Software Raid og scsi - problemer
Fra : Brian Møller

Dato : 12-09-01 23:37

Hejsa

Jeg har 6 diske min server. De har ID1 til ID6.

ID0 har jeg linux og programmer liggende på.
ID6 har jeg ikke mountet endnu.

ID1 til ID5 har jeg lavet et linear-software raid på da de har forskellige
størrelse. Diskene virker fint uden probs og har ingen bad-sector (i
dos/windows).

Da jeg lavede raidet, kan der have været nogle partitioner på nogle af
diskene; men jeg gik ud fra at dette ikke havde noget at sige ?

Forsøger jeg at bruge raidstop /dev/md0 får jeg dette svar:
Device or resource busy.

Raid'en er mountet og virker næsten fint. Men ca. hvert minut kommer disse
meddelelser:
(scsi0:0:0:0) synchronus at 5.0 mb/sec offset 15
(scsi0:0:1:0) synchronus at 20.0 mb/sec offset 8
Device not ready. Make sure there is a disk in the drive.
scsi0 channel 0 : resettings for seceind half of retries
SCSI bus being reset for host 0 channel 0

Dette kan gentage sig for alle diske jeg har siddende på bussen og er
mountet

Det skal lige siges at diskene sidder på uw-delen af min adaptec 2940uw
controler, hvor de alle er sat til fuld skrue. Dvs jeg har ikke sat
hastigheden ned på nogle af diskene.

Hvad er problemet og hvad skal jeg evt. gøre for at løse det. For det er
noget videre irriterende, da min system stopper i nogle sekunder da et eller
andet systemkald blokere hele maskinen.

På forhånd tak

Brian

Fra : Kent Friis

Dato : 13-09-01 21:28

Den Thu, 13 Sep 2001 00:36:54 +0200 skrev Brian Møller:

>Forsøger jeg at bruge raidstop /dev/md0 får jeg dette svar:
>Device or resource busy.
>
>Raid'en er mountet og virker næsten fint.

Det er fordi den er mountet du ikke kan lave en raidstop.

> [...]
>
>Det skal lige siges at diskene sidder på uw-delen af min adaptec 2940uw
>controler, hvor de alle er sat til fuld skrue. Dvs jeg har ikke sat

Check at SCSI-bussen er termineret i BEGGE ender. Hvis kortet har en
indstilling der hedder auto, så lad være med at bruge den. Sæt den til
ON hvis kortet sidder i enden af kablet, eller OFF hvis det sidder
midtpå.

Mvh
Kent
--