Et spg om Ram kvalitet/ydelse
Fra : Bo Nordahl Pedersen

Dato : 24-09-01 17:12

Hej Alle

Jeg er den lykkelige ejer af et 512MB 133MHz sdram modul, som jeg har
købt billigt i en butik der ligger på Folehaven 137. Grunden til at det
var billigt er, at de angiveligt skulle være for langsomme til brug med
Intel P4 chipset, da disse skulle udnytte rammen bedre end VIA's.

Mit spørgsmål er nu: Hvor dårlig er kvaliteten af dem: Er der nogen af
jer der har haft dårlige erfaringer med dem? Vil de kollapse på godt
ydende systemer?

Personligt må jeg sige, at de kører upåklageligt og, at jeg endda har
oplevet en lille subjektiv stigning i mit systems ydelse. Mit system er
en 600MHz Duron på Vias Apollo KT133 chipset.

V.H.
Bo

Fra : Karsten Vinding

Dato : 24-09-01 17:47

Bo Nordahl Pedersen wrote:

> [...]
> var billigt er, at de angiveligt skulle være for langsomme til brug med
> Intel P4 chipset, da disse skulle udnytte rammen bedre end VIA's.

Det du har fået at vide er dybest set en gang sludder. Langt de fleste
Intel P4 bundkort der kan fås endnu, er baseret på Rambus DRAM, der er
en
helt anden teknologi. RDRAM er ikke voldsomt udbredt endnu, og svær at
masseproducere, hvilket gør at priserne på dette er højere end på andre
RAM-typer (selvom de er på vej nedad).

Den RAM-blok du har købt er en almindelig PC133 SD-RAM kreds, der er
langt det mest udbredte på markedet, er nemme at producere, og dermed
også langt de billigste.

RDRAM er hurtigere end SDRAM ja, men kvaliteten af den blok du har købt
kan sagtens være helt i orden. Butikken sammenligner æbler med pærer og
konkluderer at pærer er for langsomme til at man kan lave æblejuice af
dem.

> Mit spørgsmål er nu: Hvor dårlig er kvaliteten af dem: Er der nogen af
> jer der har haft dårlige erfaringer med dem? Vil de kollapse på godt
> ydende systemer?

Sandsynligvis ikke. De kan begrænse ydelsen, p.g.a. SDRAM's begrænsede
båndbredde, men de går ikke i stykker eller ødelægger systemet.

> Personligt må jeg sige, at de kører upåklageligt og, at jeg endda har
> oplevet en lille subjektiv stigning i mit systems ydelse. Mit system er
> en 600MHz Duron på Vias Apollo KT133 chipset.

Ja, men så passer tingene jo også perfekt sammen

Vær blot glad for dit køb, og lad være med at tænke mere på butikkens
sludder.

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Vil du hjælpe med at søge efter en kur for kræft? Så kig ind på:
"http://www.ud.com", og tilmeld dig United Devices projektet.