært bruges til Office printing, samt
print fra Internet - ville jeg få noget ud af 14i ekstra features?

Der er immervæk over 1000 kr. forskel på prisen...

Andre erfaringer med Oki laserprintere?

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 26-09-01 21:39

Jeg kender ikke Oki printerne ( - så vidt jeg ved er det semi laserprinter
teknik de bruger også kaldet LED ), men i en alm. laserprinter betyder RAM
noget. For det første skal printeren kunne have en hel side i hukommelsen ad
gangen. Derudover bliver postscript printere gerne hurtigere til at
processere siderne når de får noget mere arbejdshukommelse.

Mvh. Brian

Fra : kran

Dato : 26-09-01 22:53

"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
RAM? Jeg
> mener da at de Win printere, bruger computerens RAM...

Det gælder kun for Windows GDI (Graphics Device Interface) - printere,
dvs. printere uden PCL-emulering hvor udskriften genereres i PC´ens
RAM og sendes som grafiske data til printeren der kun er en "dum"
enhed der kan modtage image data.

OkiPage 14ex og 14i har begge indbygget PCL emulering og RAM i
printeren har derfor en betydning.

> Hvilken en skal jeg vælge? Den skal primært bruges til Office
printing, samt
> print fra Internet - ville jeg få noget ud af 14i ekstra features?
>
> Der er immervæk over 1000 kr. forskel på prisen...

Det afgør du jo selv, du har ret i at printerne stort set er ens
bortset fra RAM og PostScript emulering. Hvis du f.eks. skal printe
tekniske tegninger eller manualer i PDF-format kan det være en fordel
med PostScript emuleringen - udskrifterne bliver somregel meget
pænere.

Kristian

Fra : Thïngmand

Dato : 27-09-01 09:27

> OkiPage 14ex og 14i har begge indbygget PCL emulering og RAM i
> printeren har derfor en betydning.

Men kan man komme ud for at der er sider som printeren ikke kan printe, pga.
for lidt hukommelse (som på gamle DOS laser printere)?

Jeg har en Canon LBP-660 og den har kun 256 KB hukommelse - alligevel har
der aldrig været nogle sider den ikke har kunne printe!

Fra : kran

Dato : 28-09-01 22:44

Ja, f.eks. et billede i høj opløsning.

En laser (og LED) printer skal kunne rumme en side i hukommelsen i
modsætning til matrix printere og inkjet printere som kan modtage data
efterhånden som siden skrives.

Kristian