sodet spec golden
Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 11-12-00 21:38

Ok nu er jeg ved at have opgivet mit forsøg på at løse mysteriet. Jeg havde
en meget grim spec golden den røg så hjem til svigerforældrene i deres
selskabsakvarie og vupti med et trylleslag efter et par uger blev den
utrolig flot gul, og det er den stadig. Det er nu sidste chance ellers må
min nuværende han lade livet, han er nemlig også blevet meget sort og grim,
jeg har eksperimenteret med fodderskift mm. men det har ikke hjulpet,
mistænker min ahli han for at være for dominerende og det så er derfor. Men
så vil problemet jo opstå igen hvis jeg får en ny. Nå men er der nogen der
vil have mit forsøgsdyr skal de være velkomne, jeg modtager stadig forslag
men det er sidste chance. Er der nogen derude der har en han spec golden for
meget? han skal være meget flot og uden sort i hovedet, og heller ikke
overdreven i størrelsen.

Tina

Fra : PC-Rotten

Dato : 13-12-00 11:26

Hej Tina !!

Jeg har også golden spec. min har også sort pigment i hovdet, ikke så meget,
men man kan godt se det. Jeg tror det er fordi, at det er ham som er den
dominerende. Jeg har 2 hanner i samme akv. og de skiftes faktisk til at være
den dominerende, og det er ligesom at det sorte fortager sig, når de ikke er
brunstige..

Lars

Fra : N/A

Dato : 13-12-00 18:00

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-12-00 18:00

> er dog ikke spirulina holdigt fodder de har fået men chiklide stiks, som
jeg
> nu senere har erfaret folk siger indeholder for meget protein, men

Jeg har også i et øjebliks letsind købt mig en dåse Tetra Cichlidestics -
men jeg synes at de sviner enormt. Godt nok hænger de smukt sammen, når der
fodres, men når så de kære små har gumlet lidt på dem, vælter fint svæv ud
af gæller og mund - langt mere end når jeg fodrer med alm. Tetraminflager,
Noget af det foder, jeg faktisk bedst kan lide er Vitakraft
Cichlid-Pellets - og tilsyneladende deler mine fisk dette synspunkt. Og den
måde disse granulater er lavet på, gør at de ikke gumler så meget på dem,
som de gør med Tetrastics'ene. De indeholder i øvrigt knap så meget protein
og lidt færre vitaminer end Tetras produkter.
Men ellers er mit - og fiskenes - favoritfoder Carsten Galls fortrinlige
rejemix, hvor det virker som om gelatinen holder sammen på al "snasket".

mvh
Jan

Fra : Carsten Straaberg

Dato : 13-12-00 18:24

Jan Boegh wrote:
[klip]
> Men ellers er mit - og fiskenes - favoritfoder Carsten Galls fortrinlige
> rejemix, hvor det virker som om gelatinen holder sammen på al "snasket".
Gelatine: hmmm, gad vide om fisk kan få BSE?
Sorry, ku' ikke nære mig

--
+- Just another hi from: -------------+--------------------------------+
| Carsten Straaberg, Virum, Danmark | It begins with a house. |

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 13-12-00 18:31

> Men ellers er mit - og fiskenes - favoritfoder Carsten Galls fortrinlige
> rejemix, hvor det virker som om gelatinen holder sammen på al "snasket".

Er det mon muligt at man ku få opskriften?

Fra : N/A

Dato : 13-12-00 21:03

Fra : Johnny Bastian

Dato : 13-12-00 21:03

Jeg har brugt omtalte foder til mine fisk (både salt og ferskvand) det
sidste halve år, og må sige det fungere fint, fiskende er meget glade for
det og de er særdeles sunde og raske.
Jeg har dog udvidet opskriften lidt efter at have lurekigget rungt omkring,
og tilsætter desuden:
250g spinat
100g torskerogn
100g Seamix (blæksprutte, muslinger, krabbe m.m.)

Det giver en lidt større portion, men det holder så tilsvarende længere.

--
___

MVH. Johnny Bastian -- DK - 2650 Hvidovre --
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
E-M@il: johnny@bastian.dk
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 17:15

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 17:15

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 14-12-00 17:15

Jeg vil bare høre om jeg har forstået det rigtigt, alle indgrdienser er
"købmandsvarer" undtagen rejemixet?

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-12-00 18:02

> Jeg vil bare høre om jeg har forstået det rigtigt, alle indgrdienser er
> "købmandsvarer" undtagen rejemixet?

Jeg kan i hvert fald finde det hele hos det nærmeste supermarked - bortset
fra ascorbinsyren, som jeg ret hæmningsløst erstatter med multitabs til
hunde/katte.
Men i det hele taget er selve ideen mulig at variere i det uendelige.
Til min små Tanganyikaer (Julidochromis, Neolamprologus) overvejer jeg at
lave en portion med kun ganske få fibre, et højere indhold af muslinger samt
et par spiseskefulde røde myggelarver.
Selve konceptet - vådfoder indlejret i gelatine - er det afgørende. Fiskene
er helt vilde med det og det begrænser svineriet, da det virker som om de
fine svæv-partikler bindes af gelatinen.

mvh
Jan

Fra : Johnny Bastian

Dato : 14-12-00 19:37

Ja, det hele kan hentes i din lokale brus, og hvis du tilsætter ekstra
vitaminer (jeg gør det ikke da der er vitaminer nok i spinaten), kan du
bruge vitamindråber fra samme biks.

--
___

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 17:45

Fra : Johnny Bastian

Dato : 15-12-00 17:45

Du har ret, men jeg har set nogle dråber til at tilsætte hundefoder, og der
var ikke tilsat nogle smagsstoffer så vidt jeg ved, jeg har lige været nede
i Kvickly hvor jeg så dem sidst, men kunne ikke finde dem så det må ligge
hen i det uvisse.

--
___

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 19:37

Fra : Johnny Bastian

Dato : 14-12-00 19:37

Jeg tror der ryger et par hundret gram torsk i næste gang. tak for ideen.

--
___