Farvel Classic :-(
Fra : John Hewalo

Dato : 21-09-01 08:44

Det var så den Aprilia Classic50.!

Det er Onsdag morgen.
Klokken er 7 45, er på vej på arbejde.

Kommer kørende med ca 40 kmh, gennem en lille landsby på
Midtlolland.
Vejbanen er våd, og det et rimeligt fedtet føre.

Kommer til et forskudt vejkryds.
Først en sidevej fra venstre. Blind vej med hajtænder.
20 meter længere fremme en vej fra højre, også med hajtænder.
Kender udmærket dette kryds, kører der 2 gange hver dag, og ved
det er _farligt_!

Ser en bil komme fra venstre, den kører langsomt frem mod
hajtænderne, det virker som den vil standse.
Ser frem mod den næste vej fra højre, ser ingen køretøjer derfra.

Ser så fremad igen.
SHIT!. Han kører lige ud foran mig, der er 3 meter til hans højre
forskærm!

_Umuligt_ at undgå sammenstød, ingen mulighed for at bremse eller
undvige.

Eneste mulighed er et forsøg på kontrastyring, og så håbe det
bedste.
Så jeg klemmer benene godt fast om maskinen, og knalder styret en
på bærret!

På ca 1 meter har jeg ændret position.
I stedet for at køre vinkeltret ind i ham, smadrer jeg sidelæns
ind i bilen, og bliver trykket ind mod den med hele siden.
100+ kg mig, plus 85 kg Classic ligger og ad hans højre side, vi
bremser begge.

Han bremser hurtigere end mig, så da han står stille, glider jeg
stadigvæk fremad.
Når forbi hans front, ikke mere til at støtte min venstre side.

Slår så en kolbøtte, og _smadrer_ hovedet ned i asfalten.
Skrider ca 20 meter hen ad vejen, ødelægger min køredragt og mine
støvler.
Maskinen skrider foran mig, rammer den modsatte kantsten og slår
en kolbøtte mere.

Glider selv bag knallerten, slår et par kolbøtter mere, _hamrer_
flere gange hovedet i vejbanen.

Ligger endelig stille.

Bilisten kommer dybt rystet og ulykkelig hen til mig.
Tror nok jeg kommer til at fortælle ham et par ting.
Hører så hvordan hans kone og to børn _skriger_ inde i bilen, de
er _skrækslagne_.

Får mig rejst op, intet er brækket, men jeg er fortumlet og skide
sur. Tror nok jeg kommer til at love ham et par flade.

Glor lidt på den skrotbunke, som for 30 sekunder siden var min
Classic, det går rigtigt op for mig, _hvor_ tæt på jeg egentligt
har været på at blive organdonor.

Jeg ringer så til Politiet i Nakskov. Rekvirerer ikke ambulance,
føler ikke jeg er kommet til skade.

Konen stiger ud af bilen, hun græder og er dybt chokeret.
Inde i bilen skriger en 14 årig pige som besat!
Et 2 årigt barn er helt stille, kikker bare ud i luften.

Jeg siger til konen hun skal få de børn væk, men at hun skal
komme tilbage med bilen, da politiet er på vej.
Hun kører med dem og kommer tilbage lidt senere.

Politiet ankommer, skriver rapport.
De rekvirerer ambulance, mener jeg bør chekkes.

Ambulancen kommer.
Jeg vil ikke ligge ned, men sidde.
Går bare ikke.
Så jeg må på ryggen, og får halskrave og hele udstyret på.
Det gør helvedes ond i hele skroget nu.
Har hovedpine, kvalme og er øm i nakken. Meget ubehageligt.

Efter 4 timers undersøgelser, konstateres intet brækket, og jeg
får lov at tage hjem.

Står så i Nyk. F uden en krone på lommen.
Har Falckabonnement, men ikke til sygetransport, så de vil ikke
køre.
Må gå flere kilometer før jeg finder en Bank. Betaler 150 kr i
gebyr for at få penge overført! Er nu p*ssesur!

Alt i alt en dårlig dag, men jeg lever og er ikke kommet andet
til end ømhed og smerter, var sq _heldig_!

Men ikke held det hele!
Uden styrthjelm, ordentlig køredragt, handsker og kørestøvler,
var jeg ikke sluppet så billigt!

Og uden kontrastyring var jeg kørt vinkelret ind i bilen, havde
været smadret, det sagde politikvinden ihvertfald, og hun kører
selv mc fortalte hun.

Hvorfor skriver jeg dette indlæg?
For at skrive mig ud af en ubehagelig oplevelse, og for at vise
andre hvor vigtigt det er med køredragt/støvler og styrthjem!

Krydsposter til dk.fritid. motorcykel, føler denne oplevelse også
hører hjemme der.

follow up til dk.fritid.knallert

mvh
John

Fra : Robert

Dato : 21-09-01 09:12

"John Hewalo" <john.hewalo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det var så den Aprilia Classic50.!
>
> Det er Onsdag morgen.
> Klokken er 7 45, er på vej på arbejde.

Rigtig ubehagelig oplevelse.

Een jeg selv frygter mest: blive overset af en billist.
Det største problem for MC folket overhovedet...
har oplevet det et par gange. Bander og svovler
indvendigt - ønsker dem alle en tur på køreskolens
skolebænk og manøvrebane. Og ikke fordi man
selv er hellig og ingen fejl begår, men tillad mig
en bemærkning: For mange billister har ikke
fortjent førerretten!!!! ( + et par flere !!!!! )

Pøj pøj, god bedring

Mvh
Robert

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 21-09-01 09:36

Ja! - God bedring også fra mig!!!
Er selv blevet kørt ned af en bil på en stille villavej. Det var på min
lille FZ'er som 16årig!

Mvh. Michael Jørgensen

Robert <robert@timewaste.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9oesna$9p8$1@sunsite.dk...

Fra : Robert

Dato : 21-09-01 09:16

Fra : james

Dato : 21-09-01 16:08

Jeg "opdagede" selv en "ny" fare igår: Folk som bakker ud af indkørselen
og kun ser mod den trafik som kommer i den "rigtige" bane...altså: ikke
på evt trafik som er ved at overhale, og derfor kommer fra en (for dem)
uventet retning. Idet flere indkørseler har buske osv næste lige ud til
vejen, samt det at de bakker, og skal have forholdsvis meget af bilen ud
på vejen, før de kan se nogetsomhelst........altså!!

-james

Fra : Armand

Dato : 22-09-01 00:09

james <airthy@post5.tele.dk> skrev i en

> [...]
meget af
> bilen ud på vejen, før de kan se nogetsomhelst........altså!!

Aprospos:
Jeg har aldrig forstået: Hvorfor f.... folk bare ikke bakker ind i deres
indkørsel ved hjemkomst istedet for når de skal ud?

Når man kommer hjem behøver det ikke nødvendigvis at være i myldretiden,
hvorimod mindst én udkørsel i døgnet vil være på vej på arbejde i
rush-hour!!
Uanset trafiktætheden ved hjemkomsten vil man altid have bedre overblik
til en bak-manøvre fra gade/kantsten, end næste morgen inde bag
hækken!!

Monstro at FDM skule pudses på dén sag?
De har jo ellers været meget navlepillende omkring bl.a.brug af
"tåbe-baglygte"
(tm by: FDM!).

--
Armand.

Fra : John Hewalo

Dato : 22-09-01 08:00

On Sat, 22 Sep 2001 01:08:56 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Jeg har aldrig forstået: Hvorfor f.... folk bare ikke bakker ind i deres
>indkørsel ved hjemkomst istedet for når de skal ud?

Jeg har kørt lastbil i mange år.

Hvis det på nogen måde var muligt, bakkede jeg altid ind når jeg
kom til et sted.
Man ved jo ikke hvad der holder hvor, når man skal derfra igen,
derfor bedst ikke at skulle bakke, men bare kunne køre derfra.

mvh
John

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-09-01 08:49

Folk glemmer det også ved sideveje o.l. Af samme grund overhaler jeg aldrig
hvor der er sideveje, med mindre der er godt udsyn.
Har selv prøvet at blive kørt ned, heldigvis var jeg i bil. Pga. vejarbejde
var min vognbane spærret, så jeg skulle kører i modkørendes vognbane. Og der
kom en bil blæsende ud fra sidevej i venstre side, der skulle til højre, hun
kiggede kun til venstre. Jeg var ikke et sekund i tvivl om hvem der skulle
betale for mine buler. Hun var dog sikker på det var min skyld, da hun mente
min fart havde været over 100km/t (som om det ville forsvare at køre ud for
ubetinget vigepligt). Hastigheden var nok nærmere 30-40, pga vejarbejdet. Så
vi målte mine bremsespor i fællesskab, ca. 4-5 meter (der var grus på
vejen), hvorefter hun sagde, der kan du selv se, det svarer jo til 100 km/t.
Tåbe. Gæt selv hvem der fik hele skylden, he he.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Armand

Dato : 22-09-01 10:15

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en

> [...]
> vejarbejdet. Så vi målte mine bremsespor i fællesskab, ca. 4-5 meter
> (der var grus på vejen), hvorefter hun sagde, der kan du selv se, det

Det er utroligt hvorledes at folk (man?) snor sig for at undgå skyld,
selvom ansvarsforsikringen dækker én ind 100% - Hvilket ikke
nødvendigvis behøver at være tilfældet for modpartens
egen-forsikringsdækning :-|

En grundig psykologisk udredning om sammenhængen, kunne være ganske
interessant!

--
Armand.

Fra : [UC]Rapperand

Dato : 21-09-01 11:37

"John Hewalo" <john.hewalo@mail.tele.dk> wrote in message

> Det var så den Aprilia Classic50.!
[snip]

MEGET sur røv
Du slap billigt! Synd med din maskine :/

Hvad med bilen? Måske blev ungerne også skræmt af sideairbags der pludselig
aktiverede?

Hvad skal du nu? Billistens ansvar dækker vel maskinen, men hvilket køretøj
vil du have nu?

God bedring og god weekend.

--
Best Regards
Rasmus AKA [UC]Rapperand

Fra : John Hewalo

Dato : 21-09-01 19:10

On Fri, 21 Sep 2001 12:36:58 +0200, "[UC]Rapperand" <now@y.d00d>
wrote:

>Du slap billigt! Synd med din maskine :/

Skide være med det plastik, er jo bare en død ting som kan købes
for penge.

>Hvad med bilen? Måske blev ungerne også skræmt af sideairbags der pludselig
>aktiverede?

Aner faktisk ikke hvad der er sket med bilen.

>Hvad skal du nu? Billistens ansvar dækker vel maskinen, men hvilket køretøj
>vil du have nu?

Bilistens ansvarsforsikring dækker, ja.
Hvad jeg vil købe i stedet ved jeg ikke, har jo vænnet mig til et
godt køretøj, men tror ikke jeg vil købe en anden Classic, er
faktisk for dyr sammenlignet med en rigtig mc.

Har prøvet en Dirtech og en Typhon.
Kan kun sige at kørestilling og egenskaber simpelthen er for
ringe, i forhold til en Classic.
Vil ikke _stå_ op og køre, og disse små trillebørhjul er jo
livsfarlige.

Håber min Classic ikke er helt død, og det kan betale sig at få
den repareret, kun tiden kan vise det.

>God bedring og god weekend.

Tak for det.
God week-end til Jer alle.
pas på Jer, I er ikke alene derude.

mvh
John

Fra : Mads Jensen

Dato : 21-09-01 11:45

God bedring !
Hvilken scoot vil du have nu ?
Er Classic'en totalskadet ?

Mads

Fra : [UC]Rapperand

Dato : 21-09-01 11:55

"Mads Jensen" <mads.g@home1.gvdnet.dk> wrote in message
> God bedring !
> Hvilken scoot vil du have nu ?
> Er Classic'en totalskadet ?

Det lyder til det...

--
Best Regards
Rasmus AKA [UC]Rapperand

Fra : John Hewalo

Dato : 21-09-01 19:10

On Fri, 21 Sep 2001 12:44:38 +0200, "Mads Jensen"
<mads.g@home1.gvdnet.dk> wrote:

>God bedring !

Tak Mads!

>Hvilken scoot vil du have nu ?

Ikke sikker på hvad jeg vil.
Har godt nok været glad for den Aprilia Rally jeg kørte 40000 km
på.
20000 på en Classic har vist mig forskellen mellem Scootere og mc
opbygning!
Ikke flere trillebørshjul til mig!

>Er Classic'en totalskadet ?

Tror det.
Afhænger dog af hvordan forgaflen har det.
En ny koster 11000 kr, rent tyveri!

mvh
John

Fra : Thomas

Dato : 21-09-01 12:06

John Hewalo wrote in message ...

>Det var så den Aprilia Classic50.!

Surt med Aprillia'en. Men godt at der ikke skete mere med dig.
Matrielle ting kan erstattets det kan dit helbred ikke. God bedring

>Har Falckabonnement, men ikke til sygetransport, så de vil ikke
>køre.

Det er sku fordårligt at man skal tegne den ene ting efter den anden for at
være helt dækket ind.

>Må gå flere kilometer før jeg finder en Bank. Betaler 150 kr i
>gebyr for at få penge overført! Er nu p*ssesur!

Fordårligt at man skal ha alle de forskellige plast kort (Dankort). som også
koster penge at ha. For at kunne få lidt hånd øre på lommen uden at skulle
betale en formue i gebyer for at få penge overført.

Kan godt forstå at du blev sur over denne oplevelse.

mvh. Thomas

Fra :

Dato : 21-09-01 15:34

Kender godt til billisterne i Nakskov, jeg er ved at bliver kørt ned ca. en
gang om ugen.
Fx i dag var jeg ved at blive tromlet ned i et lyskryds fordi en eller anden
idiot ikke gad
kigge om der kom nogen cykle eller knallert. Der var også en anden Spa....
der kørte
ind på cykel stien og stoppede næsten foran mig, var ved at banke ind i ham.

Fra : John Hewalo

Dato : 21-09-01 19:10

On Fri, 21 Sep 2001 16:34:23 +0200, "=þ" <jan-v@tdcadsl.dk>
wrote:

>Kender godt til billisterne i Nakskov, jeg er ved at bliver kørt ned ca. en
>gang om ugen.

Dette skete i Hunseby.
Krydset Hasagervej, Kirkevejen.

> [...]
>der kørte
>ind på cykel stien og stoppede næsten foran mig, var ved at banke ind i ham.

Der er idioter overalt!

De største er dog imho, de knallertkørere som kører uden
styrthjelm og køredragt.
Hjælper nemlig ikke at rode rundt på asfalten og hyle at det
altså ikke var min skyld.
Det gør fandeme ondt, osse selv om man ikke selv er skyld i det,
skal jeg hilse og sige!

mvh
John

Fra : Michael Jensen

Dato : 21-09-01 18:49

"John Hewalo" <john.hewalo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

#SNIP# En masse om et færdselsuheld #SNIP#

Hej John!

Jeg er da ked af at høre om din meget uheldige oplevelse, men det gør mig
glad at du ikke er kommet alvorligt til skade. Her sidste måned var jeg også
så uheldig selv at blive påkørt på næsten samme måde. Der kommer en billist
ud, vi kigger hinanden i øjnene, men alligevel kører idioten ud foran mig.

Har kun en ting at sige til alle, og det er! Pas på jer selv! Som min
kørelærer engang sagde:" Hvis i altid husker, at dem der kører bil er nogle
idioter der ikke kan finde ud af noget som helst, så kommer i aldrig, eller
kun sjælendt til skade i trafikken" Og han kan jo til dels have ret, men jeg
tror nu ikke at det er alle billister

Venlig Hilsen

Michael Jensen

Fra : Savini

Dato : 21-09-01 20:41

Undskyld jeg spørger dumt men hvad er kontrastyring?

Thomas

Fra : Michael Jensen

Dato : 21-09-01 21:09

"Savini" <normal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld jeg spørger dumt men hvad er kontrastyring?

Man drejer styret modsat af den retning man egentlig drejer til! Det kræver
lidt øvelse, men er helt klart meget, meget effektivt.

Fra : John Hewalo

Dato : 22-09-01 08:00

On Fri, 21 Sep 2001 22:09:17 +0200, "Michael Jensen"
<michael-j@FJERNDETTEcool.dk> wrote:

>"Savini" <normal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>>

>Man drejer styret modsat af den retning man egentlig drejer til! Det kræver
>lidt øvelse, men er helt klart meget, meget effektivt.

Effektivt, ja.
Men _meget_ svært at udføre rigtigt.

Ikke noget man bør øve uden ordentlig instruktion, er _farligt_!

I min situation var der dog ikke andet at gøre end forsøge, var
_heldig_ ikke _dygtig!_

mvh
John

Fra : Martin Østerberg

Dato : 22-09-01 08:59

On Fri, 21 Sep 2001 22:09:17 +0200 skrev "Michael Jensen"
> [...]

>Man drejer styret modsat af den retning man egentlig drejer til! Det kræver
>lidt øvelse, men er helt klart meget, meget effektivt.

Hmm...jeg får også lyst til at spørge lidt dumt...for at se det for
mig, er det så lidt lige som speedway kørere der drejer styret
tilhøjre når de kører venstre rundt på en bane ?

VH Martin

Fra : John Hewalo

Dato : 22-09-01 15:39

On Sat, 22 Sep 2001 09:59:21 +0200, Martin Østerberg
<martinoe@image.dk> wrote:

>Hmm...jeg får også lyst til at spørge lidt dumt...for at se det for
>mig, er det så lidt lige som speedway kørere der drejer styret
>tilhøjre når de kører venstre rundt på en bane ?

Nej, er 2 vidt forskellige ting.

Speedway kørere drejer styret til højre, for at kontrollere den
udskridning af baghjulet som der er tale om.
Man skal jo dreje styret til den side bagenden skrider, for at
undgå at snurre rundt!.

Lad os se på nogle facts om motorcykler/knallerter.

Man bruger jo ikke _styret_ til at dreje med når man kører.
Snarere vægtforskydning.

Den side man hælder maskinen til, er den side man drejer mod.

Vi analyserer lige mit uheld.

Jeg var ca 3 meter fra bilen ville ramme dens højre forskærm.
Hastighed ca 40 kmh.
Ingen mulighed for at undgå sammenstød.

Instinktivt ville man dreje styret hårdt til højre, i et forsøg
på at undgå bilen.
Drejer man styret _hårdt_ til højre, vil maskinen hælde kraftigt
mod _venstre_!
Hælder man maskinen mod venstre, resulterer det i et
_venstresving_, altså ikke særlig smart i den situation.

I stedet slog jeg _hårdt_ bag på gashåndtaget!
Skubbede det vel omkring 5 cm fremad på 1/4 sekund!
Og så går det altså stærkt!

Maskinen lænede sig _kraftigt_ til _højre_, det resulterede i et
_meget_ skarpt _højresving_. Stod _øjeblikkeligt_ næsten på
tværs, og hamrede ind i bilen i en vinkel på omkring 45 grader!

Rettede så styret op, hang nu med den fulde vægt mod bilens side,
samtidig med vi begge bremsede.

Ved ikke om jeg har forklaret det på en forståelig måde?

ADVARSEL!!!
Leg ikke med kontrastyring!
Er meget farligt hvis man ikke ved hvad man gør!
Tro heller ikke at man er sikker hvis man behersker teknikken!
Mange faktorer spiller ind, er jo kun en _køreteknik_ som _måske_
kan redde en i en farlig situation!

Kontrastyring virker kun ved en hastighed større end ?.
Jeg kender ikke mindstehastigheden, men ved at jo stærkere man
kører, desto voldsommere reaktion!

Kontrastyring resulterer ofte i styrt!
Kan bruges til at styre _udenom_ en forhindring, inden man
vælter...

Er ikke glad for at beskrive kontrastyring her i gruppen!
Er bange for nogle vil eksperimentere, og komme til skade!
Kan derfor kun anbefale man henvender sig til en kørelærer og får
undervisning, i stedet for at "træne" selv!

mvh
John

Fra : Martin Østerberg

Dato : 22-09-01 20:27

On Sat, 22 Sep 2001 16:39:14 +0200 skrev John Hewalo
<john.hewalo@mail.tele.dk> ...:

> [...]
>Kan derfor kun anbefale man henvender sig til en kørelærer og får
>undervisning, i stedet for at "træne" selv!

Hehe...er over den alder hvor jeg bevidst ville prøve sådan noget, men
takker for den grundige forklaring. Er enig med dig om at 'dont do
this at home' gælder her...var bare ikke lige klar over hvordan
begrebet skulle forstås i forhold til en scooter/knallert.

VH Martin

Fra : Mikkel Rårygersen

Dato : 22-09-01 22:54

Tsk Tsk,det første man lærer på køreteknisk til mc-kort,bruges til tunge
maskiner
på en knallert er det overkill.

--
Posted from port86.ds1-aeg.adsl.cybercity.dk [212.242.118.89]

Fra : John Hewalo

Dato : 23-09-01 08:12

On Sat, 22 Sep 2001 21:54:15 +0000 (UTC), "Mikkel Rårygersen"
<mikkel44@hotmail.com> wrote:

>Tsk Tsk,det første man lærer på køreteknisk til mc-kort,

Tsk Tsk?
Ikke mange har mc kort i denne gruppe, det er vist forbigået din
opmærksomhed?

>bruges til tunge
>maskiner
>på en knallert er det overkill.

Naturlovene er det samme, uanset hvilken nummerplade der sidder
på apparatet..

Uden kontrastyring var jeg ikke sluppet så heldigt fra mit uheld,
så simpelt er det

john

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 23-09-01 18:36

> [...]
> opmærksomhed?

> Naturlovene er det samme, uanset hvilken nummerplade der sidder

Både og...det hele kommer af gyrovirkningen fra hjulet, hvilket i sidste
ende er et spørgsmål om rotationshastighed og roterende masse...

Det der sker er egentlig at man fjerner mc/knallerten under dig ved at dreje
modsat, og bedst som man 'teoretisk set' skulle velte, sørger rotationen af
forhjulet for at det drejer ind under cyklen igen og man kan lave et
sving... teknikken bliver brugt af mange mc'ister både på gaden og på bane,
da man kan kaste cyklen rundt utroeligt hurtigt...

At en bil ikke vælter når den pludselig drejer skarpt til venstre kan
tilskrives at den har fire hjul, og en masse der ligger relativt centralt
mellem hjulene.. I et sving til venstre vil vægten hovedesageligt ligge på
det højre forhjul, og venstre baghjul vil måske slet ikke røre jorden. Det
er denne kraft der får bilen til at hælde, man udnytter på to hjul til at
smide maskinen ned hurtigere end man kan presse/ styre den ned...

Mikkel...
halvstor knallert med stor plade

Fra : Brian Sørensen

Dato : 24-09-01 19:18

Kontrastyring kræver en vis mindste hastighed for at cyklen selv retter op,
efter at den er bragt ud af balance.
Det er an ganske sikker manøvre, hvis man vil uden om et hul i vejen, eller
som i dit tilfælde liiiige vil undgå en forskærm.

På motorcykel skal man over 50 - 60 Km/t før efekten er der.
Til gengæld er der igen problemer med opretningen bagefter, det klarer den
selv.
Det vigtigeste er at øve det, og starte langsomt. Det skal sidde i
rygmarven, og skal øves på det man kører på.

/Brian

John Hewalo <john.hewalo@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:105pqtcu80og8pg0h7qk5ecvekvo161er2@4ax.com...

Fra : John Hewalo

Dato : 22-09-01 05:59

On Fri, 21 Sep 2001 19:48:59 +0200, "Michael Jensen"
> [...]

>idioter der ikke kan finde ud af noget som helst, så kommer i aldrig, eller

Husk nu osse på de idiotiske knallertkørere som findes!

>Og han kan jo til dels have ret, men jeg
>tror nu ikke at det er alle billister

Heldigvis ikke!
Heller ikke alle øvertkørere er idioter!
Men der faktisk god grund til vi er ilde set i trafikken!

Idioter findes _alle_ vegne, desværre

mvh
John

Fra : Michael Jensen

Dato : 22-09-01 07:21

> Husk nu osse på de idiotiske knallertkørere som findes!

Ved godt at der er et par stykker på knallert som ikke har den mindste
repsekt for deres medtrafiknater, og de er desværre meget ofte med til at
give et dårlig billede af andre der kører på knallert/scooter.

Fra : RpR

Dato : 22-09-01 13:49

> Det var så den Aprilia Classic50.!

Trist ting, men du er sluppen meget heldig. faktisk heldigere end mig da en
bilist svingede ind på cykelstien og jeg ramte ham med 40km/t, du kunne da
gå bagefter.
Men om folk vil bruge hjelm er efter min mening deres eget problem, det er
ikke MIT hoved de render rundt med. Det vil nu alligevel ikke stoppe mig med
at kalde folk uden hjelm for idioter.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : John Hewalo

Dato : 22-09-01 15:39

On Sat, 22 Sep 2001 14:49:20 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>Men om folk vil bruge hjelm er efter min mening deres eget problem, det er
>ikke MIT hoved de render rundt med.

Syntes ikke det er folks eget problem at påføre samfundet
_tårnhøje_ udgifter!
Et styrt ved bare 15 kmh, kan give uoprettelige skader på
hjernen!
Og vi siger jo ikke til folk at vi ikke vil betale måske
millioner til sygehusregninger/plejehjem, fordi det er deres egen
skyld!

Der er en fornuftig grund til der er pligt til at benytte
styrthjelm. Det er ikke overladt til den enkelte at afgøre,
ligesom det ikke er frivilligt om man vil benytte sikkerhedssele!

>Det vil nu alligevel ikke stoppe mig med
>at kalde folk uden hjelm for idioter.

Heller ikke mig.
Syntes bare man bør tage de fjolser med, som kører uden
køredragt, kørehandsker og kørestøvler!
Asfalteksem er meget ubehageligt, men kan undgåes ved rigtig
påklædning!

Og kan spare samfundet for dyre hospitalsregninger!

mvh
John

Fra : RpR

Dato : 22-09-01 15:48

> [...]
> køredragt, kørehandsker og kørestøvler!
> Asfalteksem er meget ubehageligt, men kan undgåes ved rigtig

Kører altid i min læderjakke eller min Blend jakke, der er lavet af samme
materiale som de fleste køredragter, reddede mig fra det værste dengang jeg
skvattede.

Fra : John Hewalo

Dato : 22-09-01 16:17

On Sat, 22 Sep 2001 16:47:51 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>Kører altid i min læderjakke eller min Blend jakke, der er lavet af samme
>materiale som de fleste køredragter, reddede mig fra det værste dengang jeg
>skvattede.

Ja!
Som før sagt, er min styrthjelm _smadret_, mit hovede reddet!
Min køredragt _smadret_, fik ikke en skramme!
Mine handsker _smadret_, ingen hudafskrabninger på hænderne!
Mine kørestøvler _smadret_, uden støvler helt sikkert brækkede
skinneben!

Ikke mere at sige derom!!!!

mvh
John

Fra : Mikkel Rårygersen

Dato : 22-09-01 16:53

Heldigt,på en Classic med tilhørende skod-styregeometri,er god til
retningsstabilitet men ikke styring,ku være du skulle overveje noget der kan
styre
fx.Runner eller NRG.-go bedring!

--
Posted from port86.ds1-aeg.adsl.cybercity.dk [212.242.118.89]

Fra : John Hewalo

Dato : 22-09-01 18:09

On Sat, 22 Sep 2001 15:53:26 +0000 (UTC), "Mikkel Rårygersen"
<mikkel44@hotmail.com> wrote:

>Heldigt,på en Classic med tilhørende skod-styregeometri,er god til
>retningsstabilitet men ikke styring,ku være du skulle overveje noget der kan
>styre
>fx.Runner eller NRG.-go bedring!

Tror sq du skulle overveje at ryge noget mindre.
Eller måske noget andet?

Efter ca 20000 km på ca 11 måneder på min Classic, vil jeg påstå
den kan udkonkurrere de fleste skøjtere, hvad angår
køreegenskaber!

Køber dog ikke en anden Classic, er efter min mening for dyr i
anskaffelse, og vedligehold af kæde.

Har jo tidliger kørt ca 40000 km på Aprilia Rally.
Var yderst tilfreds dengang, men det sidste år har vist mig
forskellen på trillebørhjul, og en fornuftigt opbygget maskine.

Har prøvet en Ditech.
Kan ikke bruge den, har decideret dårlige køreegenskaber.

Også prøvet en Typhon, syntes også den er ringe.

Vil købe en Aprilia Scarabeo.
Den har fine køreegenskaber, takket være en fornuftig
hjulstørrelse.

Scarabeo er jo ingen k*ssemagnet!
Er ligeglad med det, skal jo bare have et _fornuftigt_
transportmiddel!

John

Fra : RpR

Dato : 22-09-01 19:57

> Er ligeglad med det, skal jo bare have et _fornuftigt_
> transportmiddel!

Prøv en Neo's:
Den er stor og der er masser af plads, både til benene og under sædet. 5 x
1,5L cola kan fint være der =)
Desuden har jeg ikke prøvet nogen scooter der ligger bedre på vejen, havde
bedre køreegenskaber end min FS-1, der ellers har 17" hjul.

Fra : Tommy Fer

Dato : 26-09-01 07:52

> Desuden har jeg ikke prøvet nogen scooter der ligger bedre på vejen, havde
> bedre køreegenskaber end min FS-1, der ellers har 17" hjul.

måske hænger det sammen med at FS-1'eren er designet omkring 1970?????

sammen lign scooterne med din Cagiva.... Hvad har så bedst køre
egenskaber... de er trods alt bygget i samme årti!!

mvh Tommy Fer

Suzuki GSXR250

Fra : RpR

Dato : 26-09-01 18:44

> sammen lign scooterne med din Cagiva.... Hvad har så bedst køre
> egenskaber... de er trods alt bygget i samme årti!!

Derbien, helt klart, det er nemlig en Derbi og ikke en Cagiva =)

Men det er stadigvæk sjovt, da nu FS-1'en har noget større hjul, så burde
den også være mere stabil. Godtnok er stellet noget værre lalleværk, men
alligevel.

Fra : Mikkel Rårygersen

Dato : 22-09-01 23:11

Tjaa,måske noget hero så jeg kan lege at jeg kører Harley.

jeg tager da gerne mod en udfordring På min NRG mod bedstemorand scooteren
eller
for den sags skyld en Classic(skulle være nemt).

Skulle kultscooteren(typhoon) være en dårlig scooter,må du da vist ha' slået
hovedet alligevel.

sgu da fordi du har vænnet din røv til at køre på et juletræ med skodvinkler.

--
Posted from port86.ds1-aeg.adsl.cybercity.dk [212.242.118.89]

Fra : John Hewalo

Dato : 23-09-01 08:12

On Sat, 22 Sep 2001 22:10:42 +0000 (UTC), "Mikkel Rårygersen"
<mikkel44@hotmail.com> wrote:

>Tjaa,måske noget hero så jeg kan lege at jeg kører Harley.

Ved jo ikke om du vil lege?
Selv leger jeg ikke i trafikken, mener det er barnligt og
farligt.

>jeg tager da gerne mod en udfordring På min NRG mod bedstemorand scooteren

Ja ja ja, er gået op for mig du mener du er en helvedes karl.

> [...]

Ja ja ja, er gået op for mig du mener du er en helvedes karl.

>Skulle kultscooteren(typhoon) være en dårlig scooter,må du da vist ha' slået

Har sq ikke skrevet noget om at den er dårlig.
Blot nævnt jeg ikke bryder mig om kørestillingen, og de små
trillebørhjul.

>sgu da fordi du har vænnet din røv til at køre på et juletræ med skodvinkler.

Ja, har vænnet mig til en god kørestilling.

John

Fra : Mikkel Rårygersen

Dato : 23-09-01 00:41

> Tror sq du skulle overveje at ryge noget mindre.
> Eller måske noget andet?

Hehe,hvis flere røg ville de ikke ha' så meget ild i røven,og køre bedre.

> Efter ca 20000 km på ca 11 måneder på min Classic, vil jeg påstå
> den kan udkonkurrere de fleste skøjtere, hvad angår
> køreegenskaber!

vi ka' jo ta' et lille race,når du kommer på benene igen.

> Køber dog ikke en anden Classic, er efter min mening for dyr i
> anskaffelse, og vedligehold af kæde.

alt for dyr i forhold til det man tror man får,men kædespray er da
overkommeligt

> Har jo tidliger kørt ca 40000 km på Aprilia Rally.
> Var yderst tilfreds dengang, men det sidste år har vist mig
> forskellen på trillebørhjul, og en fornuftigt opbygget maskine.

Rally er en god scooter,som styrer kvikkere end classic'en.

> Har prøvet en Ditech.
> Kan ikke bruge den, har decideret dårlige køreegenskaber.

ville aldrig købe en førstegangsmodel,og slet ikke til de servicepriser.

> Også prøvet en Typhon, syntes også den er ringe.

Tror du har vænnet dig for meget til laid back stilen,typhoon styrer kanon
godt.

> Vil købe en Aprilia Scarabeo.
> Den har fine køreegenskaber, takket være en fornuftig
> hjulstørrelse.

så hellere end Kreidler RMC,end den bedstemor-scooter,som nok også henvender
sig
til piger i alle aldre.

> Scarabeo er jo ingen k*ssemagnet!
> Er ligeglad med det, skal jo bare have et _fornuftigt_
> transportmiddel!

hvorfor så ikke en bil,den er jo så fornuftig at det gør helt ondt.

--
Posted from port86.ds1-aeg.adsl.cybercity.dk [212.242.118.89]

Fra : John Hewalo

Dato : 23-09-01 08:12

On Sat, 22 Sep 2001 23:41:01 +0000 (UTC), "Mikkel Rårygersen"
<mikkel44@hotmail.com> wrote:

> Hehe,hvis flere røg ville de ikke ha' så meget ild i røven,og køre bedre.

Du mener man kører bedre hvis man ryger fjolsetobak?

> vi ka' jo ta' et lille race,når du kommer på benene igen.

Kører skam aldrig race, er jo en "gammel" mand på 55.
Ville føle det latterligt at køre race med en stor dreng.

> alt for dyr i forhold til det man tror man får,men kædespray er da
>overkommeligt

Manglende smøring/vedligehold var ikke problemet.
Problemet var en motor uden trækkraft ved små omdrejninger altså
mange gearskift.
Man pisker op og ned gennem de 5 gear, er rimeligt hårdt ved
kæden.
Selv om man skifter gear med følsomhed får den altså et lille
smæk hver gang.

> Rally er en god scooter,som styrer kvikkere end classic'en.

Rally er en _rigtig_ god scooter, ja.
var meget glad for den jeg havde.
Hvis jeg skulle købe en trillebørsscooter igen, ville det afgjort
blive en Rally, har for så vidt kun godt at sige om den.

> ville aldrig købe en førstegangsmodel,og slet ikke til de servicepriser.

Førstegangsmodel?
Skøjterens opbygning er vist gammelkendt?
EFI systemet er da også gennemprøvet, ser ikke problemet.

Brændstofbesparelsen for en med mit kørebehov, ville være så
stor, at merprisen på service hurtigt ville være tjent ind.

Rally = ca 27 km pr liter
Classic = ca 23 km pr liter
Ditech = over 50 km pr liter samt halveret olieforbrug.

> Tror du har vænnet dig for meget til laid back stilen,typhoon styrer kanon
>godt.

Indrømmet, syntes man sidder godt på en Classic.
Kørestilling er vigtig når man som jeg, sjældent kører under 35
km ad gangen.

> så hellere end Kreidler RMC,end den bedstemor-scooter,som nok også henvender
>sig
>til piger i alle aldre.

Tror sq du går mere op i hvad vennerne siger, end bruger
fornuften.
Må du jo selv om.
Er ligeglad med om folk griner af mit transportmiddel, skal ikke
prale over for nogen, vil blot selv være tilfreds.

> hvorfor så ikke en bil,den er jo så fornuftig at det gør helt ondt.

Hvorfor ikke det ene og hvorfor ikke det andet?
Var det ikke en mulighed du bare kunne lade mig vælge hvad jeg
finder bedst/fornuftigt?

Hvis jeg ville have bil, købte jeg nok en, ikk?

John

Fra : Claus Rolsted

Dato : 23-09-01 11:20

"John Hewalo" skrev i en meddelelse
> Indrømmet, syntes man sidder godt på en Classic.
> Kørestilling er vigtig når man som jeg, sjældent kører under 35
> km ad gangen.

På de rigtigt lange stræk kan det godt være lidt træls at skulle nøjes med
45/70 km/t (alt efter om man kører lovligt eller efter den skiltede
begrænsning). Det lyder lidt som om du har mc-kort, så hvorfor ikke købe sig
en sådan, så du kan komme lidt hurtigere frem. Det ville jeg nok overveje,
hvis jeg havde pappet.

Jeg mindes her i sommer (for 1½ md siden) en tur jeg tog på min Vespa ET2'er
ned til et sommerhus i Marielyst på Falster. Det var en god _lang_ tur, lige
under 150 km hver vej. Når jeg kører så lang en tur på de større landeveje
kunne jeg nu godt tænke sig lidt mere krudt under sædet end 'bare' 70 km/t.
Man bliver hurtigt fartblind.
Jeg kørte turen sammen med en ven, som var på sin Aprillia Rally. Ganske
hyggeligt faktisk.

Hvis der i øvrigt er nogen som skulle komme på de kanter, så kan
grillbaren/dineren i Dalby (lidt før Vordingborg) anbefales som et pitstop.
Ligger lige op af byens Shelltank og serverer nogen gode 'Dalburgere'

Mvh Claus

Fra : John Hewalo

Dato : 25-09-01 06:25

On Sun, 23 Sep 2001 12:19:47 +0200, "Claus Rolsted"
<(rolsted@worldonline.dk)> wrote:

>På de rigtigt lange stræk kan det godt være lidt træls at skulle nøjes med
>45/70 km/t (alt efter om man kører lovligt eller efter den skiltede
>begrænsning).

Rigtigt set.
Jeg kørte altid efter den skiltede hastighed på min Classic.
Placerede mig på kørebanen som om det var en rigtig mc, dejligt
at kunne det, uden angst for en radarkontrol.
Kørte faktisk gennem flere kontroller uden at blive standset, man
kunne jo heller ikke se at det var en knallert, når man så den
forfra.

> Det lyder lidt som om du har mc-kort, så hvorfor ikke købe sig
>en sådan, så du kan komme lidt hurtigere frem. Det ville jeg nok overveje,
>hvis jeg havde pappet.

Jeg har ikke mc pap.
Hvis jeg havde, ville jeg købe en brugt mc.
Tror ikke der er mange som kører øvert, hvis de har mc pap.

mvh
John

Fra : Claus Rolsted

Dato : 25-09-01 16:45

"John Hewalo" skrev i en meddelelse
> Jeg kørte altid efter den skiltede hastighed på min Classic.

Det gør jeg også - tror faktisk de fleste 45-scooterister gør det

> Jeg har ikke mc pap.
> Hvis jeg havde, ville jeg købe en brugt mc.
> Tror ikke der er mange som kører øvert, hvis de har mc pap.

Det skulle da lige være pga økonomien/prisen - der er en del ekstraudgifter
for en mc i fht en øvert: Registreringsafgift, købsprisen er tit en del
højere og forsikringspræmien ligeså. Det kan også tænkes at nogen kun vil
køre mc med fuld polstring/beskyttelse og ikke gider det for de 'mindre'
daglige ture.

Mvh Claus

Fra : Tommy Fer

Dato : 26-09-01 07:43

> [...]

> køre mc med fuld polstring/beskyttelse og ikke gider det for de 'mindre'

Dette er en typisk betragtning.... Hvis jeg tager min MC ned til bageren
(hvor jeg ikke burde køre hurtigere end 50 kmt) så tænker folk nærmest at
jeg er sindsyg, fordi jeg kun har hjelm, handsker og min læderjakkke på!
Hvis jeg vælter bliver jeg jo slået halv ihjel!!! Men hvad med ham der
overhaler mig på sin 45'er? iført shorts og t-shirt, og et par bade tøfler?

Hvis man kun skal bruge sin MC til transport ligger der mange gode køb
omkring de 15000 (som mange øverter også koster! Min MC har kostet mig 25000
og den giver MEGET mere køre glæde end en RS50 (som koster noget ledes det
samme! )

Forsikringen på en mindre fornuftig mc til en mand på 55 år vil ligge
omkring 500 kr vel omkring 1500 med kasko (det kan man ikke på øvert) og
vægtafgiften er omkring 500kr også. For de få basse øre vil man så kunne få
en MC der må køre det der står på skiltene!!!!

mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR 250

Fra : Claus Rolsted

Dato : 26-09-01 10:11

"Tommy Fer" <fer@FJERNMIGcool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis jeg vælter bliver jeg jo slået halv ihjel!!! Men hvad med ham der
> overhaler mig på sin 45'er? iført shorts og t-shirt, og et par bade

Enig, hvis man på de mindre daglige ture på mc'en holder sig inde for
bebygget område med en hastighedsbegrænsning på 50, er der vel ikke absolut
nogen grund til at polstre sig 100%, hvis man alligevel ikke polstrer sig
særligt, når man kører på 45scooter. At det selvfølgelig altid kan være
fornuftigt at gøre det alligevel, er jo en helt anden sag.

> [...]
25000
> og den giver MEGET mere køre glæde end en RS50 (som koster noget ledes det

Hvis man skal have en mc til max ca 25.000, skal man så ikke ud og finde et
gammelt lig fra '82? Eller hvad kan man finde af fornuftige begyndere-mc'ere
til den pris?

> [...]
> vægtafgiften er omkring 500kr også. For de få basse øre vil man så kunne

> en MC der må køre det der står på skiltene!!!!

Derimod vil forsikringen sikkert være tårnhøj for en nybegynder på 24....
Pt. betaler jeg ca 37-3800 for kasko på en 45-scooter hos Alka (selvrisiko =
200-300).

Mvh Claus

Fra : Tommy Fer

Dato : 26-09-01 14:05

> [...]
et
> gammelt lig fra '82? Eller hvad kan man finde af fornuftige

kommer an på om det er til sjov eller bare transport.... mit valg blev lidt
sjov.... Suzuki GSXR250 ... 38Kkm på klokken fra 91 til 25.000 hos en
forhandler endda...

Man behøves jo ikke køre med kasko de første par år.... slet ikke hvis man
f.eks. køber en MZ'er.... som kan fås fra omkring de 10 i god stand!

et andet alternativ er Suzuki GN125 og GN250.. de går ufatteligt langt på
literen, men er også lidt sløve... men fornuftige transport ting!

mvh Tommy Fer

Fra : Claus Rolsted

Dato : 26-09-01 17:06

> kommer an på om det er til sjov eller bare transport.... mit valg blev
lidt
> sjov.... Suzuki GSXR250 ... 38Kkm på klokken fra 91 til 25.000 hos en
> forhandler endda...

Hmm ok.

> Man behøves jo ikke køre med kasko de første par år.... slet ikke hvis man
> f.eks. køber en MZ'er.... som kan fås fra omkring de 10 i god stand!

Hmm også ok.

> et andet alternativ er Suzuki GN125 og GN250.. de går ufatteligt langt på
> literen, men er også lidt sløve... men fornuftige transport ting!

Ifht. en 50 ccm scooter er de vel stadig 'sjove' at køre på, eller hvad?

Mvh Claus

Fra : John Hewalo

Dato : 26-09-01 15:08

On Wed, 26 Sep 2001 11:11:07 +0200, "Claus Rolsted"
<rolsted@worldonline.dkNOSPAM> wrote:

>Hvis man skal have en mc til max ca 25.000, skal man så ikke ud og finde et
>gammelt lig fra '82? Eller hvad kan man finde af fornuftige begyndere-mc'ere
>til den pris?

Mener en spritny Suzuki 125cc kan købes for 25000, er dog ikke
helt sikker på det.

mvh

John

Fra : Claus Rolsted

Dato : 26-09-01 17:12

> Mener en spritny Suzuki 125cc kan købes for 25000, er dog ikke
> helt sikker på det.

Hmm ok da. Kender nu ikke modellen. Jeg sidder med et Aprillia-katalog foran
mig og her er dog et par mc-scootere til ca 25-30.000 fra nye (Aprillia
Habana 125 = 29.998,- og Aprillia SR125 = 24.998-26.998). Derudover kan
nævnes at din elskede Classic fås i 125 cc til 44.998,-, og at at Leonardo
250 fås til 52.998,-.

Jeg tror nu nok at jeg vil have mig en 'rigtig' mc'er eller en retro
Vespa-mc-scooter, når jeg endelig får mig pappet

Mvh Claus

Fra : John Hewalo

Dato : 26-09-01 15:08

On Wed, 26 Sep 2001 08:43:20 +0200, "Tommy Fer"
<fer@FJERNMIGcool.dk> wrote:

> [...]
>og den giver MEGET mere køre glæde end en RS50 (som koster noget ledes det

Kan jeg fuldt tilslutte mig.
Mener endda man kan købe en spritny 125cc for ca 25000.
Samme pris som en Aprilia Classic med tunudstødning og levering.

> [...]
>vægtafgiften er omkring 500kr også. For de få basse øre vil man så kunne få
>en MC der må køre det der står på skiltene!!!!

Mangler desværre pappet til mc, og har ikke råd til det.
Køber en Aprilia Scarabeo, pris kr 14500.
Om to år har jeg så kørt 35 - 40000 km på den og så må vi se om
jeg har mc pap til den tid.

Lad så de seje unge mennesker grine af "Bedstemorandcyklen", skal
alligevel ikke prale med noget.

mvh
John

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 26-09-01 15:51

John Hewalo wrote:

> Lad så de seje unge mennesker grine af "Bedstemorandcyklen", skal
> alligevel ikke prale med noget.

Ingen grund til at gøre noget, når du selv så fint nedgør den.

--
Med Venlig Hilsen - Kind Regards
Simon D. Hansen aka Sputte

Fra : John Hewalo

Dato : 26-09-01 20:51

On Wed, 26 Sep 2001 16:50:44 +0200, "Simon D. Hansen"
<Sputte@Mail.dk> wrote:

>Ingen grund til at gøre noget, når du selv så fint nedgør den.

Hehehe, citerer bare andres ord om den.
At give den kælenavnet er nu heller ikke at nedgøre den.
imho

Og så har jeg forresten kørt 300 km på min kones, på 2 dage.
Glimragende køreegenskaber, sammenlignet med en
trillebørsscooter.

John

Fra : RpR

Dato : 26-09-01 18:49

> [...]
25000
> og den giver MEGET mere køre glæde end en RS50 (som koster noget ledes det

Det er sjovt som folk altid kan sammenligne en brugt MC med en helt ny
knallert.
45'ere fås helt ned til 5000 - 6000 hvor de stadigvæk er pæne og kører godt.
Min Derbi GPR 50R kostede 9600,- og skulle så omlakkes grundet styrt.

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 26-09-01 19:17

RpR wrote:

> Det er sjovt som folk altid kan sammenligne en brugt MC med en helt ny
> knallert.

Netop, det er totalt unfair sammenligninger - dog er de desværre nødvendige for
at deres fantastiske regnestykke kan gå op.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 26-09-01 20:02

"Simon D. Hansen" <Sputte@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> Netop, det er totalt unfair sammenligninger - dog er de desværre
nødvendige for
> at deres fantastiske regnestykke kan gå op.

Ikke desto mindre er det den situation mange kan finde sig i ved valget af
et 2-hjulet køretøj til den pris.

Mvh Claus

Fra : Deaster

Dato : 26-09-01 13:01

"Claus Rolsted" <rolsted@worldonline.dkNOSPAM> wrote in message

> [...]
> køre mc med fuld polstring/beskyttelse og ikke gider det for de 'mindre'

Desværre ikke forsikringen, jeg skulle betale 3300 kr.i kasko for min 45,
mens en af mine venner kun skulle betale 1250 kr. for sin Yamaha DT 175, og
vi bor 500 meter fra hinanden.

Jesper (Deaster)

Fra : John Hewalo

Dato : 27-09-01 08:35

On Wed, 26 Sep 2001 14:01:24 +0200, "Deaster"
<frankatnasa@hotmail.com> wrote:

>Desværre ikke forsikringen, jeg skulle betale 3300 kr.i kasko for min 45,
>mens en af mine venner kun skulle betale 1250 kr. for sin Yamaha DT 175, og
>vi bor 500 meter fra hinanden.

Sådan set ikke noget at sige til det.
Hos min lokale knallertpusher kom der 2 skadede RS50 + 1 skadet
Ditech + 2 totalskadede RS50 + 1 Totalskadet Classic på 1 uge.
Det er _meget_!

Alene min Classic var skadet for over 18000.

mvh
John

Fra : [UC]Rapperand

Dato : 23-09-01 13:28

> Du mener man kører bedre hvis man ryger fjolsetobak?

Lyder til at han mener de normale Prince, Look o.s.v., ellers havde han nok
ikke skrevet det med ild i røven...

--
Best Regards
Rasmus AKA [UC]Rapperand

Fra : RpR

Dato : 23-09-01 14:02

> [...]
> mange gearskift.
> Man pisker op og ned gennem de 5 gear, er rimeligt hårdt ved

Et 70 - 80cc cylinderkit havde hjulpet rigtigt meget ved det. Rundt regnet
dobbelt så mange hk at lege med.
På min Derbi GPR 50R kunne jeg med 90cc Metra Kit cylinder, 21mm karburator
og lovlig udstødning give gas allerede ved 4000 -5000rpm, og så trak den
ellers bare af.
Med Metra Kit potten skal den over 10000rpm før den flytter sig, men så
ligger al effekten også mellem 10000 - 11500rpm, det er noget der kan
mærkes, føles som at blive sparket af en hest =)

> Selv om man skifter gear med følsomhed får den altså et lille
> smæk hver gang.

hm, enten din kobling, eller også skifter du på en underlig måde. Har ikke
prøvet den 2 hjuler med manuel kobling jeg ikke har kunnet få til at skifte
silkeblødt.

Fra : John Hewalo

Dato : 25-09-01 06:25

On Sun, 23 Sep 2001 15:02:07 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>Et 70 - 80cc cylinderkit havde hjulpet rigtigt meget ved det. Rundt regnet
>dobbelt så mange hk at lege med.

Havde faktisk overvejet et kit, nåede det altså ikke.

/klip/

>hm, enten din kobling, eller også skifter du på en underlig måde.

Syntes sq selv jeg skiftede uden at voldtage apparatet.
Vil bare sige at der er altså _mange_ gearskift med en Classic!
Men kørte jo også lidt _friskt_,da motoren kræver mange
omdrejninger før den trækker.
En tur gennem en rundkørsel kunne da godt resultere i 10
gearskift.

>Har ikke
>prøvet den 2 hjuler med manuel kobling jeg ikke har kunnet få til at skifte
>silkeblødt.

Tja, ved sq ikke om du har kørt ca 20000 km på en Classic på 11
måneder?
Og så kører man gennem mudder og l*rt på Lolland, sviner konstant
kæden til.

John

Fra : RpR

Dato : 25-09-01 14:31

> Havde faktisk overvejet et kit, nåede det altså ikke.

Skam :/

> Vil bare sige at der er altså _mange_ gearskift med en Classic!

Tjah, der er da 1 gear mindre på Classic end min GPR =)

> Men kørte jo også lidt _friskt_,da motoren kræver mange
> omdrejninger før den trækker.
> En tur gennem en rundkørsel kunne da godt resultere i 10
> gearskift.

Lyder utroligt. Skal jeg gennem en rundkørsel, så gearer jeg ned i 4. og så
kører jeg rundt?

> Tja, ved sq ikke om du har kørt ca 20000 km på en Classic på 11
> måneder?

Næh, men har kørt lidt over 70000km på alle mine knallerter, hvor kun én
ikke havde gear.
(okay, min Honda Express havde 2 trins automat kasse)

> Og så kører man gennem mudder og l*rt på Lolland, sviner konstant
> kæden til.

ikke en dyt anderledes her, har ikke oplevet den dag hvor jeg ikke er kommet
til at køre bag en traktor endnu.

Fra : John Hewalo

Dato : 25-09-01 20:38

On Tue, 25 Sep 2001 15:31:25 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>Lyder utroligt. Skal jeg gennem en rundkørsel, så gearer jeg ned i 4. og så
>kører jeg rundt?

Lyder det utroligt?
Du har altså aldrig prøvet at måtte stoppe helt op, inden du
kører ind i en rundkørsel?

>Næh, men har kørt lidt over 70000km på alle mine knallerter, hvor kun én
>ikke havde gear.

Tja, jeg har jo kun kørt 60000 på mine 2 knallerter, giver nok
ikke så megen erfaring.

John

Fra : RpR

Dato : 26-09-01 00:46

> Lyder det utroligt?
> Du har altså aldrig prøvet at måtte stoppe helt op, inden du
> kører ind i en rundkørsel?

Meget sjældent, her flyder trafikken =)
Men hvis det sker, så tager det jo ikke mange sekunder at geare den ned i 1.
Kan også ske det bare er mig der er så vandt til de mange gearskift. Det
kører ihvertfald per automatik her.

> Tja, jeg har jo kun kørt 60000 på mine 2 knallerter, giver nok
> ikke så megen erfaring.

Har jeg ikke sagt noget om.

Fra : John Hewalo

Dato : 26-09-01 15:08

On Wed, 26 Sep 2001 01:45:57 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>Meget sjældent, her flyder trafikken =)

tror sq jeg flytter til Als!
Landsdelen med de store cykelstier, og rundkørsler uden trafik.

>Men hvis det sker, så tager det jo ikke mange sekunder at geare den ned i 1.

Der var nu ikke tale om hvor mange sekunder det tager at geare
op/ned, mere om slitagen ved mange gearskift.

>Kan også ske det bare er mig der er så vandt til de mange gearskift. Det
>kører ihvertfald per automatik her.

Eller også at du ikke har kørt 20000 på den _samme_ knallert, men
fordelt dine mange km på en _masse_ knallerter?

>Har jeg ikke sagt noget om.

Det har du ikke nej.

John

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 26-09-01 16:07

John Hewalo wrote:

> tror sq jeg flytter til Als!
> Landsdelen med de store cykelstier, og rundkørsler uden trafik.

Sådanne rundkørsler kan Århus oxo levere....

Fra : John Hewalo

Dato : 26-09-01 20:54

On Wed, 26 Sep 2001 17:07:19 +0200, "Simon D. Hansen"
<Sputte@Mail.dk> wrote:

>Sådanne rundkørsler kan Århus oxo levere....

Der kan man da bare se!
Jeg bor godt nok på bøhlandet, men der er sq andre trafikkanter
der hvor jeg færdes.

John

Fra : RpR

Dato : 26-09-01 18:53

> tror sq jeg flytter til Als!
> Landsdelen med de store cykelstier, og rundkørsler uden trafik.

Der er masser af traffik i rundkørslerne her, den flyder bare og går ikke i
stå.

> Der var nu ikke tale om hvor mange sekunder det tager at geare
> op/ned, mere om slitagen ved mange gearskift.

Tjoh, mekanikken er bygget til det.

> Eller også at du ikke har kørt 20000 på den _samme_ knallert, men
> fordelt dine mange km på en _masse_ knallerter?

Har kun kørt ca. 2000km på GPR'en indtil nu, og det er da også den knallert
jeg har haft med flest gear, men jeg kan nu slet ikke se problemet med
gearene. Slet ikke med 90cc sættet og 12,26hk på baghjulet, kan rende fra de
fleste "alm" 125cc MC'er med den, og de har generelt samme antal gear.

Fra : John Hewalo

Dato : 26-09-01 21:05

On Wed, 26 Sep 2001 19:53:26 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>Har kun kørt ca. 2000km på GPR'en indtil nu, og det er da også den knallert
>jeg har haft med flest gear,

Ok, lad os snakke om det, når du om 1 år har kørt 20000.
Indtil nu har du jo knap nok erfaring med den.

>men jeg kan nu slet ikke se problemet med
>gearene.

Ok.
Kan heller ikke se problemer med gearne.
Kan se problemer med kæden, grundet manglende trækkraft, og
derved manglende mulighed for at køre langsomt i et højt gear.

> Slet ikke med 90cc sættet og 12,26hk på baghjulet, kan rende fra de
>fleste "alm" 125cc MC'er med den, og de har generelt samme antal gear.

Det er undgået din opmærksomhed, at jeg meget klart gjorde
opmærksom på, at det imho var den manglende trækkraft, grundet
50cc der var problemet?

John

Fra : RpR

Dato : 26-09-01 21:37

GPR'en klarer fint helt ned til 40km/t @ 4500rpm i 6. gear

> Det er undgået din opmærksomhed, at jeg meget klart gjorde
> opmærksom på, at det imho var den manglende trækkraft, grundet
> 50cc der var problemet?

Næh, slet ikke. Du klagede over mange gearskift, ikke andet. Du spekulerede
på om det kunne hjælpe, ikke andet.
Men jeg har da prøvet en RS 50 hvor spærringerne var fjernet, og den var da
ikke så sløv i 6. så man umiddelbart ville blive irriteret over det vil jeg
mene.

Fra : John Hewalo

Dato : 27-09-01 07:44

On Wed, 26 Sep 2001 22:37:14 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>GPR'en klarer fint helt ned til 40km/t @ 4500rpm i 6. gear

Ja ja, er godt klar over det er en _speciel_ knallert, ellers
havde du jo ikke købt den, vel?

/klip/

>Men jeg har da prøvet en RS 50 hvor spærringerne var fjernet, og den var da
>ikke så sløv i 6. så man umiddelbart ville blive irriteret over det vil jeg
>mene.

Ja ja ja, efter min opfattelse er der nu forskel på at have
prøvet noget, og have _erfaring_ med det.

John

Fra : RpR

Dato : 27-09-01 12:25

> Ja ja, er godt klar over det er en _speciel_ knallert, ellers
> havde du jo ikke købt den, vel?

Helt korrekt.

> Ja ja ja, efter min opfattelse er der nu forskel på at have
> prøvet noget, og have _erfaring_ med det.

Stopper diskussionen her, gider ikke starte endnu en lam diskussion, ingen
af os kommer nogen vegne.

Fra : Mikkel Rårygersen

Dato : 23-09-01 16:34

Hehe,forskellen på os to udover 15års aldersforskel,er nok at jeg stadig kan se
det sjove og spændende i at køre scooter(race)og har bevaret mit ungdommelige
sind.
jeg har både haft MC og en del scootere og er også blevet kørt ned af en
hjernedød
billist for et halvt år siden,og ja det var billistens skyld da han pløjede sig
ind
over cykelstien uden at jeg havde en chance for at undvige,jeg gjorde også som
dig(pr.refleks)
og jeg ramte siden af bilen med et brag(total skadet NEO's),selv slap jeg med
ømme
ribben.
Det med små hjul(dia.)er jo bare en vanesag,styringen er utrolig livlig og kan
overraske hvis man ikke er vant til det,men små hjul er faktisk nemmere at
korregere
uden om en forhindring i forhold til store hjul,og som regel er akselafstanden
også længere på småhjulsscooterne.

Grunden til at jeg nævnte Kreidler RMC,er at det er en virkelig god knallert
der styrer og kører virkeligt godt,har selv tænk på at anskaffe en,dels fordi
den
efterhånden er sjælden og dels fordi det virkelig er kram,og det behøver jeg
ikke
nogen til at fortælle mig,jeg er vokset op med Kridleren.

Nå men det var bare det,og da jeg er ny her,ved jeg selvfølgelig ikke hvad
aldersgruppen er og er egentlig også ligeglad,da jeg har et andet forum at lege
kombare forbi og så Johns bastante indlæg og kunne ikke lade være med at drille
lidt,da sådanne fornuftige folk sgu godt kan trænge til lidt røg inden de
falder
helt tilbage i lænestolen og venter på pensionen.

Mikkel "just turned 40 but still going on strong though."

--
Posted from port86.ds1-aeg.adsl.cybercity.dk [212.242.118.89]

Fra : Mikkel Rårygersen

Dato : 23-09-01 16:38

Rettelse:akselafstanden er selvfølgelig KORTERE på en småhjulsscooter.

--
Posted from port86.ds1-aeg.adsl.cybercity.dk [212.242.118.89]

Fra : [UC]Rapperand

Dato : 23-09-01 17:23

> over cykelstien uden at jeg havde en chance for at undvige,jeg gjorde også
som
> dig(pr.refleks)
> og jeg ramte siden af bilen med et brag(total skadet NEO's),

What!!! Det er for sindsygt så mange Neo'ser der blevet smadret p.g.a.
billister der svinger ind foran! Noget ala 80% inde på MopedGallery.com er
blevet smadret sådan...

--
Best Regards
Rasmus AKA [UC]Rapperand

Fra : RpR

Dato : 24-09-01 17:01

> What!!! Det er for sindsygt så mange Neo'ser der blevet smadret p.g.a.
> billister der svinger ind foran! Noget ala 80% inde på MopedGallery.com er
> blevet smadret sådan...

Hvis det ikke er gået op for dig endnu så tror jeg Mikkel her er Energy =)

Fra : [UC]Rapperand

Dato : 24-09-01 21:50

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message

> Hvis det ikke er gået op for dig endnu så tror jeg Mikkel her er Energy =)

Yes yes... Schhh =)

--
Best Regards
Rasmus AKA [UC]Rapperand

Fra : John Hewalo

Dato : 25-09-01 06:25

On Sun, 23 Sep 2001 18:22:42 +0200, "[UC]Rapperand" <now@y.d00d>
wrote:

>What!!! Det er for sindsygt så mange Neo'ser der blevet smadret p.g.a.
>billister der svinger ind foran! Noget ala 80% inde på MopedGallery.com er
>blevet smadret sådan...

Ja, man er ikke alene derude, må være fandens forsigtig.

mvh

John

Fra : Elbarto

Dato : 25-09-01 12:32

> [...]
> >
> What!!! Det er for sindsygt så mange Neo'ser der blevet smadret p.g.a.
> billister der svinger ind foran! Noget ala 80% inde på MopedGallery.com er

de må have dårlige bremser

ElBarto

Fra : RpR

Dato : 25-09-01 14:34

> de må have dårlige bremser

Næh, der sidder Brembo's udemærkede skiveanlæg foran, endda med en lidt
større skive end de fleste andre scootere. Kunne helt uden problemer lave
stoppies på den.

Fra : Elbarto

Dato : 26-09-01 10:55

nu har jeg n street magic .... den har en skive foran
den laver meget nemt stoppies ...næsten for nemt

Fra : John Hewalo

Dato : 25-09-01 06:25

On Sun, 23 Sep 2001 15:34:08 +0000 (UTC), "Mikkel Rårygersen"
<mikkel44@hotmail.com> wrote:

>Hehe,forskellen på os to udover 15års aldersforskel,er nok at jeg stadig kan se
>det sjove og spændende i at køre scooter(race)og har bevaret mit ungdommelige
>sind.

Ja, ved godt nogle aldrig bliver voksne.

/klip/

> [...]
>korregere
>uden om en forhindring i forhold til store hjul,og som regel er akselafstanden

At de små trillebørshjul er farligere at køre på, har man ellers
vidst i mange år.
Vespa i 50´erne, var da berygtet for sin ustabilitet, som til
dels skyldtes hjuldiameteren.

/klip/

>Nå men det var bare det,og da jeg er ny her,ved jeg selvfølgelig ikke hvad
>aldersgruppen er og er egentlig også ligeglad,da jeg har et andet forum at lege

Alder har for så vidt ingen betydning.
Det primære er om man skriver lødige indlæg.

>kombare forbi og så Johns bastante indlæg og kunne ikke lade være med at drille
>lidt,

ok, mor du dig bare.

>da sådanne fornuftige folk sgu godt kan trænge til lidt røg

hehehe, ryger selv.

>inden de
>falder
>helt tilbage i lænestolen og venter på pensionen.

Uden fornuft i trafikken, når man ikke at få folkepension.
Invalidepensionen er mere sikker, hvis altså man overlever.

John

Fra : DWM

Dato : 22-09-01 21:49

> Der er en fornuftig grund til der er pligt til at benytte
> styrthjelm. Det er ikke overladt til den enkelte at afgøre,
> ligesom det ikke er frivilligt om man vil benytte sikkerhedssele!

Kommer dog an på alderen af bilen. Det er f. eks ikke lovpligtigt
at jeg skal have seler i min bil.

> Heller ikke mig.
> Syntes bare man bør tage de fjolser med, som kører uden
> køredragt, kørehandsker og kørestøvler!

Og dem som køre på ulovlige knallerter?

> Asfalteksem er meget ubehageligt, men kan undgåes ved rigtig
> påklædning!
>
> Og kan spare samfundet for dyre hospitalsregninger!

Det skal nu også være meget slemt før de fleste tager på
hospitalet pga det, vil jeg tro. Det kræver jo intet andet
end en stiv børste og noget barbersprit :)
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 29-09-01 11:51

Fik først læst indlægget her idag, så bær over med at jeg ikke har haft (
endnu ) tid til at læse alle de andre 'opfølgere'.

ER oprigtig glad for at du slap med livet i behold.

Dette må få de der kører uden hjelm ( fordi det ødelægger frisuren ) til
endnu engang at tænke sig om.

Gid vind og håber du bliver kørende igen på et eller andet 2 hjulet.

MVH Anders AREA51

Fra : John Hewalo

Dato : 29-09-01 13:33

On Sat, 29 Sep 2001 12:50:58 +0200, "Anders Sune Jensen"
<lillejensen@mail.tele.dk> wrote:

>Fik først læst indlægget her idag, så bær over med at jeg ikke har haft (
>endnu ) tid til at læse alle de andre 'opfølgere'.
>
>ER oprigtig glad for at du slap med livet i behold.

Tak skal du have!
er osse glad for livet!

>Dette må få de der kører uden hjelm ( fordi det ødelægger frisuren ) til
>endnu engang at tænke sig om.

Tror jeg nu ikke, desværre.
Idioter er og bliver idioter, det kan der ikke ændres på.

>Gid vind

I lige måde tak

>og håber du bliver kørende igen på et eller andet 2 hjulet.

Har bestilt en Aprilia Scarabeo. 14.500 kr og der medfølger
udstyr for 1500 kr. Må siges at være et godt køb.

Nogle kalder den godt nok for "Bedstemorandcyklen" hehehe.
Det er dog bare nogle store børn, som sætter "sejhed" og
vennernes mening over køreegenskaber. )

_Aldrig_ mere trillebørsscootere til mig, er for glad for livet
til det pjat.

mvh
John