spørgsmål om text og scroll.....puhha
Fra : Nynne Hansen

Dato : 25-09-01 13:21

Hej Alle!

Nå. Der skal jo osse tekst ind på et website en gang imellem!

Pt. henter jeg teksten via eksterne filer, hvilket fungerer fremragende. Men
knap så fremragende er det, når der også skal billeder ind i teksten...

Jeg er så langt, at jeg skal lave en movie til hvert menupunkt, så det er
redigeringsvenligt hvad både tekst og billeder angår, og lige til at smide
ind på scenen. Men.

I min nuværende struktur (som ses på
http://as099.kommerznet.com/dane/intro.html ) har jeg i hver menu-scene et
movieclip, kaldet text + scroll, som indeholder tekstfelt og scrollfunktion.
I tekstfeltet henter loadVariables teksten ind fra de eksterne filer. Men
det skal erstattes af en
hent-teksten-i-det-her-movieclip-og-den-her-frame-funktion...

Hvordan...gør jeg dog det her mest smart, og lettest for mig selv?

På forhånd tak!!!

Nynne

Fra : Michael Peo

Dato : 25-09-01 15:43

Et par indledende forståelses spg.
Hvert menupukt er på nuværende tidspunkt en scene i hovedfilmen, og nu skal du have delt sagen op i en
hovedfilm, og en film for hvert menupunkt?
?/peo

"Nynne Hansen" <nynnesen@hotmail.com> wrote in message news:3bb076ef$0$80773$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
: Hej Alle!
:

Fra : Nynne

Dato : 25-09-01 19:55

Ehmm nej - jeg må lige forklare mig ordentligt! Jeg vil lave et movieclip
til hvert menu/undermenupunkt. Ikke en ny movie.
Hjalp det?

Nynne

Fra : Michael Peo

Dato : 25-09-01 23:10

Problemet er altså at når du putter indholdet af hver scene ind i hvert sit mc, så kan du ikke loade teksten
ind fra den eksterne tekstfil?.. eller???

"Nynne" <nynne@nynnesen.dk> wrote in message news:9oqjv8$250j$1@news.cybercity.dk...
[...]
: >
: > "Nynne Hansen" <nynnesen@hotmail.com> wrote in message
: news:3bb076ef$0$80773$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
: > : Hej Alle!
: > :

Fra : Nynne Hansen

Dato : 26-09-01 09:39

Hm. Jeg kan se at jeg lige skal forklare forfra her

Jeg skal flytte min tekst fra de eksterne filer ind i moveiclips, så jeg kan
putte billeder ind i teksten. Derpå skal jeg stadig kunne scrolle disse
movieclips, og bladre rundt i dem, i de menupunkter hvor der under-menuer.

Mit spørgsmål går på hvordan dette kan gøres - den nuværende scrollbar
fungerer jo på variabler, så jeg ved ikke om den kan bruges til det
andet....
Forstår du nu?

Fra : Michael Peo

Dato : 27-09-01 10:44

Ja, det tror jeg at jeg gør... bedre sent end aldrig!
Det er ikke muligt at lave et tekstfelt hvori der er billeder, og man kan heller ikke scrolle andet end
indholdet af et tekstfelt med de scroll-properties tekstfeltet har (myTexstField.scoll, myTextField.maxscroll
osv.).
Som jeg ser det er løsningen på dit prob. at lave et mc hvori du placere billeder og tekst. Tekstfelterne i
dette mc skal være så store, at du er sikker på at al den tekst der hentes ind i det er synligt. Med andre ord
sætter du "en hel side" op med billeder tekst osv.
Denne side placere du under en eller anden form for afmaskning (bem. i denne sammenhæng at det ikke er muligt
at bruge rigtige masker på lag med dynamisk tekst hvor fontoutlinen ikke er embedded, men man kan fake det ved
at lægge siden under et farvet lag med et "hul" der hvor siden skal være synlig).
Nu mangler vi bare at kunne scrolle (eller rettere flytte) denne side op og ned under masken, således at en
scroll-lignende effekt opnåes. Et par knapper placeres ved siden af "siden" med et par actions der sætter
"siden"s y-position op og ned.

/peo

"Nynne Hansen" <nynnesen@hotmail.com> wrote in message news:3bb19450$0$268$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
[...]
: > : >