Hvad har man egenlig brug for??
Fra : st

Dato : 12-09-01 08:26

Hej NG.

Vi skal være forældre her i Januar 2002.
Vi glæder os rigtig meget da det er den første.
Men alle vi taler med spørger os : "Har i så alt??"
Øhhh hvad er alt.???
Hvad har man egenlig brug for ? Jeg ved at hvis man går ned i en
babyudstyrsforretning
mener de at man faktisk skal bruge alt de har.
Er der nogen her inde der vil kunne give mig et prej om de vigtigste ting
når der kommer en lille ny? !

Jeg har lige et spørgsmål mere.

Er det klogt at kikke efter en brugt barnevogn eller er det bedste en helt
ny?

Håber på at høre noget fra de erfarende forældre.

M V H
Janne

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 12-09-01 08:31

On Wed, 12 Sep 2001 09:25:38 +0200, "st" <info@stiletshop.dk> wrote:

>Vi skal være forældre her i Januar 2002.

Tillykke.

> [...]
>mener de at man faktisk skal bruge alt de har.
>Er der nogen her inde der vil kunne give mig et prej om de vigtigste ting

Kig på http://www.netdoktor.dk, de har en meget god oversigt. Men tag
det som det kommer. Jeg tror at det er meget almindeligt at man er
skrækslagen for om man nu har det hele, men bare rolig, I skal nok nå
det hele.

>Er det klogt at kikke efter en brugt barnevogn eller er det bedste en helt
>ny?

Vi købte en billig ny, men det er vel en smagssag hvad man vil.

>Håber på at høre noget fra de erfarende forældre.

Hmm, erfaren og erfaren 3 måneder siden

>M V H
>Janne

Mvh. Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 12-09-01 11:22

st wrote:

> Hej NG.
>
> Vi skal være forældre her i Januar 2002.
> Vi glæder os rigtig meget da det er den første.
> Men alle vi taler med spørger os : "Har i så alt??"
> Øhhh hvad er alt.???

Alt for meget ! Og sikkert også for lidt.

> [...]
> mener de at man faktisk skal bruge alt de har.
> Er der nogen her inde der vil kunne give mig et prej om de vigtigste ting

Mindre end man tror. Vi oplevede at stumpen kom bag på os (7 uger før
tid), hvorfor vi ikke havde ret meget andet end det babytøj, vi havde
fået og lånt af venner og bekendte. Samt en brugt (2 tidligere børn)
barnevogn, der fungerer upåklageligt. Sidstnævnte var vigtig, fordi det
betød, at vi havde en lift til hjemtransporten fra hospitalet.

De to eneste ting, vi reelt manglede, var baby-undertøj og en
pusleplads.

Men sådan nogle små størrelser er meget lidt krævende og de fleste ting
kan man ordne hen ad vejen - i al fald, hvis man er to om det... Jeg kan
kun anbefale at faderen tager sine reglementerede 14 dages fædreorlov
til at få tingene til at falde på plads. (Og naturligvis for at nye
vidunderet.)

Visse ting ved man selvfølgelig på forhånd at man vil få brug for, også
selvom man ikke skal bruge dem fra dag 1. Og dem kan man lige så godt
købe. Men efter min mening hellere for lidt end for meget. Man kan tids
nok købe sig fattig i den lokale babyforretning.

> Jeg har lige et spørgsmål mere.
>
> Er det klogt at kikke efter en brugt barnevogn eller er det bedste en helt
> ny?

Der er intet forgjort i at købe en brugt barnevogn. Men kontroller
hjulene. Man kan blive meget træt af at køre med hjul, der er nedslidte
og gør vognen tung at skubbe, eller som piber højlydt hele tiden. Hjul
kan udskiftes (vi købte til vores brugte Odder), men det er nogen gange
er det så dyrt, så det ikke kan betale sig.

> Håber på at høre noget fra de erfarende forældre.

Erfaren er vist et lidt stort ord, men jeg har da været der.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@cgey.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : Milea

Dato : 12-09-01 15:50

"st" <info@stiletshop.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]
> Er der nogen her inde der vil kunne give mig et prej om de vigtigste ting
> når der kommer en lille ny? !
[SNIP]
> Håber på at høre noget fra de erfarende forældre.
>
> M V H
> Janne

Hej Janne

De mest 'simple' ting: 1 barnevogn med alt tilbehør, 1 babyautostol, et
puslebord/puslepude, 1 sutteflaske ( hvis man vil give kamillethe/kogt
vand ), 1 pk. newbornbleer, stofbleer, ca. 7 stks. sparkedragter/bluser,
body-stockings ( så 'skiller' barnet ikke på midten ), en bomuldshue, 1
strikbluse/jakke, 1 pk. engangsvaskeklude, salve til numse, badeolie, evt.
shampoo, 1 babykam.

Få ting, til at komme igang på....
lad være med at købe 'dyrt' tøj, de små vokser hurtigt, og tøjet når dårligt
at blive brugt.

Klapvogn kan vente til barnet kan sidde selv.

Udnyt de ting I har i hjemme..dvs. brug evt. brugte is-bøtter som numsefad,
brug en billig vasketøjsbajle som badekar.
Brug evt. liften som sovested om natten, og vent med at købe seng, til
barnet er ca 2-3 mdr.

Håber dette kan hjælpe lidt *S*

Mvh.
Milea -----> mor til 3, der købte ny barnevogn til den ældste, og lod den gå
i arv til de næste.

Fra : Søren Mors

Dato : 13-09-01 19:39

"Milea" <milea@get2net.dk> writes:
> [...]
> strikbluse/jakke, 1 pk. engangsvaskeklude, salve til numse, badeolie, evt.

Her har jeg lige en enkelt kommentar. Barnet skal være nogle måneder
før en autostol bliver aktuel. I starten er der brug for et liftnet,
eller en autolift (eller hvad den nu hedder). Da man ikke skal bruge
disse særlig længe kan de med fordel lejes (har man ikke bil kan det
selvfølgelig være ligemeget).

Ellers tror jeg listen passer meget fint.

Søren Mors

Fra : R. Ilsøe

Dato : 12-09-01 20:43

Ja, du har fået fine lister fra andre, men jeg vil lige komme med mit besyv
ang. ny/brugt barnevogn.

Da vi skulle ha' den 1. købte vi 1 brugt barnevogn i go' stand... I løbet
af 1 mdr. blev den så slap i "koderne" at den hang forover... Så blev det en
ny combivogn... der efter ca. 3 mdr. blev slap i koderne, -men blev strammet
op på forretningens regning... 3 mdr. efter samme historie og iø. var en
combivogn yderst upraktisk da vores søn var stor af sin alder og derfor
allerede 4 mdr. gammel, sidst i Marts mned ikke længere kunne ligge i
liften. Så blev det en brugt Odder... Brugt til 1 barn, velholdt og den
holdte da til Casper og Christina, men her med nummer 3 har vi altså oftret
på en ny, da odderen var temmelig trist til mode allerede fra da Christina
var 6 mdr.

Den nye vi har købt er en "Julia" med luftgummihjul. Samlet pris: 2400 kr.
og vi er så glade for den! Alle de skrøner med, hvor skrækkelige
luftgummihjul er og punkteringer osv. er jeg glad for at jeg har lukket
ørene for, for den er bare super den vogn og hjulene er så robuste at der
altså skal meget til før de puktere. Det er ikke så lidt vores har været
igennem og hjulene holder bare... og vognen er go' robust!

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-09-01 20:50

In article <D4En7.2457$lk7.57785@news.get2net.dk>,
"st" <info@stiletshop.dk> wrote:

> Er der nogen her inde der vil kunne give mig et prej om de vigtigste ting
> når der kommer en lille ny? !

Kærlighed, tålmodighed og søvn

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Henry Germanowitsch

Dato : 13-09-01 12:13

Et godt høreværn er et must. Gå eventuelt i en musikbutik og køb nogle
ørepropper ala dem som trommeslagere bruger.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 13-09-01 17:50

> Et godt høreværn er et must. Gå eventuelt i en musikbutik og køb nogle
> ørepropper ala dem som trommeslagere bruger.

Er det grav alvorligt... Eller mangeler der en smiley??

Rinnie Ilsøe

Fra : st

Dato : 14-09-01 08:10

Det tænkte jeg også da jeg så svaret.

Der er vist en der ser for mange reklamer ( den for Organge ).

Janne

Fra : Martin hansen

Dato : 22-09-01 18:40

st wrote:

> Det tænkte jeg også da jeg så svaret.
>
> Der er vist en der ser for mange reklamer ( den for Organge ).
Hvorfor det? Har man kolikbarn, er det en fin ting når man skal sove på skift.

--
pil ikke ved min e-adresse.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 19-09-01 10:10

Hej Janne
Prøv at låne bogen Grøn guide for grønne forælder. den er super god. Jeg vil
sige at det du har brug for er helt sikkert ikke alt det som de vil sælge
dig i div. forretninger. Selvfølgelig er det okay at købe en barnevogn der
har været brugt. For at kunne hjælpe dig med hvad du skal bruge er man nød
til at kende lidt til dig. har du vaskemaskine osv. Men jeg vil sige at du
skal satse på 4-5 sæt tøj, lidt mere undertøj (gerne uld) drop alle
forestillinger om legetøj på nuværende tidspunkt. du skal bruge dyne med
sengetøj også er de helt uundværlige stofbleer.
Hilsen Anja