40g hdu rh7.1
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 21-09-01 00:41

kan RH7.1 køre med en 40gB ideharddisk?
og hvordan sætter man den på som ekstra disk?
- jeg forudsætter bios kan se disken.

finn

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 21-09-01 12:17

"CykelSmeden fra Aalborg" <outlook@acnord.SLET.dk> wrote in message
> kan RH7.1 køre med en 40gB ideharddisk?
> og hvordan sætter man den på som ekstra disk?
> - jeg forudsætter bios kan se disken.
>
> finn

Jeg kan ikke forestille mig det skulle være noget problem.
Jeg installerede lige RH7 på en 60gb sag i aftes.
Prøv at sætte CD'en i din maskine og boot, så finder du ud af om Linux kan
se begge dine diske.
Hvis Linux kan det kan du også installere på dem.
mvh
Torben

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 21-09-01 14:08

tsj@sas.dk (Torben Schou Jensen) skrev i
<3bab219e$0$245$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>"CykelSmeden fra Aalborg" <outlook@acnord.SLET.dk> wrote in message
>
>Jeg kan ikke forestille mig det skulle være noget problem.
>Jeg installerede lige RH7 på en 60gb sag i aftes.

Enig - jeg har selv installeret RH 7.1 på en gammel IBM PC hvor bios kun
kunne se 8 GB af en 40 GB disk. Linux kernen går uden om bios og ser alle
40 GB.

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 21-09-01 15:30

TAK!

og hvordan sætter man den på som ekstra disk?

er det bare at sætte den i og mounte den på eks. / ekstradsk?

finn

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 21-09-01 17:38

CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> og hvordan sætter man den på som ekstra disk?

Du har sikkert fået et kabel med. Den ene ende sætter du i... *fnis*

Du skal først vide hvilket device din nye harddisk bliver tildelt.
Det er nemt nok: Master på IDE 0 er hda, slave på IDE 0 er hdb osv.

Lad os sige, at du har sat din nye disk i som master på IDE 1. Dvs.
at den får device hdc.

Først skal den partitionereres. Til det bruger du fdisk:

fdisk /dev/hdc

Når du er færdig med at partitionere disken, formatterer du de
enkelte partitioner med mke2fs:

mke2fs /dev/hdc1
mke2fs /dev/hdc2
osv.

Så putter du partitionerne ned i filen /etc/fstab. F.eks

/dev/hdc1 /space/hdc1 ext2 defaults 1 2
/dev/hdc2 /space/hdc2 ext2 defaults 1 2
osv.

Og laver mount-points (kataloger):

mkdir /space
mkdir /space/hdc1
mkdir /space/hdc2

Og endelig mounter du dine nye partioner:

mount -a

MVH
-Claus

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-09-01 16:12

"CykelSmeden fra Aalborg" <outlook@acnord.SLET.dk> wrote:

>kan RH7.1 køre med en 40gB ideharddisk?

Hvis jeg husker rigtigt, skal man op omkring kerne 2.2.13 eller .14,
og det burde da vist ikke være noget problem med en RH71.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer