900 Mhz vs. 1400 Mhz = ??
Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 18-09-01 00:13

Har lige "opgraderet" fra en 900 Mhz T-bird 200 fsb til en 1400 Mhz 266 fsb
T-bird. Jeg havde dog ikke regnet med at opgraderingen ville give så lidt
afkast.
Min maskine starter ikke hurtigere op.
United Devices kører ikke spor hurtigere.
Seti-home kører ej hellere hurtigere.
Unreal Turnament kører knap 10 fps hurtigere.

Diverse test programmer kan sagtens måle opgraderingen, men til dagligt
bemærker jeg den ikke.

Hvor gemmer Windows de ekstra 500 Mhz ??

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : DWM

Dato : 18-09-01 01:23

"Rasmus A. Nielsen." <rasmus@@bbservice.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> United Devices kører ikke spor hurtigere.
> Seti-home kører ej hellere hurtigere.
> Unreal Turnament kører knap 10 fps hurtigere.

Med hensym til UT kunne det jo have noget at gøre med hvilket
grafikkort du har.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-09-01 06:56

> Hvor gemmer Windows de ekstra 500 Mhz ??

Nu er der jo andet og mere i en PC end processoren - mon ikke der er andre
flaskehalse som gør sig gældende ? - under opstart f. eks er det jo
stadigvæk harddisken det hele hænger på.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Karsten Vinding

Dato : 18-09-01 07:03

"Rasmus A. Nielsen." wrote:

> [...]
> T-bird. Jeg havde dog ikke regnet med at opgraderingen ville give så lidt

Mest begrænset af din HD's hastighed, og dens tilstand (rodethed).

> United Devices kører ikke spor hurtigere.

Mon ikke den gør det alligevel. Programmet er jo også afhængig af hvor
optimalt dit system i øvrigt er sat op.

> Seti-home kører ej hellere hurtigere.

Seti@home er utroligt hukommelses tung. For rigtigt at booste dette
program skal du arbejde med at optimere dine hukommelses settings. Der
kan sagtens hentes 10-20% på den måde.

> Unreal Turnament kører knap 10 fps hurtigere.

Kan ligesåvel være begrænset af dit grafikkort.

> Diverse test programmer kan sagtens måle opgraderingen, men til dagligt
> bemærker jeg den ikke.

Hvad havde du forventet? Til dagligt brug (surfing, Words/Excel o.s.v.)
kan jeg knap mærke forskel på på min brors 300MHz PC, og min egen 936Mhz
PC (det kan jeg godt men ikke noget der betyder det store for
effektiviteten). Hvis jeg starter spil og andre tunge ting (som film/MP3
encoding) op, er det en helt anden sag.

> Hvor gemmer Windows de ekstra 500 Mhz ??

Tja, de er der vel nok.

Du har husket at ændre din hukommelsesbus fra 100Mhz til 133MHz? ellers
vil din 1400MHz CPU jo kun køre 10,5x100, hvilket jo kun giver 1050MHz.

Det går jeg ud fra at du har, siden du dog kan måle nogen forskelle og
dermed nok også har fået vist frekvensen mange gange.

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Vil du hjælpe med at søge efter en kur for kræft? Så kig ind på:
"http://www.ud.com", og tilmeld dig United Devices projektet.

Fra : *Tweak*

Dato : 18-09-01 08:01

"Rasmus A. Nielsen." <rasmus@@bbservice.dk> wrote in message
> [...]
> bemærker jeg den ikke.
>
> Hvor gemmer Windows de ekstra 500 Mhz ??
Istedet fro 10,5 * 133 prøv at sætte den til 10 * 140. Det er på FSB(Front
Side Bus) der virkelig sker noget.

--
*Tweak*

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 19-09-01 00:28

"*Tweak*" <jbj15maj@hotmail.com1> skrev:

> Istedet fro 10,5 * 133 prøv at sætte den til 10 * 140.
> Det er på FSB(Front
> Side Bus) der virkelig sker noget.

Jeg vil da lige give det et forsøg, men jeg tvivler på at det giver noget
særligt.
Jeg ville somend heller ikke beklage mig i dette indlæg, jeg ville bare gøre
andre 900 Mhz T-bird ejere opmærksomme på at det IKKE betaler sig at
opgradere til en 1400 Mhz 266 fsb CPU fra en 900 Mhz 200 fsb CPU.

Jeg ved godt at det er mine IDE 100 harddiske som begrænser opstarten - Win
2k gør det nu heller ikke bedre.
Jeg ved godt at det er mit ATI Radeon 32 MB DDR grafikkort som begrænser
forbedrelsen i UT til 10 fps - faktisk var jeg overrasket over forbedringen
på 10 fps.

Jeg håber så på at min CPU opgradering giver lidt mere afkast, når jeg
engang for anskaffet mig det nye ATI Radeon 8500 AIW grafikkort.

PT. ser det faktisk ud som om United Devices kører noget langsommere, det er
da for mig en uforklarlig gåde; den har nu brugt over 4,5 time på én pakke
?!

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : *Tweak*

Dato : 19-09-01 07:48

> PT. ser det faktisk ud som om United Devices kører noget langsommere, det
er
> da for mig en uforklarlig gåde; den har nu brugt over 4,5 time på én pakke
Øh en opgave?
Har brugt over 80 timer på en så abre klø på.

--
*Tweak*
icq: 131528069

Fra : Karsten Vinding

Dato : 19-09-01 15:31

"Rasmus A. Nielsen." wrote:

> PT. ser det faktisk ud som om United Devices kører noget langsommere, det er
> da for mig en uforklarlig gåde; den har nu brugt over 4,5 time på én pakke
> ?!

Du kan ikke sammenligne de enkelte pakker. Nogle tager kort tid at
bearbejde andre tager lang tid.

Det kommer i høj grad an på hvor mange "conformers" programmet finder.
Normalt tager en blok 4-6 timer på min Athlon Classic 936, men jeg har
da oplevet blokke der tog over et døgn.

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 19-09-01 18:08

"Karsten Vinding" <karsten@vinding.adsl.dk> skrev:

> Du kan ikke sammenligne de enkelte pakker. Nogle
> tager kort tid at bearbejde andre tager lang tid.

Det har du også helt ret i, det kan være at man for vanskeligere pakker når
man har en stor kraftig PC ?
Den første pakke min gamle 900 'lavede' tog under 2 timer at gennemføre.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Karsten Vinding

Dato : 20-09-01 06:36

"Rasmus A. Nielsen." wrote:

> Det har du også helt ret i, det kan være at man for vanskeligere pakker når
> man har en stor kraftig PC ?
> Den første pakke min gamle 900 'lavede' tog under 2 timer at gennemføre.

Jeg mener ikke UD sender forskellige pakker ud til at folk alt efter
deres CPU kraft. Jeg ved at de for nogen tid siden ændrede
pakkestørrelserne, så hver pakke skulle tage længere tid at beregne,
mend et er noget andet.

Jeg har også oplevet pakker der tog under 2 timer på min maskine, men
også pakker der sneg sig op over et døgn (en sjældenhed!).

Fra : Søren Kramer

Dato : 19-09-01 16:17

he-he
Du er jo også parat til at skifte computer oftere end vi andre skifter
underbukser.
Jeg går ud fra, at du egentligt ikke er overrasket. De 10 Fps i UT, er sgu
meget fint,- det var alligevel utroligt på så gammelt et spil. Men det er
klart at det først er med det nye gfx kort at du kan mærke det.
Hvordan tror du det vil føles at købe en p4 til 10000 i stedet for denne
opgradering til 1000 kr ?
Der er jo i praksis fandme ingen forskel.
Jeg har tænkt på en seagate 15000 rpm hd :)
Men hastigheden er også betalt her.
MVH
Søren

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 19-09-01 18:39

"Søren Kramer" <krumme@stofanet.dk> skrev:

> Du er jo også parat til at skifte computer oftere
> end vi andre skifter underbukser.

Så ville jeg nødigt skulle vaske dine underhylere.
Okay, jeg har da kun skiftet CPU 3 gnage på et år, det er vel ikke så galt ?

> Jeg går ud fra, at du egentligt ikke er overrasket.

Både og, jeg havde da håbet på at UT ville køre 40% hurtigere.
Men efter at have arbejdet med min Fars 400 Mhz P2, så kører min AMD 1400
Mhz sgu 1000 gange hurtigere.

> Hvordan tror du det vil føles at købe en p4 til 10000
> i stedet for denne opgradering til 1000 kr ?

Jeg tror ikke der vil være ret megen forskel ud over at jeg ville kunne
bruge mit gamle Asus SCSI-kort igen og jeg vil kunne opgradere firmware på
min Plextor brænder uden at skulle afinstallere VIA's IDE drivere.
Okay, CPU'en vil også kunne køre uden køler og udvikle mindre varme med et
køleprofil på.

> Jeg har tænkt på en seagate 15000 rpm hd :)

Der har jeg tænkt mig at gå den anden vej af støjmæssige hensyn. Jeg kunne
godt finde på at købe et par af de nye 5400 rpm 160 GB Maxtor HD'er.
Jeg har sænket støj niveauet på mine IBM diske med IBM's program og jeg har
uden nævneværdig held forsøgt at hænge dem op i bukse-elastikker, men de
støjer stadigvæk mere som jeg kan acceptere.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Søren Kramer

Dato : 20-09-01 09:04

> Okay, jeg har da kun skiftet CPU 3 gnage på et år, det er vel ikke så galt
?
Nej det er helt normalt, -
når man er miljøskadet.

> Både og, jeg havde da håbet på at UT ville køre 40% hurtigere.
Jammen, først med det nye gfx kort.

> Men efter at have arbejdet med min Fars 400 Mhz P2, så kører min AMD 1400
Jeg det er til at mærke, men ofte er det hele systemets sammensætning.

> Jeg tror ikke der vil være ret megen forskel ud over at jeg ville kunne
> bruge mit gamle Asus SCSI-kort
Ja. Det er jo sikkert vias skyld. Hvad er problemet, er du sikker på, at det
er hw relateret ?

> Okay, CPU'en vil også kunne køre uden køler og udvikle mindre varme med et
> køleprofil på.
P4 udvikler mere varme ?

> uden nævneværdig held forsøgt at hænge dem op i bukse-elastikker, men de
> støjer stadigvæk mere som jeg kan acceptere.
OK. Her er fidusen. Køt et silent drive til 289 kr hos www.shg.dk (et slags
hylster)
Jeg har det og det virker mindst 10 db, det kan høres.
Eller hva med de nye seagete baracuda 4, de er de hurtigste 7200 ide nu, og
samtidig noget af det mest lydløse. Se www.tomshardware.com

MVH
Søren