Nogle der ved hvordan ledningerne skal sid~
Fra : L.Funch.

Dato : 21-09-01 20:47

Hej NG.

Er det kun den røde og den blå der skal bruges, eller hvordan hænger det
sammen???

Jeg kan nemlig ikke rigtig få kontakt og tænkte på om dette kunne være
problemet??

Mvh.
L.Funch.

Fra : Søren Andersen

Dato : 21-09-01 21:02

"L.Funch." <l.funch@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammen???

> Jeg kan nemlig ikke rigtig få kontakt og tænkte på om dette kunne være

Det bedste er jo nok at holde snitterne for sig selv. Det kan så vidt jeg
ved got blive halvdyrt hvis du laver ged i den !

Fra : RaYmAn

Dato : 21-09-01 21:05

> Er det kun den røde og den blå der skal bruges, eller hvordan hænger det
> sammen???
Tjaa...ingen ide... eftersom jeg ikke har nogen som helst ide om hvilket
xdsl produkt du har. Fra hvilket firma.. hvilken boks osv...

> Jeg kan nemlig ikke rigtig få kontakt og tænkte på om dette kunne være
> problemet??
Sikkert nok...
Mvh Jens Andersen

Fra : L.Funch.

Dato : 21-09-01 21:10

> Tjaa...ingen ide... eftersom jeg ikke har nogen som helst ide om hvilket
> xdsl produkt du har. Fra hvilket firma.. hvilken boks osv...

ADSL TDC med siemens modem og skillefilter.........men det har vel ikke
noget med tilslutningen at gøre??

Mvh.
L.Funch.

Fra : L.Funch.

Dato : 21-09-01 21:25

> Tjaa...ingen ide... eftersom jeg ikke har nogen som helst ide om hvilket
> xdsl produkt du har. Fra hvilket firma.. hvilken boks osv...

> Mvh Jens Andersen

Boksen jeg snakker om, er den ganske alm. TDC-boks der sidder på næsten alle
hustande!

Mvh.
L.Funch.

Fra : Morten Trab

Dato : 21-09-01 21:43

> Boksen jeg snakker om, er den ganske alm. TDC-boks der sidder på næsten
alle
> hustande!

Det er ulovligt at åbne sådan en boks, da det er TDC's ejendom...Det er kun
installationer inden for dine vægge du må pille ved...

Mvh. Morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-09-01 22:34

"Morten Trab" <morten@trab.dk> wrote in message

> Det er ulovligt at åbne sådan en boks, da det er TDC's ejendom...Det er
kun
> installationer inden for dine vægge du må pille ved...

Tjaa,, den kan jo sp diskuteres,, for ens egen indstallatioen går da ud i
boksen...

Fra : Godzilla

Dato : 22-09-01 15:15

On Fri, 21 Sep 2001 23:34:03 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"Morten Trab" <morten@trab.dk> wrote in message

>kun
>
>Tjaa,, den kan jo sp diskuteres,, for ens egen indstallatioen går da ud i
>boksen...

Ja, men du får da heller ikke lov til at rode i el-skabet udenfor,
selv om "dine" elledninger i huset er tilsluttet boksen.

Fra : RaYmAn

Dato : 21-09-01 22:41

> Boksen jeg snakker om, er den ganske alm. TDC-boks der sidder på næsten
alle
> hustande!
Så kan jeg ikke se hvad det har med xdsl at gøre og dermed hvad dit
spørgsmål laver i denne gruppe?
Mvh Jens Andersen

Fra : L.Funch.

Dato : 22-09-01 10:50

> alle
> Så kan jeg ikke se hvad det har med xdsl at gøre og dermed hvad dit
> spørgsmål laver i denne gruppe?
> Mvh Jens Andersen

Jeg ved ikke om du har svært ved at læse hvad jeg skriver!, det er jo i
forbindelse med installationen af ADSL.

Derfor er jeg i denne gruppe!

Mvh.
L.Funch.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-09-01 08:59

> Jeg ved ikke om du har svært ved at læse hvad jeg skriver!, det er jo i
> forbindelse med installationen af ADSL.

Og jeg drak en Tuborg en gang jeg snakkede om ADSL. Derfor er Tuborg
on-topic i denne gruppe.
Dit argument holder ikke

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : L.Funch.

Dato : 25-09-01 16:31

> Og jeg drak en Tuborg en gang jeg snakkede om ADSL. Derfor er Tuborg
> on-topic i denne gruppe.
> Dit argument holder ikke
>
> --
> Martin Højriis Kristensen
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Jeg mener mit argument holder og det er godt nok til mig, desuden har jeg
svært ved at tage dig seriøst i dette indlæg, da du jo figurere andetsteds i
denne tråd!

L.Funch.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-09-01 16:41

> Jeg mener mit argument holder og det er godt nok til mig, desuden har jeg
> svært ved at tage dig seriøst i dette indlæg, da du jo figurere andetsteds
> denne tråd!

A'hvaffornoget.
Gå dog efter indlægget og ikke manden. Desuden kan jeg da godt mene at dit
argument ikke holder uden at afholde mig fra kommentere andre indlæg i
tråden.
Normalt er jeg ligeglad med off-topic indlæg, men det er ret trættende at se
netop _det_ urimeligt dårlige argument for at noget er on-topic

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 25-09-01 17:20

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in message

> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

/AGREE.!!!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-09-01 22:51

"L.Funch." <l.funch@post.tele.dk> wrote in message
> Hej NG.
>

> Er det kun den røde og den blå der skal bruges, eller hvordan hænger det
> sammen???

Tjaa, ja/nej. Ofte er det jo det. Men hvis der kommer flere kobberpar ind
til huset.. kan der jo sagtens bruges et andet par...

Men den røde, er plus. Og den skal sidde tilsluttet til telefonstikket i
ventre side, set forfra.(mener jeg)

Fra : Morten B

Dato : 22-09-01 16:05

news:3babb6b4$0$14209> Men > den røde, er plus. Og den skal sidde tilsluttet
til telefonstikket i
> ventre side, set forfra.(mener jeg)

Kører telefonnettet ikke på vekselspænding?

/Morten

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 22-09-01 16:25

> Kører telefonnettet ikke på vekselspænding?
>
> /Morten

Jo, det er vekselspænding, ca 58V~ for en PSTN og ca. 100V~ for en ISDN...

Og desuden er "boksen" på din ydervæg TDC egendom, og der må derfor under
ingen omstændigheder rodes i denne "boks"...

--
Henrik Sørensen

Fra : KsNa

Dato : 22-09-01 18:27

Nej

> Jo, det er vekselspænding, ca 58V~ for en PSTN og ca. 100V~ for en ISDN...

Det er 48V jævnspænding for PSTN ( ca. 110V vækselspænding ved ringning), og
ca. 97V jævnspænding for ISDN, begge med linien i ro.

PSTN falder til ca. 8V ved tale, ISDN falder med 0.5V - 8V (alt efter
hvilken centraltype) når Lag 1 er høj.

> Og desuden er "boksen" på din ydervæg TDC egendom, og der må derfor under
> ingen omstændigheder rodes i denne "boks"...

Rigtigt, det koster hvis det opdages.

Kim

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 23-09-01 09:00

Hej

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Men den røde, er plus. Og den skal sidde tilsluttet til telefonstikket i
>ventre side, set forfra.(mener jeg)

Joe, men selv om det er jævnstrøm, så ser det ikke ud til at polariteten
har nogen betydning! - Tænk bare på alle de forlængerledninger m.m.m.
som folk, helt lovligt, trækker rundt i deres huse fra
"Monopolskillepunktet" (første stik) det fungerer uanset hvor meget man
*vender og drejer* ledningerne.

Men derfor kan teleselskaberne jo godt ha' en regel om at plus skal være
i det venstre stik. Det passer dog heller ikke altid, jeg checkede
lige på mit eget hér, og den viser 97,4 volt, men med plus på det højre
stik.

så resultatet må være at polariteten er underordnet, på trods af
jævnstrøm.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-09-01 10:45

"Ole Rasmussen" <dont@mailme.net> wrote in message

> Joe, men selv om det er jævnstrøm, så ser det ikke ud til at polariteten
> har nogen betydning!

Det har da så at sige meget at sige,, for ellers virker skidtet ikke.

> - Tænk bare på alle de forlængerledninger m.m.m.
> som folk, helt lovligt, trækker rundt i deres huse fra
> "Monopolskillepunktet" (første stik) det fungerer uanset hvor meget man
> *vender og drejer* ledningerne.

Hvad har det med polariteten at gøre? Selvom man trækker 10 forskellige
forlængerledninger, vil polariteten altid være den samme.(hvis altså
ledningen er monteres rigtigt)

> [...]
> i det venstre stik. Det passer dog heller ikke altid, jeg checkede
> lige på mit eget hér, og den viser 97,4 volt, men med plus på det højre

Jeg siger også, at jeg__mener at det er i ventre stik. Men nu forsættter jeg
med at tro at det er ventre,, For her, er der 97,5 V i ISDN
termineringspunket med polariteten i Ventre. Og 48 V i mine analoge stik,
med polaisitet i ventre side.

> så resultatet må være at polariteten er underordnet, på trods af
> jævnstrøm.

NEJ, du må have vendt dine prøvepinde forkert, eller have kigget forkert.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 23-09-01 16:08

Hej

>Det har da så at sige meget at sige,, for ellers virker skidtet ikke.

Ja !, det villle jo være det normale - men er det tydeligvis ikke med
telefoni...

>Hvad har det med polariteten at gøre? Selvom man trækker 10 forskellige
>forlængerledninger, vil polariteten altid være den samme.(hvis altså
>ledningen er monteres rigtigt)

Bemærk at "vender og drejer" netop står i ' ' dermed mente jeg at folk
'vender' polariteten tilfældigt.

>NEJ, du må have vendt dine prøvepinde forkert, eller have kigget forkert.

For nu at få det afklaret, så har jeg lige rigget en stump ledning til,
med et par krokodille-næb, og testet det på min ISDN forbindelse/
NT-boks, og den er helt og aldeles ligeglad med polariteten, den
fungerer uanfægtet og lige godt, uanset hvilket ben der kommer plus,
henholdsvis minus ind på...

Jeg har ikke noget analogt udstyr, og har derfor ikke mulighed for at
lave samme test dér, men mon ikke resultatet er det samme ?

Nu skal vi ikke lave dette til en større videnskab, og det falder vist
også lidt uden for gruppens formål, men er der ikke en telefonmontør her
i NG, som hastigt kunne afklare dette ?

--
M.v.h. Ole®

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-09-01 18:34

> Nu skal vi ikke lave dette til en større videnskab, og det falder vist
> også lidt uden for gruppens formål, men er der ikke en telefonmontør her
> i NG, som hastigt kunne afklare dette ?

Martin, er vist ikke telefonmontør,, Men kan normalt svare på alt. Er vist
bare ikke aktiv i denne NG idag.

Men jeg er stadig rimelig sikker i min sag om, at ivertfaldt analogt udstyr
skal have rigtig polaritetet....

Hvad så med adsl udstyr osv... jeg tør ikke lige vende polaritetet, og
dermed måske brænde udstyret af.

Fra : KsNa

Dato : 23-09-01 19:54

> [...]
udstyr
> skal have rigtig polaritetet....
>
> Hvad så med adsl udstyr osv... jeg tør ikke lige vende polaritetet, og

Det er ligegyldigt om linien vender den ene vej eller den anden, og det er
ligegyldigt om det er PSTN, ISDN eller ADSL.
For nogle år tilbage var der nogle telefonliner hvor ringespændingen gik
over jord (det 3.ben i stikket) og her var det vigtigt at linien vendte
rigtigt.
Der er stadig idag nogle få typer af liner hvor det skal være retvendt.

Forøvrigt er det for det meste linie 1 (det venstre ben) der står med
spænding, nemlig (minus) -48V eller -97V.

Kim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-09-01 09:05

> Martin, er vist ikke telefonmontør

Nej det ville være synd at sige

> Er vist
> bare ikke aktiv i denne NG idag.

Njaa, jeg har fået travlt på det sidste

> Men jeg er stadig rimelig sikker i min sag om, at ivertfaldt analogt
udstyr
> skal have rigtig polaritetet....

Du tager fejl. Det er korrekt som KsNa skriver at der er særtilfælde hvor
det betyder noget, men hverken ISDN eller POTS udstyr kræver normalt at
polerne vender rigtigt.
Faktisk bruges polvending til at signalere at A har nedlagt samtalen ved
visse analoge systemer, uden at de andre analoge systemer på samme linje
lider af den grund

> Hvad så med adsl udstyr osv...

Det er også ligeglad

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Andreas

Dato : 25-09-01 10:23

On Mon, 24 Sep 2001 10:05:20 +0200, "Martin Højriis Kristensen"

>det betyder noget, men hverken ISDN eller POTS udstyr kræver normalt at
>polerne vender rigtigt.

Der sidder en brokobling af 4 dioder efter linietilslutning i det
fleste udstyr som sørger for at de bagvedliggende kredsløb altid
tilsluttes med korrekt polaritet...

>Faktisk bruges polvending til at signalere at A har nedlagt samtalen ved

i gamle dage brugte man en diode parallelt med en kondensator i linien
for at etablere udlandsspærring. Polvendingen afbrød linien
kortvarigt, som signalerede denne spærring.

mvh: Andreas