ProFTPD adlyder ikke sin .conf-fil!?!
Fra : Mogens Christensen

Dato : 25-09-01 16:18

Hej gruppe..

Jeg har de sidste par år benyttet ProFTPD og har været meget glad for
det. Lækker ftp-server. Men grundet server-flytning og opgraderinger
og diverse har jeg været nødt til at installere ProFTPD igen. Samme
version og den gamle conf-fil fik jeg naturligvis med. Den kører på en
Debian 2.2 og kører for så vidt fint, men der er noget den ikke vil..
Jeg har altid kørt med diverse begrænsninger:

- max 2 samtidige brugere
- max 1 login pr. host
- max 10kb/s pr. bruger

Alt sammen for at jeg selv kan bruge mit internet med en
tilfredsstillende hastighed. Det har altid kørt upåklageligt, lige
indtil jeg geninstallerede. Man kan sagtens logge på ftp'en som
ftpbruger (bemærk: der er ingen anonym adgang) som det er meningen.
Man bliver låst inde i /mnt/ som det er også er meningen. Men det er
muligt at logge ind alle de gange man vil?!? Begrænsningerne på max 2
samtidige brugere og 1 login pr. host "virker" ikke.. Hverken internt
eller externt. Hastighedsgrænsen kører fint. Config-filen er den samme
som jeg altid har brugt. Omstændighederne er næsten de samme. Det
eneste der er forandret er et skift fra RedHat til Debian og TDC
NetExpress (ATM) til TDC BredBånd. Men hvorfor virker det nu pludselig
ikke mere?!? Kan det have noget med Inet-skiftet at gøre?! Jeg er helt
på bar bund.

/Mogens Christensen.

[17:25:54][root@EndoR:/var/log]# cat /usr/local/etc/proftpd.conf
ServerName "EndoR FTP Service"
ServerType inetd
ServerAdmin mol@hillbilly.dk
DefaultServer on
Port 21
Umask 002
MaxInstances 2
User nobody
Group nogroup
MaxClientsPerHost 1
MaxClients 2
DefaultRoot /mnt/ ftpuser
DefaultChdir /mnt/ ftpuser
DeferWelcome off
UseReverseDNS off
MultilineRFC2228 on

<Global>
MaxClientsPerHost 1
MaxClients 2
AllowStoreRestart on
AllowOverwrite on
AllowRetrieveRestart on
IdentLookups off
ServerIdent off
AllowForeignAddress off
RateReadBPS 10240
RateReadFreeBytes 0
RateReadHardBPS on
</Global>

<Directory /mnt/*>
<Limit WRITE>
DenyAll
</Limit>
</Directory>
<Directory "/mnt/upload/FTP Upload/*">
<Limit WRITE>
AllowAll
</Limit>
<Limit DELE RMD>
DenyAll
</Limit>
</Directory>

** Bemærk.. Jeg har klippet diversen irrelevante oplysninger ud af
ovenstående configfil.. Såsom log-format, timeouts, etc.

Fra : Mickey

Dato : 25-09-01 16:22

"Mogens Christensen" <mol@hillbilly.dk> skrev i en meddelelse
> - max 2 samtidige brugere
> - max 1 login pr. host
> - max 10kb/s pr. bruger

og

> ServerType inetd

virker ikke sammen - du kan kun lave de der begrænsninger hvis du kører
standalone

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Mogens Christensen

Dato : 25-09-01 18:31

On Tue, 25 Sep 2001 17:21:33 +0200, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

>og

>virker ikke sammen - du kan kun lave de der begrænsninger hvis du kører
>standalone

Hmm.. Mærkeligt.. For jeg har altid kørt den over inetd. Jeg ved godt
at MaxInstances ikke virker i inetd, men det er heller ikke den jeg
bruger.. Jeg benytter mig af MaxClientsPerHost og MaxClients.. Og det
har altid virket fint.
Men derudover, så har jeg faktisk prøvet at sætte den standalone..
Uden held. Resultatet var det samme: man kunne logge ind i et væk.
Ellers tak for hjælpen. :)

/Mogens Christensen

Fra : Bruun

Dato : 26-09-01 19:15

Hejsa,
"Mogens Christensen" <mol@hillbilly.dk> wrote in message news:b4kuqtkkegbkvbc535bravspeav2vkpc4m@4ax.com...
> [...]
> version og den gamle conf-fil fik jeg naturligvis med. Den kører på en
> Debian 2.2 og kører for så vidt fint, men der er noget den ikke vil..

Når du nu siger : "nødt til at installere ProFTPD igen".

Hvad har du så gjort? Installeret den oven i? Som package eller
har du compilet den?

Nu kender jeg ikke meget til Debian, men kan det tænkes at der er
en default FTP-server. Så Proftpd bruger dennes conf?

Har ikke selv oplevet dette... men det lyder skam extrem wierd.

Mvh Kim Bruun

Fra : Mogens Christensen

Dato : 27-09-01 10:39

On Wed, 26 Sep 2001 20:15:09 +0200, "Bruun" <dikkedarer@hotmail.com>
wrote:

>Har ikke selv oplevet dette... men det lyder skam extrem wierd.
>
>Mvh Kim Bruun

You can say that again, mr. Garrison..
Ja.. jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op, men arbejder
fortsat på en løsning.. Uden at komme nogen veje.. :-/ Men når jeg
siger installere igen, mener jeg compile selv. Ikke oven i en gammel
installation. En helt frisk, men det kan da være det er der problemet
ligger. Jeg vil prøve at recompile, og tjekke de der ./configure
options grundigt igennem. Tak for hintet.

/Mogens Christensen

Fra : Finn Nielsen

Dato : 28-09-01 06:53

Mogens Christensen <mol@hillbilly.dk> writes:

> [...]
> Debian 2.2 og kører for så vidt fint, men der er noget den ikke vil..
> Jeg har altid kørt med diverse begrænsninger:

[snip]

> Men det er muligt at logge ind alle de gange man vil?!? Begrænsningerne
> på max 2 samtidige brugere og 1 login pr. host "virker" ikke..

Kan problemet evt. være så simpelt som at du starter proftpd gennem inetd
eller xinetd? Din oprindelige conf-fil stod der jo "ServerType inetd"
hvilket antyder at det er [x]inetd der starter proftpd. Hvis det er
tilfældet er det [x]inetd der styrer hvor mange der kan komme på
samtidigt, for at proftpd skal kunne gøre det skal det være den selv der
modtager indkommende forbindelser.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Mogens Christensen

Dato : 02-10-01 23:02

Så har jeg endelig fundet ud af hvad problemet var.. Så nu kører det
igen. Af en eller anden grund har jeg flere gange fra flere sider fået
at vide at det er fordi jeg kører det over inetd. Det var imidlertid
ikke tilfældet. Problemet lå derimod i linien:

ScoreboardPath /usr/local/var/proftpd

Denne path var ikke tilgængelig og dette ScoreBoard med informationer
om brugerne der er logget ind, kunne dermed ikke oprettes, og serveren
kørte derfor bare på må og få. :)
Derudover har jeg fået de to kommandoer ftpwho og ftpcount til at
virke. Dem har jeg ellers aldrig forstået, men man skal angive denne
scoreboardpath som f.eks. "ftpwho -p /usr/local/var/proftpd" og så
virker det fint. Der kan man bare se.
Men tak for indslagene fra de hjælpsomme personer.

/Mogens Christensen