Lige et par hurtige...
Fra : Chrille

Dato : 23-01-01 18:22

...spørgsmål:

Bruger i plantegødning når akvariet har kørt et stykke tid og er kommet i
balance med fisk, planter osv?

Frosne røde myggelarver, skal de først tøes op eller kommer man dem i vandet
mens de er frosne?
Jeg har hidtil brugt dem frosne uden problemer, men kan fiskene få
'mavekneb' af frossent foder?

Mvh Chrille

Fra : Marianne Kristiansen

Dato : 23-01-01 20:06

"Chrille" <chrille@chrille.dk> skrev i melding
> ..spørgsmål:
>
> Bruger i plantegødning når akvariet har kørt et stykke tid og er kommet i
> balance med fisk, planter osv?

Jeg bruker flytende gjødning og jerntilskudd hver gang jeg skifter vann. Og
en gang i blant (mer når jeg husker på det) putter jeg gjødseltabletter ned
i grusen rundt plantene. Uten jevnlig jerntilskudd blir plantene gule og
flekkete.

> Frosne røde myggelarver, skal de først tøes op eller kommer man dem i
vandet
> mens de er frosne?

Det lurer jeg også på!

> Jeg har hidtil brugt dem frosne uden problemer

samme her!

Mvh
Marianne Kristiansen

Fra : Tom Manczak

Dato : 24-01-01 03:30

> Bruger i plantegødning når akvariet har kørt et stykke tid og er
kommet i
> balance med fisk, planter osv?

Jeg har aldrig brugt noget plantegødning. Mine planter vokser fint
uden nogen tilsætning. Især mine Cryptocoryne apogonotelia (eller
noget i den retning), som er gået amok. Om det er fordi jeg tilsætter
malawi-salt, det ved jeg ikke, men det er kun dem som har vokset helt
overdrevet. Der kommer nye skud overalt. Mit nitrat niveau er på ca.
20-30 xxx, en del under det kritiske niveau på 40 xxx. Nitrater er de
vigtigste nøæringstoffer for planter. Det jern som findes i værkvandet
her i KBH er åbenbart rigeligt til at planterne klarer sig godt.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-01-01 09:45

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
> vigtigste nøæringstoffer for planter. Det jern som findes i værkvandet
> her i KBH er åbenbart rigeligt til at planterne klarer sig godt.

Hej Tom

Planterne skal have mere end bare jern for at gro.

Men nu er den cryptocoryne heller ikke en af de krævende planter. Men det er
rart at høre at den gror meget.
Salt er ellers normalt ikke noget planter er særligt glade for.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-01-01 10:39

Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en

> [...]
er
> rart at høre at den gror meget.
> Salt er ellers normalt ikke noget planter er særligt glade for.

Salt i denne forbindelse har ikke noget med Natrium clorid at gøre, det er
en blanding af
andre metalsalte. Efter min mening noget ganske overflødigt at komme i
vandet.

Carsten

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-01-01 11:47

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
er
> en blanding af
> andre metalsalte. Efter min mening noget ganske overflødigt at komme i

okay, tak for oplysningen.

Fra : Tom Manczak

Dato : 24-01-01 14:20

> andre metalsalte. Efter min mening noget ganske overflødigt at
komme i
> vandet.

Jeg fik at vide at det skulle hjælpe mod de fisk som klør sig lidt
(måske parasitter)- og som ikke videre virker syge. Ja, om det har
hjulpet, aner jeg ikke, så det har sikkert ingen betydning, kun at
gøre hobbyen lidt dyrere...

Det skulle også øge plantevæksten...om den gør det er meget muligt,
men nogle af de andre cryptocoryner vokser ikke særlig godt. Jeg har
nu fjernet noget bundlag for at der skal mere ilt o.s.v., ned til
deres rødder. og Anubias'erne klarer sig fint, men bladskuddene bliver
altid nappet før de når at vokse.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Tom Manczak

Dato : 24-01-01 14:20

> Planterne skal have mere end bare jern for at gro.

jeps, I know, og har selv flere (biologi)bøger om det emne

> Salt er ellers normalt ikke noget planter er særligt glade for.

det er speciel-salt, ikke køkkensalt.
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-01-01 09:44

"Chrille" <chrille@chrille.dk> wrote in message
> ..spørgsmål:
>
> Bruger i plantegødning når akvariet har kørt et stykke tid og er kommet i
> balance med fisk, planter osv?

Ja altid, planterne har brug for spor elementer og jern for at vokse
optimalt.

> [...]
vandet
> mens de er frosne?
> Jeg har hidtil brugt dem frosne uden problemer, men kan fiskene få

Aner det ikke, jeg smider dem bare i, og har ikke observeret problemmer pga.
dette.

Fra : Silverflame

Dato : 24-01-01 19:22

> [...]
vandet
> mens de er frosne?
> Jeg har hidtil brugt dem frosne uden problemer, men kan fiskene få

Hej...
Jeg mener at der findes en mundsygdom hos fisk, der bliver direkte udløst
af frossent foder. Kan ikke huske hvad den hedder og har iøvrigt aldrig hørt
om nogen der rent faktisk har haft syge fisk på den konto... såe....
Men jeg tøer nu altid mine myggelarver op først... så spredes de også lidt
bedre i vandet og alle kan få en bid.
MVH SF.