VB : left() - Delphi : ???
Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 18-09-01 18:16

Hejsa

Jeg skal ind og kigge på en værdi i en streng... I Visuel Basic ville jeg
bare have sagt noget med Left(strvariblen,5) - Hvor '5' er det nummer som
den værdi den skal trække ud af strengen... Øh... Eksempel :

strvariablen = 'Skolecykel'

Så ville den returnere et 'e'...

Men hvordan gøres det i delphi? Jeg har kigget på strLeft(), men den synes
jeg ikke jeg kan få til at virke - og TrimLeft/Right kan vist bruges - men
så skal man kombinere dem... Findes der ikke en kommando som tilsvarer VB's
'Left()' og 'Right()' kommando?

// Søren

Fra : Ingolf

Dato : 18-09-01 19:24

Copy('Skolecykel',5,1)='e'

function Copy(S: string; Index, Count: Integer): string;

Venligst
Ingolf

Fra : Ingolf

Dato : 18-09-01 19:26

var
st : string;
begin
st:='Skolecykel'
end;

Så er St[5]='e'

Venligst
Ingolf

Fra : R. A. Larsen

Dato : 18-09-01 21:55

> [...]
> bare have sagt noget med Left(strvariblen,5) - Hvor '5' er det nummer som
> den værdi den skal trække ud af strengen... Øh... Eksempel :

En streng i Pascal er defineret som en "array[0..X] of char". Det 0'te tegn er
længden, og det bruges internt til at angive længden af strengen.

For at få det femte tegn i "strvariablen", skal du altså bare bruge
"strvariablen[5]". Det kan også skrives som "Copy(strvariablen, 5, 1)". Den
sidste variant er bedst, hvis du skal bruge flere tegn, fx. returnerer
"Copy(strvariablen, 3, 3)" 'ole'.

Hvis du skal bruge det femte-sidste tegn, skal du skrive
"strvariablen[Length(strvariablen)-4]" (bemærk _4_).

Se i hjælpen under Copy() og Length().

MVH, René
--
Using Virtual Access
http://www.vamail.com

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 18-09-01 22:22

> [...]
> jeg bare have sagt noget med Left(strvariblen,5) - Hvor '5' er det
> nummer som den værdi den skal trække ud af strengen... Øh...

Hej Søren

I VB ville Left("Skolecykel",5) give "Skole", da left udtager de X første
karakterer fra strenge. I dit tilfælde skulle du sikkert have brugt
Mid("Skolecykel",5,1) i stedet for .

--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Ingolf

Dato : 19-09-01 18:58

Hvis du er i tvivl om brugen af Copy, så stil curseren på ordet Copy i
editoren, og tryk F1.. Delphi har en meget god hjælp.

Hvis du f. eks laver en label på din form, så prøv at skrive ordet i
editoren "label1." vent lidt... og der fremkommer en komplet liste over
mulige operationer til dette object