Moms af porto
Fra : Finn Bennetsen

Dato : 13-09-01 18:17

Jeg bliver af min leverandør afkrævet moms af porto og fragt. Er det
lovligt?

Med venlig hilsen
Finn Bennetsen
bennetsen@web4me.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-09-01 18:32

"Finn Bennetsen" <Bennetsen@web4me.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg bliver af min leverandør afkrævet moms af porto og fragt. Er det
> lovligt?

Hvis det ikke er, har erhvervslivet et meget stort problem.

Da du sandsynligvis er momsregistreret, er der da intet problem, da moms
*ikke* tilhører dig.

mvh
Bjørn

Fra : Finn Bennetsen

Dato : 13-09-01 18:29

Tak for svaret.
jeg har bare læst at ligesom f.eks. noget undervisning, så er porto momsfri.

Finn

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-09-01 19:57

Finn Bennetsen wrote:

> Tak for svaret.
> jeg har bare læst at ligesom f.eks. noget undervisning, så er porto momsfri.

Jamen kun svjh hvis den direkte gennemfaktureres til dig, dvs
at du direkte betaler sælgers ud"læg" uden tillæg, og at dette
fremgår af fakturaren.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 13-09-01 22:58

> Jamen kun svjh hvis den direkte gennemfaktureres til dig, dvs
> at du direkte betaler sælgers ud"læg" uden tillæg, og at dette
> [...]

Nemlig - hvis det er et udlæg, og kvittering for porto vedhæftes skal det
gøres uden moms. Ellers skal der tillægges moms. Dog er visse blade/aviser
undtaget.

Mvh. JørgenE.

Fra : Ove Hansen

Dato : 14-09-01 07:07

Faktureret porto i enhver afskygning er momspligtigt.
/Ove

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 14-09-01 12:02

> Jeg bliver af min leverandør afkrævet moms af porto og fragt. Er det
> lovligt?

Det er kun brevporto mv der er momsfri. Post Danmark opkræver også moms
af pakkeforsendelser. Den skelnen er så vidt jeg ved grundet i
konkurrenceregler ang. pakkeforsendelser. Så pakker er under alle
omstændigheder med moms.

Endvidere kan firmaer kun fastholde portoen momsfri, hvis de ikke
tillægger avance til forsendelsen.

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : Kim Jensen

Dato : 14-09-01 14:54

On Fri, 14 Sep 2001 13:01:30 +0200, Kaare Rasmussen <kar@webline.dk> wrote:

> [...]
>af pakkeforsendelser. Den skelnen er så vidt jeg ved grundet i
>konkurrenceregler ang. pakkeforsendelser. Så pakker er under alle

Det er ikke korrekt.

Alm. pakker under 20 kg er ikke belagt med moms.

Mvh,

Kim Jensen
Hammargren Data
www.hd.dk

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 20-09-01 07:22

> Alm. pakker under 20 kg er ikke belagt med moms.

Ja, jeg fik givet en ukorrekt fremstilling. Porto for pakker under 20 kg er
ikke momsbelagt, men samme forsendelse momses hvis der er tale om
postopkrævning.