/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Nikon coolpix 5000
Fra : Soren 'Disky' Reinke


Dato : 20-09-01 10:16

Så kom Nikon igen med noget der ligner et rigtigt 'top of the
class' kamera
http://www.dpreview.com/news/0109/01091802nikoncp5000.asp

Jeg glæder mig til at læse deres normalt meget detaljerede tests.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish
Remove IHSYD from email address when replying by email



 
 
Johnny Christensen (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 20-09-01 10:37

Ja, den ser godt ud.
Men SVJV lider den af samme problem som alle andre digitale kameraer.
Den accepterer ikke "rigtige" vidvinkel linser. Sensoren kan ikke opfange
lysstråler der kommer fra en for skarp vinkel, da den i sin natur er bygget
flad.
Det vil sige at for undervands foto, har de stadig ikke helt det der skal
til endnu.

Jeg glæder mig _meget_ til når der bliver udviklet en med halvkugle formet
sensor.
Den bliver naturligvis SVINEDYR men alting falder jo med tiden.
Jeg har en kammerat der har et udemærket digital kamera i U/V hus og
redigerings - genskydelses processen er en fantastisk fed funktion.


JZC


"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse
news:Augq7.29$vI1.769696780@news.euroconnect.net...
> Så kom Nikon igen med noget der ligner et rigtigt 'top of the
> class' kamera
> http://www.dpreview.com/news/0109/01091802nikoncp5000.asp
>
> Jeg glæder mig til at læse deres normalt meget detaljerede tests.
>
> --
> With many Thanks
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
> http://www.disky-design.dk/fish
> Remove IHSYD from email address when replying by email
>
>



Soren 'Disky' Reinke (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Soren 'Disky' Reinke


Dato : 20-09-01 11:11


"Johnny Christensen" <johnchri@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:8Iiq7.1156$tm.35875@news000.worldonline.dk...
> Ja, den ser godt ud.
> Men SVJV lider den af samme problem som alle andre digitale
kameraer.
> Den accepterer ikke "rigtige" vidvinkel linser. Sensoren kan
ikke opfange
> lysstråler der kommer fra en for skarp vinkel, da den i sin
natur er bygget
> flad.
> Det vil sige at for undervands foto, har de stadig ikke helt
det der skal
> til endnu.
>
> Jeg glæder mig _meget_ til når der bliver udviklet en med
halvkugle formet
> sensor.
> Den bliver naturligvis SVINEDYR men alting falder jo med tiden.
> Jeg har en kammerat der har et udemærket digital kamera i U/V
hus og
> redigerings - genskydelses processen er en fantastisk fed
funktion.

Hmm, det med vidvinkel havde jeg egentligt aldrig tænkt på, men
det har du helt ret i.

Jeg gad godt at have et undervandshus til mit Nikon coolpix 990,
men det er meget dyrt, så det bliver ikke foreløbigt.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish
Remove IHSYD from email address when replying by email



Henrik Manley (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 20-09-01 12:43

>
> Jeg gad godt at have et undervandshus til mit Nikon coolpix 990,
> men det er meget dyrt, så det bliver ikke foreløbigt.
>
> --

Spørg pænt og måske kan du låne mit!

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk



Soren 'Disky' Reinke (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Soren 'Disky' Reinke


Dato : 20-09-01 13:49


"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
news:617711DE8FA6124F8DAA2DC424667726132DE2@www.bends.dk...
> >
> > Jeg gad godt at have et undervandshus til mit Nikon coolpix
990,
> > men det er meget dyrt, så det bliver ikke foreløbigt.
> >
> > --
>
> Spørg pænt og måske kan du låne mit!

Hvis du mener det alvorligt, så vil jeg meget gerne en gang til
sommer :))

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish
Remove IHSYD from email address when replying by email



Mads Madsen (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Mads Madsen


Dato : 20-09-01 12:30

> Den accepterer ikke "rigtige" vidvinkel linser. Sensoren kan ikke opfange
> lysstråler der kommer fra en for skarp vinkel, da den i sin natur er
bygget
> flad.
> Det vil sige at for undervands foto, har de stadig ikke helt det der skal
> til endnu.

Jeg bruger selv en 17 mm på min Canon D30 og mange af mine koleger bruger
helt ned til 14 mm på deres Kodak DCS/Nikon D1 kameraer, så jeg forstår ikke
helt problemet.
Jeg glæder mig til jeg bliver rig nok til at købe et undervandshus til det
uden at få dårlig samvittighed. Det sker desværre nok ikke i dette
århundrede, da huset koster omkring 20 k. ;-(

Med venlig hilsen

\\\///
(o o)
----ooO-(_)-Ooo----
Fotojournalist Mads Madsen

Mobiltlf. 21 93 82 50
E-mail: fotograf@madsmadsen.dk



Johnny Christensen (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 20-09-01 13:08

> Jeg bruger selv en 17 mm på min Canon D30 og mange af mine koleger bruger
> helt ned til 14 mm på deres Kodak DCS/Nikon D1 kameraer, så jeg forstår
ikke
> helt problemet.

Aha, jeg er bare blevet oplyst at digitalt opfanger lyset når strålen rammer
direkte derpå, når vinklen bliver for skarp vil chippen ikke registrere
noget.
Derfor er de amerikanske undervandsfotografer som jeg kender til (de lever
af / for deres billeder) ikke hoppet med på bølgen endnu.

Nu skriver du 17 og 14 mm.

Hvad er deres billede felt, hvor mange grader ?

> Jeg glæder mig til jeg bliver rig nok til at købe et undervandshus til det
> uden at få dårlig samvittighed. Det sker desværre nok ikke i dette
> århundrede, da huset koster omkring 20 k. ;-(

NIX, lig ikke under for den gamle traver. Dårlig samvittighed er noget som
triste, grå, kedelige mennesker har opfundet.
Hvis det _føles_ godt, så gør det igen !!


JZC





Mads Madsen (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Mads Madsen


Dato : 20-09-01 15:31

> Nu skriver du 17 og 14 mm.
>
> Hvad er deres billede felt, hvor mange grader ?

Jeg kender ikke lige den nøjagtige billedvinkel, men i forhold til
almindelige 35 mm filmkameraer (de film vi afleverer til fotohandleren
svarer en 17mm til omkring 24mm og en 14mm til omkring 20 mm. Årsagen til
den ændrede billedvinkel er at CMOS/CCD cellen er mindre end almindelig
24x36 format. Man ganger brændvidden med omkring 1,5.
Jeg ved godt at det ikke er en ekstrem vidvinkel til undervandsbrug, men
godt nok til mange ting. Jeg har ikke prøvet eller hørt om folk som bruger
mere ekstreme vidvinkler på disse kameraer, men det er mere fordi det ikke
har noget formål til vores brug (pressefoto)

> Hvis det _føles_ godt, så gør det igen !!

Jeg skal overveje det når jeg står med momspengene næste gang. Toldvæsnet
kan vel vente

Med venlig hilsen

\\\///
(o o)
----ooO-(_)-Ooo----
Fotojournalist Mads Madsen

Mobiltlf. 21 93 82 50
E-mail: fotograf@madsmadsen.dk



Jens Didriksen (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 20-09-01 18:42

> Hvis det _føles_ godt, så gør det igen !!

Vil det sige at jeg skal starte forfra på debatten omkring
klistermærker... ))

Didrik




Johnny Christensen (21-09-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 21-09-01 09:10

> Vil det sige at jeg skal starte forfra på debatten omkring
> klistermærker... ))


NEJ, NEJ og atter NEJ

Men køb endeligt et U/V kamera (hvorfor skulle man ellers dykke

JZC



Henrik Manley (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 20-09-01 12:48

>Men SVJV lider den af samme problem som alle andre digitale kameraer.
> Den accepterer ikke "rigtige" vidvinkel linser. Sensoren kan ikke opfange
> lysstråler der kommer fra en for skarp vinkel, da den i sin natur er
bygget
> flad.
> Det vil sige at for undervands foto, har de stadig ikke helt det der skal
> til endnu.
>
> Jeg glæder mig _meget_ til når der bliver udviklet en med halvkugle formet
> sensor.

Hvad er det for en sensor?

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk



Johnny Christensen (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 20-09-01 13:19

> Hvad er det for en sensor?
>
> --
> Henrik Manley
> m@nley.dk http://bends.dk


Snippe, snip

Absolut TYVSTJÅLET fra Cathy Church's hjemmeside under "latest developments"

Se www.cathychurch.com


Digital is on the way

Herb and I spent a wonderful four days at the Photo Trade Show in Orlando in
February. We saw some wonderful new digital camera systems. Unfortunately,
most of them either are not good for underwater, or do not have great
housings yet.

The Olympus 3030 and the upcoming 3040 do have a wonderful housing-the Light
and Motion Tetra housing. With this housing you can use a strobe such as the
Sea & Sea YS90, The new 3040 has three settings for contrast control. A
problem that we are having with digital underwater involves the reduced
ability of digital to handle high contrast scenes such as we get when using
a strong flash in dim underwater scenes. By setting it for lower contrast,
we should be able to get a better balance. We are testing the best ways to
shoot, assuming that you can do some image modification with your photo
program. By reducing the contrast, and increasing the brightness, the image
usually comes to life beautifully.

We are soon offering a digital class at the photo center. Don't jump into
digital for underwater until you understand the limitations. For example,
the CCD, the part of the camera that captures the light (the part that we
could call the electronic film) cannot capture light rays that strike from
an angle. Thus, if the CCD extends to the edges of where film would normally
be in a regular camera, it could not record the light. Since presently a CCD
cannot be made in a spherical shape to capture light rays straight on, then
the result is simple to use a CCD just to record the center of the photo
area. To make a long story short, digital cameras do not yet have the
ability to use wide angle lenses!

Until optical systems can be adjusted to make a wide image fit into a small
CCD, we are limited underwater to normal lenses. These are, of course, great
for fish, diver portrait, and many other subjects. But even the expensive
Nikon D1 cannot take a photo with a 90 degree lens angle.





Henrik Manley (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 20-09-01 16:42

Det er ikke for at være efter dig, men det har ikke noget at gøre med
billedevinklen, men med afstanden fra bageste element i linsen. Da de fleste
digitaler har fast objektiv med forsats linse har det ingen
betydning.(bortset fra at man aldrig får samme kvalitet med en forsats
linse)

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk




Johnny Christensen (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 20-09-01 17:09

Det vil sige at du har et kamera med ægte vidvinkel linse ?

Et med billede vinkel _større_ end 90 grader ?
D.v.s. at grunden til at David Doubl....en-eller-anden-foto-fisk og resten
af dem der _lever_ af at tage undervandsbilleder anvender gammeldags film
til deres opgaver er at de ikke har set "lyset" endnu (måske har deres ccd
bare ikke registreret det endnu).

Jeg vil læne mig opad de meldinger der kom fra Cathy Church og afvente den
sferiske ccd.

JZC



Henrik Manley (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 20-09-01 21:39

Prøv at læs mit svar. Der er stadigvæk lang tid til at de digitale kameraer
kommer op på siden af alm. film. Nikon coolpix 5000 har ca. 17 mb
billededata i et billede og en alm. 100 asa film har omkring 50-70 mb data
per billede.

Ja jeg har et kamera med ægte vidvinkel, men det er ikke digitalt.

Jeg har også et par bøger af Cathy Church som jo også mener at spejlerefleks
ikke dur pga. af man ikke kan lave linserne (vidvinkel) godt nok fordi der
skal være plads til spejlet. Ifølge hende er den eneste vidvinkel man kan
bruge den gamle model af 15 mm. til Nikonos.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk
UV-billeder http://bends.dk/galleri/galleri.htm

"Johnny Christensen" <johnchri@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:tsoq7.1175$t8.57535@news010.worldonline.dk...
> Det vil sige at du har et kamera med ægte vidvinkel linse ?
>
> Et med billede vinkel _større_ end 90 grader ?
> D.v.s. at grunden til at David Doubl....en-eller-anden-foto-fisk og resten
> af dem der _lever_ af at tage undervandsbilleder anvender gammeldags film
> til deres opgaver er at de ikke har set "lyset" endnu (måske har deres ccd
> bare ikke registreret det endnu).
>
> Jeg vil læne mig opad de meldinger der kom fra Cathy Church og afvente den
> sferiske ccd.
>
> JZC
>



Lars Stenholt Kirkeg~ (21-09-2001)
Kommentar
Fra : Lars Stenholt Kirkeg~


Dato : 21-09-01 01:21

>
> Jeg vil læne mig opad de meldinger der kom fra Cathy Church og afvente den
> sferiske ccd.
> JZC

Hmm... Johnny.
En skarp buet sferisk CCD ??
Har du nu været i O2-flasken igen ??

Jeg har du ikke rigtig overblik over om sølvkornene på et stykke plastik
overhældt med Cellouid skulle være bedre til at opfange lyset end overfladen
på en CMOS/CCD chip. Det er jo linsen der styrer vinklerne på lyset og
lysstråler er ikke noget som "kommer ind fra venstre".
Men jeg tvivler på at filmplanet - uanset om det er digitalt eller analogt -
nogensinde bliver buet !
Dine skarphedsplan (motivet og filmplanet) skal sgu altid være i vatter med
hinanden hvis du vil have et skarpt billede.

Selvom du tilsyneladende har oplysningen fra Cathy så... eehh... he øøhh...
Jeg tror sgu der er noget der ikke stemmer !? Ellers hørte jeg bare ikke
efter i de timer.
(sferisk... så taler man om linserne ! Ellers send lige et link der
forklarer mig det modsatte)


Men bortset fra det.
Så ser CoolPix 5000 ret spændende ud !
Efter en del år med flere digitalkameraer og mange tusinde digitale billeder
kan jeg roligt konkludere at selv om opløsningen på de fleste digikameraer
stadig halter lidt bagefter film, så er der masser af andre faktorer der
spiller ind.
Det mest oplagte er naturligvis at man springer scanningen let og elegant
over når man skyder digitalt. Man slipper for et led i forringelseskæden.
Og med de latterlige, fuldstændigt håbløst tåbelige legetøjs filmscannere de
fleste fotografer tror de kan bruge når de leger scannerførere (som er en
4,5 årig uddannelse) ja så vil jeg vove den påstand at det er en faktor som
gør 5000´erens output lige så skarpt/anvendeligt som 90% af nyhedsgruppens
uv. fotografers. (nu taler jeg naturligvis om grafisk brug og ikke Internet
publisering)

De næste faktorer er at man simpelthen bliver bedre af at fotografere
digitalt !
Ja man skulle ikke tro det, men ved at være i stand til at kunne se sine
billeder på LCD skærmen med det samme og dermed VALUERE MED DET SAMME og
ikke 1,5 uge efter når man har glemt hvad fanden man lavede, ja så bliver
man en bedre fotograf.
Valuering er jo lig med erfaringsopbygning, og man BURDE jo i teorien sidde
og kigge alle sine dumme dias igennem efter fremkaldelsen og
efterrationalisere... det burde man Johnny
Desuden er det "gratis" at skyde løs når først lortet er betalt, så alene
det gør at man godt kan få ondt i aftrækkerfinderen engang imellem.

En anden ting er at ganske få graders hældning af at kamera under vandet kan
ændre baggrunden totalt på grund af lysets brydning i vandet.
Min påstand er faktisk at det ikke er fysisk muligt at gå i vandet og
gentage et billede (eller efterligne det) som man tidligere har taget.
Der er for mange faktorer man ikke kan styre.
Men ved at kigge på LCD skærmen og lege lidt med lyset - kan man se slemme
fejl før man "gør" dem.
Altså ideen med at kunne se billedet før man har begået det, er jo ligesom
at få lov til at smage kagen før den er købt !

Naturligvis ikke at forstå sådan at digitalkameraer er perfekte ! (endnu)
Linserne er jo faktisk stadig det største problem.
Ligesom briller skal skæres godt - så er der meget stor forskel på en godt
skået linse og en dårlig.
Man kan faktisk tydelig se en linses skarphed ved forstørrelser og flere
(semiprofessionelle og opad) digitale kameraer har fakisk nået deres grænse
på grund af linsen og ikke chippen.

Og så er der lige det der med at man kun 0,5 % af gangene udnytter hele
filmens potentiale alligevel...
5000´erens opløsning er meget tæt på hvad en A4 side i trykopløsning er. Og
hvor tit er det lige at man skal bruge et billede i den opløsning ?

Og så er det forresten meget let at gå ind til fotohandleren med en cd med
sine billeder og på lavet kopier på rigtig fotopapir der holder lige så godt
som alt andet rigtig fotopapir nu engang gør det. (stop tåbelige inkjet
prints og giv en 10´er for noget der kan bruges)

Altså:
Min påstand er at ved at skyde digitalt har man langt flere "flottere"
billeder, end ellers.
Alene det må være grund nok - nu da CMOS/CCD chippene er så tæt på film.


Og Nikonos V´eren er stoppet i produktion Johnny
Hvad er der så ved noget mere... ??

Så jeg tror sgu jeg springer på den 5000´er der !
(i hvert fald hvis jeg kan finde et godt hus til det... Er der nogen der har
set et ?
Så ser jeg gerne et link!)

Lars



Mads Madsen (21-09-2001)
Kommentar
Fra : Mads Madsen


Dato : 21-09-01 08:23

> Hmm... Johnny.
> En skarp buet sferisk CCD ??
> Har du nu været i O2-flasken igen ??

> Dine skarphedsplan (motivet og filmplanet) skal sgu altid være i vatter
med
> hinanden hvis du vil have et skarpt billede.

Det ville faktisk være ideelt. Uddover at løse problemet med lysvinklen i
forhold til CMOS/CCD'en ville det blive meget billigere og lettere at
producere gode objektiver som tegner skarpt og lyser ordentligt ud i
hjørnerne af billedet. Objektiverne skal selvfølgelig være lavet til et
krumt filmplan, men ville så tegne langt skarpere, da alle lysstrålerne
ville ramme filmplanet vinkelret.

> Men bortset fra det.
> Så ser CoolPix 5000 ret spændende ud !
> Efter en del år med flere digitalkameraer og mange tusinde digitale
billeder
> kan jeg roligt konkludere at selv om opløsningen på de fleste digikameraer
> stadig halter lidt bagefter film, så er der masser af andre faktorer der
> spiller ind.
> Det mest oplagte er naturligvis at man springer scanningen let og elegant
> over når man skyder digitalt. Man slipper for et led i forringelseskæden.
> Og med de latterlige, fuldstændigt håbløst tåbelige legetøjs filmscannere
de
> fleste fotografer tror de kan bruge når de leger scannerførere (som er en
> 4,5 årig uddannelse) ja så vil jeg vove den påstand at det er en faktor
som
> gør 5000´erens output lige så skarpt/anvendeligt som 90% af nyhedsgruppens
> uv. fotografers. (nu taler jeg naturligvis om grafisk brug og ikke
Internet
> publisering)

Enig, en ordentlig scanner koster mange penge (over 50 k), men de fleste
uv-fotografer skyder dias og man kan få lavet prof-scanninger ude i byen for
et par hundrede kroner per stk, hvis man skal en tryksag.

> De næste faktorer er at man simpelthen bliver bedre af at fotografere
> digitalt !
> Ja man skulle ikke tro det, men ved at være i stand til at kunne se sine
> billeder på LCD skærmen med det samme og dermed VALUERE MED DET SAMME og
> ikke 1,5 uge efter når man har glemt hvad fanden man lavede, ja så bliver
> man en bedre fotograf.

Både og. Faren er også at man bruger for lang tid på at glo på sin dumme
lille skærm i stedet for at udnytte tiden til at gennemfotografere det motiv
man har lige foran sig. Man kan få en tendens til at sige "nu har jeg noget
der er godt nok" i stedet for at blive ved med at fotografere, fordi man
ikke ved hvad man har. Det er ofte de "løse" skud, som man tager til sidst
når man er løbet tør for ideer, som viser sig at være gode.

> Naturligvis ikke at forstå sådan at digitalkameraer er perfekte ! (endnu)
> Linserne er jo faktisk stadig det største problem.
> Ligesom briller skal skæres godt - så er der meget stor forskel på en godt
> skået linse og en dårlig.
> Man kan faktisk tydelig se en linses skarphed ved forstørrelser og flere
> (semiprofessionelle og opad) digitale kameraer har fakisk nået deres
grænse
> på grund af linsen og ikke chippen.

Sådan er det med alle kameraer. Det er objektivet der tager billedet. Alt
for mange fokuserer på hvad kameraet "kan", når det eneste et kamera i
virkeligheden skal er at holde filmen/CCD'en for objektivet. Brug mindst 4/5
dele af pengene på noget ordentligt glas.

> Og så er der lige det der med at man kun 0,5 % af gangene udnytter hele
> filmens potentiale alligevel...

Hmm. Så udnytter du vel heller ikke CCD'ens potentiale. Det er endnu
vigtigere ved digifoto end med film at man fylder rammen ud. Man mister
simpelthen for meget kvalitet ved at beskære.

Men hele den her diskussion er vist ved at løbe over i dk.fritid.foto

Med venlig hilsen

\\\///
(o o)
----ooO-(_)-Ooo----
Fotojournalist Mads Madsen

Mobiltlf. 21 93 82 50
E-mail: fotograf@madsmadsen.dk



Johnny Christensen (21-09-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 21-09-01 09:14

> Og Nikonos V´eren er stoppet i produktion Johnny
> Hvad er der så ved noget mere... ??


AAAAAAAARGH, hulk, snøft.......... siden hvornår ??


JZC



Jørgen Egballe (21-09-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Egballe


Dato : 21-09-01 09:57

http://www.nikon-image.com/eng/news_release/2001/nikonos-v.htm

Jørgen

"Johnny Christensen" <johnchri@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:CACq7.1225$sE.46696@news000.worldonline.dk...
> > Og Nikonos V´eren er stoppet i produktion Johnny
> > Hvad er der så ved noget mere... ??
>
>
> AAAAAAAARGH, hulk, snøft.......... siden hvornår ??
>
>
> JZC
>
>



Johnny Christensen (21-09-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 21-09-01 10:13


"Jørgen Egballe" <egballe@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3bab0174$0$258$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> http://www.nikon-image.com/eng/news_release/2001/nikonos-v.htm
>
> Jørgen
>



For S......... Sku'da også, sikken noget BEEEEEEEP

Hvem skal så overtage markedet for pro
kvalitet's-muligheder-men-uden-at-måtte-begå-bankrøveri-for-at-få-råd-til-lo
rtet ?

JZC



Johnny Christensen (21-09-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 21-09-01 10:08

Ja, ja, jeg er da også TOTALT hooked på ideén.
Men vil dog gerne vente lidt til der er en mulighed for at få noget der
giver bedre eller samme kvalitet vidvinkel billeder end det jeg har nu.
Ellers vil det (for mit vedkommende) være et skift bare for at have noget at
blære sig med og det ser jeg ingen formål i.

Personligt kan jeg se at 28, 20 og 15mm linserne bare ligger og samler støv
i kufferten, jeg bruger stort set kun 12mm. _Den_ billedevinkel er alså
stadig ikke opnåelig med digital kameraerne.
At vragdykke med en medium vidvinkel linse er som at se pornofilm, udemærket
men ikke _helt_ så sjovt som at deltage.

JZC




> Men bortset fra det.
> Så ser CoolPix 5000 ret spændende ud !
> Efter en del år med flere digitalkameraer og mange tusinde digitale
billeder
> kan jeg roligt konkludere at selv om opløsningen på de fleste digikameraer
> stadig halter lidt bagefter film, så er der masser af andre faktorer der
> spiller ind.
> Det mest oplagte er naturligvis at man springer scanningen let og elegant
> over når man skyder digitalt. Man slipper for et led i forringelseskæden.
> Og med de latterlige, fuldstændigt håbløst tåbelige legetøjs filmscannere
de
> fleste fotografer tror de kan bruge når de leger scannerførere (som er en
> 4,5 årig uddannelse) ja så vil jeg vove den påstand at det er en faktor
som
> gør 5000´erens output lige så skarpt/anvendeligt som 90% af nyhedsgruppens
> uv. fotografers. (nu taler jeg naturligvis om grafisk brug og ikke
Internet
> publisering)
>
> De næste faktorer er at man simpelthen bliver bedre af at fotografere
> digitalt !
> Ja man skulle ikke tro det, men ved at være i stand til at kunne se sine
> billeder på LCD skærmen med det samme og dermed VALUERE MED DET SAMME og
> ikke 1,5 uge efter når man har glemt hvad fanden man lavede, ja så bliver
> man en bedre fotograf.
> Valuering er jo lig med erfaringsopbygning, og man BURDE jo i teorien
sidde
> og kigge alle sine dumme dias igennem efter fremkaldelsen og
> efterrationalisere... det burde man Johnny
> Desuden er det "gratis" at skyde løs når først lortet er betalt, så alene
> det gør at man godt kan få ondt i aftrækkerfinderen engang imellem.
>
> En anden ting er at ganske få graders hældning af at kamera under vandet
kan
> ændre baggrunden totalt på grund af lysets brydning i vandet.
> Min påstand er faktisk at det ikke er fysisk muligt at gå i vandet og
> gentage et billede (eller efterligne det) som man tidligere har taget.
> Der er for mange faktorer man ikke kan styre.
> Men ved at kigge på LCD skærmen og lege lidt med lyset - kan man se slemme
> fejl før man "gør" dem.
> Altså ideen med at kunne se billedet før man har begået det, er jo ligesom
> at få lov til at smage kagen før den er købt !
>
> Naturligvis ikke at forstå sådan at digitalkameraer er perfekte ! (endnu)
> Linserne er jo faktisk stadig det største problem.
> Ligesom briller skal skæres godt - så er der meget stor forskel på en godt
> skået linse og en dårlig.
> Man kan faktisk tydelig se en linses skarphed ved forstørrelser og flere
> (semiprofessionelle og opad) digitale kameraer har fakisk nået deres
grænse
> på grund af linsen og ikke chippen.
>
> Og så er der lige det der med at man kun 0,5 % af gangene udnytter hele
> filmens potentiale alligevel...
> 5000´erens opløsning er meget tæt på hvad en A4 side i trykopløsning er.
Og
> hvor tit er det lige at man skal bruge et billede i den opløsning ?
>
> Og så er det forresten meget let at gå ind til fotohandleren med en cd med
> sine billeder og på lavet kopier på rigtig fotopapir der holder lige så
godt
> som alt andet rigtig fotopapir nu engang gør det. (stop tåbelige inkjet
> prints og giv en 10´er for noget der kan bruges)
>
> Altså:
> Min påstand er at ved at skyde digitalt har man langt flere "flottere"
> billeder, end ellers.
> Alene det må være grund nok - nu da CMOS/CCD chippene er så tæt på film.




Lars Stenholt Kirkeg~ (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Lars Stenholt Kirkeg~


Dato : 24-09-01 20:11

> At vragdykke med en medium vidvinkel linse er som at se pornofilm,
udemærket
> men ikke _helt_ så sjovt som at deltage.
>
> JZC


??
Har du prøvet dit svin ?
Nå men så må jeg jo se om jeg får råd til noget elektronofiseret happengut
som jeg kan blære mig med over for dig.
Det kunne i det mindste være sjovt at eksperimentere.

------------

Til Mads:
Da jeg nævnte at man sjældent udnyttede filmens potentiale, mente jeg at man
sjældent blæser et 24x36 op i hardcore størrelse, men ofte kun får
publiseret max. A4 i 300 dpi (ex. en forside i et magasin)
Men med den opløsning Nikon´en har kan man med lethed lave en flot billede
til tryk på over en A5 side til tryk.... og sikkert mere da en CCD som
udgangspunkt er skarpere end "tilsvarende" filmopløsning (hvis man anslog at
man kunne sammenligne). (på film ligger sølvkornene rodet rundt i
cellouidmassen - på en CCD er de struktureret i et koordinat system)

Jeg er enig med dig i at denne diskussion bør fortsættes på fotosiden og at
man skal købe noget ordentligt glas.
Min pointe var bare at det ikke nytter noget hvis ikke de andre
forudsætninger er iorden.
(fx. at man ikke er en særlig sikker uv. fotograf)
DET kan digitalkameraet hjælpe på.

- Men jeg må jo bevise det ved at lade Johnny prøve (Vi ses på side 9 i
DYK ved siden af dykkerpigen og Johnny
Du hører nærmere hvis jeg får råd.

Lars





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408866
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste