regnsskabs-mæssigt spørgsmål
Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-09-01 16:41

Hejsa

vedr. enmands-firma

Når man nu sidder her og er ved at gendanne regnskabet på baggrund af
bilag og jeg ved ikke hvad - så kom jeg til at tænke på en ting :

Til brug for kørsel til kunder, haves 1 stk privatkøretøj, der
udelukkende anvendes hertil - hvordan tackler man momsen på bensinen
?

Og hvad med den øvrige veligeholdelse af bilen ?

(Der forefindes endnu 1 køretøj, der udelukkende anvendes privat -
kørebog for førstnævnte bil bliver ført)

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Jørgen Rømming - Ome~

Dato : 18-09-01 09:02

> Til brug for kørsel til kunder, haves 1 stk. privatkøretøj, der
> udelukkende anvendes hertil - hvordan tackler man momsen på benzinen
> ?
Hvis bilen er på hvide plader, er der ikke fradrag for moms.
Hvis bilen er på gule plader, er der fradrag for moms
Alt kan trækkes fra skattemæssigt.

> Og hvad med den øvrige vedligeholdelse af bilen ?
Alt kan trækkes fra skattemæssigt. Moms se ovenfor.

Har du regnet på, om det bedre kunne betale sig at have alle udgifter selv
og så få km-penge ? Kr. 2,76 pr. km op til km 20.000 pr. år.
Har du regnet på, om det kan betale sig kun at have en bil og så blive
beskattet af fri bil eller fordele omk. mellem erhverv og privat efter
kørebog?

mvh
Jørgen Rømming

--
Omega Support
Postboks 127

Tlf. 7022 1695
Fax. 4353 1695

http://www.roemming.dk
omega@roemming.dk

Vi klarer Deres bogføring, Deres årsregnskab og Deres EDB problemer

Fra : Erik G Christensen

Dato : 18-09-01 18:03

"Jørgen Rømming - Omega Support" wrote:

> Hvis bilen er på hvide plader, er der ikke fradrag for moms.
> Hvis bilen er på gule plader, er der fradrag for moms
> Alt kan trækkes fra skattemæssigt.

> Alt kan trækkes fra skattemæssigt. Moms se ovenfor.

Du skal blot være opmærksom på, at tager du 100% fradrag for alle
udgifter, løber du en risiko for fuld beskatning af værdi af
fri bil (ca 25% af nyværdi , hvis det kan bevises at bilen
bliver brugt blot få km til privat
Du kan evt. "nøjes" med 90% fradrag for udgifterne

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy