Hvordan partitionerer man en HD i win2k??
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 20-09-01 15:33

Jeg er i den uheldige situation at jeg har været nødt til at tage fat i
IBM's diskreparationsværktøj.

Dette har desværre slettet min partition.

Når der nu ingen Fdisk er i win2k, hvordan partitionerer jeg den så???

Lars

Fra : Veritas

Dato : 20-09-01 16:21

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@mail.dk> wrote in message
> Jeg er i den uheldige situation at jeg har været nødt til at tage fat i
> IBM's diskreparationsværktøj.

højreklik på "my computer"

her skal du lede efter manage

når du er kommet derind kan du gøre de fleste ting, der er brug for...
users, services, defragmentering og endelig osse partitionering

/J

--
The day Microsoft makes something that doesn't suck is probably the day they
start making vacuum cleaners

Fra : Veritas

Dato : 20-09-01 16:22

"Veritas" <veritas@jedi.mind.trick.com> wrote in message

du er forøvrigt off topic, men jeg ved sq ikke lige, hvor vi skal futte hen

Fra : per

Dato : 21-09-01 06:12

On Thu, 20 Sep 2001 17:21:34 +0200, "Veritas"

Det kan jeg nu ikke se at han er.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Veritas

Dato : 21-09-01 07:08

"per" <phbyg@privat.dk> wrote in message

> Det kan jeg nu ikke se at han er.

det er vel en smagssag... jeg mener, han har et spørgsmål til et specifikt
os... hvilket leder mig hen på noget ala: dk.edb.software.mswindows eller
hvad den gruppe nu kan hedde... spørgsmålet går jo netop ikke på hardwaren..
en linux bruger, der har samme hardware vil ikke kunne svare på spørgsmålet
(teoretisk).

/J

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-09-01 16:19

> [...]

> fat i IBM's diskreparationsværktøj.
>
> Dette har desværre slettet min partition.
>
> Når der nu ingen Fdisk er i win2k, hvordan partitionerer jeg den

Sådan et godt generelt brugbart råd: Prøv den udemærkede indbyggede
hjælp. Du finder den i startmenuen.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 20-09-01 18:54

> Sådan et godt generelt brugbart råd: Prøv den udemærkede indbyggede
> hjælp. Du finder den i startmenuen.

Det var dog det tåbeligste råd jeg længe er stødt på. Jeg HAR gennemsøgt
hjælpen på kryds og på tværs, men som de fleste ved er den ikke særlig
behjælpelig.

Slutter her for at det ikke skal blive til mudderkastning, og deraf endnu
mere offtopic.
Tak til Veritas for hjælpen.

Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-09-01 21:36

> Det var dog det tåbeligste råd jeg længe er stødt på. Jeg HAR
> gennemsøgt hjælpen på kryds og på tværs, men som de fleste ved er
> den ikke særlig behjælpelig.

Søgte på 'partition'. Fandt det straks. 'Disk' gav også resultat. Prøv
dog at gøre bare lidt selv.

> Slutter her for at det ikke skal blive til mudderkastning,

Rådet var skam både godt og velment.

Fra : Jasper Norman

Dato : 20-09-01 22:12

Jeg må nok sige at jeg giver Lars ret. hvorfor f... skal der altid være
nogen der giver sig tid til at svare med ligegyldige svar. Hvis deres tid er
så ufattelig værdifuld, at de bliver forurettede over at nogle (med rette)
bruger usegroups til det de er beregnet til... at stille spørgsmål, hvorfor
bruger de så endnu flere af de kostare sekunder på at gylpe sure opstød op,
og dermed give os andre en dårlig dag??? hermed mit sure opstød

Nå, men til sagen. Hvis du i sin tid har part. din disk med FAT32 giver
win2k ikke ret mange muligheder. Hvis du derimod laver det om til NTFS (som
faktisk er rigtigt godt i win2k, til forskel fra gl. dage. Kan ikke huske
navnet på et DOS-util der følger med alle Linux distrip., dette er freeware)
er sagen en helt anden. Jeg mener at det er besværet værd da NTFS(jeg mener
at det hedder NTFS2) samtidig giver mulig for at win2k komprimerer dine
data, således at du får 30-40% mere diskplads, på nogenlunde samme måde som
dobbelspace i de "gamle" Windows ver. Systemet kører rigtigt godt med denne
form for komprimering og jeg har overhovedet ikke oplevet nogen permance
forringelse i de 6 mdr. jeg har benyttet det. Den eneste ulempe er, at det
ikke er muligt for ex. Linux systemer at SKRIVE til din HD, men der i
derimod intet i vejen for at LÆSE.

God fornøjelse

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-09-01 12:52

"Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> wrote in

> Jeg må nok sige at jeg giver Lars ret. hvorfor f... skal der
> altid være nogen der giver sig tid til at svare med ligegyldige
> svar.

Fordi der er nogen der stiller ligegyldige spørgsmål? Istedet for
liiige at tjekke de muligheder der ligger lige for, inden man belemrer
andre?

Iøvrigt var der intet galt med mit svar, men måske blev spørgeren lidt
pinligt berørt over ikke at have tænkt på det indlysende selv? Jeg ved
det ikke.

> Hvis deres tid er så ufattelig værdifuld,

Har jeg skrevet det?

> at de bliver
> forurettede over at nogle (med rette) bruger usegroups til det de
> er beregnet til... at stille spørgsmål,

Hvis man spørger på usenet, må man forvente at få svar. Hvis man ikke
kan 'tåle' at blive oplyst om en hjælpefils eksistens, så bør man nok
ikke benytte usenet.

> hvorfor bruger de så
> endnu flere af de kostare sekunder på at gylpe sure opstød op,

Mit svar var på ingen måde surt. Det var kort, sagligt og meget
brugbart.

> og dermed give os andre en dårlig dag???

Hvis der ikke skal mere til at ødelægge din dag, kan du se frem til et
ødelagt liv.

> [...]
> gl. dage. Kan ikke huske navnet på et DOS-util der følger med
> alle Linux distrip., dette er freeware) er sagen en helt anden.

Og hvor brugbart er så lige dit svar? "Brug et DOS util jeg ikke kan
huske hvad hedder, der følger med Linux".

Iøvrigt er det noget vrøvl at W2K ikke håndterer FAT32 partitioner.

Hvorfor er der nogen der insisterer på at svare på spørgsmål de
tilsyneladende ikke ved noget om?

Fra : Jasper Norman

Dato : 22-09-01 11:20

Naturligvis kan win2k håndtere FAT32, men du får da ved gud langt flere
muligheder ved at bruge NTFS. Brug evt "hjælp" funktionen hvis du mangler
flere svar på NTFS mulighederne

- Jasper

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-09-01 15:43

> Naturligvis kan win2k håndtere FAT32, men du får da ved gud langt
> flere muligheder ved at bruge NTFS.

Med udgangspunkt i spørgsmålet(SUBJ), så misforstod jeg hvad du mente.
Jeg fik indtryk af at du mente at W2K ikke kunne håndtere FAT32 i
forhold til at partitionere og farmatere en disk. Det beklager jeg.

Og giver dig iøvrigt ret i dine betragtninger omkring NTFS.

> Brug evt "hjælp" funktionen
> hvis du mangler flere svar på NTFS mulighederne

Nu har jeg sjældent brug for hjælpefunktionen, men rådet er da hermed
givet videre