hvad er et skydehovede ?
Fra : Simon.......

Dato : 14-09-01 12:21

se subj. hvad er et skydehovede egenligt ?? nu har jeg set dem til salg på
sider, og omtalt her i gruppen..... det er noget til fluefiskeriet men hvad
??
tak
-Simon

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 14-09-01 15:05

"Simon......." <guden@iname.com> wrote in message
> se subj. hvad er et skydehovede egenligt?

Noget begyndere i fluefiskeri skal holde sig fra. ;) Det er i princippet en
WF-line: skydehovedet, som svarer til "klumpen" på WF-linen, er fastgjort
til en skydeline dvs. en tynd monofil line eller den type, der svarer til
en tynd DT-flueline. På WF-liner er "klumpen" og den noget tykkere skydeline
fra fabrikkens side blevet splejset sammen - skydehoveder skal man selv
forbinde til skydelinen. Hvorfor så bruge skydehoveder? Jo, fordi den
skydeline, man forbinder til skydehovedet, er tyndere end dén der findes på
WF-liner - at bruge skydehovedsystem giver altså mindre friktion og dermed
længere kast. Men der er også andre fordele: man kan tilpasse skydehovedet,
så dét passer præcist til eens kastestil og stang; skydehoveder fås i
forskellige synkehastigheder, og har man flere, kan man klare stort set alle
fiskesituationer - skydehovederne skiftes nemt og hurtigt.

Mvh.

--
Martin Nystrup Rasmussen
Besøg Jagt & Fiskerimagasinet v/ Ejvind Nystrup

Fra : Simon.......

Dato : 14-09-01 16:35

tak
simon