Bedste dist. til firewall på 486'er?
Fra : Flemming Mertz

Dato : 24-09-01 14:05

Hey..

Jeg har en gammel 486 DX/2 66'er stående, med 32 Mb RAM, som jeg gerne vil
rode med lidt simpel firewall på. Kan jeg få et bud på en god distribution,
og et versionsnummer? De nyeste versioner er vel for 'tunge' til det gamle
hardware?!

Med venlig hilsen,
Flemming Mertz

Fra : Mickey

Dato : 24-09-01 14:46

"Flemming Mertz" <flemse@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
distribution,
> og et versionsnummer? De nyeste versioner er vel for 'tunge' til det gamle

der findes specielle firewall-distributioner som du kan bruge - ved desværre
ikke hvor de kan findes

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Thomas

Dato : 24-09-01 15:03

[dist. valg til "lille" server]

Der er bl.a. http://www.linuxrouter.org/

--
Don't waste space

Fra : P og T

Dato : 24-09-01 15:26

Prøv denne, den bruger kun floppy drev: http://www.zelow.no/floppyfw/

Per

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 25-09-01 21:44

> [...]
> og et versionsnummer? De nyeste versioner er vel for 'tunge' til det gamle

Jeg vil klart foreslå en OpenBSD 2.9, den er perfekt til opgaven...
....medmindre du insisterer på linux?

-mb

Fra : Flemming Mertz

Dato : 26-09-01 13:21

> Jeg vil klart foreslå en OpenBSD 2.9, den er perfekt til opgaven...
> ...medmindre du insisterer på linux?

Jeg kunne ikke lige finde nogle systemkrav på deres officielle side, andet
end det kan køre på 386'er. Vil det køre på en 486'er, og hvor meget RAM
skal jeg bruge?

Med venlig hilsen,
Flemming

Fra : Alex Holst

Dato : 26-09-01 13:50

Flemming Mertz <flemse@e-box.dk> wrote:

> Jeg kunne ikke lige finde nogle systemkrav på deres officielle side, andet
> end det kan køre på 386'er. Vil det køre på en 486'er, og hvor meget RAM
> skal jeg bruge?

Jeg har en 486 med 8MB ram der koerer samba, apache (med viewcvs adgang til
et lokalt OpenBSD CVS repository) og andre smaating. Hvis du blot skal have
en firewall er det mere vigtigt at du faar nogle ordentlige netkort. Det
kraever ikke meget ram at flytte IP pakker.

Fra : Flemming Mertz

Dato : 26-09-01 19:03

> [...]
> en firewall er det mere vigtigt at du faar nogle ordentlige netkort. Det
> kraever ikke meget ram at flytte IP pakker.

Cool, det virker som om jeg ikke får nogle problemer så. En lille anden
ting. Hvad er de væsentligste forskelle på OpenBSD og FreeBSD? Uden at nævne
at det ene er frit og det andet åbent!! : )

Med venlig hilsen,
Flemming Mertz

Fra : Alex Holst

Dato : 26-09-01 20:24

> [...]
> ting. Hvad er de væsentligste forskelle på OpenBSD og FreeBSD? Uden at nævne
> at det ene er frit og det andet åbent!! : )

Det er svaert at formulere, men jeg skal proeve.

Basalt ligger forskellen i, at OpenBSD goer som de har lyst og hellere end
gerne beder dig rende og hoppe hvis du brokker dig over den maade de goer
tingene paa.

FreeBSD har langt flere interessser i at moede brugerenes krav, og deres
maal virker til at vaere sat efter at goere brugerne tilfredse.

Der findes ikke officelle ISO images af OpenBSD til download. Hent istedet
de 100MB install filer via ftp, http, rsync, whatever. FreeBSD ligger ISO
images til download og kan installeres via ftp (og andet?)

OpenBSD har omkring 50 udviklere. Jeg tror FreeBSD har adskellige 100'ede
efterhaanden. Maaske Poul-Henning eller Jesper har bedre styr paa tallene
end jeg har?

OpenBSD kan installeres paa omkring 10 forskellige platforme, hvor FreeBSD
koncenterer sig om i386 og alpha. FreeBSD har SMP support, OpenBSD har ikke.

FreeBSD arbejder paa en masse fraekke features i 5.0, blandet andet en langt
staerkere sikkerhedsmodel end den traditionelle UNIX model og mere
advanceret SMP support. OpenBSD faar nok ikke SMP det naeste aar, og jeg kan
ikke se hvordan de skulle faa tiden til at implementere en anden
sikkerhedsmodel heller.

FreeBSD's base install er noget stoerre end OpenBSD's men de kan begge
bringes ned til naesten ingenting efter installationen. FreeBSD's install er
menu drevet - den driver mig til vanvid :) OpenBSD's install er en raekke
spoergsmaal.

FreeBSD's ports tree er 6-7 gange stoerre end OpenBSD's ditto. Det betyder
ikke noedvendigvis, at du ikke kan finde hvad du har brug for paa OpenBSD.
Udvalget er blot ikke saa stort.

OpenBSD udvikles lidt paa ad hoc basis, og laver mere eller mere konstant
code review for at undgaa sikkerhedsfejl. FreeBSD har en langt mere
struktureret udviklingsform som inkludrer tilladelse foer en udvikler
committer kode, etc. hvilket fra et QA perspektiv er langt at foretraekke,
men OpenBSD slipper afsted med deres metode paa en eller anden maade.
FreeBSD har en -audit mailingliste men jeg ved ikke hvor aktiv den er.

FreeBSD bruger langt flere resourcer paa at udskrive security advisories.
De har en flok security officers som haandhaever at sikkerhedsfejl bliver
undersoegt og rettet. Naar Kris Kennaway er paa ferie sker der ikke ret
meget paa security officer fronten.

OpenBSD har blot Theo. Han soerger for at alvorlige fejl bliver rettet, og
han banker med glaede folk oven i hovedet naar nogen forsoeger at skabe et
navn for sigselv ved at blaese problemer i OpenBSD ud af proportion.

Naesten alt FreeBSD aktivitet foregaar paa en af deres mailinglister, hvor
OpenBSD's folk snakker mere i privat email og man foerst ser resultatet af
den interne diskussion naar man laeser source-changes.

Hvis du spoerger om hjaelp paa OpenBSD listerne uden at have forsoegt selv
bliver du sablet ned. Adskellige gange. Udviklerne har lagt meget arbejde i
at skrive nogle fabelagtige man sider, og bliver forstaaligt nok sure naar
folk pisser paa deres arbejde ved ikke at laese og forstaa dem. Jeg ved ikke
hvordan tingene sker paa FreeBSD listerne.

Jeg har haft et par flamewars med Theo i privat email. Han er knap saa
arrogant et svin som jeg er. Jeg har aldrig haft flamewars med nogen af
FreeBSD udviklerne.

Jeg foretraekker personligt OpenBSD, og bruger det paa mine workstations og
paa maskinerne i vores sikkerhedsinfrastruktur. Vi bruger FreeBSD paa vores
produktionsmaskiner.

http://www.openbsd.org/29.html (3.0 bliver released i december)

http://www.freebsd.org/releases/4.4R/ (lige released)

Fra : Flemming Mertz

Dato : 26-09-01 20:40

Hey Alex.

Tak for den lange gennemgang. Super at du gider tage dig tid. Det virker dog
på mig ud fra din gennemgang, som om OpenBSD er noget halvsjusket,
vi-gør-hvad-vi-vil pladder, mens FreeBSD prøver at gøre brugerne glade, og
er længere fremme?! Hvorfor bruger du selv OpenBSD?

Men okay, to ting: Gider du kort forklare hvad et ports tree er. Det er jeg
ikke støt på med mit arbejde med Linux. Er ikke nået så langt med BSD, selv
om jeg selvfølgelig selv burde finde ud af hvad det er.. : )

Du skriver at der ikke findes nogen officielle iso'er! Jeg har lige hentet
et base og et package iso. Er de uofficielle, eller hur?

Tak for det omfattende svar.. : )

Med venlig hilsen,
Flemming Mertz

Fra : Alex Holst

Dato : 27-09-01 08:16

> [...]
> vi-gør-hvad-vi-vil pladder, mens FreeBSD prøver at gøre brugerne glade, og
> er længere fremme?! Hvorfor bruger du selv OpenBSD?

OpenBSD er saamaend ikke sjusket. Hvor FreeBSD har planer om deres fremtid,
f.eks. implementation af ny SMP support, ny sikkerhedsmodel, osv kaster
OpenBSD sig over hvad der er interesse for blandt udviklerne. F.eks. i 1996
da ssh.com's ssh licens blev rigtig ubehagelig gik OpenBSD folkene tilbage
og fandt en version med en bedre licens, fjernede patenteret kode, skrev
forbedringer m.m. hvilket er grunden til vi har OpenSSH i dag.

http://www.openssh.com/history.html

Da Darren Reed "klargjorde" sin licens til ipf paa en saadan maade at BSD
projekterne ikke laengere kunne bruge det i deres base install begyndte de
at skrive deres eget packet filter (pf) som er i -current nu, og bliver en
del af 3.0. Darren Reed har senere aendret sin licens igen saaledes at hans
ipf nu kan bruges af BSD folkene igen.

Mht. SMP support i OpenBSD er det et ufatteligt kedeligt at implementere
hvilket er grunden til at der ikke sker ret meget paa det omraade. Der er
ikke rigtigt nogen af udviklerne der har nok interesse i SMP til at goere
noget ved det.

Da jeg foerst begyndte at kigge paa OpenBSD og FreeBSD var det smaating som
fik mig til at vaelge OpenBSD: deres holdning til sikkerhed, installationen
var den mest simple jeg har set, jeg kunne finde de programmer jeg skulle
bruge, problemer kunne loeses ved at laese man-siderne, der var eet centralt
website med alt hvad man skulle bruge, etc.

Efterhaanden er jeg blevet afhaengig af OpenBSD's vane med at loese
problemer saa enkelt som muligt. OpenBSD er godt supportet paa laptops,
hvilket er vigtigt for mig:

http://www.openbsd.org/i386-laptop.html
http://www.monkey.org/openbsd-mobile/

> Men okay, to ting: Gider du kort forklare hvad et ports tree er. Det er jeg
> ikke støt på med mit arbejde med Linux. Er ikke nået så langt med BSD, selv
> om jeg selvfølgelig selv burde finde ud af hvad det er.. : )

Der findes en udemaerket beskrivelse paa OpenBSD's website:

http://www.openbsd.org/ports.html

> Du skriver at der ikke findes nogen officielle iso'er! Jeg har lige hentet
> et base og et package iso. Er de uofficielle, eller hur?

Hvis de indeholder OpenBSD er der enten nogen som har lavet deres egne ISO
images som de tilbyder og supporter til verdenen, eller nogen har overtraadt
Theo's copyright.

http://www.openbsd.org/faq/faq3.html#3.1.2

Fra : Flemming Mertz

Dato : 27-09-01 14:01

> Hvis de indeholder OpenBSD er der enten nogen som har lavet deres egne ISO
> images som de tilbyder og supporter til verdenen, eller nogen har
overtraadt
> Theo's copyright.

Det er jeg da ked af at høre. Jeg havde ikke læst om den del, havde bare
søgt på nogle iso'er. Jeg hentede dem der ligger på:

http://www.planetmirror.com/pub/openbsd/2.9/iso/

Men jeg har ikke prøvet dem, og vil da ryge på det almindelige (?) FTP
installationsprogram i stedet.

Med venlig hilsen,
Flemming Mertz

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-09-01 12:47

Alex Holst <a@area51.dk> writes:

> koncenterer sig om i386 og alpha. FreeBSD har SMP support, OpenBSD har ikke.

Jeg faldt lige over denne her, fordi jeg ikke regnede med at FreeBSD
understoettede SMP, saa jeg checkede det lige og det ser ud til at det
har vaeret der laenge. Er der nogen her i gruppen som har erfaring
med SMP under FreeBSD?

> Jeg foretraekker personligt OpenBSD, og bruger det paa mine workstations og
> paa maskinerne i vores sikkerhedsinfrastruktur. Vi bruger FreeBSD paa vores
> produktionsmaskiner.

Er det en smagssag eller er der en teknisk begrundelse?

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Alex Holst

Dato : 27-09-01 08:36

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@thunderbear.dyndns.dk> wrote:

> [...]
> understoettede SMP, saa jeg checkede det lige og det ser ud til at det
> har vaeret der laenge. Er der nogen her i gruppen som har erfaring

Det koerer hurtigere end en single CPU maskine, men ikke fantastisk
hurtigere. Den dag FreeBSD har implementeret en rigtigt god SMP support
tror jeg OpenBSD folkene porter den til deres system. To maskiner er stadigt
hurtigere end en dual-CPU maskine og blandt andet Fnord Systems har gjort
fraekke ting med single CPU maskiner:

http://www.fnordsystems.com/1U_fnord_90_product_page.shtml

Hvis vi skal bruge rigtigt mange CPU krafter bruger vi alligevel en stor og
beskidt Solaris maskine.

> Er det en smagssag eller er der en teknisk begrundelse?

Begge dele. Vores sysops kender FreeBSD ret godt, og det har generelt
bredere hardware support end OpenBSD har selvom vi endnu ikke har oplevet at
OpenBSD ikke ville installere eller virke ordenligt. FreeBSD virker til at
have bedre high-performance end OpenBSD har, men jeg har ikke testet det.

Jeg kender OpenBSD bedst, og da jeg har ansvaret for vores
sikkerhedsinfrastruktur hjaelper det mig til at sove. Jeg laeser
source-changes hver eneste dag og bruger tid paa at forstaa hver eneste
aendring der bliver lavet til software vi har koerende paa vores
sikkerhedsgraenser.

Saalaenge vores sysops moeder vores sikkerhedspolitik er jeg naesten[1]
ligeglad med hvad de koerer.

[1] NT og 2K er banlyst fra visse funktioner.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-09-01 00:40

> [...]

> hurtigere. Den dag FreeBSD har implementeret en rigtigt god SMP support
> tror jeg OpenBSD folkene porter den til deres system.

Jeg proevede lige at hente 4.4 og boote paa den. Maskinen fryser
totalt efter at have fundet harddiskene, saa et eller andet er der
galt hos mig. Oh well, saa maa jeg se om Solaris koerer bedre.

> [...]
> source-changes hver eneste dag og bruger tid paa at forstaa hver eneste
> aendring der bliver lavet til software vi har koerende paa vores

Det forstaaes. Hvor arbejder du, hvor sikkerhedsbehovet er saa stort?

Fra : Alex Holst

Dato : 27-09-01 19:48

> Det forstaaes. Hvor arbejder du, hvor sikkerhedsbehovet er saa stort?

ISP delen af det tidligere telefonselskab. Vi leverer en del loesninger til
den Irske regering med mere. Hvis du rigtigt keder dig:

http://a.area51.dk/work

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 26-09-01 20:53

Flemming Mertz wrote:

> Cool, det virker som om jeg ikke får nogle problemer så. En lille anden
> ting. Hvad er de væsentligste forskelle på OpenBSD og FreeBSD? Uden at
> nævne at det ene er frit og det andet åbent!! : )

OpenBSD er drevet af nogle ubegribeligt rabiate sikkerhedsfreaks med en
attitude, der mest skræmmer folk væk. Til gengæld har de vundet respekt
omkring deres distribution og OpenBSD bliver netop tit brugt i sikkerheds-
kritiske funktioner - som f.eks firewall.

FreeBSD er mere rund i det (men stadig ekstremt elitistisk sammenlignet
med Linux), og har nogenlunde samme målgruppe som linux.

Hvis jeg skulle vælge mellem FreeBSD og OpenBSD til en firewall, ville
jeg vælge OpenBSD.

-Claus

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 27-09-01 07:45

Hej,

prøv evt. at kigge på

http://www.dubbele.com/index.html

Her er en lille FW baseret på NetBSD - har ikke selv prøvet den, men den
ser umiddelbart nem ud.

mvh. Palle