USB Båndbredde
Fra : Peter

Dato : 19-09-01 12:54

Jeg har købt et USB webkamera som giver mig problemer.

Jeg er tilsluttet nettet med USB ADSL-modem, og når jeg starter kameraet op,
får jeg meddelsen "Båndbredde for USB-controller overskredet". Her klikker
jeg ja for hjælp, men *hjælpen* består i en oversigt over USB-enheder (mit
modem) og at kameraet skal bruge 70%

I enhedshåndteringen er 15% reserveret af systemet og 78% af modemmet,-
altså 163%! Hvilket nok er årsagen til at jeg ikke har fået registreret
begge enheder. Er det muligt at skære ned på den tildelte båndbredde til
modem og/eller kamera og hvilke konsekvenser vil det have ?

Peter

Fra : DeepBlur

Dato : 19-09-01 15:18

Hej..
Jeg har lige undersøgt mit eget Webcam... Prøv følgende, hvis altså har
muligheden...

1) gå ind i kontrol panel.
2) Vælg "Multimedia"
3) Tryk på flappen "Devices" / "Enheder"
4) Ekspander "Video capture devices" (Tryk på "+")
5) Tryk på "USB Camera"
6) Tryk på "Egenskaber"
7) Tryk på "Settings"

Du skulle nu få et billede hvor du kan indstille båndbrede/bandwidth for USB
kamera... Eller det vil sige, sådan virker det hos mig..

Mhv. DeepBlur

Ps. Skriv lige og fortæl, hvordan det gik ..

Fra : Peter

Dato : 19-09-01 18:58

Hej DeepBlur,
desværre "settings" er tonet ud, så jeg må søge videre ....
det der undre mig er at hver af de 2 enheder bruger ca. 70% hver, er modem
og kamera meget krævende for hvad skal man ellers have 4 stik for ?

men tak for forslaget
Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-09-01 21:36

On Wed, 19 Sep 2001 19:57:47 +0200,
> [...]
> det der undre mig er at hver af de 2 enheder bruger ca. 70% hver, er modem
> og kamera meget krævende for hvad skal man ellers have 4 stik for ?

mus / joystik / tastatur bruger ikke ret meget.

USB kan klare 4Mbit, og max for ADSL er 2 Mbit ned, 0.5 Mbit op
= 2.5 Mbit. 2.5/4 = 62.5%

Et billede i 320 x 240 i 16 s/h toner fylder 1.2 Mbit.

USB er ikke, og har aldrig været beregnet til Scanner, Kamera etc.
Det er hvad man har FireWire til.

Og netkort er hvad der skal bruges til Internet.

Fra : Peter

Dato : 20-09-01 12:01

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er hvad man har FireWire til.
>
> Og netkort er hvad der skal bruges til Internet.
Hej Povl,
tak for en god gennemgang!
Nu kører jeg kun 256 ned og 128 op, så der skulle være rigelig plads til at
koble et kamera på,
men mit problem er at når softwaren til kameraet startes, får jeg meldingen
"Der er ikke tilsktrækkelig båndbredde i controlleren til SightCAM PC-100.
Vil du have hjælp til at løse dette problem ?" Her vælger jeg JA, og får en
boks op, der fortæller at SightCAM kræver 70% samt en liste der viser
Reserveret af systemet 15% og USB Modem 78%.

I enhedshåndteringen Generel USB-hub vises begge enheder under fanen
strømforsyning, medens der under punktet Intel 82801AB USB universel
værtscontroller under fanen avanceret Reserveret af systemet 15% og USB
modem 78%.

Det jeg ikke forstår er, at jeg ikke kan ændre båndbredden for modemmet
til fx ca.10-15% ) så der bliver plads til kameraet ?

PC'en er en 2 år gammel Compaq.

På forhånd tak og med venlig hilsen
Peter

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 20-09-01 20:03

On Thu, 20 Sep 2001 13:00:35 +0200, "Peter" <peter_dahl@mail.tele.dk>
wrote:

>Det jeg ikke forstår er, at jeg ikke kan ændre båndbredden for modemmet
> til fx ca.10-15% ) så der bliver plads til kameraet ?
>
>PC'en er en 2 år gammel Compaq.

Havde nøjagtigt det samme probem på mit spritnye A7A266 og jeg kunne
ikke konfigurere mig ud af det.Kørte en dualboot system med WinME og
Win2K.

Jeg løste ved at ofre 200 dask på et PCI USB kort med 4 porte.

Det løste problemet, jeg tror at kan have noget at gøre med at der er
rigeligt med båndbredde på PCI bussen mens den båndbredde der er på de
indbygge USB stik i bundkortet er for lav til at trække flere krævende
enheder på en gang.

Jeg har nu et USB ADSL modem 1024/256, scanner, printer og 2 ports
hub hvorpå der er mus og joystik, der er ikke båndbredde problemer
mere.