Dumt spørgsmål...
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-09-01 12:34

Hejsa!

En kammerat mener der er forskel på om netkortet er et 10/100Mbps eller et
100/10Mbps, er der det?

Jeg mener det intet har at sige og det er noget vrøvl.
Men jeg er dog lidt nysgerrig.

Han har fået at vide, at 100/10Mbps kortene er bedst,
da deres 1. prioritet er 100Mbps!

Jeg har kigget på edbpriser.dk, samt andre sites, men
ingen af dem skriver 100/10Mbps.

Til noget andet, findes der 100Mbps (eller 10/100Mbps)
ISA netkort?
Jeg vil mene ISA-slotten ikke er hurtig nok til et sådant
kort - hvad er rigtigt?

Håber på lidt svar

Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-09-01 12:44

On Thu, 20 Sep 2001 13:34:04 +0200, "Mikael Nørrelund Andersen"
<noerrelund@pc.dk> wrote:

> En kammerat mener der er forskel på om netkortet er et 10/100Mbps
> eller et 100/10Mbps, er der det?

Nej, det er der ikke.

> Han har fået at vide, at 100/10Mbps kortene er bedst, da deres 1.
> prioritet er 100Mbps!

Det er noget snik-snak.

Hvis netkortene ikke er konfigureret fast med en bestemt hastig-
hed og duplex, så vil de selv finde ud af det helt automagisk.
(Det virker dog langt fra altid, og så kan man være nødt til at
konfigurere det selv).

> Til noget andet, findes der 100Mbps (eller 10/100Mbps) ISA
> netkort?

Jeg ved ikke, om der gør det længere. 3Com havde i hvert fald et
NIC, der var sådan

> Jeg vil mene ISA-slotten ikke er hurtig nok til et sådant
> kort - hvad er rigtigt?

Det er rigtigt.

-A

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-01 23:18

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Jeg ved ikke, om der gør det længere. 3Com havde i hvert fald et
> NIC, der var sådan

Kan et moderne netkort ikke maette en ISA-bus?

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 20-09-01 20:54

"Thorbjoern Ravn Andersen" <ravn@thunderbear.dyndns.dk> wrote:

> Kan et moderne netkort ikke maette en ISA-bus?

Prøv at læse 2 linier under det du quotede....

- Ulrik Lunddahl

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-09-01 04:49

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> writes:

> Prøv at læse 2 linier under det du quotede....

Hæ. Det går godt i dag. Eneste grund til dét, som jeg kan komme i
tanke om, er at det citerede stod i bunden af vinduet og jeg "bare"
klippede resten væk. Der beklages.

Nogen der har de præcise tal?

Fra : Søren Steinmetz \(ar~

Dato : 21-09-01 08:47

"Thorbjoern Ravn Andersen" <ravn@thunderbear.dyndns.dk> skrev i en
meddelelse news:m266adjj9s.fsf@thunderbear.dyndns.dk...
> Nogen der har de præcise tal?

Så hut jeg vidsker har en ISA-bus en båndbredde på 4,77 MB/s, så der er lidt
vej til de max. 12,5MB på et 100Mbit net.
(husker jeg forkert, behøvier i ikke skyde mig kan godt selv

Hygge
Søren Steinmetz
paradis@reopos.dk
Holbæk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-09-01 09:56

On Fri, 21 Sep 2001 09:46:54 +0200, "Søren Steinmetz \(arb\)"
<steine@reopos.dk> wrote:

> Så hut jeg vidsker har en ISA-bus en båndbredde på 4,77 MB/s, så der er lidt
> vej til de max. 12,5MB på et 100Mbit net.

Som jeg husker det er max 8 MHz, og den er som bekendt 16 bit, så
vi får umiddelbart et teoretisk max throughput på 128 Mbps. Men
der kræves 2-3 tics per overførsel, og så er vi nede på noget der
ligner 50 Mbps.

I *praksis* skulle max overførselsrate være et sted omkring 20
Mbps.

-A

Fra : Søren Steinmetz \(ar~

Dato : 21-09-01 11:18

> [...]
> vi får umiddelbart et teoretisk max throughput på 128 Mbps. Men
> der kræves 2-3 tics per overførsel, og så er vi nede på noget der

DOH Søren, mon ikke jeg gik en generation for langt tilbage, til 8bit bussen

> I *praksis* skulle max overførselsrate være et sted omkring 20
> Mbps.

Så var mit bud ikke helt ved siden af, 4,77MB/s giver lige under 20Mbps.

Hygge
Søren Steinmetz
paradis@reopos.dk
Holbæk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-09-01 14:44

"Søren Steinmetz \(arb\)" <steine@reopos.dk> writes:

> Så var mit bud ikke helt ved siden af, 4,77MB/s giver lige under 20Mbps.

Uha, du har ikke en af de skarpe dage ?-)

4,77 MB * 1024^2 bytes/MB * 8 bits/byte ~= 40,0 Mbps

Skulle vi så lave regnestykket med 1 MB = 1.000.000 bytes (ingen
religionskrig her!), så bliver det:

4,77 MB * 8 bits/byte ~= 38,2 Mbps

--
Jacob - www.bunk.cc
You'll feel much better once you've given up hope.

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 23-09-01 00:21

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> "Søren Steinmetz \(arb\)" <steine@reopos.dk> writes:
> Uha, du har ikke en af de skarpe dage ?-)

Jah så skidt da, too much work, too little beer.
Og jeg er løbet tør for det sidste

Hygge nyd resten af weekenden dem der kan

Søren
Steinmetz