|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | "Hoppende omdrejningstæller" Fra : Rasmus Riis Andersen
 | 
 Dato :  15-09-01 18:15
 | 
 |  | Hej NG
 
 Jeg har et lille prblem med min omdrejningstæller. I en periode har den haft
 periodiske udfald, hvor nålen pludseligt hoppede ned til 0, og op igen,
 ganske umotiveret. Da det kun var periodisk, og fejlen ikke generede mig
 synderligt, valgte jeg at lade problemet ligge indtil jeg havde tid til at
 finde fejlen. Men efter et stykke tid holdt omdrejningstælleren fuldstændigt
 op med at virke, den gav kun et par vrikkende bevægelser lige når motoren
 blev startet. Nu blev jeg så nødt til at finde problemet, hvilket jeg har
 brugt det meste af dagen på. Jeg var overbevidst om at problemet måtte
 skyldes en korrideret stelforbindelse, så alle ledninger, stik og
 stilforbindelser blev skilt ad og renset. Alt så nu ganske fornuftigt ud, så
 det overraskede ikke meget at omdrejningstælleren fortsat ikke virkede da
 motoren blev startet.
 Nu har jeg imidlertid forhørt mig lidt hos "det kloge hoved" på havnen, der
 mente at fejlen kunne skyldes to ting: En defekt stelforbindelse (hvilket
 det ikke var) eller en defekt generator. Forklaringen går på at generatoren
 ikke producere nok strøm til at få signal igennem til omdrejningstælleren.
 En lille måling på systemet viste da også at generatoren kun ladede med ca.
 12,8 volt, hvor den skulle lade med 13,8 volt. Men kan det virkeligt passe
 at denne lille "uregelmæssighed" kan have betydning for omdrejningstælleren?
 En ny generator er jo ikke ligefrem billig...
 
 er der forresten nogen der ved hvor selve føleren til omdrejningstælleren er
 placeret på motoren?
 
 Håber der er nogle der kan hjælpe...
 
 MVH
 Rasmus
 
 PS: Motoren er en Yanmar 4LH-TE 110 hk, med standard instrumenter.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars Bonde Christens~ (17-09-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Bonde Christens~
 | 
 Dato :  17-09-01 08:20
 | 
 |  | 
 
 
 Ja din generator er færdig. Du skriver at du har 12.8v på  dine
 batteririger. Det er batteriernes  hvilespænding altså du lader ikke. Så
 hvis du har 12,8v når motoren går er din diodebroen brændt af. Du behøver
 ikke at købe en Yanmar generator. Jeg har selv en Yanmar og har monteret en
 standart generator. Den koster ca.600 kr. en Yanmar koster ca.2500 kr. Det
 er ikke særligt svært. Den passer i beslagene.
 
 Giveren sider på svinghjulet.
 
 Og så lige. Hvis du kun har 13.8v på dine batteririger har du et problem. Du
 skal lade med 14,4v på din batteririger. Ellers ødelægger du dem meget
 hurtigt. Jeg tror du skulle købe i en buster. Der hvor du køber din
 generator kan de sikkert også sætter en ledning på F+  og lade den komme ud
 bag på generatoren. Den skla du bruge til en buster.
 
 
 
 VH Lars´
 
 Lars.bonde@ofir.dk
 
 
 
 
 "Rasmus Riis Andersen" <Rasmus.riis@private.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ba38d5a$0$14824$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
 > Hej NG
 >
 > Jeg har et lille prblem med min omdrejningstæller. I en periode har den
 haft
 > periodiske udfald, hvor nålen pludseligt hoppede ned til 0, og op igen,
 > ganske umotiveret. Da det kun var periodisk, og fejlen ikke generede mig
 > synderligt, valgte jeg at lade problemet ligge indtil jeg havde tid til at
 > finde fejlen. Men efter et stykke tid holdt omdrejningstælleren
 fuldstændigt
 > op med at virke, den gav kun et par vrikkende bevægelser lige når motoren
 > blev startet. Nu blev jeg så nødt til at finde problemet, hvilket jeg har
 > brugt det meste af dagen på. Jeg var overbevidst om at problemet måtte
 > skyldes en korrideret stelforbindelse, så alle ledninger, stik og
 > stilforbindelser blev skilt ad og renset. Alt så nu ganske fornuftigt ud,
 så
 > det overraskede ikke meget at omdrejningstælleren fortsat ikke virkede da
 > motoren blev startet.
 > Nu har jeg imidlertid forhørt mig lidt hos "det kloge hoved" på havnen,
 der
 > mente at fejlen kunne skyldes to ting: En defekt stelforbindelse (hvilket
 > det ikke var) eller en defekt generator. Forklaringen går på at
 generatoren
 > ikke producere nok strøm til at få signal igennem til omdrejningstælleren.
 > En lille måling på systemet viste da også at generatoren kun ladede med
 ca.
 > 12,8 volt, hvor den skulle lade med 13,8 volt. Men kan det virkeligt passe
 > at denne lille "uregelmæssighed" kan have betydning for
 omdrejningstælleren?
 > En ny generator er jo ikke ligefrem billig...
 >
 > er der forresten nogen der ved hvor selve føleren til omdrejningstælleren
 er
 > placeret på motoren?
 >
 > Håber der er nogle der kan hjælpe...
 >
 > MVH
 > Rasmus
 >
 > PS: Motoren er en Yanmar 4LH-TE 110 hk, med standard instrumenter.
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Palle Flygenring (17-09-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Palle Flygenring
 | 
 Dato :  17-09-01 08:18
 | 
 |  | Mere. Der findes også et tredie system. Det en en kapacitiv føler der er
 anbragt på tænderne på startkransen. Den kan være noget mere vanskelig at
 kontrollere.
 
 
 Palle
 Lars Bonde Christensen <hejlachris@mail.tele.dk> wrote in message
 news:3ba5a32c$0$51422$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 >
 >
 > Ja din generator er færdig. Du skriver at du har 12.8v på  dine
 > batteririger. Det er batteriernes  hvilespænding altså du lader ikke. Så
 > hvis du har 12,8v når motoren går er din diodebroen brændt af. Du behøver
 > ikke at købe en Yanmar generator. Jeg har selv en Yanmar og har monteret
 en
 > standart generator. Den koster ca.600 kr. en Yanmar koster ca.2500 kr. Det
 > er ikke særligt svært. Den passer i beslagene.
 >
 > Giveren sider på svinghjulet.
 >
 > Og så lige. Hvis du kun har 13.8v på dine batteririger har du et problem.
 Du
 > skal lade med 14,4v på din batteririger. Ellers ødelægger du dem meget
 > hurtigt. Jeg tror du skulle købe i en buster. Der hvor du køber din
 > generator kan de sikkert også sætter en ledning på F+  og lade den komme
 ud
 > bag på generatoren. Den skla du bruge til en buster.
 >
 >
 >
 > VH Lars´
 >
 > Lars.bonde@ofir.dk
 >
 >
 >
 >
 > "Rasmus Riis Andersen" <Rasmus.riis@private.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3ba38d5a$0$14824$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
 > > Hej NG
 > >
 > > Jeg har et lille prblem med min omdrejningstæller. I en periode har den
 > haft
 > > periodiske udfald, hvor nålen pludseligt hoppede ned til 0, og op igen,
 > > ganske umotiveret. Da det kun var periodisk, og fejlen ikke generede mig
 > > synderligt, valgte jeg at lade problemet ligge indtil jeg havde tid til
 at
 > > finde fejlen. Men efter et stykke tid holdt omdrejningstælleren
 > fuldstændigt
 > > op med at virke, den gav kun et par vrikkende bevægelser lige når
 motoren
 > > blev startet. Nu blev jeg så nødt til at finde problemet, hvilket jeg
 har
 > > brugt det meste af dagen på. Jeg var overbevidst om at problemet måtte
 > > skyldes en korrideret stelforbindelse, så alle ledninger, stik og
 > > stilforbindelser blev skilt ad og renset. Alt så nu ganske fornuftigt
 ud,
 > så
 > > det overraskede ikke meget at omdrejningstælleren fortsat ikke virkede
 da
 > > motoren blev startet.
 > > Nu har jeg imidlertid forhørt mig lidt hos "det kloge hoved" på havnen,
 > der
 > > mente at fejlen kunne skyldes to ting: En defekt stelforbindelse
 (hvilket
 > > det ikke var) eller en defekt generator. Forklaringen går på at
 > generatoren
 > > ikke producere nok strøm til at få signal igennem til
 omdrejningstælleren.
 > > En lille måling på systemet viste da også at generatoren kun ladede med
 > ca.
 > > 12,8 volt, hvor den skulle lade med 13,8 volt. Men kan det virkeligt
 passe
 > > at denne lille "uregelmæssighed" kan have betydning for
 > omdrejningstælleren?
 > > En ny generator er jo ikke ligefrem billig...
 > >
 > > er der forresten nogen der ved hvor selve føleren til
 omdrejningstælleren
 > er
 > > placeret på motoren?
 > >
 > > Håber der er nogle der kan hjælpe...
 > >
 > > MVH
 > > Rasmus
 > >
 > > PS: Motoren er en Yanmar 4LH-TE 110 hk, med standard instrumenter.
 > >
 > >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Palle Flygenring (17-09-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Palle Flygenring
 | 
 Dato :  17-09-01 08:15
 | 
 |  | Ja!
 Der findes to forskellige systemer.
 Det ene er, at der er monteret en tachogenerator på knastakslen. Den leverer
 en vekselspænding der er proportional med omdrejningstallet. Den er rund og
 ca. 60 mm. i diameter med enten to eller tre ledninger. Den tredie er til
 timetæller, hvis en sådan er indbygget i uret.
 Det andet system er at der på ladegeneratoren er et udtag. En såkaldt W
 klemme. Her tager man en vekselspænding ud før den bliver ensrettet. Prøv at
 måle spændingen på denne klemme med et voltmeter (Vekselspænding ) og se om
 spændingen er stabil og stiger og falder med omdrejningstallet. Hvis den gør
 det, er det sansynligvis instrumentet der er defekt.
 Palle Flygenring
 palle@flygenring.dk
 
 Rasmus Riis Andersen <Rasmus.riis@private.dk> wrote in message
 news:3ba38d5a$0$14824$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
 > Hej NG
 >
 > Jeg har et lille prblem med min omdrejningstæller. I en periode har den
 haft
 > periodiske udfald, hvor nålen pludseligt hoppede ned til 0, og op igen,
 > ganske umotiveret. Da det kun var periodisk, og fejlen ikke generede mig
 > synderligt, valgte jeg at lade problemet ligge indtil jeg havde tid til at
 > finde fejlen. Men efter et stykke tid holdt omdrejningstælleren
 fuldstændigt
 > op med at virke, den gav kun et par vrikkende bevægelser lige når motoren
 > blev startet. Nu blev jeg så nødt til at finde problemet, hvilket jeg har
 > brugt det meste af dagen på. Jeg var overbevidst om at problemet måtte
 > skyldes en korrideret stelforbindelse, så alle ledninger, stik og
 > stilforbindelser blev skilt ad og renset. Alt så nu ganske fornuftigt ud,
 så
 > det overraskede ikke meget at omdrejningstælleren fortsat ikke virkede da
 > motoren blev startet.
 > Nu har jeg imidlertid forhørt mig lidt hos "det kloge hoved" på havnen,
 der
 > mente at fejlen kunne skyldes to ting: En defekt stelforbindelse (hvilket
 > det ikke var) eller en defekt generator. Forklaringen går på at
 generatoren
 > ikke producere nok strøm til at få signal igennem til omdrejningstælleren.
 > En lille måling på systemet viste da også at generatoren kun ladede med
 ca.
 > 12,8 volt, hvor den skulle lade med 13,8 volt. Men kan det virkeligt passe
 > at denne lille "uregelmæssighed" kan have betydning for
 omdrejningstælleren?
 > En ny generator er jo ikke ligefrem billig...
 >
 > er der forresten nogen der ved hvor selve føleren til omdrejningstælleren
 er
 > placeret på motoren?
 >
 > Håber der er nogle der kan hjælpe...
 >
 > MVH
 > Rasmus
 >
 > PS: Motoren er en Yanmar 4LH-TE 110 hk, med standard instrumenter.
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mogens Skov (18-09-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Skov
 | 
 Dato :  18-09-01 18:56
 | 
 |  | 
 "Rasmus Riis Andersen" <Rasmus.riis@private.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ba38d5a$0$14824$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
 > Hej NG
 >
 > Jeg har et lille prblem med min omdrejningstæller. I en periode har den
 haft
 > periodiske udfald, hvor nålen pludseligt hoppede ned til 0, og op igen,
 > ganske umotiveret. Da det kun var periodisk, og fejlen ikke generede mig
 > synderligt, valgte jeg at lade problemet ligge indtil jeg havde tid til at
 > finde fejlen. Men efter et stykke tid holdt omdrejningstælleren
 fuldstændigt
 > op med at virke, den gav kun et par vrikkende bevægelser lige når motoren
 > blev startet. Nu blev jeg så nødt til at finde problemet, hvilket jeg har
 > brugt det meste af dagen på. Jeg var overbevidst om at problemet måtte
 > skyldes en korrideret stelforbindelse, så alle ledninger, stik og
 > stilforbindelser blev skilt ad og renset. Alt så nu ganske fornuftigt ud,
 så
 > det overraskede ikke meget at omdrejningstælleren fortsat ikke virkede da
 > motoren blev startet.
 > Nu har jeg imidlertid forhørt mig lidt hos "det kloge hoved" på havnen,
 der
 > mente at fejlen kunne skyldes to ting: En defekt stelforbindelse (hvilket
 > det ikke var) eller en defekt generator. Forklaringen går på at
 generatoren
 > ikke producere nok strøm til at få signal igennem til omdrejningstælleren.
 > En lille måling på systemet viste da også at generatoren kun ladede med
 ca.
 > 12,8 volt, hvor den skulle lade med 13,8 volt. Men kan det virkeligt passe
 > at denne lille "uregelmæssighed" kan have betydning for
 omdrejningstælleren?
 > En ny generator er jo ikke ligefrem billig...
 >
 > er der forresten nogen der ved hvor selve føleren til omdrejningstælleren
 er
 > placeret på motoren?
 >
 > Håber der er nogle der kan hjælpe...
 >
 > MVH
 > Rasmus
 >
 > PS: Motoren er en Yanmar 4LH-TE 110 hk, med standard instrumenter.
 >
 > På Yanmarmotorer er giveren til omdrejningtælleren monteret i huset
 omkring svinghjulet.
 Jeg klarede problemet med en død Yanmar generator meget billigt ved at gå
 til en "hugger" og for et beskedent beløb købe en en generator fra en stor
 personbil.
 Mvh. Mogens
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |