Skærer tænder!!!
Fra : Camilla Reib

Dato : 28-11-00 16:52

Jeg har en hoppe. Hun er frygtelig at høre på når jeg rider!!! Hun skærer
tænder når jeg begynder at "tage fat" i hende. Det er ikke fordi hun ikke
har lyst til at arbejde, for det ved jeg hun har! Jeg har prøvet forskellige
bid, men intet synes at virke! Kan det mon være hendes måde at koncentrere
sig på???

Fra : Tina

Dato : 28-11-00 18:34

Heste skærer tænder fordi de spænder, så din hest er altså ikke fuldt
eftergiven. Alene spændinger i kæbe eller ganascherne breder sig til
spændinger andre steder på kroppen, og kan fx. vise sig som tænderskæren,
så tag det som et tegn på, at din hest ikke er ægte til biddet, det er ikke
pga. koncentration!

Når du nu har prøvet forskellige bid, så må du nok se i øjnene, at du har et
rideproblem (det kan godt være ganske lille, men altså nok til at hesten
reagerer på det). Hvor meget strammer du næsebåndet? Hvis det er meget
stramt kan det alene føre til spændinger, som kan vise sig ved unoder som
fx. tænderskæren, men ellers må du se på din egen ridning - find en
fornuftig ridelærer der kan hjælpe, problemerne bliver værre hvis du ikke
løser dem, og en løsgjort og eftergiven hest er forudsætningen for videre
uddannelse. Du bliver også straffet for en tænderskærende hest i en
dressurkonkurrence, netop fordi det er tegn på spændinger, så det er ikke
noget jeg skriver for at genere dig, men for at hjælpe.

Camilla Reib <c_reib@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:900ka1$2q0$1@news.inet.tele.dk...