Pumper VS. tør/våd rislefilter +
Fra : Tonni Kenneth Lutze

Dato : 22-01-01 02:39

Hej NG,

Jeg har igen et par spørgsmål, som flere af jer ved så er jeg i fuld
gang med at planlægge mit helt store akvarie byggeri, til et sådan
akvarie skal der jo noget filtrering, her hat jeg tænkt på et par
metoder og læst en del men ikke rigtigt kunne finde de svar jeg søgte.

Lige for at ridse op: Akvariet jeg skriver om er på omkring 1200 liter (
jeg skriver omkring da dette ikke endnu er 100% sikkert ) og kommer til
at indeholde en _masse_ planter ( og højest sandsynligt et co2 system )
jeg har kikket lidt på filtre og da jeg altid har brugt Eheim og ved
hvad det er for kram, har jeg valgt at holde mig i den boldgade, nu er
det sådan at hvis man ikke ( som jeg, af flere årsager ) ønsker at bruge
deres wet/dry filter, så er der kun Eheim 2226 ( output på 950l/t og
filter circulation på 650l/t (ifølge Eheim nok til et 350l akvarium )),
dvs. jeg skal minimum have 2 x 2226 og måske et mindre filter til at
køre heri... dyr historie
Så jeg tænkte: tør/våd rislefilter må da kunne give mig en smule hjælp,
eventuelt i samarbejde med et enkelt 2226, så jeg for ud på nettet for
at finde en masse om denne type filter, og jeg fandt osse en masse info
om hvordan man laver dem ( og undgår vandskader ) og hvilket
filtermateriale(r) man kan bruge m.m. ... men jeg fandt ikke ud af hvor
meget et sådan filter kunne præstere og ej heller intet om filtrest
størrelse vs. virkning.

Jeg håber der er nogen der har erfaring med denne type filter ( våd/tør
risle-filter ) og at der er hjælp at hente

MvH

Tonni

Fra : Tonni Kenneth Lutze

Dato : 22-01-01 02:43

OOooh... ja og før jeg glemmer det .... hvis der er nogle der kender til
"fluidized bed filter" hører jeg osse _meget_ gerne om disse og gerne om de
tre nævnte typer filter kan kombineres ???

MvH

Tonni

Tonni Kenneth Lutze skriver:

Fra : ole larsen

Dato : 22-01-01 08:09

Tonni Kenneth Lutze skrev i meddelelsen <3A6B9027.758BD025@Lutze.dk>...
> [...]
>"fluidized bed filter" hører jeg osse _meget_ gerne om disse og gerne om de
>tre nævnte typer filter kan kombineres ???

Der er vist ingen tvivl om, at w/d (trickle-v/t-dryp) - filter hurtigere end
et spandefilter oxiderer proteiner til nitrat. Og at et fluidized gør det
endnu hurtigere. Et drypfilter vil, hvis det fungerer optimalt, afsætte en
del fugtighed til luften og forårsage et tab af CO2 og varme. Det samme må
et fluidized gøre da man pumper luft igennem filtermassen.
Spørgsmålet er så om man har gavn af brug for denne let forøgede effekt.
Skulle jeg i dag sætte et stort selskabsakvarium op, ville jeg bygge filter
som i mine opdræts-:
En glasplade limes ind i den ene ende som en ekstra intern gavl i afstand
fra den ydre sv. t. tykkelsen af min grove skumplade( 5 cm, men jeg ville gå
op til 10 i et større akv.). Et hul til udløb øverst nær forrude og et par
større lige over bundlaget nær bagrude til indløb. Et lille power-head
sættes i udløbet og skumpladen deles lodret i 3-5 ens dele ( så kan man let
skifte/rense en eller flere af gangen, klemme varmelegeme fast, tage en
eller flere af pladerne ud og erstatte m. eks. spaghnum) ( mine filtre er
luftdrevne med stigrør af elektrikerrør) Hele baduljen kan let skjules med
en strimmel tape/finer eller lign., og det fungerer fint. Man skal nok sætte
glaspladen ind med en limfuge, så der ikke opstår spændiger. I mine 84 L
benytter jeg acrylplader og de buler lidt.
Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-01-01 08:50

> del fugtighed til luften og forårsage et tab af CO2 og varme. Det samme må
> et fluidized gøre da man pumper luft igennem filtermassen.

Øh, et fluidized bed filter, er da et lukket rør hvor i der er fint sand.
Vand bliver så pumpet igennem nedefra, med en hastighed der gør at sandet
bliver 'flydende'
Og filtervirkningen kommer så pga. den enorme overflade på sandet.

hvorfor skulle de frigøre CO2 ??? Varme ja, men det gør alle filtre jo.

> [...]

> skifte/rense en eller flere af gangen, klemme varmelegeme fast, tage en
> eller flere af pladerne ud og erstatte m. eks. spaghnum) ( mine filtre er

Er det ikke dette tyskerne kalder et 'hamburger mattenfilter ??

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : ole larsen

Dato : 22-01-01 12:04

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen
<3a6be6e7$0$3191$73beb97d@news.dk.uu.net>...

> [...]
>bliver 'flydende'
>Og filtervirkningen kommer så pga. den enorme overflade på sandet.

I den type fluidized jeg har set billeder og beskrivelser af, holdes mediet
(sand) i bevægelse v.hj.a. luft - derfor. Men der er vist også en type, der
i princippet er et RUGF. og i det tilf, holder min påstand ikke.

>Er det ikke dette tyskerne kalder et 'hamburger mattenfilter ??

Aner det ikke, men i England hedder det Paul (stort smil)

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-01-01 15:31

> [...]
der
> i princippet er et RUGF. og i det tilf, holder min påstand ikke.

Okay,

> Aner det ikke, men i England hedder det Paul (stort smil)

Are you sure ?? )

Er det effektivt ?

Fra : ole larsen

Dato : 22-01-01 21:58

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen
<3a6c452a$1$3198$73beb97d@news.dk.uu.net>...

>Er det effektivt ?
>
>--
>With many Thanks
>Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Lige så effektivt som alle andre alm. filtre med tilsvarende mængde
filtermasse og gennemstrømning, men primært er det særdeles nemt at have med
at gøre og billigt.
Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-01-01 16:57

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Lige så effektivt som alle andre alm. filtre med tilsvarende mængde
> filtermasse og gennemstrømning, men primært er det særdeles nemt at have
med
> at gøre og billigt.

Jeg synes de er hundedyre. Ku' du lokkes til at skrive, hvad du giver for
filtermassen?

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 23-01-01 17:27

Jan Boegh skrev i meddelelsen <94k9kg$nta$1@news.net.uni-c.dk>...
>Jeg synes de er hundedyre. Ku' du lokkes til at skrive, hvad du giver for
>filtermassen?
>
>mvh
>Jan

Snildt:
100*100*5 cm, 285 kr
100*100*3 cm, 125 kr
Hos Avifauna
Ole

Fra : nevermind

Dato : 22-01-01 20:54

On Mon, 22 Jan 2001 12:03:42 +0100, "ole larsen" <olenospam@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>(sand) i bevægelse v.hj.a. luft - derfor. Men der er vist også en type, der
>i princippet er et RUGF. og i det tilf, holder min påstand ikke.

Har i nogen gode URLS til flere detaljer om disse typer?

Fra : ole larsen

Dato : 22-01-01 21:36

nevermind skrev i meddelelsen ...

>Har i nogen gode URLS til flere detaljer om disse typer?

Har desværre ikke gemt links - ville starte på www.thekrib.com måske
www.zajac.de

Ole

Fra : nevermind

Dato : 22-01-01 22:34

On Mon, 22 Jan 2001 21:36:28 +0100, "ole larsen" <olenospam@nospam.dk>
wrote:

>Har desværre ikke gemt links - ville starte på www.thekrib.com måske
>www.zajac.de
>
>Ole

tak!

Fra : ALLAN HANSEN

Dato : 22-01-01 23:31

Der er en beskrivelse af hvordan man bygger sit eget trickle filter på
adressen:
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/articles.htm

Komplet med tegninger. Jeg har ikke prøvet det af, så jeg kan ikke sige, om
det er godt.

Hilsen Allan.

nevermind <ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rs3p6t89qa869a7aqkjjd34hcmqqgi19et@4ax.com...

Fra : nevermind

Dato : 22-01-01 23:47

On Mon, 22 Jan 2001 23:30:39 +0100, "ALLAN HANSEN" <a@g.dk> wrote:

> [...]
>http://www.csd.net/~cgadd/aqua/articles.htm
>
>Komplet med tegninger. Jeg har ikke prøvet det af, så jeg kan ikke sige, om

takker!

Jeg har været gennem et par hundrede sider med gør det selv tørfilter
løsninger nu.

Konklusionen må være at det ikke betaler sig. Hvis man kigger til
storebroder løsningerne i rensningsanlæggene så har 'flydende sand´
anlæggene fuldstændig fortrængt rislefiltrene.

Det store problem med rislefiltrne er at de akkumuleres så meget
materiale på overfladen af filtermediet, at overfladearealet nedsættes
enormt. Hvis man vil have fuld kapacitet på sit rislefilter skal man
periodisk affilme sit filtermedie. Det problem lider sandfiltrene ikke
af fordi bevægelsen gør overfladen ren kontinuerligt.

Det mest effektive er efter sigende 'aktiveret slam' som dog ikke er
realiserbart på et hobbyplan.

Er der nogen der har lavet sandfiltre selv?

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-01-01 08:23

> [...]
> realiserbart på et hobbyplan.
>
> Er der nogen der har lavet sandfiltre selv?

Ikke endnu. Jeg kan prøve at beskrive det.

men hvis du tager f.eks. et rør der er 10-15 cm i diameter helst
gennemsigtigt. så limer du en plade i bunden med et hul med studs i midten
til en slange.

Højden hmmm, 30-40 cm skulle være rigeligt. i toppen gør du så det samme som
i bunden.

Slangen fra bunden fører du så op langs siden på røret, for at sandet ikke
løber for langt ud af røret.

Igennem top hullet fylder du nu en hvis mængde sand i, aner ikke hvor meget,
men prøv først med f.eks. 5-10 cm.

Så fyld vand i. Hvad hjælp af en pumpe presser du nu vand op igennem røret.
Når mængden af sand, og vandets hastighed er korrekt. Vil det se ud som om
sandet er blevet 'flydende'
Det står ligesom at bølger, uden at virvle totalt rundt i røret.
Husk ikke så meget tryk på at sandet ryger ud af røret.

Jeg tror umiddelbart det er en god ide, f.eks at tilslutte det efter f.eks.
sit externe filer på en eller anden måde for at sikre at der ikke kommer
grove partikler med, som f.eks. plante stykker eller lignende.

Men som sagt, jeg har endnu ingen erfaring med det.

Fra : Tonni Kenneth Lutze

Dato : 23-01-01 16:38

Hejsa Søren,

Ved du hvilket sand man kan/skal bruge og hvor effektivt det er ( sammenlignet
med andre gængse filtre så som eheim )?
Tror du at et eheim 2226 ville kunne levere vand nok til at gøre sandet flydende
?

MvH,

Tonni

Soren 'Disky' Reinke skriver:

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-01-01 09:47

"Tonni Kenneth Lutze" <Tonni@Lutze.dk> wrote in message
> Hejsa Søren,
>
> Ved du hvilket sand man kan/skal bruge og hvor effektivt det er
sammenlignet
> med andre gængse filtre så som eheim )?

Puha, jeg ved det faktisk ikke

> Tror du at et eheim 2226 ville kunne levere vand nok til at gøre sandet
flydende
> ?

Det er også mit største tvivlsspørgsmål, nemlig hvor leverer man tryk nok
til at sandet er 'flydende' og at det samtidigt er helt rent for urenheder.

Fra : nevermind

Dato : 25-01-01 20:10

On Tue, 23 Jan 2001 16:38:13 +0100, Tonni Kenneth Lutze
<Tonni@Lutze.dk> wrote:

> [...]
>med andre gængse filtre så som eheim )?
>Tror du at et eheim 2226 ville kunne levere vand nok til at gøre sandet flydende

Nu hedder jeg ikke Søren men..

Ifølge de sider jeg har vandret igennem, drejer det sig om at få sand
af en jævn størrelse, man kan selv si sand, man kan købe akvarist-sand
til 200$ sækken eller man kan købe sandblæsnings sand, også glaskugler
kan bruges..

Reelt kan man dog sagtens bruge alm. sand hvis blot man kører filtret
et stykke tid, får man smidt de mindste korn af...

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 26-01-01 09:00

"nevermind" <ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net> wrote in
message news:46u07t0ssullbd6q0n6nvi48us9mt2rb3r@4ax.com...

> Nu hedder jeg ikke Søren men..

Det gør jeg bare

> [...]
>
> Reelt kan man dog sagtens bruge alm. sand hvis blot man kører filtret
> et stykke tid, får man smidt de mindste korn af...

Jeg kan kun give dig ret.

Jeg tror snart jeg vil bygge en.

Forresten kan du ikke smide links til de sider du fandt, jeg har ikke kunne
grave mine frem. Og nogle af de andre i gruppen vil gerne se andre sider om
det.

Fra : nevermind

Dato : 28-01-01 14:23

On Fri, 26 Jan 2001 09:00:12 +0100, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>Forresten kan du ikke smide links til de sider du fandt, jeg har ikke kunne
>grave mine frem. Og nogle af de andre i gruppen vil gerne se andre sider om
>det.

jo! her er de bedste:

http://ozreef.org/diy/
http://www.sasala.com/fish/diy/index.html

http://ce.ecn.purdue.edu/~alleman/w3-class/456/article/article-biofilmhistory.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-01-01 10:49

"nevermind" <ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net> wrote in
message news:46u07t0ssullbd6q0n6nvi48us9mt2rb3r@4ax.com...

> til 200$ sækken eller man kan købe sandblæsnings sand, også glaskugler

Jeg vil nu tro, at det vil være mere økonomisk at købe sand for kroner

> Reelt kan man dog sagtens bruge alm. sand hvis blot man kører filtret
> et stykke tid, får man smidt de mindste korn af...

Hvad er almindeligt sand?

mvh
Jan

Fra : nevermind

Dato : 26-01-01 14:22

On Fri, 26 Jan 2001 10:48:49 +0100, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

>"nevermind" <ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net> wrote in
>message news:46u07t0ssullbd6q0n6nvi48us9mt2rb3r@4ax.com...

>Jeg vil nu tro, at det vil være mere økonomisk at købe sand for kroner

det var bare hvad det var prissat til i US. Mao. dyrt a h*** til.

>Hvad er almindeligt sand?

Strandsand der er renset for skaller og andre underlige objekter.
Selvføgelig også skyllet for salt etc..

Sandblsæsningssandet skulle være anbefalelseværdigt= ens
kornstørrelse..

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-01-01 15:02

"nevermind" <ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net> wrote in
message news:0bu27tou3cdkqkshlnc3vk5drijkr2tgpa@4ax.com...

> Sandblsæsningssandet skulle være anbefalelseværdigt= ens
> kornstørrelse..

Mon ikke det er kvatssand, du mener?
Ude på renseanlæggene benytter man i hvert fald dette i sandfiltrene.

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 29-01-01 08:58

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> [...]
>
> Mon ikke det er kvatssand, du mener?
> Ude på renseanlæggene benytter man i hvert fald dette i sandfiltrene.

Hej Jan

Hvor kan man egentligt købe sådanne noget sand ?

Fra : nevermind

Dato : 29-01-01 09:52

On Mon, 29 Jan 2001 08:57:36 +0100, "Soren 'Disky' Reinke"

>Hvor kan man egentligt købe sådanne noget sand ?

kvartssand, sandblæsnings-ditto samme historie

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=5033

-feks.

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-01-01 19:23

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

Hej Søren

> Hvor kan man egentligt købe sådanne noget sand ?

Jeg vil tro at du kan lokke en sæk eller to ud af en sandblæser. Det er ikke
særligt dyrt. Kig i tlfbogen under overfladebehandling eller lign.
Ellers har jeg tidligere fået noget fra Dansk Kvartsindustri i Silkeborg -
men det handler om en palle af gangen

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 30-01-01 08:53

> [...]
> særligt dyrt. Kig i tlfbogen under overfladebehandling eller lign.
> Ellers har jeg tidligere fået noget fra Dansk Kvartsindustri i Silkeborg -

tak for tippet.

Puha en palle er nok lige i overkanten

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 26-01-01 15:02

> [...]

> det var bare hvad det var prissat til i US. Mao. dyrt a h*** til.

> Strandsand der er renset for skaller og andre underlige objekter.

Hvordan vil du rense strandsand for skaller ???

Mange af skallerne er jo blevet kværnet til ligeså små stykker som selve
sandet.
Og de er lavet af kalk som resulterer i hårdt vand :((

Fra : Frank Bojsen Nielsen

Dato : 23-01-01 22:16

Hej Søren.
+ undskyld jeg fik den sendt privat til dig i første forsøg sad og sov

Det lyder interresant !
Kender du evt en hjemmeside med tegninger af denne
type sand filter, har netop selv tænk på dette til min
720l balje. men har ikke kunnet fundet noget på nettet
om dette emne

Med Venlig Hilsen

Frank Bojsen Nielsen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-01-01 09:48

"Frank Bojsen Nielsen" <frank.bojsen.nielsen@descent.dk> wrote in message
> [...]
> type sand filter, har netop selv tænk på dette til min
> 720l balje. men har ikke kunnet fundet noget på nettet

Jeg skal se om jeg kan finde nogle, i min rodebunke af links derhjemme, jeg
poster dem her i gruppen så snart de er fundet.
Hold øjemed en 'fluidized bed filer / sand filter' tråd.