Sand i maven?
Fra : JANNIE SØRENSEN

Dato : 06-01-01 20:16

Hej NG!

Jeg skrev et indlæg som hed "oppustet hest", men ingen har svaret (måske
fordi det er for langt)???

Jeg vil så høre, om der her er nogen, som har erfaring med sand i maven hos
heste?

Min dyrlæge kan ikke finde ud af, hvad der er galt med min hest, men hendes
mave er totalt oppustet helt oppe fra rygraden og ned mod bugen.

Mistanken går på, at der er sand i hendes mave, hvorfor hun nu får 300 gr.
kogt hørfrø hver 2. dag...

Jannie

Fra : Rikke Larsen og Chri~

Dato : 07-01-01 02:35

Hejsa
Det har jeg også prøvet, da jeg havde hest. Hun fik 250 g. margarine, efter
vores dyrelæges råd. Herefter gik det i orden.
Mvh
Rikke

Fra : Tine Gade

Dato : 07-01-01 18:44

Jeg har også brugt magarine, hvis hesten ikke fordøjer de hele korn kan
det også være pga sand i de folder i mavesystemet hvor foderet skal ligge
og blive fordøjet. Det kan også give kolik/forstoppelse hvis hesten ikke
fordøjer maden. Efter en regnfuld sommer hvor regnen har sprøjtet sand og
jord op på det græs som hestene har spist, kan det være nyttigt at give en
magarinekur for at forebygge kolik.
Tine

() ()
('.')
(")_(")

Fra : Hanne Porsborg Claus~

Dato : 08-01-01 09:27

Hej Jannie

Jeg vil meget gerne svare på dit "lange" indlæg men aner simpelthen ikke hvad
jeg skal sige. Eftersom hun har haft luft i maven flere gange og kommet over
det så udelukker det jo nok faren for tarmslyng. Normalt vil hesten - når
luften forsvinder - komme i meget stærke smerter idet der ikke er noget til at
udvide tarmene længere.

Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor den skal få luft i maven af sand men det
lyder som en god idet at give den hørfrø. Hvis det er sand der er problemet
ville olie/margarine måske også være en ide. Problemet er jo at man ikke skal
give hende foder som kan give anledning til mere luft

Hvis hun ikke er for meget i smerter ville let motion nok også være en ide
(f.eks. longering). Du skal jo nok undlade at lukke hende på fold hvis det er
her hun får sand/jord i maven....

Det er ret så mystisk især hvis hun ikke har synlige smerter...

Hilsner og held og lykke

Hanne