P4 sokkel 478 kontra Athlon
Fra : mf

Dato : 17-09-01 21:38

Vil lige høre jeres råd - og lad nu være med at starte en religionskrig
;

Jeg har valget mellem en Athlon 1400 på et A7V133 fra Asus eller en P4 s478
på et P4B fra Asus - ca. samme pris +-400kr. (AMD billigst). Maskinen er
fortrinsvis game-PC, og er monteret med Geforce3.

Hvad vælger man ? Ting der falder mig ind: Athlon bliver f*** varm, Intel
er langsommere(?) til spil, men mere stabil platform (?), intel er mere
fremtidssikret (?)......

Nogen der kan skubbe mig i den 'rigtige' retning tak !!

Claus

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-09-01 00:04

On Mon, 17 Sep 2001 22:37:38 +0200, mf wrote:

> [...]
>fortrinsvis game-PC, og er monteret med Geforce3.
>
>Hvad vælger man ? Ting der falder mig ind:

Når en processor pisker afsted og bliver synkroniseret 1,6 mia
gange i sekundet bliver den lidt småvarm...uanset om fabrikanten
heller AMD eller Intel.....IMO er varmeproblemerne hos AMD et
overstået kapitel.

>Intel er langsommere(?) til spil,
Det kommer an på om spillet har SSE2 understøttelse...

>men mere stabil platform (?),

Nope!
De problemer der er, er chipset og/eller strømforsynings
og/eller bundkort relaterede!

>intel er mere fremtidssikret (?)......

Nope!
De er stort set begge lige usikre!

>Nogen der kan skubbe mig i den 'rigtige' retning tak !!

Jeg er selv hoppet på en AMD Duron-baseret løsning, og må sige
at jeg ikke har fortrudt det så meget som et sekund!
Den lavere pris som et AMD-baseret system har, gør at man kan
diregere lidt ekstra penge over på noget andet...fx lidt ekstra
hukommelse...

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Never let your morals get in the way of doing the right thing.

Fra : DarkJedi

Dato : 18-09-01 06:13

> [...]
>gange i sekundet bliver den lidt småvarm...uanset om fabrikanten
>heller AMD eller Intel.....IMO er varmeproblemerne hos AMD et

Nope - troede jeg også, men hvis det sker at ens køler sidder forkert i,
eller sætter sig løs falder helvede fra hinanden - prøv at se på
http://www.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/index.html - hvor både palomino
og den gamle 1400 mhz smelter sammen med over 300 grader i løbet af få
sekunder, hvorimod Intels (både den oldgamle PIII og P4) klarer den godt...

- men jeg ville alligevel vælge en AMD (måske lige vente til midt i oktober
og se hvordan deres nye 64 bit processor klarer sig, da den skulle ligge i
samme prislag som den nuværende TB)

--
DarkJedi / darkjedi@cyberimage.dk

\\ -- Let's work together to get Hash-Functions legal
\\ for medical purposes only!

Fra : Søren Kramer

Dato : 18-09-01 09:30

> Nope - troede jeg også, men hvis det sker at ens køler sidder forkert i,
> eller sætter sig løs falder helvede fra hinanden - prøv at se på
Jeg synes at det er noget vrøvl. En processor skal sgu ikke laves til at
køre uden køler. Problemet med P4 er jo, at den hurtigere skruer ned for
hastigheden, hvor mp athlon skruer ned "gradvist", og dermed bevarer
ydelsen.

MVH
Søren

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-09-01 15:16

On Tue, 18 Sep 2001 07:13:16 +0200, DarkJedi wrote:

> [...]
>sekunder, hvorimod Intels (både den oldgamle PIII og P4) klarer den godt...

Er det et processor-problem hvis man ikke kan finde ud af at
påmontere sin køler ???
I think not!

>- men jeg ville alligevel vælge en AMD (måske lige vente til midt i oktober
>og se hvordan deres nye 64 bit processor klarer sig, da den skulle ligge i
>samme prislag som den nuværende TB)

Men...der er så det at bundkortene ikke vil være til at betale!
Ligeledes vil der først blive rampemuligheder for udviklerne i
november dvs at der nok først kommer konfigurationer til næste
år! Men det vil angiveligt få en indflydelse på priserne på
32-bit processorene.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
My opinions may have changed, but not the fact that I am right.

Fra : Søren Kramer

Dato : 18-09-01 09:33

> Hvad vælger man ? Ting der falder mig ind: Athlon bliver f*** varm,
Ja. Men en P4 udvikler mere varme!

Intel
> er langsommere(?) til spil,
Marginalt i nogle er den hurtigere. Men langsom til tunge beregninger.

>men mere stabil platform (?),
Relaterer sig ikke til cpu, men til strømforsyning og bundkortskvalitet.

intel er mere
> fremtidssikret (?)......
Pølsesnak. Ingen cpu har nogen sinde være fremtidssikret. Køb en
cpu/computer der er hurtig nu.

MVH
Søren

Fra : Wizeguy

Dato : 18-09-01 10:07

"mf" <claus@kjerkegaard.dk> wrote in message
> [...]

> på et P4B fra Asus - ca. samme pris +-400kr. (AMD billigst). Maskinen er
> fortrinsvis game-PC, og er monteret med Geforce3.

Gå efter et AMD baseret system. Asus P4B bygger på 1. generation af socket
478 og kan kun tage SD-RAM. Og da Pentium 4 i mange henseender allerede er
langsommere end Athlon i spil (Quake 3 undtaget) med Rambus RD-RAM vil et
system med SD-RAM øge forskellen i Athlons favør, idet SD-RAM slet ikke kan
udnytte Pentium 4'erens båndbredde (3,2 GB/sek). I øvrigt bør du vælge et
AMD system med DDR-RAM, da dette er hurtigere og koster stort set det samme
som et system med SD-RAM.

Begge systemer er i øvrigt nogenlunde lige fremtidssikret, idet bundkortene
skulle kunne tage hhv. desktop Palomino og P4 Northwood.

---
Mvh
Anders

Fra : Peter Pan

Dato : 18-09-01 17:10

"mf" <claus@kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på et P4B fra Asus - ca. samme pris +-400kr. (AMD billigst). Maskinen er
> fortrinsvis game-PC, og er monteret med Geforce3.

Du nævner ikke noget om hvilken P4 processor du vil bruge.

Men hvis du skal have en P4 processor med SD-Ram der skal hamle op med en
Athlon 1400 skal du op på 1,8 - 2 GHz. Og jeg tror egentlig ikke at en 1,8
eller 2 GHz P4 løsning kun er 400 kroner dyrer end AMD løsningen.?

Mvh
Anders

Fra : mf

Dato : 18-09-01 17:19

nix, det var en 1.5' er der var i tankerne

Fra : mf

Dato : 18-09-01 17:34

De to systemer jeg skal vælge imellem;

- Athlon 1400, 512MB SDRAM, Geforce3

- P4 1500, 512MB SDRAM, Geforce3

maskinen skal bruges til spil næsten udelukkende. P4 systemet kommer til at
koste 600,- ekstra i forhold til AMD' eren.

Comments ?

Claus

Fra : Peter Pan

Dato : 18-09-01 18:17

> [...]
at
> koste 600,- ekstra i forhold til AMD' eren.

En 1,2 GHz AMD Athlon er hurtigere end den P4 1,5 GHz.

Og de sidste 600 kroner kunne du evt. bruge på noget DDR ram istedet, så vil
din 1,4 GHz AMD køre hurtigere end en 2,0 GHz P4 med SD-Ram :)

DDR rammen vil give op imod 10% bedre performance afhængig af hvad man
laver. Men specielt spil giver det godt.
Men tag og læs et par artikler om hvad hastighedforskellen på DDR vs SDR ram
er samt hvor P4 og Athlon placere sig i forhold til hinanden:

http://www.tomshardware.com/cpu/01q2/010608/index.html
Dette er et link til et review af AMD Athlon 1,4 GHz.
Kør evt. direkte ned til benchmarks fra spil, da det er det du skal bruge
det til....

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1360&p=1
Dette er et link til et review af P4 1,5 GHz.
(Start evt. på side 15 hvor benchmarks af spil starter)
Læg specielt mærke til hvor P4 1,5 GHz er placeret og tænk på at dette er
med RD-Ram og ikke SD-Ram
Læg også mærke til at en AMD 1,0 GHz med DDR ram er hurtigere end en 1,2 GHz
med SD-Ram i mange tilfælde.

Mvh
Anders

Fra : Wizeguy

Dato : 18-09-01 19:01

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote in message news:9o7v70$g38$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> DDR rammen vil give op imod 10% bedre performance afhængig af hvad man
> laver. Men specielt spil giver det godt.

Jeg er helt enig med Peter Pan. Som jeg skrev tidligere er Pentium 4 og
SD-RAM en ret skidt kombination, idet de 400 MHz Front Side Bus ikke kan
udnyttes. Pentium 4 er designet til Rambus RD-RAM og kører optimalt med
dette. Selv en 2 GHz Pentium 4 med SD-RAM vil få tæv af en 1,4 GHz Athlon
med SD-RAM i stort set alt. Jeg vil derfor helt klart anbefale et AMD
system, og selvfølgelig med DDR-RAM, da det efterhånden er kommet ned i
samme prisleje som SD-RAM. Valg af bundkort til Athlon kan være lidt en
jungle, men jeg vil anbefale et kort med enten AMD 761 chipset eller SIS 735
chipset. VIA KT266 og ALiMagiK 1 baserede kort bør undgås.

---
Mvh
Anders