belysning
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-01-01 17:58

Har nogen her erfaring med "alm" belysning i et diskus akvarie?
Med alm. menes der belysning med for eks alm. spotlamper,
som dem man kan købe i Ikea, Ilva, Silvan etc.

Da det skal være et biotop akvarie, skal der ingen planter være,
men kun store trærødder og nogle sten.

Havde tænkt mig:

"Hus": 900 Liter (på porsa alu bord)

"Ventilation":
2 x udvændig Eheim. Har en 2226, og vil så have en
ét nummer størrere med indbygget varmelegeme.
Bliver sikkert filtreret gennem noget spagnum(blandt andet),
for at farve vandet.

"Beboere":
5-7 sugemaller(evt. 8-10 hypancistrus)
18-20 pansermaller
200-300 røde neon
18-20 brune diskus
(farve er en smagssag som ikke burde diskuteres,
og da jeg mest er til "naturlige" farver bliver det brune)
2-3 par dværgcichlider. Evt. nogle Chrenicihla Compressiceps.

"Møbler":
Trærødder, flade sten og evt. store amazon sværd planter,
og noget andemad for at dæmpe belysningen lidt.
(diskus og neon ser KANON flotte ud i farvet vand med dæmpet belysning.
Forudsat de har det godt naturligvis!)

"Gulvtæppe":
Slebet quartz grus i 2mm - 3mm

"Sol":
??? Regner med nogle "low budget" spotlamper fra Ikea.

Nogen der har nogle forslag eller tilføjelser til indretningen?

På forhånd tak!

--

All the best
Thomas Schreiber

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 10-01-01 18:50

HEHE det kan jeg lide at høre Brune Diskos er absolut de smukkeste NO DOUBT

Oggg Det lyder som et lækkert akvarium held og lykke.

-Morten

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-01-01 18:51

"Thomas Schreiber" <G4@mail.dk> wrote in message

> Bliver sikkert filtreret gennem noget spagnum(blandt andet),
> for at farve vandet.

Nu ved jeg ikke hvor du bor - men bor du i nærheden af en mose, kan jeg
anbefale, at du selv bevæger dig ud i mosen for at finde noget rigtigt
langtrævlet spagnum - det kan du så hælde direkte i akvariet. Men det SKAL
være meget grov langtrævlet - ellers sviner det temmeligt meget.

> 18-20 brune diskus
> (farve er en smagssag som ikke burde diskuteres,
> og da jeg mest er til "naturlige" farver bliver det brune)

....og det sympatiserer undertegnede med - især fordi du så ikke alene kan få
"naturlige" farver, men også naturlige fisk, i modsætning til de mange nye
mystifistiske farvevarianter, der vel nærmest må sammenlignes med guldfisk.

> Slebet quartz grus i 2mm - 3mm

Dette grus (som jeg også selv benytter af magelighedsgrunde) har IMHO den
egenskab, at det er kedeligt og unaturligt. Jeg ville foretrække bakkesand,
der er vasket rent - det ser langt mere rigtigt ud. Yderligere har sand den
fordel, at evt. affald bliver liggende ovenpå og let kan fjernes i
forbindelse med vandskifte.

> "Sol":
> ??? Regner med nogle "low budget" spotlamper fra Ikea.

Hvad med nogle lavenergipærer. Hos undertegnede bruges en sådan over et
lille akvarium, der er indrettet nogenlunde i den "ånd" du her demonstrerer.
Mange rødder, blødt vand og dæmpet belysning. Dog farver jeg vandet ved at
give det et par kopper mosevand (et par l. i et 40 l. akvarium er
tilstrækkeligt).
Jeg har dog ingen erfaringer med plantevækst i den sammenhæng og har ikke
kunnet finde noget om lavenergipærer og disses spektrum. Men farven er ret
"glødelyspæreagtig" og giver en glimrende effekt.

mvh
Jan

Fra : N/A

Dato : 11-01-01 17:51

Fra : N/A

Dato : 11-01-01 17:51

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-01-01 17:51

> Jan Høg nævnte noget om "bakkesand"(hvilket henviser mine tanker på
varieret
> korn størrelse???)

Må jeg være her? _Bøgh_ sgu' - ikke Høg!

Det er faktisk en meget rimelig beskrivelse. De par gange, jeg har brugt
det, har jeg såmænd bare kørt ud til en grusgrav og fået nogle spande fyldt.
Det forudsætter dog at det pågældende grus er kalkfrit. Jeg har også en
enkelt gang hentet det på et betonværk (med den fordel, at de har har total
kontrol over indholdet af kalk og ler).
Det er ret enkelt at lave en grov kontrol af kalk: En sodavandsflaske eller
lign. med en håndfuld af sandet og så fyld en smule vand på (så gruset lige
er dækket). Ryst flasken, så eventuelle luftbobler i gruset forsvinder.
Hældt saltsyre på (snak med en murer eller køb i et byggemarked) og ryst en
smule (nej, fingrene tager ikke skade af at holde for flaskens åbning blot
du skyller dem bagefter). Begynder gruset at boble i løbet af nogle minutter
er det kalkholdigt og du'r ikke til blødtvandsakvarier.

> Kan man bare gå ud og hente "5 spandefuld sand", og så putte det i, eller
> skal det renses først?

I hvert fald de overste par cm. skal renses - især, hvis sandet er
lerholdigt. Men jeg har en enkelt gang blot plumpet sandet i og så dækket
det med ca 2 cm grundigt vasket sand (et fan.... arbejde). Det gik glimrende
og mine amazonsværdplanter groede fremragende heri.

mvh
Jan

Fra : Frede.K

Dato : 11-01-01 20:17

Ang. sand kan jeg oplyse at jeg altid bruger "sandblæsersand" nyt
selvfølgelig, det er groft sand som kan købes de fleste steder hvor de
sandblæser ,jeg giver 30 kr for 50 kg.

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-01-01 10:59

"Frede.K" <a.h.design@@mail.dk> wrote in message
> Ang. sand kan jeg oplyse at jeg altid bruger "sandblæsersand" nyt
> selvfølgelig, det er groft sand som kan købes de fleste steder hvor de
> sandblæser ,jeg giver 30 kr for 50 kg.

Det er næsten helt 100% sikkert kvartsgrus - og det var sådan set det vi
startede med.
Jeg bruger det selv, da det er enormt let at håndtere (vasket, sorteret
o.s.v.) men jeg synes at det er det mest - undskyld udtrykket - røvkedelige
bundlag, der findes. Det har IMHO en kedelig farve, hvorimod bakkesand,
flisesand m.v. ofte har nogle meget smukkere rødlige/brune farve end den
blege fimsede kulør fra kvartsgruset.

Det hjælper en hel del, hvis man blander det med lidt langtrevlet spagnum,
en smule mørkt sand/fine skærver el. lign - det ser mere naturligt ud end
det meget homogene grus.

mvh
Jan

Fra : N/A

Dato : 12-01-01 11:07

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-01-01 11:07

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Det sand jeg selv bruger har jeg købt i en akvarieforretning, sandet er
> vasket og pakket.
> Hvis du finder en forretning der sælger tilbehør til sandblæsning, så
køb
> det der, det er det samme sand
> og det bliver ikke dyrere der.
> Efter sigende kan man få sandet i 4 forskellige grov/finheder.

Det produceres af Dansk Kvartsindustri, der ligger i nærheden af Silkeborg.

> Jeg ved ikke om det er besværret værd selv at køre ud og hente sandet og
> så rense det, når man nu kan købe
> det klar til brug.

Enig - med mindre man gør det for at få noget smukkere bundlag.

mvh
Jan