SQL
Fra : Harald

Dato : 21-09-01 15:45

Hej

Hvordan søger man i 2 databaser på een gang med SQL?

Jeg har 2 paradox tabeller og vil finde alle der hedder "Hansen" i begge
tabeller og så få listet dem samlet. Jeg bruger Delphi 4.

Mvh
HK

Fra : John Larsen

Dato : 25-09-01 20:32

"Harald" <kroning@jyde.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har 2 paradox tabeller og vil finde alle der hedder "Hansen" i begge
> tabeller og så få listet dem samlet. Jeg bruger Delphi 4.

Select distinct db1.EfterNavn, db2.EfterNavn
from pdxfil1 db1, pdxfil2 db2
where (db1.EfterNavn='Hansen') AND
(db2.EfterNavn='Hansen')

Vil jeg mene :)

Hilsen

John

Fra : Casper A. Hansen

Dato : 26-09-01 11:58

Hej Harald,

Husk at der er forskel på databaser og tabeller, en database er en
samling af tabeller ligesom en en tabel er en samling af records. (Jeg
kender ikke så meget til paradox, men det gør nok ikke noget.)

Dit spørgsmål kan forståes som enten som alle der hedder Hansen i
begge tabeller.

Eks:
SELECT felter FROM t1 INNER JOIN t2 ON (t1.key = t2.key) WHERE t1.name
= 'Hansen' and t2.name = 'Hansen';

Bemærk at key (eks. kundenr, telefonnr eller cprnr.) bliver
sammenholdt for hver tabel.

Eller alle der hedder Hansen i den ene tabel og alle der Hansen i den
anden tabel.

Eks.
SELECT felter FROM t1 WHERE t1.name = 'Hansen' UNION SELECT felter
FROM t2 WHERE t2.name = 'Hansen';

Bemærk at felterne skal være identiske både hvad angår type og
størrelse i begge selects før det virker.

/Casper Hansen

Fra : Harald

Dato : 26-09-01 19:49

"Casper A. Hansen" <cah@skygate.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden tabel.
>
> Eks.
> SELECT felter FROM t1 WHERE t1.name = 'Hansen' UNION SELECT felter

Jep, løsningen med UNION kunne bruges, takker :)

Mvh
HK