Listbox hjælp
Fra : Peter Arnholm

Dato : 13-09-01 15:54

Jeg har en listbox med en masse text i. Jeg vil gerne have slettet alt text
fra top
til en bestemt text. Men noget går galt i koden og jeg kan ikke lige se
hvad.
Nogen der kan hjælpe ?

var
i,r:Integer;
begin
i:=0;
r:=Listbox1.items.IndexOf('tracks');
try
repeat
ListBox1.Items.delete(i);
Inc(i);
until
(i = r)
except on E:exception do
begin
blablabla

Fra : Peter Arnholm

Dato : 13-09-01 16:03

"Peter Arnholm" <PeterArnholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
text
> fra top
> til en bestemt text. Men noget går galt i koden og jeg kan ikke lige se

Doh, nevermind
--
PA

Fra : Roald Henriksen

Dato : 13-09-01 22:48

Lige en lille finte:
Når du sletter noget i en liste er denne syntaks den bedste at anvende:
for a:= x downto y do....
Læg mærke til at der tælles ned (downto). Det er nødvendigt, fordi antallet
af linier jo hele tiden mindskes med 1 for hvert gennemløb.

Eksempel:
Liste med 20 linier. Der ønskes slettet fra linie 15 til 18.

for a:= 18 downto 15 do....
Det virker hver gang, men se nu her:
for a:= 15 to 18 do....
Av, av, her er overløb, når du forsøger at fjerne en linie, der ikke længere
er i listen.

Mvh RH

Fra : Lars Bargmann

Dato : 14-09-01 09:17

"Roald Henriksen" <mail@pentagon-electric.dk> wrote in message
> [...]
> Det virker hver gang, men se nu her:
> for a:= 15 to 18 do....
> Av, av, her er overløb, når du forsøger at fjerne en linie, der ikke

Desuden bliver elementerne jo rykkes "nedad" i listen når et foran-liggende
element bliver slettet...
Eks : En liste med 5 elementer [0..4]. Man sletter element 0, hvorefter de
resterende elementer bliver rykket nedad. Der må nødvendigvis også ligge
noget processortid der bliver spildt her. I det spørgsmål som Peter Arnholm
stiller vil han jo (udover den ineffektive sletning af elementer) første
gang slette element 0, derefter element 2, derefter element 4 og så
videre...
Det eneste eksempel jeg lige kan komme på, hvor en while/repeat løkke ville
være rigtigt, er ved gennemløb af en liste, med det formål at slette
elementer som matcher bestemte kriterier.... Eks :

i := 0;
While i < TheList.Count do
begin
if MatcherKriterie(TheList[i]) then
TheList.Delete(i)
else
Inc(i);
end;

Bargmann...
- Definition of upgrade: Take old bugs out; put new ones in.