RAM til Asus P5A
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-09-01 16:55

Hejsa!

Jeg har et Asus P5A motherboard, og har 128MB PC100 RAM i maskinen nu.
Kan jeg gøre brug af hurtigere RAM end 100 MHz?

Hvis jeg f.eks. sætter PC133 RAM i, vil klodsen så ikke bare køre ned
til 100MHz sammen med den gamle klods - og kan motherboardet
overhovedet køre hurtigere end 100 MHz?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: www.simlock.dk
Nokia, Ericsson, Siemens, Panasonic, Trium Mars.

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 25-09-01 18:37

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev

> Jeg har et Asus P5A motherboard, og har 128MB PC100 RAM i maskinen nu.
> Kan jeg gøre brug af hurtigere RAM end 100 MHz?

Ja. 168 Pins PC133 kan du uden problemer bruge.

> Hvis jeg f.eks. sætter PC133 RAM i, vil klodsen så ikke bare køre ned
> til 100MHz sammen med den gamle klods.

Jo. Lige præcis.

>og kan motherboardet
> overhovedet køre hurtigere end 100 MHz?

Kun hvis du overclocker det.

mvh
Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-09-01 18:43

Falckredderen Ragga Muffin skrev:

>Ja. 168 Pins PC133 kan du uden problemer bruge.

Takker.

>Kun hvis du overclocker det.

Kan man godt overclocke frekvensen RAM kører med? Hvad vil min gamle
PC100-klods sige til det?

Jeg har slet ikke overclocket noget som helst på dette board, det
kunne da være jeg skulle lege lidt med det.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 25-09-01 19:17

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev

> Kan man godt overclocke frekvensen RAM kører med? Hvad vil min gamle
> PC100-klods sige til det?

Jeg kender ikke P5A kortet vandvittigt godt, men på
http://www.cs.montana.edu/~kimh/p5a-oc.html kan du se, hvor meget og hvordan
du kan overclocke det. Men, det er jo langt fra sikkert, at dit RAM, eller
dine forskellige indstikskort vil følge med så langt. Det afhænger helt af
kvaliteten på det pågældende hardware, og den eneste måde du kan checke det
på, er ved at prøve dig frem.... Øg bushastigheden langsomt, så du kan se,
hvornår maskinen begynder at blive ustabil.

Og så lige den sædvanlige advarsel: Alt over 100 Mhz kan være dødeligt for
dine indstikskort og din ram. Men ja, overclocking kan jo være sjovt at lege
med

mvh
Peter

Fra : Jakob M

Dato : 25-09-01 23:07

> Kan man godt overclocke frekvensen RAM kører med? Hvad vil min gamle
> PC100-klods sige til det?

Kun hvis du øger FSB. Din gamle ram kan måske følge med, hvis ikke starter
den bare ikke op. Jeg har endnu ikke hørt om nogen der har ødelagt ram på
den måde.

Mvh
Jakob